Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:17

Mama3 schreef:
verootjoo schreef:
Ze zijn gewoon verplicht je maandelijks een loonstrookje te geven, ongeacht hoeveel uren ze moeten maken doordat jij ziek bent :+


Heel veel sterkte ts, wat een rot situatie. Ik hoop dat er snel duidelijkheid is.

Ik wil nog wel even reageren op bovenstaande zin. Een werkgever is nml niet verplicht om maandelijks een loonstrook aan te leveren. Alleen bij een salaris wijziging is een salarisstrook verplicht.

Stel dat je vaste uren werkt en daarvoor een vast maandbedrag afspreekt, dan volstaat één salarisstrook en uiteraard een jaaropgave. Het is netjes van de werkgever om dit elke maand te doen en gebeurd ook eigenlijk altijd wel, maar is dus geen verplichting.

Misschien dat dit vroeger wel zo was, dat weet ik niet. Heb net mijn HR opleiding afgerond en ken alleen de regels zoals ze gelden in 2019.


Oh echt? Bij ons op t werk kan je kiezen of je je loonstrook op de mail of per post wil krijgen. Ik had doorgegeven dat ik allebei niet wilde want je kan ook gewoon inloggen om m te zien.
Maar kreeg als antwoord dat dat niet mogelijk was omdat ze verplicht zijn maandelijks je loonstrook te sturen.
Maar ms dan beleid van t bedrijf ofzo.

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:22

Wij kunnen hem ook alleen online inzien. Krijg niks op mail of thuis gestuurd. Alleen jaaropgave

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:41

Mama3 schreef:
Ik wil nog wel even reageren op bovenstaande zin. Een werkgever is nml niet verplicht om maandelijks een loonstrook aan te leveren. Alleen bij een salaris wijziging is een salarisstrook verplicht.

Stel dat je vaste uren werkt en daarvoor een vast maandbedrag afspreekt, dan volstaat één salarisstrook en uiteraard een jaaropgave. Het is netjes van de werkgever om dit elke maand te doen en gebeurd ook eigenlijk altijd wel, maar is dus geen verplichting.


Maar dat is alleen in heel specifieke gevallen. Alleen als er echt niets anders is tov de vorige periode.

BW 7:626, lid 1 luidt nl.:
Citaat:
De werkgever is verplicht bij elke voldoening van het in geld vastgestelde loon de werknemer een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken van het loonbedrag, van de gespecificeerde bedragen waaruit dit is samengesteld, van de gespecificeerde bedragen die op het loonbedrag zijn ingehouden, alsmede van het bedrag van het loon waarop een persoon van de leeftijd van de werknemer over de termijn waarover het loon is berekend ingevolge het bepaalde bij of krachtens de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag recht heeft, tenzij zich ten opzichte van de vorige voldoening in geen van deze bedragen een wijziging heeft voorgedaan.


Dus niet alleen bij een salariswijziging, maar ook als er andere inhoudingen zijn, of er maar iets anders is tov de vorige periode. En heel vaak is er wel net iets anders.
Bij TS is dat overigens helemaal niet van toepassing, gezien de verschillende hoeveelheid uren die ze maakt.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:46

Je werkgever maakt er een puinhoop van en aan de reacties lees je al af dat dat geheel bewust gebeurt en zij daarmee fijn verwarring zaait en je nu ook nog eens met een schuldgevoel probeert op te zadelen.

Niet zelf induiken maar lekker aan een professional overlaten en deze werkgever gaat door de mand vallen. Zij kunnen zich niet zomaar onttrekken aan contractuele afspraken.

Sterkte hoor want de situatie is natuurlijk niet prettig en heel stressvol.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:19

Maar in bepaalde gevallen moet je nog weleens een recente loonstrook opgeven. Bijvoorbeeld wanneer je een hypotheek wilt afsluiten. Dan is het erg vervelend als je er dan nog weer achteraan moet gaan om die te krijgen.

TS, zo te lezen heb je een fijne achterban die jou hierbij ondersteunt. Ik hoop voor je dat dit je een stuk meer rust geeft en dat je er ook beter door kunt slapen want dat heb je nu hard nodig voor je herstel.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 06:07

Of je nu fysiek een loonstrook krijgt of op internet kan kijken. Je moet het toch kunnen inzien en eventueel op papier kunnen krijgen.
Daarnaast Ts kreeg gewoon geen of veel te weinig loon. Dan zijn die loonstroken heel belangrijk!

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:56

Bij TS was sprake van overwerk:
dus hoort het loonbedrag te wisselen
(overwerk hoort betaald te worden)
dus is er sprake van gewijzigde bedragen
dus maandelijks loonstrook.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:30

Ik hoop echt voor je dat het snel is afgehandeld en verder kan in een andere leuke job!

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:40

Over de loonstrook; geen betrekking op ts. Het was ter info voor elke lezer omdat er iets stond wat niet klopt.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:13

Hoe gaat het met je, TS?

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 11:35

Zie dat het al een tijdje geleden is dat ik heb gereageerd!
Ik zit nog steeds thuis, 6,5 week nu al. Ben begonnen bij de psycholoog en 1e gesprek met arbo-arts is geweest. Fijn gesprek en vanuit daar gaan ze me helpen met de zakelijke kanten op te lossen.

Nog steeds niet veel verder gekomen met mijn baas:
- mijn loonstroken kloppen nog altijd niet. Onwaarheden, verkeerde berekeningen en er ontbreken nog steeds stukken
- ben nog niet aangemeld bij de uwv
- ben nog niet aangemeld bij het pensioen fonds terwijl ik wel pension afdraag volgens mijn loonstrook
- werkgever werkt niet mee aan mijn herstel. Nog nooit een beterschapwens of iets gehad, alleen maar verwijten.

Maar qua herstel ben ik hard aan t werk en daar ben ik blij om! Gesprekken met psycholoog zijn fijn en ik ben rustig aan het beginnen met sporten en andere activiteiten te ondernemen. Het kost allemaal moeite, maar ik weet dat het goed voor me is.

Zijn er hier toevallig mensen die een burn-out hebben gehad en die me meer willen vertellen over het herstel?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:03

Ik heb niet veel verstand van dit soort dingen, maar als het zo stroef gaat met de dingen regelen.. is het dan niet een idee om een advocaat in de hand te nemen? Rechtsbijstand bijv.? Dat geeft toch net wat meer overwicht bij je baas. Dit zijn wel dingen die gewoon geregeld moeten worden.

In ieder geval beterschap met je herstel, fijn om te horen dat het goed gaat!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:05

Ja 2x en zit nu tegen de 3e aan te hikken.
Herstel is langzaam en neem daar ook echt de tijd voor en wees waakzaam en let op jezelf, want eenmaal gehad zit je er zo weer in.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:26

Echt, neem een advocaat. Gaat je meer opleveren dan het kost.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:34

Fijn dat je zo goed bezig bent met je herstel landvrouw! En bizar die houding van de werkgever nog steeds.. Gaat de arboarts ook helpen bij alles wat niet op orde is? Anders lijkt het me idd goed nog iemand anders daarvoor aan te haken.

Qua burnout. Ik heb m niet zelf gehad maar mijn man en goede vriendin wel. Carien Karsten is autoriteit in NL op dit gebied en heeft veel boeken erover geschreven. Wellicht helpt dat je.

Het advies bij mijn man was:
- eerste fase: helemaal rust qua werk, maar heel belangrijk om te blijven zorgen voor goede structuur / ritme in je leven en veel blijven bewegen/sporten
- tweede fase: rustig opbouwen met werk, begin met 2x 2 uur naar kantoor etc. Zijn precieze schema weet ik niet meer, maar wat ik wel heb onthouden is dat het vooral erom gaat hoe je van 0 naar 20 uur per week weer gaat. Zodra je weer op 20 zit, is de overstap naar fulltime uiteindelijk relatief eenvoudig.
- een burnout is vrijwel nooit "alleen" door werk dus aan de slag met een psycholoog/coach is belangrijk, maar dat doe je al :-)

BigOne
Berichten: 38231
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:39

Heb je inmiddels al ziekengeld gehad??

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 12:45

Ik krijg tot nu toe gewoon betaald, dus in dat op zicht levert een advocaat niks op en kost het alleen geld.

Nu via de arbo-arts krijg ik dus hulp via een mediation gesprek. bij dat mediation gesprek worden randvoorwaarden opgesteld die geregeld moeten worden voor we uberhaupt aan reïntegratie gaan beginnen. Aangezien dat veel geld kost voor de baas heb ik er nu vertrouwen in dat dit goed moet komen!

@ladyson, bedankt voor je reactie mbt de burn-outs. dat ritme vind ik vooral nu heel moeilijk merk ik.

@bigone, ja dat krijg ik gewoon tot nu toe.

pmarena

Berichten: 48096
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:50

Maar je wilt toch zeker niet terug gaan werken op deze plek met dit gedoe en die verwijten...?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:55

landvrouw schreef:
Zie dat het al een tijdje geleden is dat ik heb gereageerd!
Ik zit nog steeds thuis, 6,5 week nu al. Ben begonnen bij de psycholoog en 1e gesprek met arbo-arts is geweest. Fijn gesprek en vanuit daar gaan ze me helpen met de zakelijke kanten op te lossen.

Nog steeds niet veel verder gekomen met mijn baas:
- mijn loonstroken kloppen nog altijd niet. Onwaarheden, verkeerde berekeningen en er ontbreken nog steeds stukken
- ben nog niet aangemeld bij de uwv
- ben nog niet aangemeld bij het pensioen fonds terwijl ik wel pension afdraag volgens mijn loonstrook
- werkgever werkt niet mee aan mijn herstel. Nog nooit een beterschapwens of iets gehad, alleen maar verwijten.

Maar qua herstel ben ik hard aan t werk en daar ben ik blij om! Gesprekken met psycholoog zijn fijn en ik ben rustig aan het beginnen met sporten en andere activiteiten te ondernemen. Het kost allemaal moeite, maar ik weet dat het goed voor me is.

Zijn er hier toevallig mensen die een burn-out hebben gehad en die me meer willen vertellen over het herstel?

Even los van herstel en jouw vorderingen.
Ik zou een advocaat de advocaat laten maar de FIOD aan zijn haren trekken. Er worden geen sociale premies afgedragen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:10

landvrouw schreef:
Ik krijg tot nu toe gewoon betaald, dus in dat op zicht levert een advocaat niks op en kost het alleen geld.

Nu via de arbo-arts krijg ik dus hulp via een mediation gesprek. bij dat mediation gesprek worden randvoorwaarden opgesteld die geregeld moeten worden voor we uberhaupt aan reïntegratie gaan beginnen. Aangezien dat veel geld kost voor de baas heb ik er nu vertrouwen in dat dit goed moet komen!

@ladyson, bedankt voor je reactie mbt de burn-outs. dat ritme vind ik vooral nu heel moeilijk merk ik.

@bigone, ja dat krijg ik gewoon tot nu toe.


Nouja, nu levert het niks op, maar als er bepaalde dingen niet afgestaan worden en het bedrijf vertikt het om dit op te lossen zit je later wel met de gebakken peren. Beter nu 'investeren' in een advocaat (of in ieder geval iemand die je kan helpen dit op te lossen) dan later met problemen zitten, bijv. met je pensioen.

En je wordt betaald, maar is dat alles? Missen er geen kosten (omdat je aangeeft dat berekeningen niet kloppen en bepaalde stukken missen in je loonstroken)?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:00

Bedenk wel als je op straat staat geen WW, geen Ziektewet, oid en als je onder de 27 bent is Bijstand ook een uitdaging.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:17

Citaat:
Even los van herstel en jouw vorderingen.
Ik zou een advocaat de advocaat laten maar de FIOD aan zijn haren trekken. Er worden geen sociale premies afgedragen.


Ik citeet Morgan le Fay met instemming.
Je had aan het begin van het topic een ultimatum gesteld,
nog steeds klopt de zaak juridisch niet -
....dan vind ik mediation niet echt de juiste optie.

Over woorden, inclusief 'mediation' kun je eindeloos debatteren,maar we praten hier over kwalijke zaken. (Richting verduistering diefstal valsheid in geschrifte.)

Het enige 'overleg' wat daar bij past is hen een tijdpad aanbieden om het alsnog "met terugwerkende kracht" (= zodat jij niet het nadeel krijgt van hun nalatigheid) in orde te maken.

Lid worden van de vakbond!
Dan kan een jurist op gegeven moment hen officieel in gebreke stellen en daarna aangifte doen.

En bedenk dat we praten over rechten.
Menselijkerwijs zullen ze vast boos zijn van de brief van de jurist, maar het is geen reden om de betaling stop te zetten.
("Of wel" - maar dan maken ze het zichzelf moeilijker.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-09-19 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38231
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:21

Mediaton ? Hoezo, volgens mij is je werkgever zwaar in overtreding en dan moet je gaan overleggen? Zou ik in eerste instantie niet aan beginnen .

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:36

landvrouw schreef:
Ik krijg tot nu toe gewoon betaald, dus in dat op zicht levert een advocaat niks op en kost het alleen geld.


Nu misschien niet, maar weet je hoeveel het kost als je niet bij je pensioen staat aangemeld terwijl je wel afdraagt? :=

Plus je loonstroken kloppen niet, hoe weet je dan of je genoeg betaald krijgt?

Advocaat stuurt een paar brieven, dat weegt meestal zwaarder voor een werkgever dan een beetje mediation. Kost je een paar 100 euro en dan is het gewoon geregeld. (Tenminste, bij de meeste. Je hebt er portretten tussen zitten die het dan alsnog niet regelen, maar als het ooit tot een zaak komt moet de partij die verliest de kosten betalen, dus dat kost je dan alsnog niet veel.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:26

Wie betaalt trouwens de arbodienst...?

(Doorgaans de werkgever.)

Ik ben niet gewend dat arbodiensten zich bezighouden met juridische zaken.

...ik voorzie dat dit een volgende manier van druk zetten gaat worden (of al is).