Op het oog te zeggen welke schimmels/bacteriën dit zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10313
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Op het oog te zeggen welke schimmels/bacteriën dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 17:42

Ik snap echt niks van wat jullie zeggen _O-

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:25

lucifertje schreef:
Gram-kleuring heeft voor de schimmels geen zin, kan je beter een lactofenol cotton blue maken.
Beoordelen op de foto's is enorm lastig, je bent zo afhankelijk van de kleur en geur. Ik vermoed dat de gele een Micrococ/tetracoc is, verder zitten er nog wat Bacillussen tussen (zwermers) en de groene is een Aspergillus :)

Welke PCR wil je dan doen Steeph? Gram-kleuring van een kolonie wordt 'niet' meer gedaan tenzij de Maldi-tof niet weet wat het is.


Zoals ik al zei, een schimmel determineren is nog wat lastiger, heb ik zelf geen ervaring mee dus ik daar kan ik verder geen uitspraken over doen ;)
Een sequencing PCR lijkt min het makkelijkste, maar ook dat is weer een specifiek apparaat. Dat soort apparatuur hebben ze nou eenmaal niet op elk MB-lab, een Gram reeksje verwacht ik dat ze overal wel hebben.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Op het oog te zeggen welke schimmels/bacteriën dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:39

wij wel.


Maar het lab gaat ze echt niet determineren das te kostbaar. En TS staat niet op het lab zelf maar heeft meer een nevenfunctie.

Ik zou iig wel melden dat het een slechte batch is (wellicht bij degene die altijd de bestellingen plaatst)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:06

PCR is erg duur, voor een schimmel determinatie gebruiken we LSU, ik meen rond de 60 euro per sequence die we daarna vergelijken met een database (Blast)

De MaldiTOF die wij gebruiken is van Bruker en kost 30 cent per determinatie. Schimmels zijn lastiger te determineren met de Maldi dan bacteriën :j

De meeste bacteriën kan ik op het oog wel herkennen aan de groei van de kolonie. Ik werk in het ziekenhuis op het microbiologisch lab en iedere dag krijgen wij van de apotheek een stuk of 20 platen en 2 zoutzakjes, die laten wij een week staan in de stoof en alles wat er groeit wordt wél gedetermineerd met naam :D alleen doen wij de uitslag uit als: gramnegatieve staven (bijvoorbeeld) en het aantal kolonie vormende eenheden om het overzichtelijk te houden voor de apotheker :j vaak omgevingsplaten en handafdrukken.

Wij gebruiken commerciële platen en enkele platen worden zelf gegoten. De platen gaan eerst de stoof in voordat ze worden opgeslagen in de koelkast dus mocht er contaminatie in de batch zitten dan zien we dat vrij snel :) pas trouwens op met het openen van schimmel platen, die sporen vliegen snel door de lucht en dat wil je niet hebben!

Mocht je verder vragen hebben, laat het vooral weten! Vind het leuk om over micro-organismen te kletsen :D