Opzegging contract maar boete voor eerder stoppen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Opzegging contract maar boete voor eerder stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 09:38

Goed, een boete gebeurt wel vaker als je trainingen volgt voor je werk en eerder stopt. Helaas is het nu zo dat ik een deel van deze trainingen nooit heb kunnen volgen.
Nu heb ik besloten te stoppen bij deze werkgever en krijg ik dus een boete ivm de trainingen en dat ik dus eerder stop dan gepland. Ik ben het hier uiteraard niet mee eens, omdat ik dus een aantal trainingen (rondleidingen die echt van belang zijn!) niet heb gevolgd. Ik ben hier zelf destijds al meermaals achteraan gegaan maar elke keer waren ze er mee bezig. En ben in april in dienst gekomen bij deze werkgever, inmiddels is het augustus en niks is veranderd.

Ik moet nu dus wel een boete betalen, maar ik vraag me af of ik in mijn recht sta omdat ik dus best wel belangrijke trainingen niet heb gedaan ondanks meermaals aandringen. En heb wel gewoon al die tijd gerelateerde taken moeten oppakken.
Ze hebben alleen gezegd dat ondanks de gemiste trainingen ik dus moet betalen. Geen reden waarom er bij.

Wellicht zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben en weten of ik in mijn recht sta om de boete te weigeren.

Alvast bedankt!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Opzegging contract maar boete voor eerder stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:31

Rondleidingen? Die vallen voor mij niet onder training en ik zou het vreemd vinden dat je hier überhaupt voor moet betalen. Deze lijken me onderdeel van je inwerkprogramma. Wat staat er in je contract?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:41

Neem eens contact op met het juridisch loket.
Die weten aan de hand van je volledige situatie precies of zij in hun recht staan of niet.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:44

dan zou er iets vermeld staan in je contract over scholing en wie dat betaald etc.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Opzegging contract maar boete voor eerder stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:02

Aan de andere kant....werkgever heeft de trainingen denk ik al betaald om zijn personeel goed opgeleid te hebben, dit is een investering die de baas doet omdat hij daar profijt van heeft later. Nu je stopt heeft hij dat profijt niet van jou....in kan me er wel iets bij voorstellen dat er dan een boete berekend wordt.Als er namelijk elk jaar tien personen voortijdig stoppen heeft hij daar enorme kosten aan? Wat is de redenen dat je niet naar de trainingen bent geweest?je zegt ben meermaals niet naar belangrijke trainingen geweest ondanks aandringen....( van de baas?)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:05

Ninette schreef:
Aan de andere kant....werkgever heeft de trainingen denk ik al betaald om zijn personeel goed opgeleid te hebben, dit is een investering die de baas doet omdat hij daar profijt van heeft later. Nu je stopt heeft hij dat profijt niet van jou....in kan me er wel iets bij voorstellen dat er dan een boete berekend wordt.Als er namelijk elk jaar tien personen voortijdig stoppen heeft hij daar enorme kosten aan? Wat is de redenen dat je niet naar de trainingen bent geweest?je zegt ben meermaals niet naar belangrijke trainingen geweest ondanks aandringen....( van de baas?)


Ninette, volgens mij heeft ts juist de trainingen willen volgen maar is het vanuit het bedrijf steeds uitgesteld.

Wanneer het inpandige trainingen zijn (gegeven door eigen personeel) vindt ik het niet logisch dat deze doorberekend worden aan ts ondanks deze niet gegeven zijn.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Opzegging contract maar boete voor eerder stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:23

Standaard hangt het van je contract e.o. scholingsovereenkomst af.

Zonder die te kennen kan je niet precies zeggen hoe het zit.

Mocht het zo zijn dat er geen SOK is en er niks over in het contract staan kan je onderbouwen waarom je er vanaf wilt zien.
Dit zou ik schriftelijk doen ivm bewijslast.

Verder moet je je afvragen of de kosten de moeite waard zijn. Maar dat is ook niet voor je te bepalen ;)

Als je er tegenin wilt gaan zou ik inderdaad even checken bij een lojet of kennis die er verstand van heeft.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 15:16

Ninette schreef:
Aan de andere kant....werkgever heeft de trainingen denk ik al betaald om zijn personeel goed opgeleid te hebben, dit is een investering die de baas doet omdat hij daar profijt van heeft later. Nu je stopt heeft hij dat profijt niet van jou....in kan me er wel iets bij voorstellen dat er dan een boete berekend wordt.Als er namelijk elk jaar tien personen voortijdig stoppen heeft hij daar enorme kosten aan? Wat is de redenen dat je niet naar de trainingen bent geweest?je zegt ben meermaals niet naar belangrijke trainingen geweest ondanks aandringen....( van de baas?)


De trainingen/rondleidingen die noodzakelijk zijn die zijn niet gegeven door de werkgever. Heb zelfs op mail staan dat ik deze graag wil volgen omdat ik dus anders niet goed mijn werk kan uitvoeren. Toen kreeg ik daar als antwoord op dat daar iets aan gedaan zou worden wat niet is gebeurd.

In mijn trainingsovereenkomst staan de rondleidingen als zijnde onder de trainingen. Deze zijn echt noodzakelijk voor het bedrijf waar ik voor werk namelijk.

De vergoeding is dusdanig hoog dat ik hiervoor niet mijn schouders wil ophalen en het door de vingers wil zien.

Juridisch loket ga ik uiteraard contact mee opnemen, maar was benieuwd of bokkers wellicht iets soortgelijks hebben meegemaakt.

Ik heb in ieder geval al zwart op wit dat bepaalde ex collega’s die ook eerder gestopt zijn niks hebben betaald. Dus dat wil ik ook aankaarten. (En deze hebben wel de volledige training gehad)

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Opzegging contract maar boete voor eerder stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:38

Is een van de redenen dat je stopt dat je die trainingen niet kunt volgen, terwijl ze wel essentieel zijn voor je werk? Dan zou ik dat zeker vermelden.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Opzegging contract maar boete voor eerder stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:07

Gaat het om een boete of om een terugbetalingsregeling? In dat laatste geval vallen niet gevolgde trainingen ook niet terug te betalen.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 13:33

Tiggs schreef:
Is een van de redenen dat je stopt dat je die trainingen niet kunt volgen, terwijl ze wel essentieel zijn voor je werk? Dan zou ik dat zeker vermelden.

Onder andere ja. Er zijn wel bepaalde beloftes gedaan en niet nagekomen waardoor ik besloten heb te stoppen bij dit bedrijf. (En weinig tot geen communicatie)


Het gaat om een bedrag dat in rekening wordt gebracht ivm de gemaakte kosten. Zo staat het in de trainingsovereenkomst.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:36

Voor zover ik weet kan je werkgever je niet laten betalen voor trainingen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van je werk. Als de training een 'mooie aanvulling' is en niet noodzakelijk, dan kan de werkgever de kosten doorberekenen naar de werknemer die eerder stopt. Maar alles staat of valt met wat er in je contract en in een eventuele SOK zijn opgenomen. Trainingen die nooit hebben plaatsgevonden kunnen ook nooit doorberekend worden.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:37

Dit is iets waar vakbonden goed mee kunnen helpen.
Anders zou ik vooral ook kijken wat er precies in het contract staat over opzeggen en de boete die je moet betalen? Hoe is dat verwoord?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:46

Gaat het hier nu om doodnormale inwerktrainingen? Want lijkt me sterk dat het hier om een cursus gaat, aangezien je er nog maar net een paar maanden werkt.
Inwerktrainingen kost een bedrijf geen drol over het algemeen, ja behalve misschien 1 of 2 dagen die ietsje minder productief zijn, omdat 1 van de vaste werknemers met de nieuwe meeloopt en dus daardoor langzamer werkt dan normaal.
Als het om zulke trainingen gaat is het absoluut niet reeel dat je daarvoor een boete krijgt.

Ben je lid van een vakbond? Daar aankloppen en anders naar juridisch loket.

Gaat het echt om een opleiding, dan wordt het een ander verhaal; dan is het logisch dat je bvb de cursus zelf moet betalen, omdat het bedrijf nu niet meer kan profiteren van hun investering.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:12

GreaseMonkey schreef:
Voor zover ik weet kan je werkgever je niet laten betalen voor trainingen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van je werk. Als de training een 'mooie aanvulling' is en niet noodzakelijk, dan kan de werkgever de kosten doorberekenen naar de werknemer die eerder stopt. Maar alles staat of valt met wat er in je contract en in een eventuele SOK zijn opgenomen. Trainingen die nooit hebben plaatsgevonden kunnen ook nooit doorberekend worden.


Ligt eraan. Ik moest een verplichte post academische opleiding volgen en die zou ik in bepaalde gevallen terug moeten betalen. De reguliere cursussen ivm permanente educatie (punten) niet.