Hoe ben jij erachter gekomen wat je ideale baan is?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:09

Ik studeer ook nog maar ben aan het afstuderen. Vind de opleiding die ik doe niet echt leuk en zag er ook geen toekomst in. Door mijn stage bij een heel leuk bedrijf terecht gekomen met werkzaamheden die mij wel interesseren en die in het verlengde van mijn opleiding liggen.
Ik vind het werk leuk, maar ik haal er geen voldoening uit.
Dat doe ik bij een bijbaantje die ik heb: Paaldansles geven. Stom toevallig erin gerold en ik vind het ontzettend leuk.

Helaas nu tijdelijk mee gestopt zodat ik me kan concentreren op afstuderen. Maar ik ben wel van plan om het straks weer op te pakken. Ik vind het heerlijk om iedereens progressie te zien.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:32

Ja ideale baan, ik weet nog steeds niet wat ik wil. Ik heb de opleiding paardenhouderij gedaan. En afgerond,maar werken in de paarden, nee dankjewel. Waarom ik het gedaan heb, omdat ik leerplichtig was en niks anders wist.

Ik werk nu 20 uur met een vast contract bij de AH. Maar ik hoop meer uren te kunnen krijgen. Ik wil best ergens 40 uur gaan werken, maar wel werk wat ik leuk vind en dat weet ik gewoon niet, merendeel omdat ik voor mijn gevoel nergens goed in ben en andere veel beter zijn dan mij. Dus voor nu zit ik goed, maar wil echt meer gaan werken, want ik kan bij mijn paarden wonen en zou ik het nu net kunnen betalen :o

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:40

Ik heb veel baantjes gehad tot begin 30, horeca, klusjes, postkamer, binnenland, buitenland.

Op een gegeven moment wilde ik meer zekerheid en kreeg de gelegenheid om de gehandicaptenzorg in te gaan en werd mijn schoolgeld betaald.
Die kans heb ik aangegrepen, mijn opleiding is breed dus ik heb innen de zorg alles uitgeprobeerd van ouderen tot kinderdagverblijven, van verstandelijk, lichamelijk gehandicapt, van gezinsvervangend tehuis tot instellingen met gedragsproblematiek.

Nu werk ik binnen een grote organisatie en werk periodiek op groepen om grote gaten op te vullen, heerlijk, afwisseling, wel een basisclubje, zekerheid van een contract.

Als ik jou was, zou ik de zekerheid loslaten en kiezen voor korte contracten, je kunt dan veel uitproberen, en als iets bevalt, werksoort of werkplek, voor vast solliciteren.

Voordeel uitzendbureau is veel verschillende soorten werk, nadeel, als je wil blijven plakken, moet je veel werken om de overdrachtsfee voor de opdrachtgever eruit te krijgen, maar misschien wil je bedrijf dat wel graag betalen.

Voordeel contract voor een half jaar of een jaar is dat je goed weet wat het werk inhoud en wat de bedrijfscultuur is.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:11

Ik ben ook best lang zoekend geweest. Ik heb na mijn afstuderen op 7 jaar tijd bij 5 verschillende bedrijven 5 verschillende functies gehad.... Waar ik meestal na een paar maanden opnieuw het gevoel had 'is dit het nu?'. De jobs waar ik langer dan een paar maanden (1,5jaar ofzo) ben blijven hangen, was puur omwille van de fijne collega's.

Ik ben na een jaar of 3/4 wel echt beginnen zoeken naar 'mezelf' in de arbeidsmarkt. Lijsten beginnen maken: wat wil ik doen? Waarom wil ik dat doen? Wat zijn mijn sterktes? Zwaktes? Wat zijn mijn (onrealistische) droomjobs? Waarom zijn dat dromen, welke aspecten spreken me zo sterk aan? ......

Ik ben uiteindelijk wél bij de politie (interventiedienst) terecht gekomen. Ik zit er nu ongeveer 4 jaar en heb nog geen moment spijt gehad van die keuze. Ongetwijfeld ga ik ergens nog wel eens op een punt komen dat ik wat anders wil, maar voor nu heb ik het gevoel wel echt iets gevonden te hebben dat bij me past. En dan neem je het soms vuile werk, véél overuren, ondankbaarheid,.... er zonder problemen bij.

Veel succes in je zoektocht alleszins. En als je iets gevonden hebt wat je écht wil doen, bijt je er dan ook volledig in vast. Niet opgeven!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:30

Ladyson schreef:
Ik denk dat de verwachtingen tegenwoordig ook wel wat te hoog zijn qua "droombanen" en dat gewoon niet voor iedereen is weggelegd. Ik heb in ieder geval niet mijn droombaan, maar ik heb t er prima naar mijn zin! Of dat droombanen vervolgens toch tegenvallen.

In ieder geval, ik heb op de middelbare bedacht dat ik evenementenmanager wilde worden, en toen ik in het 3e jaar van mijn opleiding stage ging lopen, vond ik het na een paar maanden al best eentonig.. Ik wilde meer een inhoudelijk stuk erbij en meer diversiteit en ben na mijn opleiding een paar x geswitcht van baan (wel steeds in het verlengde van elkaar) en ben nu projectmanager. Daar zit ik erg op mijn plek.

Ik denk echter dat mijn droombaan iets met dierenvoeding zou zijn. Wellicht rol ik daar ooit nog wel in, maar ik vind korte reistijd etc ook belangrijk en je kunt niet alles hebben :D


Hier herken ik me wel in, iets anders wel uiteraard, maar in grote lijnen.
Ik wist wat ik wilde en bleek dat fysiek niet aan te kunnen. Toen ben ik iets nuttigs gaan studeren, nog iets leuks erachteraan gaan studeren. Gaan werken als consultant. Maar het reizen beviel me absoluut niet en daar heb ik echt angst voor autorijden op de snelweg aan over gehouden.
Toen overgestapt naar een bureaufunctie in de werving & selectie en dat bevalt best aardig. Geen droombaan. Werk is werk en ik spring er niet mijn bed voor uit 's ochtends.
Droombaan zou meer aan de lifestyle kant zitten. Ik ben gek op allerlei interessante weetjes over voeding (humaan en dieren), op outdoor kleding, dieren... Misschien loop ik daar nog ooit tegenaan, maar voor nu zit ik op mijn plek.

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 15:41

Bubblewrap schreef:
Niniane schreef:
Heb al 2x een misser gemaakt qua opleiding en mag van mezelf geen fout meer maken.

Van fouten leer je :D Niet te hard voor jezelf zijn. :(:)

Je hebt een HBO-studie voor 3.5 jaar gedaan? Dan heb je in ieder geval een propedeuse. Dat is al een fijne start! Je hebt niet niets om op terug te vallen.

Niniane schreef:
Dit heb ik altijd erg moeilijk gevonden eigenlijk. Heb altijd het gevoel dat ik mensen lastig val. Iets met vroeger altijd uitgelachen worden als je een vraag deed stellen in de klas omdat je rekenen niet kon bijbenen.

Heel herkenbaar! (Ondanks dat ik het zelf voorstelde en ik al regelmatig meegelopen heb bij beroepen).
Bij deze wil ik jou een pluim geven dat je het topic aangemaakt heb! Vragen is altijd gratis :D (En loopbaanbegeleiders doen het als werk, ze krijgen er geld voor als jij met een vraag komt :P Dus hun vinden het ook niet erg. )

Terug naar je post... Ik merk zelf dat ik al invul hoe een ander (negatief) reageert. Terwijl er genoeg mensen op de wereld zijn die graag hun passie (en dus baan) delen met anderen! Iemand die geen zin heeft in een persoon die meeloopt zal je vraag weigeren of doorsturen naar een collega die het wel leuk vind.

Dat is de grap van het verhaal. Wij waren niet verplicht onze P te halen en mochten er zo lang mogelijk over doen. Dit heb ik ook eindeloos geprobeerd. Iets met niet op willen geven. :+

Toevallig ben ik een bekende tegen gekomen die bij een HA praktijk stage loopt en die gaat voor mij vragen of ik eventueel een dagje ergens mee mag lopen. :D

fleurtjeuh schreef:
Ik ga dit topic volgen.
Ik merk dat ik geen genoegdoening haal uit mijn werk in een bedrijfsmagazijn.
Maar ik ben diegene die zegt 'iets met dieren' te willen doen..
Maar wat dan?
Ik heb een aantal jaar in de paarden gewerkt, maar dat is (onbetaald) geen optie meer.
Heb mijn diploma paraveterinair op zak maar heb niet het gevoel daar echt iets mee te kunnen door onzekerheid.
En dan ook nog een steeds terugkerende depressie die het niet makkelijker maakt om iets te veranderen -O-
Terwijl dat misschien juist hetgene is wat ik nodig heb om hieruit te komen...
Anyway,
Ik volg!

Hoop dat je iets aan dit topic gaat hebben!

harriehoef schreef:
Zou iets van social work niks zijn? Tijdens mijn minor zaten ook studenten van social work bij mij in. Dan kun je bijvoorbeeld sociotherapeut worden binnen een zorgsector. Minder verzorgen maar wel een veelzijdige opleiding en geen rekenen/cijfers.

Daar heb ik inderdaad naar zitten kijken. :j Ik heb ooit in een ver verleden verpleegkunde gedaan en het zorgen voor mensen trekt mij wel heel erg. Toen was ik er alleen te jong voor en wilde na het stoppen met die studie vooral heel erg graan een andere richting in. :')

Castilja schreef:
Heb je geen mensen in je omgeving die 'iets' met de politie doen en je zijtakken van opleiding of iets dergelijks aan kunnen bevelen? Of een loopbaanbegeleider inderdaad! Beter nu even goed investeren, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan. Voor je eigen gemoedsrust later. :)

De vriend van een vriendin van mij is net afgestudeerd als agent en daar heb ik het al vaker mee over gehad. Je begint over het algemeen bij de politie altijd als agent. Daar wil ik dan zelf nog steeds voor gaan eigenlijk. Ik denk dat ik er ook goed in zou zijn, maar mijn reken problematiek knalt voor mij vaak de deur dicht.

Rakkie123 schreef:
Ik heb veel baantjes gehad tot begin 30, horeca, klusjes, postkamer, binnenland, buitenland.

Op een gegeven moment wilde ik meer zekerheid en kreeg de gelegenheid om de gehandicaptenzorg in te gaan en werd mijn schoolgeld betaald.
Die kans heb ik aangegrepen, mijn opleiding is breed dus ik heb innen de zorg alles uitgeprobeerd van ouderen tot kinderdagverblijven, van verstandelijk, lichamelijk gehandicapt, van gezinsvervangend tehuis tot instellingen met gedragsproblematiek.

Nu werk ik binnen een grote organisatie en werk periodiek op groepen om grote gaten op te vullen, heerlijk, afwisseling, wel een basisclubje, zekerheid van een contract.

Als ik jou was, zou ik de zekerheid loslaten en kiezen voor korte contracten, je kunt dan veel uitproberen, en als iets bevalt, werksoort of werkplek, voor vast solliciteren.

Voordeel uitzendbureau is veel verschillende soorten werk, nadeel, als je wil blijven plakken, moet je veel werken om de overdrachtsfee voor de opdrachtgever eruit te krijgen, maar misschien wil je bedrijf dat wel graag betalen.

Voordeel contract voor een half jaar of een jaar is dat je goed weet wat het werk inhoud en wat de bedrijfscultuur is.

Voordat ik mijn vast contract aanging in de detailhandel heb ik ook ingeschreven gestaan bij een uitzendbureau (nog steeds), maar de bedrijven waar ze mijn CV hebben neergelegd zijn er nooit verder op ingegaan. Hetzelfde als bij de kantoorbanen waar ik op heb gesolliciteerd prefereren ze vaak iemand met meer ervaring, een bepaald papiertje e.d.

De rest ook bedankt voor jullie antwoorden hoor! :D Waardeer het zeer. Had er überhaupt maar hooguit een paar verwacht. :o

Misschien dat ik er momenteel zelf ook te negatief in sta.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:45

Ik vraag me af hoe je tegenwoordig, in het je leven lang leren tijd, nog missers kunt maken.
Ik heb inmiddels 3 opleidingen gedaan, ga binnenkort mijn 4de opleiding starten.

Ik vind dit toptijden, interesse, veel leren, je kunt steeds weer een nieuwe opleiding doen.
Missers zijn imo niet meer mogelijk, vooral, verrijking, brede kennis, verdieping.

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:10

Rakkie123 schreef:
Ik vraag me af hoe je tegenwoordig, in het je leven lang leren tijd, nog missers kunt maken.
Ik heb inmiddels 3 opleidingen gedaan, ga binnenkort mijn 4de opleiding starten.

Ik vind dit toptijden, interesse, veel leren, je kunt steeds weer een nieuwe opleiding doen.
Missers zijn imo niet meer mogelijk, vooral, verrijking, brede kennis, verdieping.


Wat een mooie instelling :)

Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik mijn huidige baan wilde doen. Het voelt als een soort roeping. Ik dacht eerst dat ik het niet zou kunnen (universitaire studie) en toen iets anders gaan doen, maar omdat dat het niet helemaal was, uiteindelijk toch ervoor gegaan en hier beland :)

Ik denk dat het belangrijk is te kijken naar wat voor persoon je bent. Graag analytisch bezig of juist praktisch, graag veel verantwoordelijkheid of niet, graag veel afwisseling of juist vastigheid etc. En dat dan zoeken in een sector die voor jou zingeeft.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:15

Je legt jezelf veel druk op door niet meer opnieuw te mogen falen. Hoe weet of je iets je ideale baan is als je het niet geprobeerd hebt? Probeer dat dus los te laten, falen is niet erg en het is niet eens falen, het is iets geprobeerd hebben, maar het valt tegen. Je leert daar zo ontzettend veel van.

En wat betreft de ideale baan, ik lees dat je meerdere keren de politie opnoemt en dat het rekenen je struikelblok is. Kun je daarin bijles iod krijgen zodat je meer kans maakt tijdens een nieuwe procedure bij de politie. Als dat jou leuk lijkt, zou ik er voor knokken en laten zien dat ze niet om je heen kunnen de volgende keer.

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:03

Niniane schreef:
1x afgewezen bij de politie, wat mij echt geweldig lijkt...

Maar ook vooral, wat heb je gedaan om dat te bereiken?


3x gesolliciteerd bij de politie en de derde keer aangenomen :) inmiddels bijna 7 jaar geleden.

DJZ

Berichten: 3108
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe ben jij erachter gekomen wat je ideale baan is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:15

Na 12,5 jaar Mcdonald's (geen vast contract, iedere keer eruit en dan weer terug komen), was ik er een beetje klaar mee (niet vanwege de werkzaamheden en collega's, dat mis ik soms nog wel).
Ik wilde iets heel anders, namelijk buiten werken en fysiek bezig zijn.. Zo kwam ik in november 2018 een vacature "belader" tegen, ook wel vuilnisman genoemd. En nu doe ik dit werk vanaf afgelopen december en ik heb het er prima naar de zin. Of ik dit tot mijn pensioen wil en kan blijven doen, denk ik niet, maar voor nu is het heerlijk :)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:32

Druif_01 schreef:
Niniane schreef:
1x afgewezen bij de politie, wat mij echt geweldig lijkt...

Maar ook vooral, wat heb je gedaan om dat te bereiken?


3x gesolliciteerd bij de politie en de derde keer aangenomen :) inmiddels bijna 7 jaar geleden.


Een vriend van mij heeft tussen de 2x in, heel hard aan zijn conditie gewerkt, zodat hij daar in uitblonk.

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:44

Wat een feest van herkenning is dit topic zeg. Ik loop hier ook zo ontzettend erg tegenaan. Heb nu net mijn propedeuse in ICT gehaald en de opleiding gaat me prima af. Maar wat zijn de lessen saai! Heb nu geen idee meer waar ik goed aan doe. Toch dit maar blijven doen en hopen dat het wat wordt? Of juist een andere opleiding gaan doen waarvan mij de lessen wél van interesseren, zoals land- en watermanagement? Maar aan de andere kant, ICT is wel lekker breed, daar kan ik nog alle kanten mee op!

Dropneus95 schreef:
Misschien zelfs een beetje eng om aan het 'echte leven' te beginnen. Ik ben 24 en wil nog zo veel.


En dit. Zie er haast tegen op om na mijn opleiding 5 dagen per week te gaan werken.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:02

Ik ben 30 en heb een goeie leuke baan, en toch zou ik wat anders willen, meer vrijheid, misschien een kleine camping/boerderij ergens in het buitenland. Ik heb niet veel nodig om van te leven, een vruchtbare grond zou wel fijn zijn en meer zonneschijn dan hier. Ook mijn man heeft een goede uitdagende baan, maar ik ben zo bang dat ik spijt ga krijgen als ik nog heb geprobeerd om ergens anders te gaan wonen, ik heb vaak het gevoel dat Nederland zo gehaast, zo vol en zo druk is.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Hoe ben jij erachter gekomen wat je ideale baan is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:21

Waar woon je ? Als het in de buurt is kan ik vragen of je bij mij op het werk in ziekenhuis apotheek eens paar uurtjes mee kijken als je dat interessant lijkt?

Niniane

Berichten: 6434
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 00:27

kiomiamigo schreef:
Je legt jezelf veel druk op door niet meer opnieuw te mogen falen. Hoe weet of je iets je ideale baan is als je het niet geprobeerd hebt? Probeer dat dus los te laten, falen is niet erg en het is niet eens falen, het is iets geprobeerd hebben, maar het valt tegen. Je leert daar zo ontzettend veel van.

En wat betreft de ideale baan, ik lees dat je meerdere keren de politie opnoemt en dat het rekenen je struikelblok is. Kun je daarin bijles iod krijgen zodat je meer kans maakt tijdens een nieuwe procedure bij de politie. Als dat jou leuk lijkt, zou ik er voor knokken en laten zien dat ze niet om je heen kunnen de volgende keer.

Je krijgt cijferreeksen voorgeschoteld en daar valt zeker in te trainen. Zoals je ze bij de testdag krijgt, krijg je ze nergens maar zit ook een stukje handigheid in. Ook inzicht die ik daar dan weer niet in heb, maar fake it till you make it toch. :+

Forcalquier

Berichten: 2062
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 04:17

Tja inmiddels 36 en een stuk wijzer.
Na de havo een opleiding gekozen (visagiste) omdat mijn beste vriendin die opleiding ging doen....was echt niet mijn ding maar ik had werkelijk geen idee. Mijn advies was grafisch lyceum (had ik daar maar naar geluisterd) maar dat sloeg ik in de wind.
Op mijn 17e maar begonnen met werken. Na 10 jaar horeca werd ik gevraagd als bedrijfsleider op een bungalowpark. Daar heb ik (dankzij mijn perfectionisme) werkelijk van alles opgelopen, burn out, hyperventilatie, paniekaanvallen, migraine. Na 5,5 jaar werd dit werk, in combi met (inmiddels) alleenstaande ouderschap, mij te veel...f*ck die carrière.
Na een tijdje leerde ik mijn huidige partner kennen (met eigen bedrijf) waar ik uiteindelijk parttime ben gaan werken als administratief medewerkster. Inmiddels doe ik de gehele (financiële) administratie en werk ik daarnaast in het paardentransport. Die laatste baan heb ik er puur bij voor de afwisseling. Ik ben iemand die graag buiten is, op avontuur gaat, iets van de wereld ziet en altijd graag met paarden bezig is.
Ik kan niet anders zeggen als dat ik nu happy ben met mijn 2 (flexibele) banen.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 06:38

moonsparkle schreef:
Ik ben 30 en heb een goeie leuke baan, en toch zou ik wat anders willen, meer vrijheid, misschien een kleine camping/boerderij ergens in het buitenland. Ik heb niet veel nodig om van te leven, een vruchtbare grond zou wel fijn zijn en meer zonneschijn dan hier. Ook mijn man heeft een goede uitdagende baan, maar ik ben zo bang dat ik spijt ga krijgen als ik nog heb geprobeerd om ergens anders te gaan wonen, ik heb vaak het gevoel dat Nederland zo gehaast, zo vol en zo druk is.


Precies dit heeft me na 7 jaar (afgeronde WO) studies en bijna 2 jaar werken doen besluiten om weg te gaan. Is carrière maken echt alles wat ik van het leven wil? Er zijn in mijn ogen zoveel belangrijkere dingen. Inmiddels ben ik op de motor aan het reizen van Nederland naar Nieuw-Zeeland, en mijn vriend en ik hopen daar te kunnen blijven en een bestaan op te bouwen.

Het leven heeft zoveel meer te bieden dan werken!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:39

djodjodjo
Op de motor naar Nieuw Zeeland?
Ik ben erg nieuwsgierig naar de route en hoe lang je reis duurt en of je werkt onderweg, niet cynisch bedoelt maar ik weet ff niet hoe ik de rit moet plaatsen.
En dol op die reizen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:53

djodjodjo schreef:
moonsparkle schreef:
Ik ben 30 en heb een goeie leuke baan, en toch zou ik wat anders willen, meer vrijheid, misschien een kleine camping/boerderij ergens in het buitenland. Ik heb niet veel nodig om van te leven, een vruchtbare grond zou wel fijn zijn en meer zonneschijn dan hier. Ook mijn man heeft een goede uitdagende baan, maar ik ben zo bang dat ik spijt ga krijgen als ik nog heb geprobeerd om ergens anders te gaan wonen, ik heb vaak het gevoel dat Nederland zo gehaast, zo vol en zo druk is.


Precies dit heeft me na 7 jaar (afgeronde WO) studies en bijna 2 jaar werken doen besluiten om weg te gaan. Is carrière maken echt alles wat ik van het leven wil? Er zijn in mijn ogen zoveel belangrijkere dingen. Inmiddels ben ik op de motor aan het reizen van Nederland naar Nieuw-Zeeland, en mijn vriend en ik hopen daar te kunnen blijven en een bestaan op te bouwen.

Het leven heeft zoveel meer te bieden dan werken!



Wat geweldig, aan de ene kant vindt ik het eng omdat we alle zekerheid kwijt zouden raken, en ons werk is specifiek dus kunnen we niet zomaar ergens anders gaan doen. Aan de andere kant what's the worst that can happen? Binnen tien jaar kunnen we een mooie buffer hebben als ons huidige huis is verkocht. Ik ben wel echt aan het kijken naar landen waar je mogelijk een verblijfsvergunning kunt krijgen.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:10

Niniane schreef:
kiomiamigo schreef:
Je legt jezelf veel druk op door niet meer opnieuw te mogen falen. Hoe weet of je iets je ideale baan is als je het niet geprobeerd hebt? Probeer dat dus los te laten, falen is niet erg en het is niet eens falen, het is iets geprobeerd hebben, maar het valt tegen. Je leert daar zo ontzettend veel van.

En wat betreft de ideale baan, ik lees dat je meerdere keren de politie opnoemt en dat het rekenen je struikelblok is. Kun je daarin bijles iod krijgen zodat je meer kans maakt tijdens een nieuwe procedure bij de politie. Als dat jou leuk lijkt, zou ik er voor knokken en laten zien dat ze niet om je heen kunnen de volgende keer.

Je krijgt cijferreeksen voorgeschoteld en daar valt zeker in te trainen. Zoals je ze bij de testdag krijgt, krijg je ze nergens maar zit ook een stukje handigheid in. Ook inzicht die ik daar dan weer niet in heb, maar fake it till you make it toch. :+


Toen ik jaren geleden via de middelbare school een loopbaan dag moest doen ben ik bij gebrek aan idee bij de politie geweest en heb daar de hele dag van die testen met cijferreeksen zitten doen, voor de officiersopleiding bleek later...Wat een ellende! Ik zat toen op het vwo en wiskunde was mijn slechtste vak. Ik was toen niet aangenomen voor de hbo officiersopleiding wel voor de ‘gewone’ academie. Ik wilde helemaal niet bij de politie :') moest gewoon zo’n dag doorbrengen...
Als je het echt wil is het wel te oefenen, die testen :j
Ik ben vorig jaar door mijn huidige werkgever getest en kreeg toen letterlijk de dag van te voren pas een linkje naar een site waar ik zo’n test kon oefenen....ondanks dat ik dus maar heel even kon oefenen haalde ik de test nu wel. Ik denk zelfs dat als ik wat langer van te voren had kunnen oefenen ik het nog beter had kunnen doen. Ondanks dat ik ‘slecht’ ben in wiskunde kan ik uitstekend rekenen en ben ik dus nu veel met cijfers bezig en daar ook goed in, het zegt dus niks over hoe geschikt je bent voor een functie (met uitzondering dan van wiskundeleraar oid)
Als een baan bij de politie je gaaf lijkt: ga ervoor! Oefen met die testen, zoek hulp bij iemand die je erin kan trainen.....geloof in je eigen kunnen, want waarom zou je niet een hele goede politie agent kunnen worden?

leonie87

Berichten: 4460
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:39

Heel herkenbaar dit TS. Ik heb uiteindelijk een zeer uitgebreide beroepenkeuze test gedaan die 10 weken duurde met elke week 1 x begeleiding en opdrachten voor thuis. Hierin word ook gekeken naar wat je aankan wat betreft je niveau. Het eerste wat er bij mij uitkwam kon ik lichamelijk niet meer en was de studie die ik daarvoor had afgebroken. Het 2de en 3 de op lijst ben ik gaan proberen. Na een jaar lang 2 studies heb ik mijn keuze gemaakt voor mijn huidige beroep.

Ik denk nog steeds vaak zat "is dit het nou" maar dat heb je altijd denk ik. Ik heb een hele leuke baan, veel uitdaging, leuke collega's. Maar hiervoor ben ik wel 4 x van baan gewisseld in deze branche om dit te vinden. Het is echt lastig om ECHT de baan of opleiding te vinden. Misschien heb je hier wat aan?

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:03

Het is moeilijk he.
Eerst heb ik 3 maanden HBO logopedie gedaan. Leek me echt tof. Vond het niets.
Toen PABO gedaan en afgerond. Echter nooit in NL gewerkt. Na afstuderen naar USA gegaan als Au Pair wat echt een geweldig jaar was.
Na dat jaar naar London verhuist om daar in het basisonderwijs te werken. 2 jaar later naar Australie verhuist en ik wilde absoluut niet werken in het onderwijs. Dus heb ik een tijdje admin gedaan, dat was leuk want het was 9 - 5 en naar huis. Weinig verantwoordelijkheid, dat vond ik wel fijn. Maar erg klein bedrijf dus werd wel gauw saai O:) In de tussentijd een eigen bedrijfje opgezet voor kaarsen en waxmelts (zelf gemaakt) en bad producten. Dat vond ik geweldig; maar hoe meer klanten ik kreeg hoe moeilijker alles was te handelen (post, productie etc).
Toen verhuist naar een ander gebied in Australie en toch weer terug in het onderwijs. Nu weer 2 jaar geleden. Vind ik het leuk? Nee. Ik heb een hekel aan het management, de politiek, het werken voor een baas. BLEH.

Dus nu? Vandaag is m'n 1e opening van mijn eigen nieuwe bedrijf: Honden training & massage.
Ik heb 1 jaar opleiding gedaan tot honden trainer nadat ik issues had met m'n eigen hond en ben nu bezig met m'n honden massage therapy cursus. Ik heb hier echt m'n passie gevonden, zoals ik dit vroegah met paarden had.
Ik hoop dat ik over een tijdje part-time kan gaan in het onderwijs en uiteindelijk helemaal uit het onderwijs kan en full time in honden training kan (betaald heel goed hier in Australie).
Ik houd er van om m'n eigen zaken te regelen en aan niemand verantwoording af te leggen. Ik kan nog steeds lesgeven (eigenaren + hond) en hoef niet door allerlei hoepels te springen. Ook de admin zaak ervan: marketing online, het maken van websites tot timetables en klanten contact vind ik erg leuk.

Of je hier iets aan hebt, weet ik niet. :') Maar ik ben hier dus per ongeluk ingerold. Had nooit gedacht in de honden te werken.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:00

Ik had enkele eisen: in een ziekenhuis, met mensen, geen naalden. En ik ben graag actief bezig, zit niet graag stil. Dan heb je maar weinig optie's :D
Initieel wilde ik doorsturen om ook met dieren te werken, maar vond het werk met mensen al geweldig. En de optie met dieren was toch niet zo rendabel als ik dacht.
Zodoende ben ik fysiotherapeut geworden *\o/*

Overigens ook weleens tijdens de studie gedacht: "oei, is dit het nu?"
Maar dan kwamen de stages en werd het toch weer tof. Zeker toen ik in het ziekenhuis mocht rondhobbelen, helemaal in m'n element.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:38

Ik heb denk ik altijd eigenlijk al wel geweten dat het standaard "carrière maken op kantoor" niets voor mij is. Vond het lastig om op mijn 15e dan ook de keuze te maken voor een beroepsopleiding. Twijfelde heel erg tussen toerisme (het werken met mensen in een leuke ontspannen setting vind ik echt geweldig) en de opleiding junior accountmanager, omdat ik erg goed was in economie. Ben voor het tweede gegaan, omdat een mbo opleiding toerisme gewoon niet heel veel toevoegt en ik toch voornemens was om naar het hbo te gaan na mijn mbo. Werken in de toerisme had ik dus eigenlijk al wel opgegeven. Het hbo was geen succes jammer genoeg := En na 2 jaar als accountmanager gewerkt te hebben, heb ik "gewoon" bij een hotel gesolliciteerd. Omdat ik niet op mijn plek zat in mijn functie als accountmanager, en toch mijn passie wilde volgen.

Volgende maand begin ik met mijn nieuwe baan als frontoffice medewerker bij een hotel in Rotterdam :D