wonen in Nl, werken in Belgie, voordelig of nadelig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

wonen in Nl, werken in Belgie, voordelig of nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 20:52

Ik heb een baan aangeboden gekregen in België, net over de grens maar toch in een ander land. Waar kan ik laten uitzoeken of dit voordelig of nadelig is voor mij of waar ik op moet letten? Pensioen, Oaw etc etc, ik wil niet straks in de problemen komen namelijk.

Ik heb wel eerder voor buitenlandse bedrijven gewerkt maar dat was in Nl dus ook de Nl regels en belastingen

Ik heb een koopwoning met hypotheek. heeft dit hier ook invloed op? Hij zei ook dat je dan in Belgie kinderbijslag kunt aanvragen ipv in je eigen land? Hij moest de verdere regels ook nakijken want hij had alleen ervaring met een andere werknemer uit een EU land maar niet uit Nederland

Wie werk toevalllig ook in Belgie als Nederlander of wie weet iets hiervanaf en kan mij tips geven

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:55

Ik heb andersom gedaan, wonen in België, werken in NL. En voor mij was het veeeeel voordeliger om in België te werken. Onderandere omwille van pensioen (is in belgie via de staat ipv via de werkgever op te bouwen), meer vakantie dagen. Hoger minimumloon,...

Ik geloof dat je verplicht bent een ziekte verzekering te nemen in het land waar je aan de slag gaat. Ik moest om in NL te werken ook een BSN nummer aanvragen. Je kan veel vinden als je googeld op grensarbeid!

zoek het wel heeel goed uit. Ik heb echt problemen gehad met de belastingen, je moet dan een deel in belgie aangeven en een deel in NL.. Ik zou echt iemand zoeken die het je 100% kan uitleggen, want ik vond het wel echt een groot nadeel. Ook de dubbele kosten van de ziekte verzekering..

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:13

Voor de mensen met een NL nationaliteit die in BE wonen en in NL werken: als je totale wereldinkomen meer als 90 procent uit NL inkomsten is kun je ervoor kiezen als NL belastingplichtige aangemerkt te worden, en dan kun je de hypotheek rente blijven aftrekken.
Je moet je wel kwalificeren als buitenlands belastingplichtige, en een door de BE belastingdienst afgestempelde inkomensverklaring aan de NL belastingdienst sturen.

Doe je het nu andersom dan zul je wellicht geen hypotheekrente meer kunnen aftrekken, daarintegen is de BE kinderblijslag wel veel hoger als de NL.

Hou er ook rekening mee dat in BE het bruto inkomen hoger is, maar dat je daar netto veel minder aan overhoudt als van een NL belast inkomen.
In NL is bruto lager als in BE, maar door een lager IB percentage hou je netto veel meer over.

Wij hebben jarenlang in BE gewoond, en zijn in NL blijven werken, idd dubbele ziektekosten, in BE gemeentelijke belastingen betalen, berekend over je inkomen, de sociale lasten en IB in NL af blijven dragen, ons steeds nog kunnen kwalificeren als NL belastingplichtige en zo hypotheek rente kunnen aftrekken.

Pensioen/aow, voor elk jaar dat je niet afdraagt in NL wordt je 2 procent gekort op je aow.

Het beste zoek je dan op voorhand voor gedegen advies een administratie kantoor wat ruime ervaring heeft met grensgangers en belastingwetten van beide landen.

Je zult dan btw dan ook in twee landen belastingaangiftes moeten doen.
Waarbij de BE formulieren werkelijk waar een ramp zijn, met al die codes.
Als iemand al dacht dat de belastingdienst in NL niet leuk was...nou succes met die in BE }>

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: wonen in Nl, werken in Belgie, voordelig of nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 21:19

Wij hebben het over een netto loon gehad dus ik weet wat ik betaald krijg van hem, maar niet wat ik dan nog allemaal extra moet betalen in NL daarover. Waar kan ik zoiets het beste laten uitrekenen?

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: wonen in Nl, werken in Belgie, voordelig of nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:23


speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:25

een belastingadviseur in de grensstreek zoeken, die zal er best wel mee te maken hebben

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: wonen in Nl, werken in Belgie, voordelig of nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:53

Neem eens contact op met Bureau voor Belgische Zaken, onderdeel van mijn werkgever SVB.https://www.svb.nl/nl/bbz-bdz/

Grensinfopunt is ook een goede tip!

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 21:56

ik zag net dat het grensinfopunt over een week een inloopspreekuur heeft Ik heb het meteen genoteerd

Wat ik tot nu toe gelezen heb en denk ook begrepen te hebben is:

Ik betaal belasting in Belgie, netto bruto is anders dan in Nl ( al heb ik daar geen "last " van denk ik aangezien mijn netto loon hetzelfde zou blijven dan wat ik voorheen kreeg)
Het verschil met Nl kan ik terugkrijgen, Ik krijg geen hypotheekrente aftrek meer maar daar tegenover staat dat belasting voordeel weer wat ik kan terugvragen bij de Nl belasting

Moet ik dubbele ziektekosten betalen? Zo ja, hoe werkt dat in Belgie?
WAO wordt je op gekort, maar daar kun je je volgens mij wel weer voor verzekeren of indekken

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: wonen in Nl, werken in Belgie, voordelig of nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:33

Je moet geen dubbele ziektenkosten betalen, je moet een ziekteverzekering nemen in Belgie (CM heeft veel ervaring met grensarbeiders, maar is niet de goedkoopste) a ongeveer 25 euro per kwartaal en ik heb zelf ook een hospitalisatieverzekering erbij (kosten afhankelijk van hoe uitgebreid je dat wil). Daarmee krijg je een formulier waarmee je in Nederland automatisch bij CZ verzekerd word (gratis).

Ik laat zelf mijn belastingen doen, omdat hier inderdaad nogal wat haken en ogen aan zitten. Persoonlijk vind ik wat ik ervoor betaal een schijntje bij de moeite en hoofdpijn die het me anders zelf zou kosten.

Verdiep je ook even goed in je pensioen. Wanneer je van plan bent om maar een paar jaar in belgie te gaan werken kan het voordelig zijn om in Nederland te blijven meebetalen.

Grensinfopunt en SVB zijn goede startpunten. Werk zelf ook al een aantal jaar in Belgie en woon in Nederland, en eens je gestart bent en alles is geregeld valt het prima mee.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: wonen in Nl, werken in Belgie, voordelig of nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:43


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: wonen in Nl, werken in Belgie, voordelig of nadelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:11

Als je kinderbijslag zou kunnen krijgen zou je mazzel hebben die is in Be veel hoger.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 19:29

Ik ben op gesprek gegaan bij grensinfo op een inloopdag. Helaas waren ze daar vooral bekend met de Duitse wetten en was dit bij het UWV waar ik niet echt heel vriendelijk ben geholpen. Bij de ingang moet je je inschrijven, naam tijdstip en BSN. Op de vraag waarom ik mijn bsn moest invullen werd ik afgesnauwd dat ik het of kon invullen of kon vertrekken maar de waarom vraag reeg ik niet beantwoord. Nadat ik bij 3 verschillende balies ben gestuurd duurde het 2,5 uur voor ik weer naar huis kon. Niet alle vragen zijn beantwoord maar ik weet inmiddels het volgende:

Ik moet in Belgie voor mijn ziektekosten verzekerd zijn en dat gaat 10 euro per maand kosten. Bij CZ ( alleen bij CZ kan dat) met ik aangeven dat ik in België werk en ik Nl woon en dan kan ik ook in NL naar de arts en ziekenhuis toe.
Mijn kinderen moeten echter op mijn man zijn verzekering mee ipv de mijne omdat hij in NL blijft werken.


Kindergeld krijg ik in NL, maar een aanvulling vanuit Belgie, moet ik aanvragen via Fons. In België ligt dat een stuk hoger en betalen ze per maand ipv per kwartaal.

Ik moet in beide landen aangifte doen en dan kan ik dus recht hebben op een compensatie regeling omdat ik dus geen hypotheekrente aftrek heb. deze termijn van 30 jaar, waarvan ik nog 20 jaar "tegoed"heb blijft echter wel gewoon staan dus als ik weer in Nl ga werken dan heb ik nog de volle periode over, deze vervalt niet

Min AOW in NL wordt per gewerkt jaar 2 % minder. Ik heb dan wel recht op AOW van de Belgische staat. Zij konden mij echter niet vertellen of dat meer of minder is dan in NL
Tot nu toe is dat alles wat ik weet