Hoe social work halen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Hoe social work halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 12:36

Beste bokkers,

Hopelijk kunnen jullie mij hier uit helpen. Ik ben al een jaar bezig met wat ik nou wil en ik kom er niet uit. Ik heb al eerder hier een topic over geopend maar die is onvindbaar en ging ook over net iets anders.

Wat ik wil: ik wil graag mijn social work diploma halen. Ik zou het ontzettend gaaf vinden om in de jeugdzorg te werken, zowel 1 op 1 als op een groep. Kinderen, jongeren , Ik vind het allebei mooi. Maar de vraag: hoe kom je daar? Ik kan voltijd gaan doen, maar dan kost het mij en veel geld voor de studie, en je verdient 4 jaar niks en dan krijg ik het niet rond. Ik kan het prima doen met wat minder werken (Ik heb momenteel gewoon mijn maandelijkse loon, werk in de zorg) , maar het geld kan ik gewoon niet missen. Voltijd is dus geen optie.

Ik heb gezocht naar deeltijd,maar het is niet te vinden in mijn omgeving. Ik heb pas wel een keer een vacature gezien,maar dat was in de verslavingszorg met ouderen. En psychiatrie. Ik weet dat ik daar niet geschikt voor ben, en daar niet zo heel goed mee om kan gaan. (Ik wil eigenlijk psychologie , geen psychiatrie, en zeker geen volwassenen) best veeleisend misschien, maar daarvoor ga ik op het moment niet mijn baan opzeggen. Ik moet het er dan wel 4 jaar mee doen en het is niet zo dat ik die doelgroep alleen wat minder interessant vind, maar gewoon echt niet wat ik wil.

Deeltijd in de hulpverlening of op een groep met jeugd is niet te vinden. Ik heb geprobeerd te zoeken om een deeltijd plek te vinden in de gehandicapten zorg met kinderen, maar dit is ook tot nu toe niet gelukt en daarbij is dan de vraag of je alsnog in de hulpverlening terecht komt. ( ervaring met verstandelijk beperkten is natuurlijk niet voldoende, dan kan je nog je mwd papiertje hebben maar dan kom je er niet denk)

Thuisstudie is wat ik het liefste wil. Op mijn eigen tijd, redelijk te combineren met mijn baan. Wel druk, maar dat heb ik er voor over, desnoods ga ik wat minder werken. Nadeel is dan dat je je studie sowieso zelf moet betalen, en een thuisstudie staat niet goed bekend. En of ik hbo ga redden is de volgende vraag, maar ik ga er even vanuit dat ik die gok wel ga wagen. (Heb havo gedaan, daar wel voor gezakt maar mbo met 2 vingers in mijn neus gehaald) maar de na de recensies van ncoi/nti/loi durf ik dat niet aan denk ik.

Had namelijk een mooie combi bedacht:
https://m.nti.nl/hbo/hbo-bachelor-oplei ... ening-mwd/

Deze, en dan lekker thuis studeren. En dan het 3e jaar zou ik mijn stage kunnen lopen bij waar ik nu vrijwilliger wordt voor een avondje in de week. Dan zou ik nog kunnen werken en dan is het geld ook te overzien en kan ik gewoon rondkomen.

Maar de ervaringen over thuisstudie zeggen: docenten krijg je geen contact mee, soms haal je een module niet en zijn ze bijna niet te halen, en blablabla. Dus niet verstandig denk ik.

Mooiste zou dan zijn deeltijd, maar waar? Die ene dag school is te overzien, liefst kom je niet meer op school :+ Maar dat heb ik er voor over.

Wie o wie kan mij helpen?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:40

Deeltijd of duaal gaan studeren en daarnaast je baan houden, moet toch te bereizen zijn die ene dag in de week?

Zou echt naar de hogeschool gaan i.p.v. thuisstudie, juist in jeugdhulpverlening vragen ze een gedegen opleiding en kijken ze zelfs naar wélke hogeschool je hebt gestudeerd omdat het veel zegt over hoe goed je bent opgeleid, medestudenten, docenten en supervisie zijn juist bij social work heel belangrijk, evenals begeleiding van je persoonlijke proces.
Beetje gek om social work thuis in je eentje te studeren omdat het een puur mensgerichte opleiding is.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 17-08-19 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34710
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:42

Jeugdzorg is gewoon heel lastig. Mijn tip, benader diverse instellingen voor jeugdzorg en vraag gewoon naar de opties bij hun HR afdeling. Thuisstudie zou ik niet doen. Je mist dan toch een heel stuk begeleiding.

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 12:44

Freya6 schreef:
Deeltijd of duaal gaan studeren en daarnaast je baan houden, moet toch te bereizen zijn die ene dag in de week?

Dan moet ik wel een werkplek hebben waar deze studie op aansluit.


Instellingen aanschrijven is denk ik een goed idee. Heb er al wel een paar geprobeerd maar die zoeken echt 3e of 4e jaars. Maar ga er misschien weleens even een rits uit doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34710
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:45

Niet schrijven, ik zou echt zelf even bellen.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:45

Ik heb wel een deeltijdstudie gedaan Social work maar met een combinatie van stage en werk. Ik werkte wel in de gehandicaptenzorg maar op een MBO functie en als oproep en kon het daar niet combineren dus ik liep stage bij een andere stichting op HBO niveau.

Wat voor werk doe je nu?

Ik zat op Avans in Breda en ging 1dag naar school.
Wij nemen op het werk geen deeltijdstudenten aan als baan zijnde, enkel als stage..
Heeft ook met registraties te maken, heel jammer!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:46

Freya6 schreef:
Deeltijd of duaal gaan studeren en daarnaast je baan houden, moet toch te bereizen zijn die ene dag in de week?

Zou echt naar de hogeschool gaan i.p.v. thuisstudie, juist in jeugdhulpverlening vragen ze een gedegen opleiding en kijken ze zelfs naar wélke hogeschool je hebt gestudeerd omdat het veel zegt over hoe goed je bent opgeleid, medestudenten, docenten en supervisie zijn juist bij social work heel belangrijk, evenals begeleiding van je persoonlijke proces.
Beetje gek om social work thuis in je eentje te studeren omdat het een puur mensgerichte opleiding is.


Ik heb nog wat toegevoegd aan mijn post.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Hoe social work halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:04

Je zult ten eerste een werkplek moeten hebben die aansluit bij de opleiding. Daarnaast is deeltijd heel zwaar naast je baan hoor ik van vele. Zwaarder dan de voltijd. Ik doe de voltijd studie namelijk..

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Hoe social work halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:34

Ik zou niet voor de thuisstudie gaan. Juist voor deze opleiding lijkt me dit erg ongeschikt.

Ik vraag me af of je een (betaalde) stage-/werkplek kunt vinden, inderdaad mede omdat jeugdhulpverleners zich moeten registreren. Zonder die registratie kom je als afgestudeerde al niet meer aan het werk met jeugd.

Levert een MBO-4 BOL (werken en leren) misschien meer kansen op? Is voor groepswerk vaak voldoende als opleiding en wie weet kun je dan in de toekomst verder studeren als je dat wil.

Denk er daarnaast aan dat veel werk in de hulpverlening met kinderen/jongeren ook voor een groot deel bestaat uit het werken met ouders, volwassenen dus! Misschien ook nog iets om bij stil te staan.

Sourire
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe social work halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:16

Realiseer je naast alles wat al gezegd is ook dat de opleiding zich niet enkel richt op jeugd maar vooral ook op volwassenen. Ook hoop ik dat je niet een te rooskleurig beeld hebt over werken met kinderen. Binnen deze banen is heel erg veel verloop en dat is niet zomaar. Binnen het team waarin ik werk hebben we te maken met complexe casuïstiek (casussen waarin zedenzaken spelen, zware verwaarlozing, complexe ziektebeelden, ouders op tilt, bedreigingen vanuit ouders et cetera). Je hebt een grote verantwoordelijkheid en naast de kinderen ten alle tijde te maken met hun ouders. Wees je daarvan bewust.

Justme_Lisaa

Berichten: 2174
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Hoe social work halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:27

En vergeet zeer zeker niet dat je een uitstroomprofiel jeugdzorg moet hebben die in het derde jaar van de hbo studie wordt aangeboden als het goed is. Toen ik twee jaar geleden afstudeerde werd dit zeer aangeraden als je er wilde werken. Daarnaast is her voor nu vaak een harde eis.

En zie het inderdaad niet te rooskleurig uit. Niets is meer een uitdaging om mer mensen te werken die hun problemen niet inzien of niet bij zichzelf zullen zoeken. Ik raad zeer zeker aan om je studie op een hogeschool te gaan doen. Bij deze studie heb je die extra begeleiding echt nodig naar mijn inziens. En de extra gelegenheden om met medestudenten te kunnen overleggen over een bepaalde casus kan ook zeker waardevol zijn.

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoe social work halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 18:41

Mbo BBL zou ik ook nog een optie vinden, maar of je met mbo echt de hulpverlening in kunt? En heb helaas ook nog geen plekken daar in gevonden. Misschien zou ik die opleiding zelfs in sprint of verkort kunnen doen.

Dat je contact heb met ouders en dus ook volwassenen ben ik zeker van bewust. Dat is ook niet wat ik erg vind, maar ik wil geen groep met enkel alleen volwassenen, zeker omdat ik kinderen en jeugd ontzettend interessant vind, en het juist mooi vind om een steentje bij te kunnen dragen aan hoe de kinderen zich ontwikkelen.

Heb een hele mooie opleiding gevonden, deze is echter echt niet te betalen. (Helaas een privé opleiding).


Dat deeltijd zwaarder is dan voltijd hoor ik vaker. Daar ben ik zeker van bewust, al denk ik wel dat dit echt mogelijk is. Het zal ongetwijfeld door bikkelen zijn, maar als dat een weg is om er te komen zou ik het daar zeker voor over hebben.

Bedankt alvast allemaal!

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:11

Het verschilt per organisatie hoor, maar dit zie ik vaak voorbijkomen:
Met mbo heb je vaak meer de plekken als groepsbegeleider/persoonlijk begeleider en dus meer in groepsvormen (logeerhuizen, dagbesteding, zorgboerderijen, gesloten jeugdinstellingen, zorg/wonen voor mensen met een handicap). Dit verschilt ook nog wel eens per organisatie. Ook ambulante hulpverlening is wel eens mbo.

Met hbo zit je meer op individueel contact, behandeling. Maatschappelijk werk, ambulante gezinsbegeleiding enz.

Dus zeker ook mogelijkheden genoeg via MBO-4, als bij bovenstaande voorbeelden ten minste je hart ligt.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:14

Wat ik begrijp werk je momenteel al in de zorg? Is het geen mogelijkheid dat je een deeltijd/duaal-studie volgt met daarbij je huidige baan als leerwerkplek? Al dan niet (deels) bekostigd door je huidige werk. Daarvoor moet je wel 24 uur per week kunnen werken overigens. Ik raad je wel aan om echt naar een hogeschool te gaan en ook goed te onderzoeken welke hogeschool, want daar zit best wel een verschil tussen. Zo zijn er opleidingen die zich meer richten op creatieve therapie, maar ook opleidingen die juist dieper op het juridische aspect in gaan. Afhankelijk van je interessegebied zou je daar ook nog een keuze in kunnen maken.

Ik wil zelf ook graag mijn Social Work papiertje nog halen, ooit begonnen met SPH, maar daar door ziekte mee moeten stoppen. Ik heb toen gekozen om eerst mijn MBO-4 Maatschappelijke Zorg te halen. Inmiddels werk ik in de verslavingszorg en zijn er mogelijkheden om alsnog in deeltijd Social Work te gaan doen.
Overigens kan je ook met een MBO-4 diploma met jongeren werken, maar je moet het wel zoeken. Ik heb een tijdje als flexer gewerkt bij mijn huidige werkgever waarbij we jongeren tot 23 jaar begeleidden. Zat natuurlijk ook wel een deel verslaving/psychiatrie bij en dat moet je liggen, maar er zijn wel meer mogelijkheden.

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoe social work halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 19:19

Ik werk in de kraamzorg , dus heb hier helaas geen mogelijkheid om verder te studeren.

Ik heb overigens wel een groot deel maatschappelijke zorg, dat was toen ik de opleiding deed een combi.

Ik ga eens even zoeken naar een bbl baan mbo4. Al vind ik dat aan de ene kant denk ik zonde, als ik ook hbo kan doen. Want na 4 jaar mbo ga ik niet nog eens 4 jaar doorstuderen denk ik. Ik denk dat ik eens ga beginnen naar instellingen aanschrijven voor een deeltijd plek. Een hogeschool kom ik wel uit, ken heel veel goede ervaringen met een hogeschool waar ik ook graag heen zou willen en waar je gewoon social work met inderdaad uitstroom jeugdzorg zou kunnen doen.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe social work halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:26

Als je al een deel maatschappelijke zorg hebt dan kan je ook kijken of je vrijstellingen kan krijgen. Ik had mijn propedeuse van de SPH en ben toen in het tweede jaar (van de 3-jarige opleiding) ingestroomd, waarbij ik ook nog eens ontzettend veel vrijstellingen had. Inmiddels is de opleiding dacht ik 3,5 jaar. Maar dan heb je wel een papiertje waarbij je wel al in de juiste zorginstellingen kan werken, waarbij je misschien vanzelf weer door kan stromen naar groepen met kinderen/jongeren.

Want wil je echt met kinderen of is tot 23 jaar ook interessant voor je? Want dat vergroot je kansen natuurlijk ook weer. En wil je dan bijvoorbeeld kinderen met een handicap, of LVB, of verslaving? Want dan zou je die bedrijven aan kunnen schrijven. Hier in de buurt zit bijvoorbeeld Pluryn en die zijn erg begaan met hun medewerkers en hebben goede opleidingsmogelijkheden. Maar dat hangt ook af van de regio waar je woont. En je interessegebied, want die hebben wel van alles, maar alles met een bepaalde mate van een handicap. En veel gedragsproblematiek. Maar dat ga je sowieso wel tegen komen wanneer je in de jeugdzorg komt te werken.

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoe social work halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 20:08

Thanks!

Pluryn ga ik eens opzoeken.

Ja of ik vrijstellingen kan krijgen weet ik niet. Mbo misschien wel, hbo sowieso niet. Zou natuurlijk mooi zijn als je mbo4 in 2 jaartjes oid zou kunnen doen.

Ik ben zelf nog niet heel oud, maar jeugd zou ik ook wel erg leuk vinden maar toch het liefst dan kinderen. Ik vind heel veel leuk. Helaas heb je hier geen weeshuizen. Kinderen met licht verstandelijke beperking, gedragsproblematiek , ambulante begeleiding, tienermoeders, het lijkt me allemaal erg leuk. Liever geen meervoudige beperking, de zorg kant wil ik liever een beetje laten liggen.

Ik ga gelijk eens kijken!