[ENQ] Zelfbeeld bij stotteraars

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

[ENQ] Zelfbeeld bij stotteraars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 15:01

Hallo allemaal,


Dit jaar zit ik 6 VWO. Om de middelbare school af te ronden, moet ook ik een profielwerkstuk maken. Ik heb gekozen om onderzoek te doen naar de invloed van stotteren op het zelfbeeld bij verschillende leeftijdsgroepen. Ik ben van plan hiervoor een vragenlijst te laten invullen door zowel stotterende personen als niet-stotterende personen.


De vragenlijsten zijn afgeleid van een Engelstalige versie (SPPC, SPPA, SPP-YA). In het Nederlands ook wel bekend als de competentiebelevingsschaal. Er zullen vragen gesteld worden over iemand gedachtes, handelingen en gevoelens, verdeeld in verschillende domeinen die relevant zijn voor de leeftijdsfase. Met het antwoord op de vragen kan een algemene uitspraak worden gedaan over de manier waarop iemand over zichzelf denkt. Vervolgens zal ik de resultaten vergelijken met de groepen niet-stotteraars om tot een conclusie te komen.

Omdat het iets meer werk is dan ik van te voren had gedacht (ik ben iets te enthousiast van start gegaan :P ), ben ik nu al bezig met het verzamelen van gegevens.

Ik ken in mijn directe omgeving niemand die stottert. Daarom ben ik op zoek naar stotteraars die mij zouden willen helpen bij het invullen van de vragenlijsten. Ik verwacht dat er niet veel stotterende kinderen onder de 12 op bokt zitten. Daarom zou ik ook willen vragen of de ouders van stotterende kinderen hun kind de vragenlijst zouden willen laten invullen.
Het gaat nu dus echt om de stotteraars. Misschien dat ik later in het topic ook de linkjes zal plaatsen voor de niet-stotteraars. Maar omdat er zoveel vrouwen op bokt zitten, is mijn steekproef misschien niet gevarieerd genoeg.

De vragenlijsten zijn verdeeld in 3 leeftijdscategorieën: kinderen, adolescenten en volwassenen. De vragenlijsten zijn online te maken en geheel anoniem. Ik zie geen naam, e-mailadres of andere persoonlijke gegevens. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer zo’n 10 minuten.

• Stotterende kinderen (8-12) https://forms.gle/ZKimDHDVRJvgcra59
• Stotterende adolescenten (12-20) https://forms.gle/HB2bGSKcvVUUWyt68
• Stotterende volwassenen (20-60) https://forms.gle/sGEt3sEpuYWDFMeD8


Alvast heel erg bedankt!! :)

Ik zou het ook heel erg waarderen als jullie de vragenlijsten door zouden willen sturen naar vrienden/ familie/ kennissen/ etc. die stotteren :o .

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:16

Ik heb vroeger gestotterd, op de basisschool. Is later minder geworden. Heel soms heb ik het nu nog.
Maar je onderzoekt het zelfbeeld door het stotteren? Niet andersom? Want stotteraars zijn vaak onzeker en hebben een laag zelfbeeld. Daardoor kunnen ze ook gaan stotteren. Het is een beetje het kip en ei verhaal.
Welke wil je dat ik invul?

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 10:18

Suzanne F. schreef:
Ik heb vroeger gestotterd, op de basisschool. Is later minder geworden. Heel soms heb ik het nu nog.
Maar je onderzoekt het zelfbeeld door het stotteren? Niet andersom? Want stotteraars zijn vaak onzeker en hebben een laag zelfbeeld. Daardoor kunnen ze ook gaan stotteren. Het is een beetje het kip en ei verhaal.
Welke wil je dat ik invul?


Ik heb het inderdaad niet goed geformuleerd. Excuses :o .Ik onderzoek of het zelfbeeld van stotteraars afwijkt van het zelfbeeld van niet-stotteraars. Dus puur of er überhaupt een verschil zichtbaar is.

Uiteraard heb ik zelf wel een bepaalde verwachting van de resultaten. In de theorie, de resultaatverwerking en in de discussie zal dit natuurlijk wel uitgebreid aan bod komen.
Het is inderdaad lastig om te bepalen wat voor conclusie ik eventueel zou kunnen trekken, omdat het zelfbeeld en het stottergedrag elkaar in de hand werken. Maar dat is van latere zorg. Eerst maar de resultaten überhaupt binnekrijgen :) .

Hmm, ik denk dat het het betrouwbaarst is als je de vragenlijst voor volwassenen invult. Dan wordt het gewoon een discussiepuntje dat niet alle proefpersonen met eenzelfde frequentie stotteren.
Tenzij je je echt nog heel erg goed voor de geest kon halen hoe je je als kind voelde en wat je toen dacht. Dan zou je de vragenlijst voor de kinderen kunnen invullen.


En natuurlijk alvast heel erg bedankt voor je hulp +:)+

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [ENQ] Zelfbeeld bij stotteraars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:30

Ik heb de lijsten ingevuld, zowel als kind als volwassene. Die vragenlijst zijn draken om doorheen te komen, ik wilde wel 3 x afhaken. Teveel vragen en er komen er veel te veel op hetzelfde neer. Een kind zou dit nooit kunnen invullen, niet door het taalgebruik en de zinsopbouw maar ook niet doordat tienduizend keer hetzelfde wordt gevraagd. Als volwassene 50 vragen waarvan er ook tig op hetzelfde neerkwamen. En er was maar 1 vraag over het stotteren. Of ik stotter in het dagelijks leven... eh nee. Niet meer. Wel gedaan en soms nog steeds periodes. Wil je niet weten waarom ik dan stotter? En of ik als kind gestotterd heb? En of ik er hulp bij heb gehad of niet? Of dat het vanzelf minder werd?

Ik denk niet dat je hier de antwoorden uit gaat halen die je wil. En die vragenlijsten zijn echt afschuwelijk om doorheen te komen. Vraag wat je wil weten en laat het daarbij.

Waar ik wel achter kwam is hoeveel ik veranderd ben in de loop der jaren. Ik ben niet meer het onzekere, niet sociale meisje wat ik vroeger was. Mijn zelfbeeld is beter en mijn zelfvertrouwen ook.
Maar stotteren is meer dan onzekerheid, laag zelfbeeld en stress. Het is ook je ademhaling etc.

Leuk onderzoek maar ik zou hem echt anders vragen/toetsen. Hier komt niemand doorheen en het geeft niet de resultaten die je wenst qua betrouwbaarheid.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 21:03

Suzanne F. schreef:
Ik heb de lijsten ingevuld, zowel als kind als volwassene. Die vragenlijst zijn draken om doorheen te komen, ik wilde wel 3 x afhaken. Teveel vragen en er komen er veel te veel op hetzelfde neer. Een kind zou dit nooit kunnen invullen, niet door het taalgebruik en de zinsopbouw maar ook niet doordat tienduizend keer hetzelfde wordt gevraagd. Als volwassene 50 vragen waarvan er ook tig op hetzelfde neerkwamen. En er was maar 1 vraag over het stotteren. Of ik stotter in het dagelijks leven... eh nee. Niet meer. Wel gedaan en soms nog steeds periodes. Wil je niet weten waarom ik dan stotter? En of ik als kind gestotterd heb? En of ik er hulp bij heb gehad of niet? Of dat het vanzelf minder werd?

Ik denk niet dat je hier de antwoorden uit gaat halen die je wil. En die vragenlijsten zijn echt afschuwelijk om doorheen te komen. Vraag wat je wil weten en laat het daarbij.

Waar ik wel achter kwam is hoeveel ik veranderd ben in de loop der jaren. Ik ben niet meer het onzekere, niet sociale meisje wat ik vroeger was. Mijn zelfbeeld is beter en mijn zelfvertrouwen ook.
Maar stotteren is meer dan onzekerheid, laag zelfbeeld en stress. Het is ook je ademhaling etc.

Leuk onderzoek maar ik zou hem echt anders vragen/toetsen. Hier komt niemand doorheen en het geeft niet de resultaten die je wenst qua betrouwbaarheid.



Ik snap je opmerkingen helemaal! Ikzelf vond het ook een ramp om ze te bewerken en te vertalen. Ik kan er echter helaas niet veel aan veranderen. Ik heb de vragenlijsten zelf niet gemaakt. De vragenlijsten zijn meerdere malen onderzocht en als goed beoordeeld. Ook is gebleken dat de vragenlijsten geschikt zijn voor de bepaalde leeftijdsgroep.
Bij van die persoonlijkheidsonderzoeken is het vaak zo dat er meerdere keren hetzelfde wordt gevraagd in een andere formulering. Dit wordt zo gedaan, om een goed en correct beeld te krijgen.

Ik denk dat je het doel van de vragenlijst ook niet goed begrepen hebt. Deze worden gebruikt om het zelfbeeld te testen. Het is niet speciaal gebruikt voor stotteraars. Met de vragenlijsten wil ik kijken of er überhaupt een verschil zichtbaar is in zelfbeeld tussen stotteraars en niet-stotteraars. De uitleg hiervan staat niet bij mijn resultaten, maar uiteraard wel bij de inleiding/ discussie etc.

In iedergeval bedankt voor je input en natuurlijk ook voor het invullen van de vragenlijsten (ondanks dat ze zo verschrikkelijk zijn) _/-\o_