Tweedegraads onderwijsbevoegdheid halen, hoe pak ik dit aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Tweedegraads onderwijsbevoegdheid halen, hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:14

Op de middelbare school hadden we studieloopbaanbegeleider, maar ik hoop dat Bokt die taak nu even in kan nemen :Y)

Situatie: ik wil graag mbo-docent worden naast mijn andere werk. Dus ik heb een tweedegraads onderwijsbevoegdheid nodig, maar ik wil blijven werken terwijl ik de opleiding daarvoor doe. Ik zit nu in het laatste jaar van mijn bachelor Commerciële Economie deeltijd, daarna wil ik meteen doorstuderen voor de onderwijsbevoegdheid. Nu kan ik dus de kopopleiding doen, maar ik kan deze bijna nergens in deeltijd vinden.

De beste optie die ik tot nu toe heb is docent en kennismanager groene sector (https://www.aereshogeschool.nl/opleidin ... raject-hao), dat is ook de richting die ik met name in wil. Deze opleiding duurt anderhalf jaar, en bestaat uit 1 dag in de week school en 1 dag in de week stage lopen/werken. Ik zou die stage dan bij een hippische opleiding kunnen doen. Dat is voor mij perfect, alleen moet je om toegelaten te worden een bachelor in de groene sector hebben. Probleem: die heb ik dus niet :+. Ik ga proberen of ze me toe willen laten (ik heb veel werkervaring in de sector en een instructeursdiploma niveau 4), maar ik zoek dus iets vergelijkbaars waar ik wel aan de toelatingseisen voldoe.

Ik woon dichtbij de grens, dus ik wil eventueel ook uitwijken naar België. Nu heb ik alleen geen idee wat voor diploma ik daar zou moeten halen om dit in Nederland te laten erkennen voor mbo-niveau. Mocht iemand daar nog tips voor hebben of weten of dit überhaupt mogelijk is, graag!

Tips, ervaringen, ideeën, alles is welkom! Ik ben in principe bereid om door het hele land te reizen voor een deeltijdstudie, maar Groningen gaat net wat te ver.

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:41

Op de Hogeschool Utrecht heeft donderdag een vooropleiding voor de kopopleiding https://www.hu.nl/deeltijd-opleidingen/ ... eedegraads

Verder zou je Hogescholen die een lerarenopleiding Economie kunnen benaderen en vragen welke vrijstellingen je voor je opleiding krijgt. Als de levensbeschouwing bij je past, is dit bijvoorbeeld een mogelijkheid: https://www.driestar-educatief.nl/hoges ... r-economie

Ikzelf volg de deeltijdopleiding tot leraar Nederlands aan de Hogeschool Utrecht. De eerste 2 jaar had ik een baan buiten het onderwijs ernaast (3 dagen per week). Vorig jaar (3e jaar) werkte ik 3 dagen per week als docent en dit jaar studeer ik af en ga ik 4 dagen per week werken. Ik zou zelf wel een algemene opleiding economie volgen, want ik kan straks zowel op het mbo, voortgezet onderwijs als het hbo terecht. Hierdoor kan je ook nog eens van school of opleiding waar je lesgeeft wisselen, mocht dat nodig zijn.

goldith

Berichten: 492
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Tweedegraads onderwijsbevoegdheid halen, hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:47

Heb je al gekeken naar het behalen van een pedagogisch didactisch getuigschrift (PDG)? Daarmee mag je lesgeven op het mbo. Dergelijke trajecten worden in deeltijd aangeboden.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:51

Ik weet niet hoe het zit in NL en kan je ook niet vertellen of Belgische diploma's erkend worden.
Vanaf nu is het zo dat je voor een onderwijsbevoegdheid een educatieve bachelor of master moet behalen aan de hogeschool of universiteit. Die zouden anderhalf tot twee jaar duren. De vakken die je mag geven, hangt af van je vooropleiding (in België).
Of het klopt weet ik niet zeker, maar ik ga ervan uit dat je toch wel enigszins een belgisch diploma kan laten erkennen of in het geval dat niet is, je toch op z'n minst vrijstelling kan krijgen wanneer je dan in nederland instroomt.

Weet wel dat het zwaar is, werken en daarnaast een lerarenopleiding doen. Zoiets als een deeltijdstudie kennen we niet in België. Afhankelijk van waar je het volgt heb je wel meer of minder zelfstudie en kan mss een deel op afstand... Je kan ook kijken of je je kan laten erkennen als werkstudent. Enfin, mij is gezegd toen ik ervoor informeerde bij de uni in de buurt dat het niet te combineren zou zijn met een job. Wel ga je dan vermoedelijk ook in Vlaanderen stage moeten lopen. Tot hiertoe was dat 90u (combinatie van observatiestage, participatiestage en zelfstandige lespraktijk). Of dat evenveel stage blijft, weet ik niet zeker (opleidingen veranderen vanaf nu).

Ik heb afgelopen schooljaar mijn pedagogische bekwaamheid behaald (lesbevoegdheid dus), ook in combi met mijn werk. Ik kan je zeggen dat het zwaar was. Ik zat nog in een traject met maar 1 avond in de week les, veel zelfstudie, een aantal vrijstellingen en een lio-baan (= leerkracht in opleiding, maw ik werkte al in het onderwijs en kon een gedeelte van mijn werk als stage ingeven). De opleidingen zijn nu eerder zwaarder dan hetgeen ik gevolgd heb.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tweedegraads onderwijsbevoegdheid halen, hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 20:01

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties! PDG ga ik eens googelen.