Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

(soort van) capaciteitentest

 
Profiel   

Hoi,

ik probeer het zo kort en duidelijk mogelijk te houden.
Ik werk al jaren als zelfstandige en wil me nu laten omscholen.
Dit is voor mij de perfecte moment. We hebben een nieuwe woning gekocht die nog gebouwd moet worden en zou sowieso weer opnieuw moeten beginnen met opbouwen en heb besloten om nu dit jaar te gebruik voor omscholing. Het volgen van een opleiding en dan in het nieuwe huis een nieuwe start qua werk.
Ik wil een Mbo 4 opleiding gaan volgen via derde leerweg. Dit is voor volwassenen en duurt 1 jaar.
Je gaat dan één avond en één ochtend naar school en loopt een dag stage. Wanneer de ochtend deel na 20 weken stopt loopt je een tweede dag stage. Dit komt mooi uit, ik werk drie dagen in de week.
Mijn gezin en familie staan volledig achter me en vangen ook wat op qua kinderen en huishouden mocht dat nodig zijn. Een heel pittig jaar maar ben super gemotiveerd en heb echt zoiets een jaar knallen en een nieuwe start in het nieuwe huis.

Ik koos deze school uit omdat de dagen mij perfect passen en ik een heel prettig informatief telefoongesprek heb gehad. Éen van de toelatingseisen is een MBO3 vooropleiding. Hier voldoe ik niet aan, ik heb MBO2. Ik volgde wel een niveau 3 opleiding maar ben geswitcht toen we 8 jaar geleden onze huidige huis kochten , toen had ik in eens de mogelijkheid dit te gaan doen namelijk, maar is alleen in niveau 2 opleiding (wel beide zorg en welzijn).

Na het telefoongesprek kreeg ik een uitnodiging voor een intakegesprek. Dit is zoals ze het zelf omschrijven een pittig intake/sollicitatie gesprek. Dit verliep heel goed en tevens door mijn motivatie en situatie kreeg ik aan het eind van het gesprek meteen akkoord en het inschrijfformulier mee.
Dit was vorige week woensdag en afgelopen vrijdag heb ik deze ingevuld verzonden.
De opleiding start overigens al op 3 september a.s.

Nu kreeg ik vanochtend bericht dat ik door mijn vooropleiding niet toegelaten kan worden tot de september groep maar wel de januari groep. Deze groep duurt langer, omdat je dan 1 dagdeel naar school gaat. Dan mag ik eerst anatomie en pathologie volgen en als ik dat goed doe mag ik door.
Dit betekend dat ik dan vanaf nu pas over 2 jaar klaar ben. Dit past mij helemaal niet omdat ik dan een jaar ander werk moet gaan doen. Ik weet dat ik het kan, de MBO3 opleiding ging me goed af en heb altijd goed kunnen leren.

Ik was echt verdrietig toen ik het las en ook wel boos omdat ze duidelijk hadden moeten communiceren dat dit niet kon, ze wist het aan de telefoon en ik kreeg toch een intake uitnodiging . Op de intake geven ze akkoord om 3 september te beginnen en nu in eens kan het niet meer. Dít is wat ik wil, dit is het perfecte moment en ik weet dat ik dit kan.

Nu weet ik dat je voor veel opleidingen een toelatingsexamen/capaciteitentest kan doen en als je deze goed afrond je dan wel toegelaten kan worden. Nu doet deze school(instituut) helaas niet aan deze testen maar als ik bewijs kan overhandigen dat ik het niveau aankan door middel van zo'n test wel.
Nu ben ik dit dus aan het uitzoeken maar alle scholen tot nu toe doen die testen alleen voor hun eigen opleidingen/leerlingen en die bieden deze opleiding dus niet aan in deze vorm.

Ik heb vanmiddag het Ministerie van onderwijs gebeld en de situatie voorgelegd maar mevrouw kon mijn hier geen antwoord op geven. Ze heeft het aan iemand anders voor gelegd maar kon niet zeggen wanneer ik hier antwoord op zou krijgen.
Ik ben dus bang dat een losse onafhankelijke test niet bestaat, maar wie weet heeft iemand hier op bokt er mee te maken gehad en kan mij verder helpen?

Ik heb wel via Randstad (uitzendbureau) een persoonlijkheids--, capaciteiten- en intelligentietest gemaakt en scoor boven gemiddeld, hoog voor dit niveau en gemiddeld voor HBO.
Maar goed, dit is geen officiële test lijkt me voor een toelating..

Wie o wie weet waar ik een test kan maken zonder bij betreffende instantie de opleiding te moeten volgen? (Als deze bestaat)

Ik weet dat het heel intensief zal zijn zo'n opleiding te volgen, maar ik heb er echt al meerdere jaren over nagedacht en dit is voor mij echt het moment, mijn jaar
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 19:58 



 
Profiel   

Wat goed dat je de stap gaat zetten om je te laten omscholen en enorm balen dat je niet mag starten nu..
Ik werk zelf bij een opleider en weet dat ze bij ons een 21+ toets hebben voor de studenten die niet toelaatbaar zijn. Ik weet niet of je de toets bij ons losstaand kan maken, maar dat kan ik voor je checken.
Wat wel belangrijk is om te checken, is of jouw opleider/school akkoord gaat met zo'n toets van een andere opleider, omdat deze toetsen nog wel eens van elkaar kunnen verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 20:16 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie Iepke.
Zou je voor mij willen informeren of willen pb'en waar ik kan informeren?

Ik kwam inderdaad wel een 21+toets tegen, die geeft je toegang tot het HBO. Nu weet ik niet of dat veel verschil heeft op MBO4.
Wel moeite waard om uit te zoeken of ze daar akkoord mee zouden gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 20:19 



 
Profiel   

Waarom vind je het zo erg om er een jaar langer over te doen? Want als ik het goed begrijp werk je nu 3 dagen als zzp'er? Kan dat niet een jaar langer?

Vergis je ook niet in hoe intensief een nieuw(bouw) huis is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 20:24 



 
Profiel   

Schrijf je in voor HBO, doe die 21+ toets en meld je daarna af voor die HBO opleiding. Dan heb je de test gedaan inclusief bewijs en kan je lekker aan de opleiding beginnen die je wilt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 20:37 



 
Profiel   

Omdat ik een nieuwe start wil in het nieuwe huis. Ik wil dit niet opnieuw opbouwen voor tijdelijk en dan weet ik ook niet of ik die dagen kan houden zoals nu, kan is groot van niet. Wil liever ook niet tijdelijk ander werk gaan doen.
Ben bekend met nieuwbouwhuis, hebben we hier ook gehad en mijn man werkt zelf in de bouw.
Voor mij persoonlijk is het gewoon ondanks dat het intensief is perfect zo in dat jaar en qua dagen. Iedereen staat er achter en heb het geregeld qua hulp er om heen.
Het is lastig om het zo uit te leggen als je de situatie niet kent en daar gaat het eigenlijk ook niet om.
Als het kan (dus middels zo'n test), dan wil ik het gewoon zo doen. Daar gaat de vraag ook om.
Zo niet, dan kijk ik wel verder hoe of wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 20:44 



 
Profiel   

Ik zou gewoon eerst zsm die randstad test laten zien en tegelijkertijd doorzoeken. Wellicht is het wel genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 21:08 



 
Profiel   

KletsKoekje schreef
Bedankt voor je reactie Iepke.
Zou je voor mij willen informeren of willen pb'en waar ik kan informeren?

Ik kwam inderdaad wel een 21+toets tegen, die geeft je toegang tot het HBO. Nu weet ik niet of dat veel verschil heeft op MBO4.
Wel moeite waard om uit te zoeken of ze daar akkoord mee zouden gaan.

Ik zal morgen even voor je vragen!

Er zijn 21+ toetsen ook voor mbo, bij ons zit er wel een verschil tussen de mbo en hbo toets qua inhoud en soort vragen.

Ook zou ik inderdaad nog eens navragen of de toetsen die je bij Randstad hebt gedaan niet voldoende zijn. Zo uit mijn hoofd bestaat de toelatingstoets voor hbo ook uit een aantal soorten capaciteitstesten, wie weet kunnen ze voor je uitzoeken of dat voldoende is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 21:29 



 
Profiel   

Heb je het al bij de opleiding zelf voorgesteld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 09:30 



 
Profiel   

Ja als ik dat kan overleggen mag ik starten maar zij bieden dat als instituut zelf niet aan en laten het aan mij over dit uit te zoeken.

Of bedoel je van de 21+ test en die van randstad?
Heb gebeld maar namen niet op. Heb gemaild met de vraag of de 21+ test akkoord zal geven en gelijk de resultaten van randstad gemaild.
Bel later in de middag nog even er achter aan als ik nog niets gehoord heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 11:19 



 
Profiel   

https://www.nti.nl/studeren-bij-nti/toe ... ingstoets/

is dit iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 11:26 



 
Profiel   

Polly schreef

Dit is een goede om te proberen! :)

Ik heb nog even gecheckt, bij ons moet je je eerst aanmelden voor een MBO-opleiding. Als blijkt dat je niet toelaatbaar bent, dan krijg je toegang tot de toets.

Zo te zien maak je bij NTI eerst de toets en zit je nog nergens aan vast, dat is handiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 14:54 



 
Profiel   

Inderdaad een goede, thanks!
Ik heb de resultaten van Randstad gemaild dus wacht even af, anders vraag ik goedkeuring voor deze test van NTI :)

Bedankt voor je navraag Iepke, zo gaat het bij elke school die ik tot nu toe gebeld heb inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:03 



 
Profiel   

Nou, kreeg zojuist mail dat nu ze een test hebben waaruit blijkt dat ik HBO niveau aan kan, ik ben toegelaten tot de opleiding die 3 sept start! Yeah!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 09:48 



 
Profiel   

Wat super, dat is goed nieuws!
Gefeliciteerd en heel veel succes met je opleiding!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 10:42 



 
Profiel   

Dank je wel Iepke! :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 20:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen