Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat regelen? Studeren in buitenland

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik ga studeren in België (Brussel) voor een volledige studie. Nu ben ik op zoek naar wat ik allemaal moet regelen, kan er helaas vrij weinig over vinden online.

Mijn situatie is dat ik een kamer heb gevonden in Brussel, hier zal ik doordeweeks verblijven. In de weekenden en vakanties/blok periodes zal ik terug naar huis in Nederland gaan.

Nu ben ik er via de universiteit achtergekomen dat ik me in de Brusselse deelgemeente waar ik verblijf in moet schrijven omdat ik er langer dan 3 maanden zal verblijven. Nu is mijn vraag, kan ik ook in Nederland ingeschreven blijven aangezien ik hier ook een groot deel van mijn tijd zal verblijven.

En dan nog een vraag. Ik moet voor kortingsabonnementen op de trein en ov in Brussel een MOBIB kaart aanschaffen. Nu heb ik online gelezen dat ik die pas kan aanschaffen als ik een rijksregisternummer heb, betekend dit dat ik het pas aan kan schaffen als ik mij ingeschreven heb in Brussel? Dit is namelijk wat onhandig met het vervoer.

Voor mijn zorgverzekering ben ik er vrijwel zeker van dat dit niet hoeft te veranderen.

Mochten jullie nog andere tips hebben zijn ze uiteraard welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:12 



 
Profiel   

Ik had ook een mobib kaart en hoefde daarvoor niet ingeschreven te zijn in belgie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:14 



 
Profiel   

Als je meer dan 8 maanden in een jaar weg bent, zul je je in Nederland moeten uitschrijven. Dan verandert ook je zorgverzekering. Hoe lang is je studie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:15 



 
Profiel   

ikbencarmen schreef
Ik had ook een mobib kaart en hoefde daarvoor niet ingeschreven te zijn in belgie.


Oké dan ga ik daar nog eens goed naar kijken.

Gracezellaa schreef
Als je meer dan 8 maanden in een jaar weg bent, zul je je in Nederland moeten uitschrijven. Dan verandert ook je zorgverzekering. Hoe lang is je studie?


Mijn studie is 3 jaar (als ik alles natuurlijk meteen haal, maar daar gaan we wel voor). Ik weet dus niet of ik in totaal echt 8 maanden in een jaar weg ben. De vakanties, blokperiodes en weekenden zal ik gewoon thuis zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:26 



 
Profiel   

Ik heb ook mijn volledige studie in het buitenland gedaan en moest mij inderdaad uitschrijven bij mijn gemeemte. Ik werd een Nederlander zonder vaste woon-en verblijf plaats of iets in die richting. Paspoort verlengen moest vanaf toen ook bij de ambassade. Als je uitgeschreven bent vervalt ook je zorgverzekering (in mijn geval was dat erg voordelig).

Bankrekening openen en inschrijven bij huisarts kon pas nadat ik registreerd was in de stad en een bewijs van adres had, het was genoeg als dit een brief was van bijvoorbeeld het gasbedrijf met naam + adres, maar bij ons regelde de uni dit.

Het begon bij mij allemaal met inschrijven in de gemeente :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:27 



 
Profiel   

Joy_Mennings schreef
Nu ben ik er via de universiteit achtergekomen dat ik me in de Brusselse deelgemeente waar ik verblijf in moet schrijven omdat ik er langer dan 3 maanden zal verblijven. Nu is mijn vraag, kan ik ook in Nederland ingeschreven blijven aangezien ik hier ook een groot deel van mijn tijd zal verblijven.


Je domicilieadres zal dan in NL staan, je 'effectieve verblijfsadres' in Bxl, daarvoor komt de wijkagent even langs (zit zelf ook hiermee, maar dan met 2 adressen in BE). Kan perfect zo.



Joy_Mennings schreef
En dan nog een vraag. Ik moet voor kortingsabonnementen op de trein en ov in Brussel een MOBIB kaart aanschaffen. Nu heb ik online gelezen dat ik die pas kan aanschaffen als ik een rijksregisternummer heb, betekend dit dat ik het pas aan kan schaffen als ik mij ingeschreven heb in Brussel? Dit is namelijk wat onhandig met het vervoer.

Voor mijn zorgverzekering ben ik er vrijwel zeker van dat dit niet hoeft te veranderen.

Mochten jullie nog andere tips hebben zijn ze uiteraard welkom!



Je rijksregisternummer heb je toch ook in NL lijkt me? Je kan prima als buitenlands student een Mobibkaart met korting krijgen. Normaal kan je via je school een document krijgen waarop staat dat je als student bij hen bent ingeschreven (studenten krijgen korting). Dat document moet je nog even invullen/handtekenen en doorgeven aan Delijn (of in Bxl is dat Mivb) en dan krijg je je Mobibkaart zo toegestuurd (samen met de rekening welliswaar :+ ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:31 



 
Profiel   

Oshaa schreef
Ik heb ook mijn volledige studie in het buitenland gedaan en moest mij inderdaad uitschrijven bij mijn gemeemte. Ik werd een Nederlander zonder vaste woon-en verblijf plaats of iets in die richting. Paspoort verlengen moest vanaf toen ook bij de ambassade. Als je uitgeschreven bent vervalt ook je zorgverzekering (in mijn geval was dat erg voordelig).

Bankrekening openen en inschrijven bij huisarts kon pas nadat ik registreerd was in de stad en een bewijs van adres had, het was genoeg als dit een brief was van bijvoorbeeld het gasbedrijf met naam + adres, maar bij ons regelde de uni dit.

Het begon bij mij allemaal met inschrijven in de gemeente :)

Maar ging jij ook elke week weer naar huis? Of alleen in de vakanties?

Tianbelli schreef
Joy_Mennings schreef
Nu ben ik er via de universiteit achtergekomen dat ik me in de Brusselse deelgemeente waar ik verblijf in moet schrijven omdat ik er langer dan 3 maanden zal verblijven. Nu is mijn vraag, kan ik ook in Nederland ingeschreven blijven aangezien ik hier ook een groot deel van mijn tijd zal verblijven.


Je domicilieadres zal dan in NL staan, je 'effectieve verblijfsadres' in Bxl, daarvoor komt de wijkagent even langs (zit zelf ook hiermee, maar dan met 2 adressen in BE). Kan perfect zo.

Dat betekend dus dat ik mij niet hoef uit te schrijven hier, maar wel in moet schrijven in Brussel? Of zie ik dat verkeerd?

Joy_Mennings schreef
En dan nog een vraag. Ik moet voor kortingsabonnementen op de trein en ov in Brussel een MOBIB kaart aanschaffen. Nu heb ik online gelezen dat ik die pas kan aanschaffen als ik een rijksregisternummer heb, betekend dit dat ik het pas aan kan schaffen als ik mij ingeschreven heb in Brussel? Dit is namelijk wat onhandig met het vervoer.

Voor mijn zorgverzekering ben ik er vrijwel zeker van dat dit niet hoeft te veranderen.

Mochten jullie nog andere tips hebben zijn ze uiteraard welkom!



Je rijksregisternummer heb je toch ook in NL lijkt me? Je kan prima als buitenlands student een Mobibkaart met korting krijgen. Normaal kan je via je school een document krijgen waarop staat dat je als student bij hen bent ingeschreven (studenten krijgen korting). Dat document moet je nog even invullen/handtekenen en doorgeven aan Delijn (of in Bxl is dat Mivb) en dan krijg je je Mobibkaart zo toegestuurd (samen met de rekening welliswaar :+ ).


Ja ik heb hier een rijksregisternummer inderdaad. Ik heb inderdaad een document van de universiteit gekregen die ik kan inleveren voor korting. Ik ga er nog eens goed naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:41 



 
Profiel   

Ja, in elk geval inschrijven in de gemeente waar je verblijft (ze moeten weten waar ze je kunnen vinden ;) ) en dan komt de wijkagent eens langs, om te controleren of je er wel effectief woont (of je er kleren hebt liggen, of je fiets/auto voor de deur staat, kleine dingetjes maar hoor.

Vermoed dat vanaf je je inschrijft, je wel in de 'sneltrein' van de administratie terecht komt en alles vanzelf wel duidelijk wordt wat er nog dient te gebeuren.


Geniet van Bxl, prachtige stad, ik ben er graag :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen