Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 13 [ 304 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Werken als consultant - wil ik dit wel?

 
Profiel   

Alleen jij kan beslissen hierin.
Ik kan je wel mijn ervaring meegeven. Ik heb ook een baan waarbij ik veel onderweg ben en doe alles met OV. Het vele reizen is idd vermoeiend. Maar mijn baan is wel echt wat ik wou en fijne collega's. Ik ga mijn baan dan ook niet inruilen voor iets anders. Ik kom van een baan waarbij ik in principe minder moest reizen, maar waarin ik me echt wel ongelukkig voelde.
Ik cluster zoveel mogelijk mijn afspraken in regio's. Maw afspraken in dezelfde regio probeer ik op 1 dag te plannen. In de mate van het mogelijke probeer ik ook voor de spits weer huiswaarts te keren. Ik werk niet FT, dus dat scheelt ook. Hoewel ik nu meer reistijd heb in totaal, ben ik doorgaans wel vroeger thuis dan met mijn vorige werk. (Moet ook wel thuis nog werken).
Mijn ervaring is dat een goede planning heel veel doet!
Succes met beslissen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 18:14 



 
Profiel   

Ik vind je topic eigenlijk erg leuk!
Werk zelf als software consultant. Nu heb ik wel bewust om deze reden afgesproken, reistijd is 50/50 in baas/eigen tijd.

Mijn ervaring als consultant is dat klanten schappelijk zijn in afspraken, zoals bijvoorbeeld om half 10 beginnen ipv half 9. Ook probeert mijn werkgever er rekening mee te houden dat de medewerkers enigszins in de regio aan de slag kunnen.

Zo heb ik dagen dat ik 3/4 uur in de auto zit, maar de volgende dag werk ik thuis of in de buurt en ben ik wel lekker op tijd terug.

Ook zou ik deze baan zien als investering in je toekomst! Je leert zo ontzettend veel van dr verschillende klanten, nu heb je de mogelijkheid nog. Ik denk dat veel mensen werk zoeken dichter in de omgeving en op een vaste plek wanneer er kinderen komen. Logische stap ook.

Je maakt deze keuze niet voor de komende 10 jaar hé.

In jouw schoenen, zou ik het dan ook zeker met beide handen aangrijpen. Mocht het je op termijn toch opbreken, heb je in ieder geval super mooie ervaringen opgedaan! En een sterk cv!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 18:18 



 
Profiel   

Mijn situatie is anders, ik zit gewoon ongeveer de halve werkdag in de auto van taak naar taak.
Maak dagen van in totaal 9 a 10 uur (inclusief eerste en laatste reistijd). Steeds taken variërend van een half uur tot 2-3 uur en alles ertussen (en soms eens een dag 1 taak op 1 plek van 7-8 uur).

Maar ik was zoveel autorijden ook totaal niet gewend en in het begin was ik op de terugweg echt super moe en had ik op de heenweg soms ook wel wat moeite met de drukte en het vroege opstaan(mijn eerste taak start vaak om 7.00 uur op locatie).

Ik kan wel zeggen, in mijn geval was dat echt een kwestie van wennen.
Inmiddels doe ik dit werk bijna 10 jaar en het werk is dusdanig leuk genoeg, en het reizen ben ik aan gewend.

Nu is dat wel anders dan bij jou, omdat in mijn geval alle reistijd werktijd is en ik doorgaans geen 2 uur aan 1 stuk in de auto zit, meestal niet veel langer dan 1 uur.

Maar ik zou in jouw geval dus je proeftijd (die in hoort te gaan op het moment dat je contract begint, datum van tekenen is niet van invloed) goed gebruiken of het werk leuk genoeg is om te kijken of het reizen gaat wennen of kan gaan wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 18:28 



 
Profiel   

50.000 euro voor een bedrijfsopleiding????
Van de zotte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 18:28 



 
Profiel   

En hoe lang moet je daar dan blijven werken voor je die kosten niet meer hoeft terug te betalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 18:37 



 
Profiel   

Lindy, dat zou 2 jaar opleiding en 1 jaar bij dat bedrijf zijn of 1 jaar bij een bedrijf dat me ‘overkoopt’. In totaal dus 3 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 19:13 



 
Profiel   

Ik vind die uren nog niet eens heel gek hoor.
Gisteren was bovendien de drukste spits ooit.....

Als je een uurtje van je werk af woont heb je ook deze berekening :
1 uur reizen
8 uren werken
0.5 uur pauze
1 uur reizen
Totaal: 10.5 uur van huis
En dan heb he get over een normale werkdag van 8 uren, maar Ik heb regelmatig een uurtje of meer langer gewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 19:42 



 
Profiel   

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wil mijn ervaring gewoon even delen.

Ik heb járen op 106km enkele rit van huis gewerkt. Ik reed dus inderdaad 212 km/werkdag. En oké, ik had geen slecht loon. Niet wauw, maar best oke met veel extralegale voordelen.

Maar, nóóit meer! Never ever! Ik ga liever bij de bakker op de hoek werken dan dat ik nog ooit zo lang in de auto ga zitten. Wat een nutteloze tijd, wat een stressgedoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 19:53 



 
Profiel   

Kan je niet (deels) met het ov reizen? Laptop mee en lekker werken tijdens het reizen. Veel efficiënter en nuttiger dan dat autorijden.,

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 20:08 



 
Profiel   

En als je bijvoorbeeld na een jaar weg wilt? Dan heb je de opleiding nog maar half gedaan. Hoef je dan 'maar' €25.000 terug te betalen?

Ik zou dat persoonlijk een verschrikkelijk idee vinden, dat je niet weg kunt wanneer je weg zou willen. Of je moet ondertussen een spaarpot aanleggen zodat je het bedrag makkelijker terug kunt betalen wanneer je dat zou willen.

Maar pfoe, dat is nogal wat. Je moet dus binnen een maand beslissen of je deze gigantische financiële verplichting aan wilt gaan en of je het drie jaar vol kunt houden. Het zou mijn keuze niet zijn, maar het is dan ook totaal niet mijn wereld.

EDIT: Ik vraag me trouwens af of dit echt de kosten van de opleiding zijn of dat het gewoon een absurd hoog bedrag is zodat ze iedereen in ieder geval 3 jaar bij zich kunnen houden. Ik vraag me ook af in hoeverre het legaal is. Dat bedrijf mag wel eens aantonen dat de kosten van de opleiding inderdaad zo hoog zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 20:10 



 
Profiel   

Volgens mij las ik het al ergens: maar navigeer sowieso niet met Google maps maar met Waze!

Ik vind het heerlijk om auto te rijden. Alleen om dat bovenop een werkdag van 8 a 9 uur nog eens te doen, dat wil ik niet meer nu met 2 jonge kinderen. Die wil ik van school/bso/crèche kunnen halen als nodig is. Maar als je nog jong bent en een interne opleiding „krijgt“, is het de investering misschien wel waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 20:21 



 
Profiel   

Ik werk op het hoofdkantoor van een detacheerder (financiële administratie). Wij hebben een aantal consultants die doordeweeks een aantal nachten in een hotel overnachten, op onze kosten. Vaak kunnen wij deze kosten ook doorbelasten naar de klant, of zit dit in het tarief meegenomen.

Is zoiets geen mogelijkheid? Ja je bent nog steeds veel van huis, maar minder reistijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 20:47 



 
Profiel   

_mexx_lady_ schreef
Lindy, dat zou 2 jaar opleiding en 1 jaar bij dat bedrijf zijn of 1 jaar bij een bedrijf dat me ‘overkoopt’. In totaal dus 3 jaar.


Jeetje wat een wurgconstract. Zou zelf nu als de wiedeweerga op zoek gaan naar een andere baan. Ook al is de 1e maand ok, je zit er dus 3 jaar aan vast. Zoveel reizen is echt pittig. Heb het een tijdje gedaan, maar werd er neit gelukkig van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 20:50 



 
Profiel   

Eef_Bam schreef
_mexx_lady_ schreef
Lindy, dat zou 2 jaar opleiding en 1 jaar bij dat bedrijf zijn of 1 jaar bij een bedrijf dat me ‘overkoopt’. In totaal dus 3 jaar.


Jeetje wat een wurgconstract. Zou zelf nu als de wiedeweerga op zoek gaan naar een andere baan. Ook al is de 1e maand ok, je zit er dus 3 jaar aan vast. Zoveel reizen is echt pittig. Heb het een tijdje gedaan, maar werd er neit gelukkig van.


Dat valt heel erg mee hoor dat wurg contract. Heel regulier dat je voor een opleiding enkele jaren bij je werkgever moet blijven als terug betaling :j

Ik zou lekker een maandje gaan wennen. Volgens mij veranderd je functie ook heel erg qua inhoud, ga je meer reizen, nieuw bedrijf. Gewoon eventjes gaan ervaren. Iets anders gaan zoeken kun je altijd nog. Of maak het na een maand bespreekbaar als je nog twijfels hebt. Je weet nooit met wat voor een oplossing ze misschien nog komen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 21:02 



 
Profiel   

Een opleiding is op zich ok, maar dit is absurd veel hoor, een masters of een MBA kun je nog goedkoper krijgen.
Hier gaat het om een interne opleiding, ik neem aan zonder erkend diploma. Daar zou ik mezelf nooit zo voor vast zetten :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 21:05 



 
Profiel   

Ik zou het alleen een kans geven als je zelf in staat bent om de opleidingskosten terug te betalen zodat je niet verplicht die jaren daar moet blijven als het reizen je opbreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 21:09 



 
Profiel   

A_nouk schreef
Eef_Bam schreef
[quote="_mexx_lady_"
Lindy, dat zou 2 jaar opleiding en 1 jaar bij dat bedrijf zijn of 1 jaar bij een bedrijf dat me ‘overkoopt’. In totaal dus 3 jaar.
[/quote

Jeetje wat een wurgcontract. Zou zelf nu als de wiedeweerga op zoek gaan naar een andere baan. Ook al is de 1e maand ok, je zit er dus 3 jaar aan vast. Zoveel reizen is echt pittig. Heb het een tijdje gedaan, maar werd er neit gelukkig van.


Dat valt heel erg mee hoor dat wurg contract. Heel regulier dat je voor een opleiding enkele jaren bij je werkgever moet blijven als terug betaling :j

Ik zou lekker een maandje gaan wennen. Volgens mij veranderd je functie ook heel erg qua inhoud, ga je meer reizen, nieuw bedrijf. Gewoon eventjes gaan ervaren. Iets anders gaan zoeken kun je altijd nog. Of maak het na een maand bespreekbaar als je nog twijfels hebt. Je weet nooit met wat voor een oplossing ze misschien nog komen :)


Ja een opleiding van 5000 euro ofzo kan ik inkomen, die kan je afkopen als je toch weg wil. Je kan fultime studeren aan de universiteit voor 10.000 per jaar (instellingstarief), 50.000 is van de zotte en iets wat je nooit kan afkopen als je weg wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 21:10 



 
Profiel   

_mexx_lady_ schreef
Gini. Wat jij zegt 'werken om te leven', die insteek heb ik ook. En wat je beschrijft zit niet in mijn mening.
Ook als het binnen reistijd is vindt ik 3 uur naar een afspraak rijden eigenlijk van de zotte.

Wat ik wellicht ben vergeten te schrijven maar wel belangrijk is...
Het contract beschrijft dus dat ik een maand proefperiode heb, en als ik bv achter 6 maanden wil stoppen dan moet ik het opleidingsbedrag (50.000 euro) terugbetalen.
Het is dus niet zomaar even tussentijds stoppen...


Zit je in een traineeship bij een Brunel/Atos/Sogeti achtige organisatie?
Ik zou me even heel hard achter mijn oren krabben of je dit soort wurgcontracten überhaupt wil...
Het is een bekende wijze om inkomsten te vergaren... proeftijd redelijk makkelijk maken en na de eerste maand de druk zodanig opvoeren dat 8 vd 10 trainees ermee stoppen. Tel uit je winst.
Hier rij ik zo'n 50.000 km op jaarbasis echter wél volgens mijn eigen planning(na de spits/voor de spits), iedere maand 1 of 2 hotel overnachtingen, een meer dan riant salaris en tijd voor tijd.
Geen prutsmuts. Ik heb goed in mijn werk en sleep een hoop geld binnen voor mijn werkgever(software leverancier). Daar mag wat tegenover staan. Als je, je graag wilt doorontwikkelen... kijk verder alsjeblieft.
In de huidige markt zit men te springen om personeel echter zijn er gelukkig genoeg organisaties die hun personeel koesteren ipv uit te buiten c.q op te lichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 21:23 



 
Profiel   

Krijg je je reistijd niet doorbetaald? Ik reis ook veel voor het werk, maar schrijf mijn reisuren als werkuren (minus m'n standaard reistijd). Daarmee, als ik een dag 4 uur in de auto zit kan ik de volgende dag als ik op locatie ben kan ik in principe 3 uur eerder naar huis. Ik hou me daar ook wel zo veel mogelijk aan, want anders is het geen doen. Zo neem ik regelmatig vrijdagmiddag "gratis" vrij en dat is echt genot :D

Daarnaast inderdaad buiten de spits rijden. Zo ben ik vandaag tijdens de spits een dorp ingereden en heb daar een wandeling gemaakt en wat gegeten om de spits te vermijden. Heerlijk ontspannend en ondanks m'n extra lange pauze was ik net zo laat thuis als wanneer ik in de file was aangesloten :+

Treinen werken ook goed! Als ik de mogelijkheid heb om (een deel van) mijn rit met de trein te doen (auto parkeren op een P+R) helpt dat ook al heel wat.

Edit. Ik moet wel toegeven dat ik een hele fijne werkgever (manager) heb op het moment :D Thuis werken wanneer ik wil, reizen wanneer ik wil. Gewoon heel relaxed allemaal zolang m'n werk maar klaar is en ik geen loopje neem met het flexibele systeem :) Zo werk ik de komende 2 weken 8 van de 10 dagen vanuit huis omdat ik een cursus neem die niks met werk te maken heeft (en voor zal zorgen dat ik die dagen ook 3 uren per dag mis), maar dat geeft niks en is allemaal flexibel.


Laatst bijgewerkt door Cubone op 02-10-19 21:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 21:24 



 
Profiel   

Bij mij is de reistijd naar klanten ook gewoon werktijd :j
Binnenkort moet ik weer naar Duitsland en dan heb ik door dat reizen gelijk erg veel overuren, die compenseer ik dan weer in een andere week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 21:26 



 
Profiel   

Als je nu al zo twijfelt, heel snel wegwezen! Geen idee in welke omgeving en branche je zit maar ik heb wellicht nog wel wat anders voor je ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 21:33 



 
Profiel   

Ik vind bijna 2 uur reistijd naar werk echt bizar.
Ooit werkte ik een half uur van mn woning en vond dat al pittig.
Tijdens mn werk sta ik overdag wel ns in de file en dat irriteert me al.

Het werk is leuk zeg je, maar zo'n baan heb je toch dichterbij ook wel?
Ik zou gewoon gaan zoeken naar iets anders wat dichterbij huis.

Maar goed, ik leef ook niet om te werken dus vrije tijd en flexibiliteit zijn voor mij heel belangrijk. Ik vind het heerlijk om tijdens mn werkdag even langs huis te kunnen rijden voor even een bakkie koffie met mn partner of even samen lunchen. Dat zorgt dat ik mn werk kan volhouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 22:03 



 
Profiel   

Als ik 't zo hoor is dit een traineeship-achtige constructie met een boete als je vroeg stopt. Ik had zelf ook de mogelijkheid dit te doen maar uiteindelijk niet gekozen en voor een vaste functie gekozen. Heel blij met die keuze. Als je nu al twijfelt zou ik het absoluut niet doen. Het lijkt me slopend.

Ik weet ook van veel traineeship waar de maximale reistijd ong rond de 1.15 uur ligt en de boete als je eerder stopt een stuk lager. Er zijn vreselijk veel van die programma's dus wees kritisch en bedenk goed of je 't überhaupt wil. Het is een type werken waar je van moet houden denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 22:05 



 
Profiel   

Het woord wurgcontract was ook al in mij opgekomen inderdaad.

Je kunt je ook afvragen waarom het bedrijf met zo'n absurde boete zijn mensen binnen moet houden. Dat is vast niet omdat mensen het daar zo ontzettend naar hun zin hebben. Of inderdaad nog erger, dat het gewoon een bron van inkomsten is. Had ik nog niet eens aan gedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 23:06 



 
Profiel   

LindyH schreef
Het woord wurgcontract was ook al in mij opgekomen inderdaad.

Je kunt je ook afvragen waarom het bedrijf met zo'n absurde boete zijn mensen binnen moet houden. Dat is vast niet omdat mensen het daar zo ontzettend naar hun zin hebben. Of inderdaad nog erger, dat het gewoon een bron van inkomsten is. Had ik nog niet eens aan gedacht.


Precies dit. Ik zou me ook met zon boetebedrag echt heel goed achter de oren krabben. Dit is imo niet normaal, zelfs niet al is de opleiding 3 jaar. En wat als je door bv. een ongeluk niet meer kan werken, die opleiding volgen?? Waar moet je dan het geld weghalen om dat af te betalen, of schelden ze je hem dan kwijt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 23:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 13 [ 304 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen