Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vrouwelijke leidinggevende

 
Profiel   

Hallo bokkers

Ik heb nu al 2 x een mannelijke medewerker gehad die het lastig vind om een vrouw als “leidinggevende” te hebben.

Hoe gaan andere vrouwelijke leidinggevende om met mannen die het niet pikken om iets aan te nemen van een vrouw?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 23:17 



 
Profiel   

Bij ons heel simpel. Daar is de deur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 23:20 



 
Profiel   

ingedebruijn schreef
Bij ons heel simpel. Daar is de deur.

Daar zit uiteraard wel een stapje tussen.

Ik geef niet direct iemand op....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 23:30 



 
Profiel   

Die loopt iets achter denk ik. Heeft niet niet in de gaten dat bij een hoop banen de leidinggevende nu vrouw is.

Tja. Hij heeft het er maar mee te doen en anders kan hij hopelijk na een paar gesprekken/waarschuwingen snel een nieuwe baan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 23:32 



 
Profiel   

Ontzettend afhankelijk van de reden waarom ze het lastig vinden, of ze dat zelf ook vervelend vinden of het probleem terugleggen bij jou, vermogen tot zelfrelativeren...

Bij de techneuten waar ik mee werkte was het heel gemakkelijk. Bewijzen dat ik mijn werk kon doen en dat van hun goed kon organiseren, dat was genoeg. De niet-techneuten kostte soms wat meer werk, maar toen had ik al een goede reputatie vanwege die techneuten :))

Daar is de deur vind ik te gemakkelijk. Je mag iemand best de gelegenheid geven om te leren dat een vrouw als leidinggevende ook best prima kan zijn. Fouten maken is niet erg, als je er maar van leert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 23:32 



 

Dat soort mannen hebben denk ik vooral een heel klein piemeltje en daar net iets teveel last van. Treurig. Ik zou maar medelijden hebben. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 23:43 



 
Profiel   

Bij mijn werkgevers vroeger en nu kwam/komt dit probleem ook wel vaker voor maar alleen bij mannen uit een bepaalde cultuur. Maar gelukkig lang niet bij alle werknemers uit dezelfde of vergelijkbare culturele achtergrond. 1 geval begon pas moeilijk te doen nadat hij een vast contract had en hij is uiteindelijk uitgekocht, de rest werd in de proeftijd of bij het aflopen van het contract uitgezwaaid.

Zelf heb ik goede en slechte leidinggevenden meegemaakt, zowel mannelijk als vrouwelijk. Ik gedij zelf het best onder leidinggevenden die dezelfde participatieve leiderschapsstijl hebben als ik zelf heb en ik kan niet omgaan met leidinggevenden die één van de autocratische stijlen gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 00:24 



 
Profiel   

Prrrr schreef
Ontzettend afhankelijk van de reden waarom ze het lastig vinden, of ze dat zelf ook vervelend vinden of het probleem terugleggen bij jou, vermogen tot zelfrelativeren...

Bij de techneuten waar ik mee werkte was het heel gemakkelijk. Bewijzen dat ik mijn werk kon doen en dat van hun goed kon organiseren, dat was genoeg . De niet-techneuten kostte soms wat meer werk, maar toen had ik al een goede reputatie vanwege die techneuten :))

Daar is de deur vind ik te gemakkelijk. Je mag iemand best de gelegenheid geven om te leren dat een vrouw als leidinggevende ook best prima kan zijn. Fouten maken is niet erg, als je er maar van leert.



Moeten mannelijke leidinggevende zich op dezelfde manier bewijzen zoals jij dat doet?


Laatst bijgewerkt door Raineri op 30-05-19 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 01:07 



 
Profiel   

De belangrijkste vraag is:
Waarom vinden ze dat moeilijk?

1: Omdat jij nu eenmaal een vrouw bent en geen leiding "hoort" te geven..
antwoord: Jammer daar moet je maar tegen kunnen.

2: Omdat vrouwen (gemiddeld gesproken dan) dingen anders zien, oplossen en bespreken.
(mijn man bv wordt "gek" van dat eeuwige gemail en veel (lange) besprekingen terwijl er al een antwoord/oplossing is).
antwoord: ze hebben dan niks tegen dat jij een vrouw bent en een hogere functie hebt; maar jullie praten anders.
Daar valt zeker nog veel dingen goed te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 01:07 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Moeten mannelijke leidinggevende zich op dezelfde manier bewijzen zoals jij dat doet?


Ja, een leidinggevende krijgt altijd dezelfde verwachting. Sommige mensen hebben het van nature, anderen moeten er in groeien, maar je moet bewijzen dat je leiding kan geven.

Als hij je niet accepteert en duidelijk discriminerend is, lijkt me dat hij niet (meer) in het team past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 06:19 



 
Profiel   

Waar uit zich die moeite in? Niet zo vriendelijk zijn maar wel je werk doen als ondergeschikte is geen probleem maar duidelijk de leidinggevende ondermijnen id wat anders!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 06:32 



 
Profiel   

Heb ik ook een aantal keren gehad. Dat ging vrij rap beter toen ze doorkregen dat ik wel veel vakkennis had (op een licht autoritaire manier laten zien trouwens, soms is dat nodig om door te dringen), daarnaast was het belangrijk dat mijn chef heel duidelijk maakte dat die ook het volle vertrouwen in me had. Verder, denk goed om je houding, ga er helder en zelfverzekerd staan. Maar dat maakt uit voor zowel mannelijke als vrouwelijke medewerkers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 06:35 



 
Profiel   

Ik heb in mijn vorige baan met aardig wat mensen te doen gehad die niet met vrouwen wilden werken. Dat ging van emails gewoon niet beantwoorden, niet met je willen praten tot zelfs sexistisch uitlaten dat je kinderen moet fokken en thuis moet blijven. Ik had ze welliswaar niet in mijn eigen team, maar ze waren wel afhankelijk van mijn handtekening voor een aantal zaken.
Ik trek het mij persoonlijk totaal niet aan, wel heb ik dingen die te ver gingen bij HR gemeld. Uiteindelijk is er vbijvoorbeeld 1 zelf vertrokken omdat hij geen loonsverhoging kreeg vanwege zijn houding tov vrouwen.
Als ik er een in mijn eigen team zou hebben zou ik daar weinig mee op hebben zolang het werk goed gedaan wordt. Ik hoef niet met iedereen vrienden te zijn.
Als het problemen veroorzaakt dan zou ik een ‚case‘ starten en er een verbeteringstermijn aan verbinden. Lukt het niet dan kan diegene het ergens anders proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 07:40 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Prrrr schreef
Ontzettend afhankelijk van de reden waarom ze het lastig vinden, of ze dat zelf ook vervelend vinden of het probleem terugleggen bij jou, vermogen tot zelfrelativeren...

Bij de techneuten waar ik mee werkte was het heel gemakkelijk. Bewijzen dat ik mijn werk kon doen en dat van hun goed kon organiseren, dat was genoeg . De niet-techneuten kostte soms wat meer werk, maar toen had ik al een goede reputatie vanwege die techneuten :))

Daar is de deur vind ik te gemakkelijk. Je mag iemand best de gelegenheid geven om te leren dat een vrouw als leidinggevende ook best prima kan zijn. Fouten maken is niet erg, als je er maar van leert.



Moeten mannelijke leidinggevende zich op dezelfde manier bewijzen zoals jij dat doet?


Bij techneuten wel, ja. Die waren allang blij dat ze een baas hadden die begreep wat ze deden en waar ze ook met werkinhoudelijke problemen terecht konden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 13:07 



 
Profiel   

Ik nam het personeel zelf aan dus in de sollicitatie gesprekken werd al duidelijk gemaakt dat ze voor een vrouw zouden komen te werken. Hadden ze daar een probleem mee gehad dan zouden ze niet aangenomen zijn.

Bij klanten was het vaak lastiger en was het echt een kwestie van zorgen dat ik exact wist waar ik het overhad en jezelf toch een stukje ‘bewijzen’. Maar ik zeg je heel eerlijk dat ik ook wel eens mijn vader heb ingeschakeld (het was voorheen zijn bedrijf) omdat ik op geen enkele manier kon doordringen tot de beste man. Ik geloof dat hij wel drie keer heeft gezegd dat hij de directeur wilde spreken en wanneer ik antwoordde dat ik dat was was dat schijnbaar geen optie :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 13:16 



 
Profiel   

Bij ons zouden zulke mannen het moeilijk hebben. Ik ben een van de leidinggevenden en wij zijn met alleen maar vrouwen. Ik zou eerst zo iemand uitleggen dat hij er maar aan moet wennen dat een vrouw hem verteld wat en hoe die het moet doen en het dan ook daadwerkelijk doen en dat als ie dat niet denkt te kunnen hij dan beter kan zoeken naar een baan waar mannen werken. Ik doe mijn best, dat vraag ik ook van jou. Of je nu man of vrouw bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 13:18 



 
Profiel   

Bij mij is het lastige dat ik jonger ben dan een collega en leidinggevende ben geworden. Althans diegene heeft het er moeilijk mee dat iemand die minder lang het werk doet leiding kan geven, maar naar mijn idee staat dat daar los van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 13:32 



 
Profiel   

Mijn vriend is als 26jarige in een leidinggevende positie gekomen met richting de 100 chauffeurs om leiding over te geven. Dat heeft wel een jaar geduurd voor de 'oude garde' hem accepteerde als planner. Hij deed z'n werk goed maar opdrachten krijgen van iemand die 20/30 jaar jonger is konden veel niet verkroppen en dat heeft tijd gekost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 13:33 



 
Profiel   

Dat is in mijn ervaring vaak een groter probleem dan mannetje of vrouwtje: iemand uit het eigen team, die je binnen hebt zien komen, die dan kennelijk ineens zodanig boven je uit is gegroeid dat het ineens je baas wordt. Dan heb je veel hakken in het zand...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 13:44 



 
Profiel   

En toch vind ik dat maar raar. Ik zou iemand toch willen beoordelen op zijn kennis/kunde/vaardigheden en niet op zijn leeftijd, geslacht of afkomst. Maar ik heb niet zo'n geldingsdrang op dat gebied, ik vind het prima als een ander betere ideeën heeft dan ik. Zolang we maar met z'n allen de beste oplossing proberen te vinden maakt het me niet uit wie die oplossing aan draagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 13:50 



 
Profiel   

Prrrr schreef
Dat is in mijn ervaring vaak een groter probleem dan mannetje of vrouwtje: iemand uit het eigen team, die je binnen hebt zien komen, die dan kennelijk ineens zodanig boven je uit is gegroeid dat het ineens je baas wordt. Dan heb je veel hakken in het zand...


Teveel big d*ck energie

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 13:57 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik heb in mijn vorige baan met aardig wat mensen te doen gehad die niet met vrouwen wilden werken. Dat ging van emails gewoon niet beantwoorden, niet met je willen praten tot zelfs sexistisch uitlaten dat je kinderen moet fokken en thuis moet blijven. Ik had ze welliswaar niet in mijn eigen team, maar ze waren wel afhankelijk van mijn handtekening voor een aantal zaken.
Ik trek het mij persoonlijk totaal niet aan, wel heb ik dingen die te ver gingen bij HR gemeld. Uiteindelijk is er vbijvoorbeeld 1 zelf vertrokken omdat hij geen loonsverhoging kreeg vanwege zijn houding tov vrouwen.
Als ik er een in mijn eigen team zou hebben zou ik daar weinig mee op hebben zolang het werk goed gedaan wordt. Ik hoef niet met iedereen vrienden te zijn.
Als het problemen veroorzaakt dan zou ik een ‚case‘ starten en er een verbeteringstermijn aan verbinden. Lukt het niet dan kan diegene het ergens anders proberen.


Dat vind ik knap van je. Ik zou het me niet aantrekken maar het zou me wel irriteren.
Ik heb een tijdje voor een automerk gewerkt en sommige klanten wilden niet door mij geholpen worden doordat ik een vrouw ben. Dat is prima, mag u hier een uurtje wachten tot een van mijn mannelijke collega’s klaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 14:04 



 
Profiel   

ingedebruijn schreef
Bij ons heel simpel. Daar is de deur.

Dit dus. Als ik tot leidinggevende ben benoemd zie ik geen enkele reden waarom ik me ten overstaan van een stugge Pietje extra zou moeten bewijzen.
En Pietje mag mijn functie accepteren.
Als hij dat niet wil kan hij 2 dingen doen. De eerste is vertrekken. De tweede is dusdanig goed werk leveren dat hij mij van de troon stoot. ;)
Maar met flauw doen en gezag ondermijnen kom je nergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 14:18 



 
Profiel   

Leidinggevende zijn is een vak. Het vereist andere capaciteiten dan "het werk doen". Er zijn ook verschillende stijlen van leidinggeven die soms ook, afhankelijk van de situatie, moet worden afgewisseld. Vaak wordt de overgang van "werker" naar leidinggevende niet (goed) begeleid, zeker als een voormalige collega de leidinggevende wordt. In sommige zware of technische beroepen kan het zelfs voor een vrouw lastig zijn om geaccepteerd te worden als directe collega.

En inderdaad, sommige mannen hebben er moeite mee dat hun leidinggevende een vrouw is, net zoals sommige vrouwen er moeite mee hebben dat hun leidinggevende een man is.

Ik denk dat het niet uit moet maken of de leidinggevende een man of een vrouw is. Wat voor mij veel belangrijker is, is de stijl van leidinggeven. Stijlen van leidinggeven zijn ook heel erg cultureel bepaald.

Ik zou bij conflicten voorstellen om een goed gesprek te hebben en vooral te kijken wat de werker van de leidinggevende verwacht en ook terug te geven wat de leidinggevende van de werker verwacht. Als je daar samen niet uitkomt, dan is het waarschijnlijk binnenkort tijd dat de werker een andere "baas" uitzoekt.

Ik zeg binnenkort, omdat er soms ook wat tijd nodig kan zijn om aan elkaar en de nieuwe situatie te wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 14:48 



 
Profiel   

pjotrg schreef
Leidinggevende zijn is een vak. Het vereist andere capaciteiten dan "het werk doen". Er zijn ook verschillende stijlen van leidinggeven die soms ook, afhankelijk van de situatie, moet worden afgewisseld. Vaak wordt de overgang van "werker" naar leidinggevende niet (goed) begeleid, zeker als een voormalige collega de leidinggevende wordt. In sommige zware of technische beroepen kan het zelfs voor een vrouw lastig zijn om geaccepteerd te worden als directe collega.

En inderdaad, sommige mannen hebben er moeite mee dat hun leidinggevende een vrouw is, net zoals sommige vrouwen er moeite mee hebben dat hun leidinggevende een man is.

Ik denk dat het niet uit moet maken of de leidinggevende een man of een vrouw is. Wat voor mij veel belangrijker is, is de stijl van leidinggeven. Stijlen van leidinggeven zijn ook heel erg cultureel bepaald.

Ik zou bij conflicten voorstellen om een goed gesprek te hebben en vooral te kijken wat de werker van de leidinggevende verwacht en ook terug te geven wat de leidinggevende van de werker verwacht. Als je daar samen niet uitkomt, dan is het waarschijnlijk binnenkort tijd dat de werker een andere "baas" uitzoekt.

Ik zeg binnenkort, omdat er soms ook wat tijd nodig kan zijn om aan elkaar en de nieuwe situatie te wennen.

+1
Je was met voor met posten, maar ik schreef iets soortgelijks.
Niemand kent hier de exacte situatie of reden waarom er moeilijk gedaan wordt.
Dus ga inderdaad in gesprek ...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 15:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen