Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 19:54

Hoihoi

De aanmelding voor de selectie van diergeneeskunde in Utrecht is al eventjes open, zijn er bokkers die meedoen? De topics van voorgaande jaren heb ik gelezen en lijkt me handig en leuk om die ook van dit jaar te hebben!

Ik heb me aangemeld en ga binnenkort de vragenlijst invullen. Wie nog meer? :):)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:58

Ik ben ook van plan volgend jaar aan de studie te beginnen maar dan in Gent :) . Hier werken ze niet met selecties dus geen stress voor mij. Jij succes bij de selecties in Utrecht!

Lottehorse27

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:00

Jaa ik heb me ook aangemeld! :j

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:38

Ik ga morgen trouwens ook naar de openlesdagen (in Gent). Nog meer mensen die daar heen gaan?

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 00:21

MoppieFilou, heerlijk dat je daar geen selectie hebt! En veel plezier morgen, ik hoor graag hoe je het vond :D Zoiets hebben ze niet in Utrecht toch?

Lottehorse27, leuk!! Ben benieuwd hoe de selectie gaat zijn, is dit ook de eerste keer dat je mee doet?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:28

MoppieFilou schreef:
Ik ga morgen trouwens ook naar de openlesdagen (in Gent). Nog meer mensen die daar heen gaan?


Ik zit wel in de les, maar niet direct vrijwillig :D
Hopelijk vind je het wat!

Lottehorse27

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:38

AnimalFriend schreef:
Lottehorse27, leuk!! Ben benieuwd hoe de selectie gaat zijn, is dit ook de eerste keer dat je mee doet?

Ja! Ik ben ook heel benieuwd, vorig jaar wel een deel van de geneeskunde selectie gedaan. Dat was ook echt super veel stof en heel moeilijk. Hoop dat dit wat beter te begrijpen is allemaal. Voor jou ook de eerste keer? Ik heb trouwens een mailtje gehad voor die vragenlijst maar ik weet niet hoe ik moet inloggen want ik heb geen wachtwoord?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:52

Animalfriend, ben ik best wel blij mee inderdaad! Ik moet wel een ijkingstoets maken maar die is niet bindend gelukkig. Ik zal zeker laten weten hoe het was! :) Geen idee of je zoiets in Utrecht ook kan doen.

SBravour, haha :') . Hoop ook dat ik het interessant ga vinden!

Lottehorse27, jij ook alvast succes met de selecties!

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:09

Ik heb me ook aangemeld en gister de vragenlijst ingevuld!

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 09:12

Lottehorse27 schreef:
AnimalFriend schreef:
Lottehorse27, leuk!! Ben benieuwd hoe de selectie gaat zijn, is dit ook de eerste keer dat je mee doet?

Ja! Ik ben ook heel benieuwd, vorig jaar wel een deel van de geneeskunde selectie gedaan. Dat was ook echt super veel stof en heel moeilijk. Hoop dat dit wat beter te begrijpen is allemaal. Voor jou ook de eerste keer? Ik heb trouwens een mailtje gehad voor die vragenlijst maar ik weet niet hoe ik moet inloggen want ik heb geen wachtwoord?

Als het goed is staat je wachtwoord en gebruikersnaam in die mail. Anders zou ik even contact opnemen met de faculteit. Of heb je misschien al een account bij OSIRIS omdat je vorig jaar geneeskunde selectie hebt gedaan?


Larissajulia schreef:
Ik heb me ook aangemeld en gister de vragenlijst ingevuld!

He wat leuk, naamgenootje vgm; ik heet ook Larissa :D Ik vond de vragenlijst goed in elkaar gezet, dat je toch net een wat duidelijker beeld hebt of de studie iets voor je is of niet. Ben je naar de open dag geweest of heb je ook 'meegelopen' met een student?

Veel succes en plezier vandaag MoppieFilou!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:23

Bedankt! :D

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:51

Heey heey, ik meld me altijd even op deze topics. Ik ben nu tweedejaars Diergeneeskunde student. Ik wens jullie heel veel succes met de selectie en je mag me altijd vragen stellen!

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:40

Ik heet zelf Julia en mijn pony heet Larissa :P

Ik vond de vragenlijst inderdaad heel duidelijk! Ik ben vorig jaar naar de open dag geweest en dit jaar ga ik weer!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:50

De les was heel interessant! Ik vraag me alleen af hoe ik in godsnaam al die spieren in mijn hoofd ga krijgen.. :') Is dat bij jou gelukt Myrthe? Op zich is het allemaal goed te begrijpen en snel ging de prof nu ook niet vond ik, maar als je al die lessen bij elkaar voegt en dat dan moet kennen voor een examen.. :=

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 22:54

Haha ja ik geloof graag dat het veel is allemaal, maar komt vast goed! Wel fijn dat je het interessant vond, dan gaat het leren al een stukje makkelijker :)

Nog een vraagje aan Myrthe; woon je (en je mede-studenten) op de Uithof, of ergens anders op kamers, of nog thuis? Vind je makkelijk een kamer in Utrecht/op de Uithof?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:00

Ik zet ook een stipje hier. Ik heb mijn Bachelor in Antwerpen gedaan (was mijn eerste keuze, ik wilde niet naar Utrecht). Inmiddels zit ik in de 1e master in Gent.

Dus als iemand plan B vragen heeft, kan ik ze misschien wel beantwoorden. :D

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:39

Animalfriend: Het is volgens mij idd een stuk makkelijker leren als je het echt interessant vindt! En het helpt ook dat het echt al heel lang mijn droom is om dierenarts te worden dus dan weet je waar je het allemaal voor doet.

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:13

AnimalFriend schreef:
Haha ja ik geloof graag dat het veel is allemaal, maar komt vast goed! Wel fijn dat je het interessant vond, dan gaat het leren al een stukje makkelijker :)

Nog een vraagje aan Myrthe; woon je (en je mede-studenten) op de Uithof, of ergens anders op kamers, of nog thuis? Vind je makkelijk een kamer in Utrecht/op de Uithof?


Ik woon nog thuis, maar ben zeker zoekende naar een kamer. Ik heb vrienden die in het centrum wonen, die in Zeist wonen, en die op de Uithof wonen. Het kan allemaal. Over het algemeen zijn kamers in het centrum (vooral via SSH) heel moeilijk te krijgen want ze zijn erg populair. Via SSH schat ik inschrijftijd voor de uithof wel op 2,5 jaar - 3 jaar. Zeist is op dit moment ongeveer 2 jaar. Kamers in het centrum via SSH zijn hopeloos haha net zoals de studio's.
Over het algemeen is er wel een duidelijk kamertekort in Utrecht en hospiteren kan nogal frustrerend zijn (vooral als je vaak niet gekozen wordt). Je moet echt actief bezig zijn met een kamer zoeken of het via via krijgen. Er is veel competitie.
Mijn tip is, als je het nog niet gedaan hebt, schrijf je VANDAAG nog in bij SSH! Zoek op google SSH studentenhuisvesting. Het kost ongeveer 20 euro ofzo icm woningnet abonnement eenmalig, en dan ga je nu al wachttijd opsparen. De kamers van SSH zijn meestal goedkoper dan particulier.


MoppieFilou schreef:
De les was heel interessant! Ik vraag me alleen af hoe ik in godsnaam al die spieren in mijn hoofd ga krijgen.. :') Is dat bij jou gelukt Myrthe? Op zich is het allemaal goed te begrijpen en snel ging de prof nu ook niet vond ik, maar als je al die lessen bij elkaar voegt en dat dan moet kennen voor een examen.. :=


Was dit bij Gent? Ik zit op Utrecht. Bij Utrecht is anatomie iets wat veel later komt. Alle botten komen pas in jaar 3 bijvoorbeeld. Ik ben hopeloos in anatomie haha! Ik moet er altijd super veel moeite instoppen en alles samenvatten en beschrijven in woorden want ik heb geen visueel geheugen. Dus ja, zelfs als je dat moeilijk vindt kan je je vakken wel nog halen hoor.
Diergeneeskunde is inderdaad een studie die niet super moeilijk qua stof is maar gewoon hartstikke veel stof voor elk tentamen heeft. Dat maakt het moeilijk. Mijn samenvattingen voor vakken zijn meestal wel rond de 200 pagina's. Hoorcollege dictaten komen meestal rond de 100.
Daartegenover zijn je toetsen wel super vaak multiple choice dus je kan je kennis wel passiever hebben.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:22

Ik heb me inderdaad al ingeschreven bij de SSH, ik denk drie of vier maanden geleden. Zoals ik het hoor gaat het dus wel even duren voordat ik een kamer ga hebben :P

Ik denk inderdaad dat de stof wel heel veel is, maar ik denk ook dat het echt super interessant is. Dat maakt het waarschijnlijk wel een stuk leuker om te leren denk ik.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:31

Myrthe: Ja dit was in Gent :) . Denk idd dat het heel veel leren wordt om die namen in mijn hoofd te krijgen. Helpt ook niet dat ik geen Latijn gedaan heb dus er zit in het begin ook niet echt een logica achter denk ik :') .

Kan mij wel inbeelden idd dat het enorme hoeveelheden zijn! We zullen het zien of het me gaat lukken :) . Ik wil het wel heel graag en motivatie is ook heel belangrijk denk ik!

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:42

Larissajulia schreef:
Ik heb me inderdaad al ingeschreven bij de SSH, ik denk drie of vier maanden geleden. Zoals ik het hoor gaat het dus wel even duren voordat ik een kamer ga hebben :P

Ik denk inderdaad dat de stof wel heel veel is, maar ik denk ook dat het echt super interessant is. Dat maakt het waarschijnlijk wel een stuk leuker om te leren denk ik.

In mijn ervaring is alle stof interessant totdat je om 1 uur 's nachts met een boek voor je neus zit en het de volgende ochtend moet kennen. Je hebt echt ook discipline nodig en motivatie die verder gaat dan de stof leuk vinden. Daarnaast heb je altijd vakken die je niet leuk gaat vinden.

Wel heel leuk is dat je in Utrecht al snel met levende dieren gaat werken. Al in het eerste jaar ga je algemeen onderzoek proberen uit te voeren op koeien, katten, honden, konijnen etc.


MoppieFilou schreef:
Myrthe: Ja dit was in Gent :) . Denk idd dat het heel veel leren wordt om die namen in mijn hoofd te krijgen. Helpt ook niet dat ik geen Latijn gedaan heb dus er zit in het begin ook niet echt een logica achter denk ik :') .

Kan mij wel inbeelden idd dat het enorme hoeveelheden zijn! We zullen het zien of het me gaat lukken :) . Ik wil het wel heel graag en motivatie is ook heel belangrijk denk ik!


Ik heb een paar jaar latijn gehad en tot nu nog helemaal niks aan gehad haha. Vooral omdat je de woorden die je moet kennen om het logisch te beredeneren je toch niet krijgt bij Latijn. Je leert op de middelbare echt niet dat gewricht articulatio is (ofzoiets). Maar je gaat de verschillende Latijnse woorden al heel snel herkennen en dan ben je vervlogen genoeg.
Ook wel leuk om te delen omdat ik er tijdens mijn selectie het echt om te huilen vond: de medische directietermen.
craniaal: naar de kop toe
rostraal: naar de neus toe
caudaal: naar de staart toe
lateraal: van de middenlijn naar buiten toe
mediaal: naar de middenlijn toe
dorsaal: naar de rug toe
ventraal: naar de buik toe
:)

De leerstof voor de selectie komt meestal uit het eerste jaar, dus als iemand vragen heeft rond die tijd, pb'tje. Ik help graag!

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 21:17

Bedankt voor je nuttige antwoorden Myrthe! Daar hebben we wat aan :D De kamers zullen ook wel reuze duur zijn in Utrecht lijkt me...

Die termen zijn inderdaad erg belangrijk denk ik, gelukkig hebben wij wellicht al een stapje voor daarin vanuit de paardenwereld (ik in ieder geval)!

Ik doe dit jaar eindexamen Latijn, en ook ik kan beamen dat je absoluut niks mist als je het niet hebt gehad :+

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:57

Dan heb ik niks gemist in ieder geval :') .
Die termen zijn wel handig Myrthe! Moet nu wel geen selecties doen maar toch nuttig dat ik dat al weet.

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:42

Hey allemaal,

Hier ook een DGK student, ik zit nu in de 1e master in Gent. Diergeneeskunde is inderdaad heel veel stof, maar zonder latijn als voorkennis is het ook zeker mogelijk! Als iemand van jullie wat meer zou willen weten over Gent mag je altijd een berichtje sturen! Ik ben na 1j Gent ook toegelaten tot Utrecht maar ik ben in Gent doorgegaan. Wel komt daar binnenkort mogelijk een maximum op het aantal buitenlandse studenten dat toegelaten wordt. Maar ze zeggen al 20 jaar de instroom te willen beperken en tot noe toe is er nog niks gebeurd dus eerst zien en dan geloven..

Voor Utrecht is het denk ik goed om de stof goed te kennen, maar in het jaar dat ik meedeed hadden de meeste deelnemers daar de meeste/alle vragen goed. Toen zat het verschil in wel/niet binnen vooral in de redeneringstoetsen, middelbare school cijfers en vragen over karakter.

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Re: Diergeneeskunde selectie 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:15

Ik doe dit jaar ook weer mee. Heb vorig jaar ook meegedaan en ben toen helaas niet toegelaten. Doe nu animal sciences in Wageningen maar doe toch wel weer mee dit jaar.