Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Lesgeld terug krijgen?

 
Profiel   

GDG schreef
Amado schreef
Ik zit momenteel op een mbo4 opleiding in 3 jaar. Na de eerste paar maanden merkte ik dat dit beroep niks voor mij is. Het jaar af gemaakt en na gaan denken, want wat wil ik dan gaan doen.
Inmiddels begon leerjaar 2. Ik heb vaak aangegeven het totaal niet naar mijn zin te hebben en dat liet zich ook zo nu en dan zien in mijn cijfers.
Ik spijbelde, kwam standaard te laat etc.

Maar er was nogsteeds geen opleiding die ik wel zou willen doen. Het schooljaar ging verder en had ik besloten de opleiding af te maken.
In het laatste jaar lopen we 8 maanden fulltime stage en daarna een pvb en zijn we (als het goed is) afgestudeerd.
Ik zit nu 2 maanden op stage en ik word echt met de dag ongelukkiger. Heb leuke collega’s, maar ik zie mijzelf dit totaal niet doen later.

Zo zonde als je nu stopt, je hebt bijna je diplima! Ook al is het niet in het werkveld wat je wil gaan doen, je hebt dan wel een bewijs in handen dat je mbo4-niveau hebt dus dat is waardevol.



Amado schreef
Zodra iemand druk op mij legt op een bepaalde manier (als in niet de duidelijkheid hebben wat ik precies moet doen), klap ik dicht en zit ik de rest van de dag met een black out. Zo ook gisteren en heb ik op stage zitten huilen.

Ik wil zo graag stoppen, iets gaan doen wat ik wel echt leuk vind. Met dieren gaan werken, bij de politie, alles behalve dit.

Nu sta ik dan toch op het punt weer om gewoon te stoppen. Ook al is het nog maar 6 maanden. Ik word met de dag ongelukkiger en ga met steeds meer tegenzin.

Hm, het dikgedrukte lijkt me losstaan van dat je dat werkveld niet in wil? Het lijkt me heel waardevol voor je om dit juist als leerpunt in je stage te gaan verwerken: waarom ervaar ik onduidelijkheid als druk en hoe leer ik omgaan met die onduidelijkheid (en druk). Zie het als een kans om jezelf te ontwikkelen en hier ook buiten deze ene stage profijt van te hebben (in je volgende studie/stage en in je werk en misschien ook wel daarbuiten).
Zoek daar ook gewoon de begeleiding bij die je nodig hebt, dus binnen je opleiding (stagebegeleider, studieadviseur, ...) of misschien een coach/HA/...


Helemaal mee eens!

En daarbij; ook stagelopen moet je leren en is echt moeilijk. Je bent kwetsbaar, want je moet iets waar je nog niet goed in bent doen terwijl je op de vingers wordt gekeken en beoordeeld door iemand die er wel al goed in in. Dat is echt stressvol en je moet leren om daarmee om te gaan en om een lerende houding aan te nemen.
Ik begeleid veel stagiaires en veel hebben hier last van, ook als ze hun opleiding wel erg leuk vinden. Heb er zelf ook enorm last van gehad.
Grote kans dus dat je dit ook tegen gaat komen bij een volgende opleiding, ook al is dat wel helemaal wat je wilt.

Ik zou dus echt doorzetten, en dit als kans zien om hiermee om te leren gaan en goed te leren stagelopen, dat gaat je van pas komen in een volgende stage, en ook in je werkende leven. Daarnaast is het echt zonde om vlak voor de eindstreep te stoppen, een diploma is altijd handig ook al ga je niet in dat werkveld aan de slag.

Daarnaast ga je je geld niet terugkrijgen, en moet je je reisproduct waarschijnlijk terugbetalen als je stopt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 18:38 



 
Profiel   

Nou.. het hoeft toch niet zo zwart-wit te zijn. Als je met tegenzin ergens heen gaat dan kan elke week of maand al te lang zijn om toch problemen te krijgen op bijvoorbeeld het psychologisch vlak. Daar zit je ook niet op te wachten.

Lijkt mij zeker een moment om eens met je stagebegeleider te bespreken van school. Het is overduidelijk dat jij niet lekker in je vel zit op dit bedrijf en wellicht dat je nog kunt overstappen of op een andere manier afspraken kunt maken. Het probleem hoeft namelijk niet persé bij het bedrijf te liggen. Het kan ook komen door jouw onzekerheid en black-outs. Dan is het alleen maar fijn dat je dat op tijd aangeeft zodat je er ook mee aan het werk kunt gaan. Je zult je dan wel eerst kwetsbaar moeten opstellen om daarna samen met hulp eraan te kunnen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 18:39 



 
Profiel   

Als iemand dicht klapt wanneer er druk op haar word uitgeoefend is de politie niet bepaald een goed beroep.
Overal is druk in elk werkveld. En stage is een mooi leerproces om hier voor een deel mee om te leren gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 15:58 



 
Profiel   

Ts even mijn verhaal:
Ik heb vorig jaar een mbo4 opleiding gedaan en afgerond. Ik zat weliswaar in een versneld traject maar ik herken toch wel wat in je. Ik heb behoorlijk mijn twijfels gehad. Of ik de juiste keuze heb gemaakt, of dit wel wat voor me was. Ondanks dat ik een tof stage bedrijf heb gehad bleef de twijfel. Waar mijn klasgenoten druk aan het solliciteren waren, ben eens rustig aan gaan doen. Ik had mijn eigen bedrijfje nog , dus kon me nog wel even redden.
Mij was al snel duidelijk dat ik beter door kan studeren. De stof wordt dan wel wat interessanter en uitdagender. En daar is het mbo4 een mooie opstap voor.
Pas toen ik na een aantal sollicitaties bij deze werkgever kwam, ben ik echt leuk gaan vinden. Het type bedrijf en werksfeer zijn voor mij toch belangrijk.
Mijn advies is dus om door te zetten. Al is het alleen maar om een deur open te zetten naar leukere opleidingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 16:13 



 
Profiel   

Ooit ook een opleiding gevolgd wat helemaal mijn ding niet was. Toch afgemaakt en gek genoeg komen er af en toe situaties voorbij waar ik nog handig naar die opleiding terug kan grijpen, ook al heb ik er geen werk in gezocht. Mijn advies is om nog even door te zetten en de opleiding af te maken. Het feit dat je straks op z'n minst een diploma hebt, scheelt al zoveel straks op de arbeidsmarkt. En je hoeft je bij sollicitatiegesprekken niet voortdurend te verantwoorden: je kunt dan zelfs aangeven dat je doorzet, ook al is het niet 'jouw ding'. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 17:02 



 
Profiel   

Wat vind je van de adviezen en meningen tot nog toe, Amado?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 17:44 



 
Profiel   

Is even moeilijk bij te benen haha, probeer alle adviezen te lezen, maar heb niet veel tijd

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Over de politie weet ik dat dat niet werkt, een droom blijft het wel. Wie weet voor over een paar jaar.

Helaas is het af maken wel wat lastiger voor mij dan gewoon doorzetten. Ik loop namelijk met een aantal psychische problemen, waardoor ik best waakzaam ben voor wat mij helpt en wat niet :)
Ik moet er nog wel over denken wat ik doe, stoppen is niet makkelijk, maar doorgaan ook niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 17:50 



 
Profiel   

Ondanks dat je het (nu) niet leuk vind.. het is nog maar 6 maanden.. tussendoor ook nog vrij misschien... het staat altijd goed op je CV en je hebt altijd iets om op terug te kunnen vallen. . Als je nu stopt is de tijd die je erin hebt gestoken voor niks geweest

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 17:52 



 
Profiel   

Amado schreef
Is even moeilijk bij te benen haha, probeer alle adviezen te lezen, maar heb niet veel tijd

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Over de politie weet ik dat dat niet werkt, een droom blijft het wel. Wie weet voor over een paar jaar.

Helaas is het af maken wel wat lastiger voor mij dan gewoon doorzetten. Ik loop namelijk met een aantal psychische problemen, waardoor ik best waakzaam ben voor wat mij helpt en wat niet :)
Ik moet er nog wel over denken wat ik doe, stoppen is niet makkelijk, maar doorgaan ook niet

Bedenk ook dat wanneer je stopt en niet binnen 10 jaar een niv 3 of 4 opleiding afgerond hebt je een studieschuld hebt. En je dit dus moet terugbetalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 18:22 



 
Profiel   

Dat weet ik, ben ook zeker van plan om door te studeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 18:25 



 
Profiel   

Is je stageegeleider op de hoogte van de psychische problemen? Wellicht dat er dan wat meer rekening mee gehouden kan worden.

Het voordeel van doorzetten en het diploma halen is dat je en je lesgeld niet voor niets betaald, maar ook dat je prestatiebeurs een gift wordt. Heb je nog prestatiebeurs over en ga je daarna een andere opleiding volgen dan is ook dat deel prestatiebeurs automatisch een gift.

Maar je geestelijke gezondheid is ook veel waard. Ben je hierover ook in gesprek(huisarts/psycholoog)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 18:33 



 
Profiel   

Ik ga mee met voorgaande bokkers, stuur je stagebegeleider eens een app/mail en maak een afspraak om eens rond de tafel te gaan zitten. Ze zijn er om jou te helpen en als jij tegen problemen aanloopt over niet genoeg informatie kunnen zij je die misschien geven of je wat tips geven zodat je wat meer op eigen benen kunt gaan staan. Probeer jezelf op die manier te ontwikkelen en wie weet zijn de zes maanden zo voorbij.

Mocht het zo toch niet werken en jij voelt je er nog steeds slechter door, dan zou ik gewoon stoppen. 6 maanden is inderdaad niet heel lang, maar zes maanden jezelf rot voelen en ook nog rondlopen met het idee dat het nog zes maanden gaat duren is ook niet alles. Dan kun je beter stoppen, tijdelijk een bijbaantje zoeken of een nieuwe taal gaan leren of wat dan nog, en in februari lekker beginnen met iets nieuws wat jou wel gelukkig maakt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 18:39 



 
Profiel   

Nou als je stopt, en je wilt een andere opleiding doen, ben je weer 3 of 4 jaar bezig. Waarbij je net zo goed dingen tegen gaat komen die niet leuk en moeilijk zijn. Dus als je die 6 maanden doorzetten afweegt tegen 4 jaar doorzetten, dan wordt de keus misschien al makkelijker ;).
Iets met dieren klinkt heel leuk. Maar in de praktijk is het vooral heel hard werken tegen minimumloon of helemaal geen werk kunnen vinden. En als je psychische klachten hebt (gehad) ben ik bang dat je nooit door de selectie van de politie opleiding gaat komen. De selectie is echt pittig en ik ken mensen die voor minder afgewezen zijn. Je kunt ook omdenken, je hebt dit nu al 2.5 jaar volgehouden. Dus je bent best een doorzetter! Blijf ervoor vechten. Dan vind jij echt je plekje wel in dit leven. Als de psychische klachten nu de boventoon voeren, kan het ook een idee zijn om je stage tijdelijk te onderbreken. En eerst een paar maanden aan jezelf te werken. Dan studeer je wat later af, maar geen 4 jaar later. Heel veel mensen gaan uiteindelijk in een andere sector werken dan waar ze hun papier voor gehaald hebben. Maar een afgeronde opleiding gaat je kansen op een leuke baan wel ontzettend vergroten.

Qua lesgeld, ik snap je gevoel. Ik deed mijn opleiding duaal, ik was meer op het werk dan op school. Daarbij hadden we probleem gestuurd onderwijs en moesten we met groepjes zelf onze leerdoelen maken en deze thuis opzoeken en uitwerken. Ik heb me heel vaak afgevraagd waar dat lesgeld nu eigenlijk heen ging. Er zijn vaste regels over het afbreken van een studiejaar en hoeveel lesgeld je dan moet betalen. Of je op dat moment onderwijs volgt of stage loopt, dat maakt helaas niet uit. Volgens mij moest je je opleiding voor 1 oktober stopzetten als je een deel van het lesgeld terug wilt krijgen. Na 1 oktober kan dit alleen onder bepaalde voorwaarden. Ik ga ervan uit dat je je lesgeld voor dit leerjaar dan toch al kwijt bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 20:31 



 
Profiel   

Ook mijn advies zou zijn om deze studie af te maken, aangezien je er al bijna bent. Misschien op een lagere versnelling, dat je met je stagebegeleider en school bespreekt van je psychische problemen en hoe je de stage het beste af kunt maken. Heb je daar al een gesprek mee gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 07:19 



 
Profiel   

Hou asjeblieft gewoon vol. Ik ben namelijk zo eentje die midden in de opleiding is gestopt want ik vond het niet leuk, moest veel te vroeg op staan en trok het niet meer toen.
Ik ben toen gaan werken op mijn 19e. Dat is prima, maar wat voor baantjes heb je dan.. Ik begon met hondenuitlaatservice en later in de schoonmaak bij mensen thuis. Ik heb het geluk gehad dat ik iemand kende waar een vacature vrij kwam op kantoor voor 40 uur en goed salaris en ze niks om papieren gaven. Ik ben er uiteindelijk wel gekomen, maar besef me heel goed dat als ik school had doorgezet dat het allemaal een stuk makkelijker zou zijn geweest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 07:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen