Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer je je grens hebt bereikt

 

Geen idee wat ik wil bereiken met dit topic. Van mij afschrijven, ervaringen van mede bokkers horen of advies?

Ik zal even bij het begin beginnen. In 2016 begonnen met mijn 3de jaars stage bij een bedrijf voor mijn hbo opleiding. Hier ben ik na mijn stage blijven werken en heb daar ook mijn afstudeerstage gedaan. Daarna heb ik een vast contract gekregen. Stiekem wist ik dat dit niet voor lange tijd ging zijn. Het bedrijf stond er financieel slecht voor en ik was flink onder mijn nivo aan het werken.

Na een half jaar besloten om ander werk te zoeken, iets dat aansluit bij mijn studie. Dit heb ik gevonden op een accountantskantoor. Hier werk ik nu sinds 9 maanden. De eerste maanden heb ik het echt super naar mijn zin gehad. Ik leerde veel en mijn collegas waren gezellig. Overwerken werd er ook regelmatig gedaan. Ik had regelmatig weken van 50+ uren. Dit zou tijdelijk zijn.

Helaas wordt de werkdruk alleen maar groter en wordt na 2 btw maanden al verwacht dat ik de 3de maand alle budgetten haal. Bij sommige haal ik het ruim, bij andere haal ik het precies maar bij een aantal zit ik er ruim boven. Ik wil graag eerst zorgen dat ik alles goed doe voordat ik mij druk wil maken over tijd.

De werkdruk is bij mij inmiddels zo hoog opgelopen dat ik het niet meer zie zitten. Ik zit regelmatig huilend op de bank voor mij uit te staren. Slapen doe ik slecht, eten gaat slecht en ik kan nergens meer van genieten. Er is geen enkel moment dat ik niet bezig ben met piekeren. Zelfs bij de paarden lukt het afschakelen niet meer goed. Ik het weekend probeer ik zoveel mogelijk paarden te rijden en klusjes te doen op stal zodat ik afleiding heb maar ook dat wil niet meer helpen.

De inhoud van het werk is geweldig leuk maar de druk wordt mij teveel.

Ik zit heel erg te twijfelen wat ik nu moet doen. Ander werk zoeken? Maar wat? Mbo nivo? Hbo nivo? Accountancy? Detailhandel? Familiebedrijf? Of hier blijven werken en hopen dat het beter wordt? Mijn contract loopt nog maar tot februari. Het is nog niet duidelijk of deze verlengt wordt.

Met mijn vriend kan ik er gelukkig goed over praten. Ook hij ziet in dat ik niet gelukkig ben zo.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 00:27 



 
Profiel   

Heb je dit al eens met je werkgever besproken? Dat lijkt me stap 1

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 00:35 



 
Profiel   

Polly schreef
Heb je dit al eens met je werkgever besproken? Dat lijkt me stap 1


Ook mijn eerste gedachte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 00:48 



 
Profiel   

Ik kan je maar 1 tip geven (en die klinkt wellicht nog als een dooddoener ook...) luister naar je gevoel. Dat je in zo'n korte tijd de grens bereikt hebt dat je je werk niet meer los kan laten en niet meer kan ontspannen betekent dat je lijf/geest keihard om hulp roept.

Is het evt een mogelijkheid dit op je werk aan te kaarten? Niet bij ieder bedrijf gaat dat even goed uiteraard maar ook zij hebben baat bij gezonde werknemers die goed in hun vel zitten. Ik zit zelf in de infra, een bedrijfstak waarin heel erg een mentaliteit heerst van hard werken en niet zeuren, en waarvan je in eerste instantie denkt dat het moeilijk zou zijn zoiets aan te kaarten. Maar het blijkt dat als je het gesprek aan gaat en eerlijk bent daarin, men je echt heel serieus neemt.

Misschien leg je de lat voor jezelf wel te hoog, je geeft aan dat je eerst wil zorgen dat je alles goed doet en je dan pas over tijd druk wil maken. Ik kjk daar anders tegenaan, ben van mening dat je je werk goed moet kunnen doen in de beschikbare tijd. Is dat niet het geval dan zal de druk altijd (te) hoog blijven. En ja de praktijk is dat de ene persoon bepaalde dingen sneller kan dan een ander, maar het moet wel binnen het redelijke blijven.

Ik wil je veel wijsheid toewensen, het is een lastige keus. Hou in je achterhoofd dat jijzelf uiteindelijk gewoon het belangrijkste bent en dat je zuinig mag zijn op jezelf. Het leven is veel mooier dan je alleen maar druk maken over het werk, maar gelukkig zie je dat zelf in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 00:49 



 

Bedankt voor je uitgebreide post Bernoe.
Ik zelf denk ook dat bij sommige opdrachten voor mij de druk altijd te hoog zal blijven. Terwijl ik ze bij andere juist wel (makkelijk) haal.

Uiteraard heb ik dit al met mijn werkgever besproken. 2 keer zelfs. Zij hebben mij tips gegeven om beter te plannen en zo wat meer rust in mijn hoofd te krijgen. Het helpt wel om de kwaliteit van het werk omhoog te krijgen, maar de urenbesteding blijft nagenoeg gelijk. Waarschijnlijk omdat ik juist alles een aantal keren controleer voordat ik het naar mijn leidinggevende stuur ter controle. Het lukt mij bij sommige dossiers niet om en de kwaliteit hoog te houden en het budget te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 01:18 



 
Profiel   

Heb je er moeite mee om het niet gedaan te krijgen?
Kun je accepteren voor jezelf dat je iets niet kunt?
Als je op de eerste vraag nee en op de 2e vraag ja kunt antwoorden is het tijd voor een andere, meer relaxte baan.
Zo niet, dan zou ik eens een psycholoog inschakelen.
Lastige situatie TS, sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 01:33 



 
Profiel   

Vandaag toevallig bij mijn eigen RB/fiscalist geweest en hij gaf idd aan dat als je start in die business, dat je eigenlijk standaard moet overwerken en de druk hoog is.
Hij zegt zelf dat er bij hem niet wordt overgewerkt. Gewoon niet. Wat niet af komt is voor morgen. Dus wellicht ligt de oplossing bij een werkgever die die visie deeld. Kun je met jouw opleiding als ZZP'er aan de slag of eigen bedrijf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 02:08 



 

Bij ons op kantoor werkt iedereen over. Niet alleen de starters. Op mij zelf beginnen is geen optie. Daarvoor heb ik nog te weinig ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 07:11 



 
Profiel   

Ook al werkt heel het kantoor over, dat wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen.
Als jouw werk niet in 40 uur past moet er iemand bij komen. Zolang jij (en iedereen blijkbaar daar) overblijft werken wordt dat probleem niet opgelost.
En de hoogste baas die lacht zich waarschijnlijk rot, want je werkt zo te horen voor 1.5 fte, maar hij betaalt je er maar voor 1.

Nu ben ik ook niet heilig, ik werk ook wel eens een uurtje extra. Maar dat is echt niet meer dan 2 uur per week en is dat wel zo, dan schrijf ik die op en worden die uitbetaalt. Dat zal ook aan je cao liggen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 07:19 



 
Profiel   

Je geeft zelf al aan nog niet veel ervaring te hebben, dan zou je werkgever nu moeten investeren in je, dan heeft ie later een topper aan je, ik zou nogmaals het gesprek aan gaan en aangeven dat je dit niet trekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 07:33 



 
Profiel   

Of duidelijker zijn tegen je werkgever dat het op deze manier niet meer gaat, en als iedereen structureel overwerkt zonder te klagen tja dan word het denk ik ook gewoon verwacht. Als er bij het gesprek niks uitkomt zou ik ander werk gaan zoeken, deze baan is niet je leven maar het beïnvloed je leven wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 07:50 



 
Profiel   

Geen tips, maar ik wilde even zeggen dat mij enorm herken in jouw verhaal. Ik werk op een administratiekantoor sinds een maand of 7 en de werkdruk (en hoeveel ze verwachten dat ik “wel even doe”) is echt bizar.

Dus een dikke knuffel, ik weet hoe het is :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 08:15 



 
Profiel   

Hier iemand die ook in de accountancy werkt. Mag ik vragen op welk kantoor je werkt, eventueel in pb? Wisselen van kantoor kan ook al een verschil maken!

Ik reageer later even iets uitgebreider.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 08:16 



 
Profiel   

Vervelende situatie! Bij wat voor kantoor werk je nu?

Ik zit zelf ook in de accountancy en heb eerst op een heel klein kantoor gewerkt, waar overwerken echt not done was. Als ik zelf soms wat af wilde maken vroeg mijn baas of ik niet naar huis moest :')

Inmiddels werk ik bij een groter bedrijf, maar overwerken doe ik nog steeds niet veel en ik heb ook nog nooit wat te horen gekregen dat ik een budget heb overschreden o.i.d. Nou ben ik wel na de drukste periode begonnen, dus van het voorjaar zal het misschien anders zijn.

Ik doe naast mijn werk de master Accounting & Control en daar hoor ik van klasgenoten die bij de big4 kantoren zitten wel vaker het verhaal wat jij hier ook neer zet.

Dus als je het werk wel leuk vindt is het misschien een idee om op zoek te gaan naar een wat kleiner kantoor waar ze niet of niet vaak overwerken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 08:35 



 
Profiel   

Wellicht ook een afspraak maken bij de bedrijfsarts. Als je regelmatig huilend op de bank zit, klinkt dat als op z’n minst overbelast. De bedrijfsarts kan adviseren voor de korte termijn (zoals tijdelijk wat minder projecten om weer bij te komen) en lange termijn. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 08:37 



 
Profiel   

Aangeven dat je minder uur wil werken omdat je het niet trekt. En desnoods aangeven mocht dit niet kunnen, dat dit niet voor jou gaat werken en dat je op zoek gaat naar wat anders.

Misschien mag je wel gewoon minder werken. Even een stapje terug en niet boven je grens gaan inderdaad. Heb je het met je werkgever ook gehad over minder uur werken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 08:44 



 
Profiel   

Misschien heel kort door de bocht: maar dit (het werken onder druk en iedere minuut moeten kunnen verantwoorden en dealen met budget) kun je of dat kun je niet. In mijn directe kring (partner, vrienden) werken/werkten veel mensen in die branche en ik heb er ook al heel veel weg zien gaan in de branche.
Ik moet er zelf ook echt niet aan denken en zou me waarschijnlijk net zo voelen als jij.

Ik zou me nu focussen op jezelf en met een coach o.i.d aan de slag gaan om te ontdekken of hier jouw toekomst ligt of dat het beter is om een andere uitdaging te zoeken.

Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 08:47 



 
Profiel   

Dit is het recept voor een dikke burn out als je niet uitkijkt.
Ik zou eens proberen te praten met je leidinggevende en daar vertellen wat je hier ook verteld.
Dat je het werk heel leuk vind maar dat de druk te hoog is.
Misschien doordat jij zo je best doet, zien zij dit niet aan je af.
Denk echt dat dat de eerste juiste stap is, praten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 08:52 



 
Profiel   

Dat dacht ik ook, groot/ klein kantoor, type klanten kan veel schelen. Wat ik beetje gek vind is dat er de afgelopen maanden al zoveel over gewerkt is, hoe gaat het dan tijdens business season? Mijn man heeft ook in de accountancy gezeten. Business season was echt idioot, bijna iedere avond werken, op zaterdag naar kantoor etc. Dan kon het nog weleens druk zijn rondom halfjaar cijfers, klanten met gebroken boekjaar, overnames etc. Maar rond de zomer was het vaak rustig en kon hij 4-5 weken vrij nemen. Vaak in mei/juni ook wat om voor tentamens te leren. Is nog niet zolang geleden en bij big 4 kantoor.

Je klinkt vrij perfectionistisch, alles controleren voordat het naar je leidinggevende gaat. In de accountancy wordt alles tig keer door allerlei lagen gecontroleerd naar wat ik altijd hoorde. Misschien zou je eens kunnen bespreken dat je hier een tijdje mee stopt. Af=hup door naar je leidinggevende en dan kijken hoe dat gaat. Misschien is de kwaliteit dan iets lager maar nog steeds goed genoeg. En misschien als ze meer fouten zien kunnen ze ook wel betere tips geven om te voorkomen. Iedereen maakt fouten en levert wel eens geen perfect werk op dus dat mag jij ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 08:56 



 
Profiel   

Jeetje wat vervelend dat je zo snel na het afronden van je studie het gevoel hebt te verdrinken in je werk.

Wel lees ik iets anders dan de meeste bokkers, namelijk: je vind (de inhoud van) je werk wel leuk! Daarnaast lees ik tussen de regels door dat je heel perfectionistisch bent en dat is vaak ook een recept voor een burn-out. Het probleem is alleen dat je dit perfectionisme meeneemt naar een andere werkgever, dus ik denk dat je daar tegen hetzelfde aan gaat lopen.

Je hebt als starter op de markt wel meer sturing en coaching nodig. Als je huidige bedrijf dat niet kan bieden is het wellicht wel waardevol om te switchen en dan zou ik eerder naar een grote speler gaan dan een klein familiebedrijf want bij grote spelers is er ook vaak meer mogelijkheid tot coachingstrajecten.

In het bedrijfsleven is er veel sprake van hoge werkdruk, dat is iets waar je als starter mee om moet leren gaan. Zowel qua planning maar ook qua aangeven van je grenzen en het niveau werk wat je aanlevert. Bespreek daarin wat je werkgever belangrijk vind, snel af en 80% goed of 100% goed en gecontroleerd en minder snel af. Speel zelf met die balans en blijf met je werkgever in gesprek.

Daarnaast is het ook interessant om te onderzoeken waarom je het zo mee naar huis neemt, waarom je niet meer kan ontspannen bij je paard etc.

Succes en veel wijsheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 09:07 



 
Profiel   

Mijn man werkte op een administratie kantoor met 8 man (ongeveer) en liep na 6 jaar eigenlijk tegen het zelf aan als jij. Zat dan niet huilend op de bank, maar ik merkte dat er wat was na hulp van buiten af kwam er uit dat het het werk was.

Hij kan op zich goed tegen die tijdsdruk alleen wil ook alles heel goed doen en als er iets niet klopt uitzoeken tot hij het weet waar het fout ging.
Maar kreeg altijd maar te horen als hij het niet goed deed en als het wel goed was hoorde hij niks.
Ook moest alles optijd af wand overwerken koste geld (tijd voor tijd) maar als het dan niet af was en hij niet overwerkte dan was het ook niet goed.

Na 6 jaar is hij daar weg en sinds gisteren andere baan op een bedrijf waar hij de administratie gaat doen voor dat bedrijf plus een stuk of 10 verenigingen. Wat niet af is komt morgen wel is de mentaliteit en als het echt af moet dan in overleg overwerken.
Heb een hele ander man nu thuis. Is natuurlijk even afwachten of het echt zo is wat ze zeggen. Maar mijn man heeft een heel fijn gevoel gehad gisteren.

En uit eigen ervaring als je huilend op de bank zit door je werk ben je al tr lang door gegaan boven je grens. Heb ik zelf ook gedaan. Net geen burn out gehad. Maar wel van februari tot oktober in de ziektewet om bij te komen. (Speelde bij mij ook prive dingen mee als overleiden van meerdere dierbare personen in 6 maanden)

Mijn tip ga in goed overleg met je werkgever geef heel duidelijk je grenzen aan. En kijk of je er samen uit kunt komen. Schakel dan idd een bedrijfsarts in. En kom je er niet samen uit dan zou ik zeggen kies voor je zelf en ga op zoek naar wat anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:03 



 
Profiel   

Eigenlijk maar één tip, zelfde werk zoeken want dat vond je leuk maar een ander kantoor. Op dit kantoor zitten die werkweken er zo vast in dat dat niet snel zal veranderen . Meld je een week ziek ( tegen mijn principes maar soms moet je wat) en zoek naar een andere baan en solliciteer voor je helemaal afknapt .

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:13 



 
Profiel   

Ik zou eens onder de loep gaan nemen hoe jij je werk doet, bouw je pauzes in?
Ik zou je aanraden ( ook bij de paarden ) om eens wat ademhalingsoefeningen te doen, ik vind de BAM methode geweldig.
Bouw het in, ga bewust pauze nemen.

Als dat niet voldoende is kan ik je aanraden om je werkgever te vragen je eens naar een programma van de Gezonde Zaak te sturen, die zijn geweldig als je op dat punt bent beland.

Probeer eens 70% je in te zetten.
Ieder uur pauze te nemen.
Begin niet aan een klus welke je niet deze dag af kunt maken, kies haalbaar doel aan het eind van de dag, dan ga je veel fijner naar huis.
Want we komen meestal zo ver omdat we te perfectionistisch zijn.

Een hele dikke knuffel!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:13 



 
Profiel   

Hey, hier iemand die ook in de accountancy werkt alleen dan aan de andere kant bij onze blauwe vrienden :+

Ik heb heel erg getwijfeld om bij een accountantskantoor te werken maar de werkdruk en vooral de uren die ik om mij heen hoorde van starters, en dan vooral de grotere kantoren zag ik echt niet zitten. Vandaar dat ik ook de afweging heb gemaakt, blijf ik dit werk doen wat ik leuk vind maar dan aan de andere kant zegmaar of ga ik iets doen wat ik minder leuk vind zodat ik minder uren kan draaien.

Uiteindelijk gekozen voor de eerste, ik volg nu naast mijn werk de opleiding tot RA en krijg daarnaast heel veel ondersteuning om te leren en heb altijd iemand die de tijd kan nemen om mij wat uit te leggen.
Oke je hebt geen mooie leasebak en het salaris is niet te vergelijken met grote kantoren maar ik kan met accountancy bezig zijn en ik mag niet eens meer dan 40 uur werken dus ik zie mijn vriend ook nog doordeweeks haha.
Mocht je meer vragen hebben over het traject waar ik in zit of wat het werk inhoudt mag je me altijd een pb'tje doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:25 



 
Profiel   

Jouw verhaal lezende vraag ik mij af of je faalangst hebt. Je controleert zaken meerdere malen, dat zorgt ook voor extra werkdruk.
Hoe gaat jouw leidinggevende met jouw vragen om? Planningtips zijn handig, maar heb je bijvoorbeeld een eigen ontwikkelplan? Hoe is de begeleiding? Word je hier en daar geholpen? Is er een mogelijkheid om een verdeling te maken tussen makkelijke en lastigere klussen? Kun je omschrijven waarom sommige klussen lastiger zijn en meer tijd vragen? Is er een collega die juist in die klussen heel goed is en waar je andere klussen van kan overnemen? Een uitruil eigenlijk? Zo benut je de beste kwaliteiten van iedereen...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 11:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen