Lastige keuze: blijven of gaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:31

TS, ik ben voorstander van blijven, maar als ik jouw schema nu zie, je berichtjes goed lees. Dan zeg ik, lekker de huur opzeggen en retour naar je ouders.

Heb je een studie genoot die wel kort bij school woont? Misschien kan je daarmee afspreken, dat als het echt klem loopt met een project bijvoorbeeld, je daar af en toe mag blijven slapen?

Door retour naar je ouders te gaan komt wel die reistijd er bij, maar die maak je nu ook al 2x heen en terug per week. En de kosten gaan flink omlaag. En je hebt meer sociaal contact en ik denk ook een fijner geestelijk welzijn als je thuis gaat wonen. (correct me if i'm wrong)

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:35

Escamilla schreef:
In dit half jaar moet ik nog 186 uur ofzo lopen. Dit is ook tot 15 mei vrijgeroosterd op dinsdag. Mijn sociale leven is eigenlijk vooral bij mijn ouders. Na mijn studie ga ik sowieso weer terug naar de stad waar mijn ouders ook wonen. Of ik dan meteen ga werken of nog doorstuderen ben ik nog niet over uit.


Ik wil iedereen trouwens echt bedanken voor de berichtjes. Ik vind het nog steeds een hele moeilijke keuze. Ook omdat iedereen uit mijn eigen omgeving ook weer wat anders zegt

Logisch dat je het moeilijk vind hoor.

Die stage, waar ga je die lopen? In de buurt van jouw studieplaats of in de regio van het ouderlijk huis?

Voor een halfjaar een goedkopere kamer opzoeken zou ik niet doen, is veel moeite voor weinig. Je reist nu al heel veel heen en weer. Als ik jouw schema zo lees ben je meer bij jouw ouders dan in het appartement. Dat is erg zonde geld. Je betaalt voor iets wat je niet gebruikt en krijgt er een schuld door.

Ik zou zeggen: Zet alle feiten op een rij.
- Hoeveel uur reistijd
- Hoeveel uur school
- Waar stagelopen
- Studiegenoten waar je evt kan overnachten
- Studiemogelijkheid in het OV (of werkmogelijkheid)
- Sociaal leven
- Kosten thuis + uitwonend
- Toekomstbeeld
- Etc

Weeg alle voor en nadelen tegen elkaar op

Eef_Bam

Berichten: 4094
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:38

Ik zou gaan wonen waar je sociale leven is en waar je na de studie wilt blijven, in jouw geval dus bij je ouders. Reizen doe je nu ook al 2 keer per week heen en terug, dat is dus bijna hetzelfde als wanneer je bij je ouders woont. Enige verschil is dat je dan zowel heen als terug op dezelfde dag moet, maar als dat is voor 2/3 dagen ook wel te overzien.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:52

Als het 'maar' 2x per week is, dan zou ik ook de huur opzeggen en naar mijn ouders gaan.
2,5 uur reizen is erg lang, maar ik denk dat 2x per week nog wel te overbruggen is.
Daarnaast ben je in de zomer klaar met je opleiding, dus je hoeft het niet eens super lang vol te houden, iets meer dan een half jaar.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:38

Ik heb die reistijd al 15 jaar naar mijn werk. Heen bijna 2 uur, terug iets over de 2 uur en dat gaat nog steeds. Dus dat het geen doen is vind ik wel een beetje snel geconcludeerd.
Ik ben gewoon ook 12 uur per dag van huis en dat 5 dagen in de week.

Dus gewoon thuis gaan wonen zou ik zeggen. Scheelt enorm veel geld.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:29

germie schreef:
Ik heb die reistijd al 15 jaar naar mijn werk. Heen bijna 2 uur, terug iets over de 2 uur en dat gaat nog steeds. Dus dat het geen doen is vind ik wel een beetje snel geconcludeerd.
Ik ben gewoon ook 12 uur per dag van huis en dat 5 dagen in de week.

Dus gewoon thuis gaan wonen zou ik zeggen. Scheelt enorm veel geld.

Ik denk eerlijk gezegd dat meer mensen het niet dan wel volhouden, (bijna) elke dag zo lang reizen.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:36

Heb je een rijbewijs?Anders een auto kopen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:57

Wat zonde van de dure huur als je zo weinig in het appartement zit TS. Ik zou teruggaan naar je ouders, zeker omdat je over iets meer dan een half jaar klaar bent :j

Heb zelf 2 jaar voor mijn studie 5x per week op en neer gereisd met het OV. Deur tot deur was dat 2 uur (4 uur per dag). Ik maakte dankbaar gebruik van de reistijd. Deed mijn huiswerk, nam de boeken door. Werkte aan opdrachten. Eenmaal thuis hoefde ik dus vaak niets meer te doen :D

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 21:03

Veel gemende reacties hahah!

Ik zag ergens een vraag over mijn stage: deze heb ik nog niet gevonden dus weet nog niet in welke stad ik deze ga lopen.

Ik ga echt even alle feiten op een rij zetten, zoals hierboven al werd gezegd. Ik hoop dat het wat helpt met het maken van mijn keuze!

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:52

Gewoon lekker naar je ouders gaan! 2,5 uur reizen is echt niet veel! En het is het niet waard om zoveel schuld te hebben als je ook gewoon thuis kan blijven. Ik heb zelf namelijk 3 jaar lang dat ik al om 5 uur moest vertrekken. Maar ik heb er geen spijt van gehad.
Trouwens treinreizen kan super leuk zijn! Ik heb in mijn treinreis tijd veel geschreven of gelezen! :j

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 19:14

Ik heb besloten! Als mijn huisgenoot er nog steeds achter staat om te gaan, ga ik ook. Ik zie het niet zo zitten om een vreemd iemand in het appartement te nemen, vooral omdat diegene dan ook elke dag door mijn kamer moet om bij de badkamer te komen. Dat zie ik toch niet zo zitten. Als het reizen mij toch teveel gaat zijn, ga ik alsnog opzoek naar een kamer.

Ik denk dat dit voor mij de beste keuze is op dit moment.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:41

Als het vaak maar om 1 nacht/week gaat ben je met een hotelovernachting nog goedkoper uit.
Wellicht kan je daar zelfs een deal mee sluiten als je tot mei 2020 daar wekelijks gebruik van wilt maken.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:13

Duran123 schreef:
Als het vaak maar om 1 nacht/week gaat ben je met een hotelovernachting nog goedkoper uit.
Wellicht kan je daar zelfs een deal mee sluiten als je tot mei 2020 daar wekelijks gebruik van wilt maken.

Oeh, das een goede idd!
Even snel gerekend aan 450 per maand, ttaal per jaar omgerekend naar week heb je een budget van 103 euro per week voor overnachting en eten.
Je kan het vast een stuk goedkoper boeken.

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 21:32

Duhelo schreef:
Duran123 schreef:
Als het vaak maar om 1 nacht/week gaat ben je met een hotelovernachting nog goedkoper uit.
Wellicht kan je daar zelfs een deal mee sluiten als je tot mei 2020 daar wekelijks gebruik van wilt maken.

Oeh, das een goede idd!
Even snel gerekend aan 450 per maand, ttaal per jaar omgerekend naar week heb je een budget van 103 euro per week voor overnachting en eten.
Je kan het vast een stuk goedkoper boeken.


Hele goede tip! Die ga ik zeker in m'n achterhoofd houden, dankjewel!

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:14

Ketly schreef:
Ik zou sowieso teruggaan naar je ouders. Liever een lange reistijd dan zoveel geld lenen. Daar krijg je later echt spijt van. :o

Weet niet of hier al op gereageerd is (niet hele topic gelezen), maar deze opmerking slaat natuurlijk nergens op. Ik heb ook moeten lenen tijdens de laatste jaren van mijn studie en heb daar absoluut geen spijt van. Alsof het erg is om een studielening te hebben...

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:40

Dat zeg ik niet, maar als je moet lenen voor een woning waar je amper bent is meer dan zonde.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:49

Weet niet waar je naar school gaat maar wellicht is er ook nog iets te vinden als een vakantiehuisje in de buurt om te overnachten of een airbnb-achtig iets.