[ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

[ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 17:56

Hallo allemaal,

In augustus plaatste ik al een topic over mijn profielwerkstuk. Ik zocht toen stotteraars die voor mij een vragenlijst wilden invullen. Dit is na heel veel mailtjes, moeite en stress gelukt! *\o/*

Nu komt het volgende deel van het onderzoek: het verzamelen van niet-stotterende respondenten als vergelijking. Ik ben reeds langs geweest bij / heb gemaild naar basisscholen en BSO's, maar deze hebben helaas aangegeven niet mee te willen / kunnen werken of ik heb geen reactie ontvangen. In mijn directe omgeving ken ik eigenlijk ook geen jonge kinderen. Vandaar dat ik het weer op deze manier probeer.

Het onderzoek zelf gaat over het zelfbeeld bij stotteraars in verschillende leeftijdsgroepen. De vragen zijn afgeleid van een officiële Engelstalig vragenlijst (SPPC & SPPA) en aangepast aan de levensfase. De vragen lijken soms dubbel gesteld te worden of ze zijn een beetje omslachtig. Excuses hiervoor. Desondanks is de vragenlijst als goed beoordeeld. Vandaar mijn keuze om deze vragenlijst te gebruiken.

Het invullen duurt zo'n 10 minuten en is uiteraard anoniem.

Ik zou het heeeel erg fijn vinden als jullie deze zouden willen (laten) invullen :o ?
Mocht u (oppas)kinderen hebben, zou u deze vragenlijst dan met hen willen delen?
Broertjes of zusjes die zich vervelen zouden ook heel geschikt zijn om aan het werk te zetten :Y).


kinderen (6-12): http://bit.do/pwskinderen
adolescenten (13-20) : http://bit.do/pwsadolescenten

Alvast 1000 maal dank.

Marinke

Ik hoor het graag als er opmerkingen of vragen zijn.

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:00

Dan zou ik het ook wat toegankelijker maken dan deze stellingen als kinderen hem zelf in moeten vullen, dit is best lastig voor sommige van 6-12jr.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:00

Ik ga hier straks voor zitten met mijn zoon van 8 jaar. Veel succes alvast

tHidJu

Berichten: 287
Geregistreerd: 23-02-14

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:07

Bij leeftijd kan je niet invullen dat je 20 bent, dan wordt er aangegeven dat het getal tussen de 12 en 19 moet zijn.

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:15

Ik heb hem ingevuld maar bij de helft het idee dat de vraag al een keer gesteld is maar dan anders geformuleerd?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:19

Ik ben afgehaakt. Je kan sowieso geen 20 invullen maar alleen 19. Ook de eerste vragen die ik daarna kreeg vind ik niet duidelijk geformuleerd en ik snap niet heel goed hoe deze bedoeld wordt.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:21

Heb hem ingevuld :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:50

Is vraag 12 wel goed geformuleerd? Die vind ik erg vaag.
En volgens mij is vraag 22 dubbel
En vragen beantwoorden over een betaalde baan die ik niet heb ik ook vrij ingewikkeld...

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:57

Ja idd, ook vragen over school, maar ik ga niet naar school haha. Of relatiestuff. Ik heb momenteel echt geen zin in een relatie dus ik ga niet op date met iemand die ik leuk vind en ik maak me ook geen zorgen over of ik wel ooit op date kan :')

Dus ik mis een optie met: Anders... [Eventuele toelichting]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 19:01

Ik heb de kinderlijst ook geprobeerd, maar de vraagstelling is veel te vaag en onnodig ingewikkeld naar mijn mening. Probeer eens de vragenlijst zo te maken dat het voor de lezer in ik-vorm is.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 22:33

Allereerst: bedankt voor het (proberen) invullen van de vragenlijst :) .

Ik ben het helemaal met jullie eens over het feit dat de vragenlijst onnodig ingewikkeld, lang en omslachtig is. Het klopt idd dat vragen vaker worden gesteld met een andere formulering. Ik kan hier echter niks aan veranderen. De vragenlijsten zijn door officiële toetsingen gegaan en zijn als goed beoordeeld. De vragenlijsten staan bekend als de SPPC & SPPA. De vragenlijsten worden gebruikt om een indicatie te krijgen van het zelfbeeld van iemand, meestal voorafgaand aan therapie. Door deze manier van vraagstelling wordt geprobeerd het antwoord van de respondent zo betrouwbaar mogelijk te maken en zo een goede indicatie te krijgen van het zelfbeeld. Ik heb het overlegd met mijn pws-begeleider, omdat ik het zelf ook een behoorlijke hap vond. Zij vertelde me echter, dat de vragenlijsten niet meer als ‘goed’ beoordeeld worden, wanneer ik het ga aanpassen.

Excuses hiervoor :o ! Ik had het in de OP gezet, maar dat was misschien niet duidelijk genoeg.


poetser schreef:
Ik ga hier straks voor zitten met mijn zoon van 8 jaar. Veel succes alvast

Dankjewel!


tHidJu schreef:
Bij leeftijd kan je niet invullen dat je 20 bent, dan wordt er aangegeven dat het getal tussen de 12 en 19 moet zijn.

Oeps, dat is dom van mij. De vragenlijst zou eigenlijk ook ingevuld moeten worden door mensen onder de 20 |o . Ik zal het nu wel even aanpassen, zodat de leeftijd nu van 12 tot en met 20 is ipv tot 20.

Pepperrr schreef:
Heb hem ingevuld :)

Dankjewel!


Pepperrr schreef:
Ja idd, ook vragen over school, maar ik ga niet naar school haha. Of relatiestuff. Ik heb momenteel echt geen zin in een relatie dus ik ga niet op date met iemand die ik leuk vind en ik maak me ook geen zorgen over of ik wel ooit op date kan :')

Dus ik mis een optie met: Anders... [Eventuele toelichting]

Dat is inderdaad wel lastig. Daarom zijn de stellingen niet persoonlijk geformuleerd, zodat het niet direct betrekking heeft op jouw situatie. Je zouden moeten invullen wat het beste bij jou past als ji jin die situatie zou zitten. Maar ik snap dat het lastig is hoor. Iig bedankt voor het invullen :) !

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:08

Ik heb hem ook ingevuld :)

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:14

Ik heb 'm voor je ingevuld! Succes!

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:22

Jammer, ik ben al te oud. Ben wel benieuwd, had hem graag ingevuld.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 23:34

Bedankt allemaal voor het invullen! +:)+

san4nie schreef:
Jammer, ik ben al te oud. Ben wel benieuwd, had hem graag ingevuld.


Ik heb er ook een voor 20+...
http://bit.do/pwsvolwassenen

Ik had deze echter niet geplaatst, omdat ik vooral de nadruk wilde hebben op de kinderen. Ik heb ondertussen al zo veel respons op de vragenlijst voor adolescenten, dat dat wel goed zit :Y) .

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:01

Ik zal hem morgen met mijn oudste zoon gaan invullen

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:11

marinke182 schreef:
Bedankt allemaal voor het invullen! +:)+

san4nie schreef:
Jammer, ik ben al te oud. Ben wel benieuwd, had hem graag ingevuld.


Ik heb er ook een voor 20+...
http://bit.do/pwsvolwassenen

Ik had deze echter niet geplaatst, omdat ik vooral de nadruk wilde hebben op de kinderen. Ik heb ondertussen al zo veel respons op de vragenlijst voor adolescenten, dat dat wel goed zit :Y) .


Gedaan! :)
Succes met je profielwerkstuk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:13

Ik heb hem ingevuld.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:29

Het is een dag later geworden, maar hij is ingevuld.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 12:42

Heel erg bedankt allemaal! Ik heb in twee dagen meer antwoorden dan dat ik heb ontvangen in de drie maanden die ik al bezig ben met het verzamelen van respondenten :D .

Vooral het aantal adolescenten is echt enorm groot nu. Het probleem is nu wel een beetje, dat mijn onderzoeksgroep voornamelijk bestaat uit meiden/vrouwen :') . Mochten er nog jongens/mannen zijn die het zouden willen invullen, dan heel graag! Voor de rest heb ik nu denk ik wel genoeg (vrouwelijke) adolescenten.

Het aantal kinderen en (mannelijke) volwassenen zou eventueel nog wel wat groter mogen. Daarvoor zou ik jullie hulp dus nog wel kunnen gebruiken :o .

Nogmaals 1000x dank. Superlief dat iedereen bereid is de (toch best wel lange) vragenlijst in te vullen. <3

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: [ENQ] zelfbeeld kinderen (6-12) en adolescenten (13-20)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:24

Zou je niet een docent kunnen mailen die een 1e klas heeft in een computerlokaal?:) Die zijn meestal toch wel 12 a 13 en ik heb toen ik vorig jaar voor een ckv onderzoek had ook veel gehad aan docenten, die gewoon de enquête afnamen bij een mentorklas

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 18:54

Kairos schreef:
Zou je niet een docent kunnen mailen die een 1e klas heeft in een computerlokaal?:) Die zijn meestal toch wel 12 a 13 en ik heb toen ik vorig jaar voor een ckv onderzoek had ook veel gehad aan docenten, die gewoon de enquête afnamen bij een mentorklas


Ik heb inderdaad vorige week een groepje eersteklassers van 12 jaar gevraagd mij te helpen. Het probleem is hierbij echter wel, dat zij al op de middelbare school zitten. Dat is natuurlijke al weer een hele andere leeftijdsfase dan de basisschool. Mogelijk dat dit het zelfbeel dan weer beïnvloed.
Maar in ieder geval alsnog bedankt voor je tip :) !

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 15:06

Hoi allemaal,

Ik wil jullie nogmaals heel erg bedanken voor het invullen van de vragenlijsten! Ik heb er heel veel aan gehad :) !

Eind vorig jaar heb ik mijn profielwerkstuk ingeleverd en is het door mijn begeleider beoordeeld met een 10 *\o/* !
Ze heeft mijn profielwerkstuk aangemeld bij de landelijke Nescio-profielwerkstukprijs. Gister heb ik te horen gekregen dat ik de eerste prijs heb behaald :o .

Dat was zonder jullie echt niet gelukt. Heel erg bedankt!! _/-\o_