Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[ENQ] Corrigeren van ongewenst gedrag bij paarden (BE!)

 
Profiel   

Beste Vlaamse Bokkers

Zouden jullie deze enquête in kader van mijn opleiding Agro- en biotechnologie met als afstudeerrichting Dierenzorg willen invullen? Het gaat over het corrigeren van ongewenst gedrag bij paarden, voor het opleidingsonderdeel Gedragsproblemen en training. De enquête duurt maar 5 à 10 minuten en is anoniem.

Uiteindelijk zullen wij een vulgariserend artikel schrijven op basis van de resultaten en een aansluitend wetenschappelijk artikel. Hierbij zullen we de voor- en nadelen van straffen corrigeren en uiteraard ook enkele alternatieven bespreken.

Gelieve ook te delen onder jullie vrienden! :)

Alvast bedankt voor de hulp :D

https://www.survio.com/survey/d/B5K1A3F ... 44rQKFvInc


Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 06-11-19 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 22:20 



 
Profiel   

Bokkers uit nl dus (liever) niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 22:27 



 
Profiel   

Ik heb m ook maar weer gestopt.... :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 22:31 



 
Profiel   

Goh in principe mogen NL'ers het van mij ook wel invullen :P Maar dan zijn de gegevens uiteraard niet zo zeer representatief meer voor Vlaanderen. Echter is de enquête anoniem, dus weten wij sowieso niet wie of van welk land de persoon afkomstig is die dit invult. :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 22:43 



 
Profiel   

Hier een belgische bokker die hem ingevuld heeft.

Sommige vragen mochten genuanceerder vind ik. Het verschil tussen “slaan” en een “tik” kan enorm groot zijn vind ik, een verschil tussen onaanvaardbaar en aanvaardbaar. Toch staan ze onder dezelfde noemer. Slaan kan voor mij afranselen betekenen terwijl een tik een lichtje reactie kan inhouden.

Zo staan ook “schreeuwen” en “stem verheffen” onder dezelfde keuzemogelijkheid terwijl dat voor mij gevoelsmatig ook verschilt. Ik vind het verschrikkelijk dat iemand op zijn viervoeter staat te brullen maar zelf gebruik ik wel een zwaardere (het staat me niet aan) of hogere stem (ik ben enthousiast), maar nooit schreeuw ik. De daarmee gepaard gaande emotie is ook totaal anders. Mijn verzwaarde “hehe” of “nee” gaat niet gepaard met woede. Schreeuwen/brullen in mijn ogen wèl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 22:51 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Hier een belgische bokker die hem ingevuld heeft.

Sommige vragen mochten genuanceerder vind ik. Het verschil tussen “slaan” en een “tik” kan enorm groot zijn vind ik, een verschil tussen onaanvaardbaar en aanvaardbaar. Toch staan ze onder dezelfde noemer. Slaan kan voor mij afranselen betekenen terwijl een tik een lichtje reactie kan inhouden.

Zo staan ook “schreeuwen” en “stem verheffen” onder dezelfde keuzemogelijkheid terwijl dat voor mij gevoelsmatig ook verschilt. Ik vind het verschrikkelijk dat iemand op zijn viervoeter staat te brullen maar zelf gebruik ik wel een zwaardere (het staat me niet aan) of hogere stem (ik ben enthousiast), maar nooit schreeuw ik. De daarmee gepaard gaande emotie is ook totaal anders. Mijn verzwaarde “hehe” of “nee” gaat niet gepaard met woede. Schreeuwen/brullen in mijn ogen wèl.


Ik ga hier in mee.

Ook de stelling over het mentale welzijn is niet duidelijk: bij slechte of overmatige straffen vrees ik idd voor het welzijn. Bij een goed getimede nee en verder alleen fysieke straffen bij echt onaanvaardbaar gedrag (wat ik doe) dan denk ik niet dat ik het fysieke welzijn in het gedrang breng

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 23:13 



 
Profiel   

Bedankt voor de fijne feedback allebei! Daar zijn we zeker iets mee. :) We zullen bekijken hoe we dit nog kunnen verwerken in de resultaten.

Ik deel jullie mening compleet. Achteraf gezien had ik het inderdaad meer moeten nuanceren. Ik had ze waarschijnlijk bij elkaar gestoken omdat ze ietwat overeen komen, maar inderdaad doet de intensiteit veel. Dat is ook zo bij zweepgebruik. Ikzelf gebruik ook een zweep, maar bijna nooit om een tik mee te geven maar puur om aan te leggen (dat is voor mijn paard al voldoende). :j

In verband het mentale welzijn bedoel ik eigenlijk dat bv. een tik, je stem verheffen/boos reageren etc. wel degelijk stress kan veroorzaken bij paarden. Zelf bij (in onze ogen) een lichte correctie. In die zin zou het wel het mentale welzijn in gedrang kunnen brengen, want een correctie is uiteraard nooit fijn voor een dier. Ik ben het uiteraard wel met je eens dat, de intensiteit en timing ook heel belangrijke factoren zijn. Ook zal het nog een verschil maken of het een introvert/extravert paard is in hoeverre ze iets stressvol ervaren (idem allerlei factoren in de omgeving etc op die moment). Het is een best lastig iets om te onderzoeken en er komt meer bij kijken dan ik initieel had gedacht. Maar daarom vind ik dit onderwerp juist wel interessant. Helaas waren we ook beperkt tot 10 vragen, anders had ik mijn enquête veeel uitgebreider gedaan.

Ook bedankt aan iedereen die het heeft ingevuld. Jullie zijn toppers :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 18:42 



 
Profiel   

ik ben begonnen met hem in te vullen maar gestopt. Ik vind ook de mogelijkheden niet representatief, mijn paarden krijgen heus wel eens een tik, en een ferme HEY! als ze weer even vergeten dat hun kont uitzwenkt en ik ertussen sta, of als ze besluiten om lelijk te doen naar elkaar terwijl ik in de ruimte ben.
Maar ik ga ze niet afranselen of er constant op schreeuwen...

Daarnaast is iedere training met een vorm van correctie, directe correctie (actie/reactie, paard bok, ik geef tik met de zweep.) maar ook indirecte correctie (paard wordt opdringerig voor voer, ik negeer hem tot hij uit zichzelf afstand neemt en braaf wacht.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 19:19 



 
Profiel   

Ingevuld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 19:20 



 
Profiel   

Heb het ingevuld, maar idd heb dan wel aangeduid zweep, tik / slaan, schreeuwen / stem verheffen. Terwijl het dan wel altijd het minste is, schreeuwen niet, maar eerder eens streng nee of hej! harder zeggen. Zweep ook gewoon op normale manier, niet afranselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 19:24 



 
Profiel   

Duhelo schreef
ik ben begonnen met hem in te vullen maar gestopt. Ik vind ook de mogelijkheden niet representatief, mijn paarden krijgen heus wel eens een tik, en een ferme HEY! als ze weer even vergeten dat hun kont uitzwenkt en ik ertussen sta, of als ze besluiten om lelijk te doen naar elkaar terwijl ik in de ruimte ben.
Maar ik ga ze niet afranselen of er constant op schreeuwen...

Daarnaast is iedere training met een vorm van correctie, directe correctie (actie/reactie, paard bok, ik geef tik met de zweep.) maar ook indirecte correctie (paard wordt opdringerig voor voer, ik negeer hem tot hij uit zichzelf afstand neemt en braaf wacht.)

Je kan hem invullen, maar evt bij de vragen waar er 'Andere' staat nuanceren. :) Zo kunnen we de gegevens alsnog gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 19:32 



 
Profiel   

gedaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 19:37 



 
Profiel   

Ik vind de enquête een beetje vragen naar het bekende. Ik denk niet dat iemand gaat antwoorden 'ik sla mijn paard heel na meer dan 3 seconden en ik merk geen verschil na mijn correctie'. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 15:03 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Hier een belgische bokker die hem ingevuld heeft.

Sommige vragen mochten genuanceerder vind ik. Het verschil tussen “slaan” en een “tik” kan enorm groot zijn vind ik, een verschil tussen onaanvaardbaar en aanvaardbaar. Toch staan ze onder dezelfde noemer. Slaan kan voor mij afranselen betekenen terwijl een tik een lichtje reactie kan inhouden.

Zo staan ook “schreeuwen” en “stem verheffen” onder dezelfde keuzemogelijkheid terwijl dat voor mij gevoelsmatig ook verschilt. Ik vind het verschrikkelijk dat iemand op zijn viervoeter staat te brullen maar zelf gebruik ik wel een zwaardere (het staat me niet aan) of hogere stem (ik ben enthousiast), maar nooit schreeuw ik. De daarmee gepaard gaande emotie is ook totaal anders. Mijn verzwaarde “hehe” of “nee” gaat niet gepaard met woede. Schreeuwen/brullen in mijn ogen wèl.


Dit idd. Ik verhef mijn stem ook wel eens maar echt schreeuwen doe ik nooit. Daarnaast durf ik ook wel eens een tik te geven maar dat zou ik niet slaan noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 15:12 



 
Profiel   

Nu ja, gewoon in de training als je een paard iets aan het aanleren bent, gebruik ik gewoon een stemverheffing. Maar als een kudde paarden in de wei gek aan het doen zijn en niet meer rekening houden met dat mensje in het midden, dan is het toch echt wel een schreeuw die uit mijn longen komt.
Ik denk niet dat je het zo in detail moet bekijken, maar dat het meer de vraag is naar 'gebruik je je stem bewust als correctiemiddel'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 15:15 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik vind de enquête een beetje vragen naar het bekende. Ik denk niet dat iemand gaat antwoorden 'ik sla mijn paard heel na meer dan 3 seconden en ik merk geen verschil na mijn correctie'. :D

Goh ja, wellicht wel. Maar ik geloof ook niet dat iedereen alles weet. Vandaar dat het er toch gewoon in staat. En anders zien we nu dan dat het beter meevalt dan initieel gedacht en is dat alleen maar een positieve evolutie denk ik dan. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 13:38 



 
Profiel   

ik loop bij vraag 7 vast, soms zie ik het aankomen en is een uh van de stem voldoende om haar te laten denken oja dat mocht niet. Maar dat lukt niet altijd. en kan geen 2 mogelijkheden invoeren.

Verder is hij wel wat grof geschets naar mijn mening maar heb hem zo goed als kan ingevuld

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 14:04 



 
Profiel   

Ik vind niet dat alles rooskleurig hoeft. Wij hebben bewust gekozen voor het woord correctie ipv straf om het al wat luchtiger te maken.

Het is nou eenmaal geen 'leuk' onderwerp maar wel vaak de realiteit. Ik geef mijn paard soms ook een tik indien hun gedrag te ver gaat voor mij.

Wel bedankt om hem alsnog in te vullen! Indien gewenst mogen diegenen die het artikel willen lezen die we er naderhand over zullen schrijven me een PB sturen. Dan stuur ik het door en zien jullie wat er met de resultaten gebeurt :)

Bij deze is de enquete wel gesloten. Wij hebben de max van 100 resultaten gehaald. Dikke dank u!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 18:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen