Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Deeltijd pabo verkort

 
Profiel   

Al een tijdje denk ik erover om terug te gaan naar school. Ik ben niet echt happy met mijn carrière nu en zou graag wat anders willen.

Ik zou dan graag de pabo gaan doen. Doordat ik al een HBO opleiding afgerond heb, zou ik deze in 2 of 2,5 jaar kunnen doen.

Nu vroeg ik me af of er bokkers zijn die ook de pabo in deeltijd hebben gedaan en hoe dat is bevallen in combinatie met werk of een gezin.
Ergens zie ik er ook best wel tegenop om na jaren weer terug de schoolbanken in te gaan :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 16:50 



 
Profiel   

Ik doe het zelf niet, maar ken wel een aantal mensen die het wel doen. In combinatie met een baan is het wel erg zwaar.
Je kan ook kijken of zij-instromer wat voor je is. Je werkt dat gelijk in het basisonderwijs en volgt daarnaast ook scholing (dit schijnt ook wel erg intensief te zijn hoor!).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 17:12 



 
Profiel   

Ik volg even, zit aan hetzelfde te denken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 17:16 



 
Profiel   

Ik heb het gedaan, maar ik heb m'n scriptie nooit afgemaakt, oeps :+

Ik heb deeltijd pabo op gedaan op de katholieke pabo zwolle. Ik werkte er nog 24 uur naast. Het waren echt een paar pittige jaren en dan had ik nog geen gezin (alleen een vriend). Ik werkte 3 dagen in mijn normale baan, dan 2 avonden naar school en soms de zaterdag en dan nog 1 of 2 dagen stage per week. Alles eromheen komt dan toch veel op de avonden en weekenden uit. Het was te doen maar t was wel echt een drukke tijd. Helaas heb ik aan t einde mijn scriptie te lang laten liggen (door zwangerschap) en tsja toen ik kreeg ik een andere leuke baan en heb ik het dus niet afgemaakt. Best wel een beetje spijt van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 17:32 



 
Profiel   

Ik ben afgelopen week naar de open avond van de IPabo in Amsterdam geweest, en zij verkozen de deeltijd opleiding boven de zij-instroom, mits dat (financieel) haalbaar is.

Zelf zit ik er ook aan te denken, dus ik lees ook mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 17:33 



 
Profiel   

Ik doe op het moment de verkorte Pabo in Leeuwarden. Dit is één dag naar school en twee dagen stage. Het is pittig. Ik werk ernaast in de Kinderopvang en als invalkracht onderwijsassistent. Daarnaast nog een bijbaan in het weekend. Het is niet een moeilijke opleiding als het echt is wat je wilt, maar het is wel heel veel werk. Vooral verslagen en formulieren intypen + reflecteren neemt veel tijd in beslag. Maar als dit echt is wat je wilt zeg ik doen! Je krijgt er zoveel waardering voor terug!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 17:52 



 
Profiel   

Wat is het verschil dan? Je volgt toch bij beiden de opleiding naast je werk?Ik heb er ook wel eens over nagedacht om me om te scholen. Maar ben erg slecht in rekenen dus ik denk niet dat het een succes zal worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 17:54 



 
Profiel   

Waarom kun je de pabo verkort doen omdat je al een hbo opleiding hebt gedaan? Is dit echt zo, want het is een vierjarige opleiding.

Mijn tip zou zijn om mee te gaan lopen met een deeltijd student. Die kent de klappen van de zweep en kan je helpen een keuze te maken. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 18:44 



 
Profiel   

De tijd dat je aan het studeren zal ontzettend zwaar zijn. Daarom is het belangrijk dat het 'doel' (het diploma + de nieuwe job) het echt waard is. Je moet het echt willen.

Denk goed na: wat maakt dat ik een andere job wil? Is deze opleiding hiervoor echt noodzakelijk? Is het misschien beter om iets anders te doen? Op welke manier zal deze nieuwe job mijn situatie beter maken etc... Reflecteer, denk na, leer jezelf goed kennen, praat met mensen etc...

Als je voluit voor de opleiding kiest is het volgende ook belangrijk. Durf het ook rustiger aan doen als je merkt dat er te veel druk op je schouders komt. Je moet ook nog kunnen genieten van je leven (hobby's, man/vrouw, kids etc...). Ook als je studeren en werken combineert moet je voldoende vrije momenten hebben om te ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 18:54 



 
Profiel   

Ik vond de stof echt wel gemakkelijk en niet zwaar, ook niet naast het huishouden en ander werk. De praktijk lag mij echter niet (stage), dus weer gestopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 19:07 



 
Profiel   

Ik zit nu in mijn tweede jaar van de verkorte deeltijd. Ben wel meteen gestart na het afronden van mijn studie Pedagogiek, waardoor het studeren er nog wel in zat. Ik werk momenteel 2,5 dag, loop één dag stage en ga één dag/avond naar school. De weekenden ben ik vrij en zit ik ook gerust de hele dag aan mijn studie. Het is niet moeilijk, maar het is ontzettend veel en zwaar. Wij hebben elk half jaar een flink onderzoek, een portfolio, meerdere beroepsproducten voor de praktijk, toetsen en dan nog het voorbereiden van je praktijkdagen. Je propt toch alles van de voltijd studie in twee jaar. Maar.. ik ben ontzettend blij dat ik deze stap heb gezet. Je moet alleen goed aan jezelf blijven denken en prioriteiten kunnen stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 19:10 



 
Profiel   

Ik ben na 2 jaar voltijd verpleegkunde overgestapt op deeltijd vpk. Het is dus niet helemaal te vergelijken maar in de 2(,5) jaar deeltijd zijn 3 van de 4 modules die ik nog moe(s)t volgen generiek en zit ik dus o.a. ook veel met pabostudenten in de klas. Onze opdrachten komen dus in grote lijnen overeen, aangepast op ons eigen beroepsveld. En ondanks dat ik vliegend door de voltijd ging vind ik de deeltijd in zekere zin wel tegenvallen. Ik vind het behoorlijk pittig en zoals anderen al zeggen ben je echt flink druk met je onderzoeken en opdrachten etc., naast je werk/stage-uren. Als je het echt wilt ga je er een hoop voor terugkrijgen, maar daar zul je hoogstwaarschijnlijk in die 2,5 jaar wel een hoop voor op moeten geven...
En dan heb ik gelukkig alleen een vriend + huishouden en niet ook nog een gezin.


Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 11-11-19 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 19:16 



 
Profiel   

SusanH schreef
Wat is het verschil dan? Je volgt toch bij beiden de opleiding naast je werk?Ik heb er ook wel eens over nagedacht om me om te scholen. Maar ben erg slecht in rekenen dus ik denk niet dat het een succes zal worden.

Bij het zij-instroom traject werk je dus al als basisschool leerkracht en daarnaast wordt de opleiding vaak vergoed door de school waar je dan werkt. Maar hoe het precies zit zou je even uit moeten zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 19:18 



 
Profiel   

Elinexx schreef
SusanH schreef
Wat is het verschil dan? Je volgt toch bij beiden de opleiding naast je werk?Ik heb er ook wel eens over nagedacht om me om te scholen. Maar ben erg slecht in rekenen dus ik denk niet dat het een succes zal worden.

Bij het zij-instroom traject werk je dus al als basisschool leerkracht en daarnaast wordt de opleiding vaak vergoed door de school waar je dan werkt. Maar hoe het precies zit zou je even uit moeten zoeken.

In het zij-instroom traject ben je inderdaad echt in dienst en ontvang je loon, terwijl je bij de verkorte deeltijd stages loopt op verschillende scholen, zonder vergoeding.

Daarnaast gaven zij als verschil ook aan dat je veel minder in het diepe wordt gegooid als je de (verkorte) deeltijd doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 19:56 



 
Profiel   

Gedaan met daarnaast baan en kind van 4 en ik vond het een eitje. Als het werk/stagelopen je ligt en je je over het mutserige reflectieverslagengehalte van de opleiding kunt zetten, stelt het echt niet heel veel voor. Vond ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 20:04 



 
Profiel   

Ik heb zelf niet het traject gevolgd, maar de gewone PABO. Ik heb wel enkele vriendinnen, die dit traject nu volgen. Zij geven aan dat het toch wel erg zwaar is. Het werken en het huishouden, daarnaast de studie.

Het is vooral veel. Veel schrijven en reflecteren, tot in den treuren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 20:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen