Ontslagen.. wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:05

Wat een rukker die LG van je...
Ik heb hier geen verstand van dus zeg er ook niks over. Las wel ergens dat het horeca werk is en daar staan mensen momenteel om te springen.
Misschien ben je al bekend met Temper? ZZP werk in de horeca, even aanmelden en je kan bijna direct aan de slag.
Succes TS!!

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:21

Willemiens schreef:
Wat een rukker die LG van je...
Ik heb hier geen verstand van dus zeg er ook niks over. Las wel ergens dat het horeca werk is en daar staan mensen momenteel om te springen.
Misschien ben je al bekend met Temper? ZZP werk in de horeca, even aanmelden en je kan bijna direct aan de slag.
Succes TS!!

Niet alles gelezen maar zie dat je er al bekend mee bent!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 16:24

Op zich goede informatie die hier gedeeld wordt, maar in de situatie van TS lijkt veel niet van toepassing.

Zoals ook te zien is in de link van Shae zijn er duidelijke kaders verbonden aan het wel/geen recht hebben op transitievergoeding. Mijn eerdere reactie was wat kort door de bocht inderdaad; het had moeten zijn dat er geen sprake van is omdat het geen ontslag is, maar het niet verlengen/vernieuwen van een tijdelijk arbeidscontract welke een looptijd had van 6 maanden.

Tevens heb ik begrepen dat TS werkt bij via een uitzendbureau (klopt dit?) en dat dit haar eerste arbeidscontract was bij deze werkgever (dus niet dat ze al langer in dienst is van het uitzendbureau). In dat geval ga ik er dus vanuit dat ze een Fase A arbeidsovereenkomst heeft en er hoogstwaarschijnlijk een uitzendbeding in haar contract aanwezig is. In dat geval geldt de aanzegplicht dus ook niet.

Daarom nogmaals TS, zorg dat je als je maandag het juridisch loket belt goed uitlegt onder welke omstandigheden je werkt (uitzendbureau of niet, etc etc). Het leest allemaal heel fijn en met net een andere situatie kunnen je rechten en plichten alweer heel anders uitpakken.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:20

janouk schreef:
Inderdaad bij juridisch loket vragen naar niet tijdige aanzegtermijn. Als contract loopt tot eind november, hadden ze je voor 1 november schriftelijk moeten aanzeggen.

Gekopieerd van uwv site
Mijn tijdelijke arbeidsovereenkomst eindigt


Aanzegtermijn
Als u een tijdelijk contract heeft van 6 maanden of langer, heeft uw werkgever een aanzegplicht. Dit betekent dat uw werkgever minimaal een maand voordat het tijdelijke contract afloopt schriftelijk aan u moet melden of het tijdelijke contract verlengd wordt of niet.

Komt uw werkgever de aanzegplicht niet na? Dan moet hij maximaal een maand loon doorbetalen. Komt uw werkgever de aanzegplicht wel na, maar niet op tijd? Dan betaalt hij aan u een vergoeding voor de dagen die hij te laat is met aanzeggen.

Als uw werkgever niet (op tijd) betaalt terwijl u recht heeft op de vergoeding, dan kunt u hierover een procedure starten bij de rechter.

Deze vergoeding heeft geen gevolgen voor uw WW-uitkering.

De aanzegplicht geldt niet als:

de arbeidsovereenkomst korter is dan 6 maanden;
de einddatum van de arbeidsovereenkomst niet op een datum is vastgesteld, maar bijvoorbeeld op het einde van een project;
er in de arbeidsovereenkomst een uitzendbeding is vastgelegd.


Wat zij zegt. Maandag meteen even bellen met het juridisch loket, en idd even goed overleggen met WG over het vertrek.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 00:25

Maar als TS via een uitzendbureau werkt dan zijn zij toch in verplichting om TS van een nieuwe baan te voorzien?
Haar opdracht bij de huidige werkgever stopt dan en zou er een nieuwe opdracht gezocht moeten worden voor haar, ze heeft namelijk een contract met het uitzendbureau.
Of zit ik nu fout?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 00:55

Willemiens schreef:
Maar als TS via een uitzendbureau werkt dan zijn zij toch in verplichting om TS van een nieuwe baan te voorzien?
Haar opdracht bij de huidige werkgever stopt dan en zou er een nieuwe opdracht gezocht moeten worden voor haar, ze heeft namelijk een contract met het uitzendbureau.
Of zit ik nu fout?

Hangt van heel veel verschillende dingen af. Daar kun je niet zo 1 2 3 een ja of nee op antwoorden. In TS haar geval dan denk ik ook beter de specifieke situatie even te checken via juridisch loket. Daarnaast heb ik niet de indruk dat er vanuit het uitzendbureau een probleem zit. TS gaf ook aan dat ze perspectief heeft op een andere baan. Maar dat vooral de wijze waarop deze baan eindigt haar niet lekker zit (en dat snap ik wel).

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 17:35

Ha iedereen,
Sorry voor de late reactie, hoop bruikbare info in dit topic, moest t effe op een rijtje zetten voor ik het juridisch loket belde :)

Ik werk niet bij een uitzendbureau, LG geeft leiding over het café waar ik werk(te) en WG is eigenares van de hele keten. T is een klein bedrijf dus ze is erg betrokken bij de dagelijkse gang van zaken.

Wat Janouk zegt klopt met wat het juridisch loket zei! LG was 3 weken te laat dus ik heb recht op 3 weken loon. Ik heb een brief ontvangen van het loket waar ik zelf alle details in kan vullen en dan kan versturen.

Omdat het een 0-uren contract is moet ik denk ik een gemiddelde van de laatste 3 maanden berekenen en dat voorleggen. Nu op weg naar mn ouders in de hoop dat mijn contract daar ligt zodat ik 100% zeker weet dat ik in mijn recht sta, en dan bellen maar..

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:37

Bambolina schreef:
Ha iedereen,
Sorry voor de late reactie, hoop bruikbare info in dit topic, moest t effe op een rijtje zetten voor ik het juridisch loket belde :)

Ik werk niet bij een uitzendbureau, LG geeft leiding over het café waar ik werk(te) en WG is eigenares van de hele keten. T is een klein bedrijf dus ze is erg betrokken bij de dagelijkse gang van zaken.

Wat Janouk zegt klopt met wat het juridisch loket zei! LG was 3 weken te laat dus ik heb recht op 3 weken loon. Ik heb een brief ontvangen van het loket waar ik zelf alle details in kan vullen en dan kan versturen.

Omdat het een 0-uren contract is moet ik denk ik een gemiddelde van de laatste 3 maanden berekenen en dat voorleggen. Nu op weg naar mn ouders in de hoop dat mijn contract daar ligt zodat ik 100% zeker weet dat ik in mijn recht sta, en dan bellen maar..

Fijn om te horen dat ze je goed hebben kunnen helpen! Goede zet en ik hoop dat het allemaal niet te gek meer loopt voor je. Uit interesse; vandaag moest je dacht ik ook nog werken toch, ging dat een beetje oke?

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:52

let bij het opvragen van loon voor het niet op tijd aanschijven van de opzegtermijn even goed op de procedure.

Naar ik me kan herrinneren mag je binnen 3 maanden na het verstrijken van de contract nog aanspraak maken op dit geld, maar je moet ook binnen deze 3 maanden naar de rechter als je het niet krijgt of er geen reactie komt.

Ik heb dit ook een keer aan de hand gehad, toen heb ik wel binnen 3 maanden de aangetekende brief gestuurd dat ik nog loon moest ontvangen, maar toen niet binnen 3 maanden ook de rechtszaak aangespannen en toen kon ik fluiten naar het geld.

Het zou jammer zijn als jou dat mocht overkomen.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 18:50

Serenity350 schreef:
Bambolina schreef:
Ha iedereen,
Sorry voor de late reactie, hoop bruikbare info in dit topic, moest t effe op een rijtje zetten voor ik het juridisch loket belde :)

Ik werk niet bij een uitzendbureau, LG geeft leiding over het café waar ik werk(te) en WG is eigenares van de hele keten. T is een klein bedrijf dus ze is erg betrokken bij de dagelijkse gang van zaken.

Wat Janouk zegt klopt met wat het juridisch loket zei! LG was 3 weken te laat dus ik heb recht op 3 weken loon. Ik heb een brief ontvangen van het loket waar ik zelf alle details in kan vullen en dan kan versturen.

Omdat het een 0-uren contract is moet ik denk ik een gemiddelde van de laatste 3 maanden berekenen en dat voorleggen. Nu op weg naar mn ouders in de hoop dat mijn contract daar ligt zodat ik 100% zeker weet dat ik in mijn recht sta, en dan bellen maar..

Fijn om te horen dat ze je goed hebben kunnen helpen! Goede zet en ik hoop dat het allemaal niet te gek meer loopt voor je. Uit interesse; vandaag moest je dacht ik ook nog werken toch, ging dat een beetje oke?


Ik had WG al eventjes gesproken eerder dit weekend en in samenspraak zijn alle diensten geschrapt. Ben ik erg blij mee omdat ik de hele dag druk ben geweest met dit, aanmelden op temper, sollicitaties versturen, rekensommetjes maken.. dan baal je wel weer effe extra, ik had deze maand voor het eerst in een half jaar eindelijk alles stabiel, financieel gezien en icm met planning van mn andere werk.. en nu kan ik weer opnieuw beginnen :( en dat met kerst voor de deur.


sjouk_L schreef:
let bij het opvragen van loon voor het niet op tijd aanschijven van de opzegtermijn even goed op de procedure.

Naar ik me kan herrinneren mag je binnen 3 maanden na het verstrijken van de contract nog aanspraak maken op dit geld, maar je moet ook binnen deze 3 maanden naar de rechter als je het niet krijgt of er geen reactie komt.

Ik heb dit ook een keer aan de hand gehad, toen heb ik wel binnen 3 maanden de aangetekende brief gestuurd dat ik nog loon moest ontvangen, maar toen niet binnen 3 maanden ook de rechtszaak aangespannen en toen kon ik fluiten naar het geld.

Het zou jammer zijn als jou dat mocht overkomen.


Dit stond inderdaad ook in de mail van het juridisch loket, dat is inderdaad goed om te weten!

Alleen gaat het helaas niet op voor mij.. mijn contract bleek 7 maanden geldig ipv 6 (tot half december) Dus wettelijk gezien heb ik helaas nergens recht op. WG net aan de lijn, was eigenlijk een heel fijn en luchtig gesprek. Ze was zelf ook een beetje verbaasd door de beslissing van LG en erkende dat t niet oké was hoe dat is gegaan en dat ze het jammer vond omdat ze tevreden over mijn werk was in de andere café’s. Maar ik werk nou eenmaal het meest bij LG..

Dus helaas pindakaas. Kin omhoog en weer door. Hopelijk zijn er in de toekomst nog is andere bokkers die geholpen zijn met de info in dit topic!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:59

Bambolina schreef:
Ze was zelf ook een beetje verbaasd door de beslissing van LG en erkende dat t niet oké was hoe dat is gegaan en dat ze het jammer vond omdat ze tevreden over mijn werk was in de andere café’s. Maar ik werk nou eenmaal het meest bij LG..

Dus helaas pindakaas. Kin omhoog en weer door. Hopelijk zijn er in de toekomst nog is andere bokkers die geholpen zijn met de info in dit topic!
Is het dan nog een optie voor je om in de andere cafés te werken (als er een plek vrij is uiteraard)? In ieder geval fijn dat je een goed contact hebt met de WG.

Veel succes met het vinden van een nieuwe job! Ik duim voor je!

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:12

Riel schreef:
Bambolina schreef:
Ze was zelf ook een beetje verbaasd door de beslissing van LG en erkende dat t niet oké was hoe dat is gegaan en dat ze het jammer vond omdat ze tevreden over mijn werk was in de andere café’s. Maar ik werk nou eenmaal het meest bij LG..

Dus helaas pindakaas. Kin omhoog en weer door. Hopelijk zijn er in de toekomst nog is andere bokkers die geholpen zijn met de info in dit topic!
Is het dan nog een optie voor je om in de andere cafés te werken (als er een plek vrij is uiteraard)? In ieder geval fijn dat je een goed contact hebt met de WG.

Veel succes met het vinden van een nieuwe job! Ik duim voor je!


Die zitten in een andere stad, voor beide partijen niet handig ivm de reistijd en kosten. Die betalen zij, maar voor 3-4 keer in de week is dat een beetje overdreven.

Dankjewel!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:32

Fijn dat je het met WG wel prettig hebt kunnen afsluiten, en ik kan me voorstellen dat het ook een beetje als een opluchting voelt om die laatste paar diensten niet te hoeven werken. En wat betreft de vergissing tussen 6 en 7 maanden, aan de ene kant natuurlijk "jammer" maar aan de andere kant, je weet nu waar je aan toe bent en hoeft niet nog langer de discussie aan te gaan.

Ik hoop dat je snel weer een baantje vind, en dan bij voorkeur eentje waar het allemaal wat prettiger loopt. Succes!

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 03:30

Verwarrend.
Maar als je een contract heb voor 7 maanden, dan kan dat tussentijds niet opgezegd worden door de werkgever of door werknemer.

https://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-va ... alde-tijd/

Tenzij er in je contract een tussenrijds opzegbeding staat en dan geldt een opzegtermijn van een maand. Dus nog steeds tot en met december.

Dan zou je geen recht hebben op aanzegvergoeding, maar wel nog op het volmaken van je contract.

In dit geval zullen ze niet meer indelen, dus of je er iets mee opschiet.

Wel is het belangrijk voor je ww aanvraag, als dat nodig mocht zijn, dat je niet akkoord gaat met beeindiging door wederzijds goedvinden.

Kortom met een contract voor bepaalde tijd ben je als medewerker goed beschermd

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:21

Heel eerlijk, maar als mijn leiding in de horeca dat zou zeggen zouden ze van mij op zoek mogen naar de volgende. Er is gigantisch tekort in de horeca, banen zat. Beetje rare manier van zaken, zeker wanneer er nog andere collega’s bij zijn die alles meekrijgen (zoiets doe je privé, niet op de vloer). Heb ook een keer een ‘nieuwe’ leiding gekregen die zoiets bij mij flikte op de vloer op een zaterdagavond terwijl mijn wijk nog vol zat. Die beste persoon heb ik naderhand, onder elkaar, wel even heel duidelijk aangegeven dat als er iets over mijn functioneren is dat privé aangegeven mag worden, niet op de vloer. Tevens voordat deze persoon bij ons in dienst kwam nooit problemen gehad en werkte er al 2 jaar. Was wel een leuke situatie wat dat betreft :+

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:47

janouk schreef:
Verwarrend.
Maar als je een contract heb voor 7 maanden, dan kan dat tussentijds niet opgezegd worden door de werkgever of door werknemer.

https://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-va ... alde-tijd/

Tenzij er in je contract een tussenrijds opzegbeding staat en dan geldt een opzegtermijn van een maand. Dus nog steeds tot en met december.

Dan zou je geen recht hebben op aanzegvergoeding, maar wel nog op het volmaken van je contract.

In dit geval zullen ze niet meer indelen, dus of je er iets mee opschiet.

Wel is het belangrijk voor je ww aanvraag, als dat nodig mocht zijn, dat je niet akkoord gaat met beeindiging door wederzijds goedvinden.

Kortom met een contract voor bepaalde tijd ben je als medewerker goed beschermd

Haar contract is niet tussentijds opgezegd. LG heeft haar medegedeeld (op niet zo vriendelijke wijze) dat het niet verlengd zal worden als het afloopt. Hij heeft aangegeven dat ze ervoor mocht kiezen de nog ingeplande diensten niet te werken, in overleg met WG zijn deze diensten dan ook geschrapt.