Ontslagen.. wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 11:44

Dag lieve bokkers,

ik heb net 4 kantjes getypt over de hele situatie en weer verwijderd.. ik ben er moe van.. ik moet zo de werkgever van mijn (ex)leidinggevende gaan bellen om mijn beslissing over mijn openstaande diensten door te geven, maar ik weet niet goed wat mijn rechten zijn en het juridisch loket is nu dicht. Ik heb dus een beetje boktpower nodig.. dit is de situatie:

Ik heb een 0-uren contract van 6 maanden, tot en met november. Mijn leidinggevende heeft besloten dat niet te verlengen en heeft me de optie gegeven om de geplande diensten (een stuk of 7) nog te werken, of per direct te stoppen. Het gesprek is heel vervelend verlopen, de redenen die hij noemde waren compleet nieuw voor me, heeft hij me nooit op aangesproken en hij was er ook duidelijk in dat hij niet meer met me op de werkvloer wilde staan. Heel bizar omdat we op persoonlijk vlak gewoon helemaal goed zaten, ik heb nooit ook maar een kleine discussie met hem gehad. Blijkbaar bezorgde ik hem dusdanig stress dat hij, zei hij letterlijk "soms wou dat je gewoon verdween". Dit gesprek heeft hij met mij gevoerd op nog geen halve meter afstand van mijn collega die lekker mee kon luisteren.
Hiermee ben ik voor het blok gezet, want ik wil daar eigenlijk geen voet meer over de vloer zetten, maar ik moet ook gewoon mijn huur betalen. Wat ik dus wil weten is of ik recht heb om me ziek te melden en de geplande diensten alsnog (gedeeltelijk) uitbetaald te krijgen. Wie kan me helpen?

Dank jullie wel alvast _/-\o_

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:46

Is er een afdeling personeelszaken?
Ik zou het voorstel doen (via PZ), gezien de situatie (en wees blij dat je collega kon meeluisteren, je hebt een getuige!), dat ze je 'vrijstellen van werk tot einde contract' waarmee je wél je geld krijgt maar niet hoeft op te draven. Als je leidinggevende je per direct kwijt wil voor het einde van het contract, dan zal-ie moeten betalen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:48

Hij heeft je wel de optie gegeven, ofwel werk je je werk af en betaald krijgen of direct te stoppen.

Nessie

Berichten: 8577
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:49

Vervelende situatie TS!

Het lijkt me met een 0 uren contract dat ze geen uren hoeven uit te betalen als je niet meer je diensten werkt, want dan zetten ze je gewoon niet meer in.

Is het misschien een optie om tijdelijk via een uitzendbureau te werken tot je wat nieuws leuks vindt?

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:53

Ibbel, kan dat ook met een 0 uren contract?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:57

Nee heb je, ja kun je krijgen. TS is wel al ingeroosterd, mág die diensten ook uitvoeren (er is immers geen enkele reden tot ontslag op staande voet), alleen is LG haar liever per direct kwijt. Dan ga je dus onderhandelen. Betaal die diensten maar uit, maar stel me vrij van werk.
Waarom accepteren dat je geen inkomen hebt als het niet jouw schuld is? Waarom je nog even in de stress werken voor die inkomsten?

Ziek melden zal best ook kunnen, maar geen idee hoeveel ziektegeld dan wordt uitgekeerd. Dat is best lastig met een 0-uren contract. Een gemiddelde over de afgelopen maanden dacht ik, maar dat is denk ik wel minder. Weet niet of er ook nog wachtdagen etc zijn.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:58

Wel gaan werken en niet stoppen. Contact opnemen met de baas van je leidinggevende en met juridisch loket. Probeer je emoties achterwege te laten en het zo zakelijk mogelijk te houden. De manier waarop je dit te horen kreeg is zeker niet netjes en vraag aan je direct leidinggevende om de reden op de mail te zetten.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:01

Wat bigone zegt, zou hem een poepie laten ruiken!
Schandalig dat hij dat zo zegt waar een collega bij zit maar had echt te eigenwijs geweest om thuis te blijven.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:03

Ik ben op precies zo'n manier buiten spel gezet. Wouden me toen niet eens ontslaan, alleen niet meer inplannen zodat ik geen WW uitkering aan kon vragen om mijn stap naar ander werk te overbruggen.

Ik zou de diensten gaan werken, hoe naar het ook is. Heb je toch wat extra geld achter de hand terwijl je zoekt naar iets anders. Ziekmelden is een optie, maar je zit met 1 wachtdag en daarna wordt je ook nog minimaal uitbetaald (volgens mij 80/70%), had ik zelf niet gedaan.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:05

Heb je al gekeken hoe het in je contract opgenomen staat ditsoort dingen? Persoonlijk snap ik heel goed dat je er geen stap meer over de drempel wil zetten. Zou ik ook niet willen in deze situatie. Maar goed, als je je huur moet betalen en geen andere inkomsten hebt heb je weinig keus denk ik.

0 uren contract en ziekmelden/doorbetalen is een lastige. Bij mij is het zo dat ik een aantal wachtdagen heb, die ik dus niet betaald krijg. En na die tijd krijg ik een x percentage uitbetaald van een gemiddeld aantal uur dat ik de afgelopen x aantal maanden heb gewerkt. Maar dit is waarschijnlijk in je contract opgenomen.

Ook is hier geloof ik wettelijk wel iets over vastgelegd, maar hoe dat precies zit durf ik zo uit mijn hoofd niet te zeggen. Maar als je ziekmeld, kijk wel uit....als je baas kwaad wil en de arbo op je af stuurt etc kan het nog wel wat gezeik opleveren.....

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:07

Wel werken.
Of onderhandelen. Je leidinggevende kan je dus niet luchten of zien.
Dus die is wellicht blij als je helemaal niet meer komt. En dan kun je er best wat centjes uitslaan

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:08

Ibbel schreef:
Nee heb je, ja kun je krijgen. TS is wel al ingeroosterd, mág die diensten ook uitvoeren (er is immers geen enkele reden tot ontslag op staande voet), alleen is LG haar liever per direct kwijt. Dan ga je dus onderhandelen. Betaal die diensten maar uit, maar stel me vrij van werk.
Waarom accepteren dat je geen inkomen hebt als het niet jouw schuld is? Waarom je nog even in de stress werken voor die inkomsten?

Ziek melden zal best ook kunnen, maar geen idee hoeveel ziektegeld dan wordt uitgekeerd. Dat is best lastig met een 0-uren contract. Een gemiddelde over de afgelopen maanden dacht ik, maar dat is denk ik wel minder. Weet niet of er ook nog wachtdagen etc zijn.

En hierin ben je ook erg afhankelijk van de CAO en wat erover is afgesproken in je contract. Vaak wordt in het contract ook wel benoemd wat "in geval van ziekte" de procedure is. TS; heb je het contract zo bij de hand, want dan zou je even kunnen kijken of die al wat meer duidelijkheid erover verschaft.

Wat een rotsituatie ook verder. Kan me voorstellen dat je er ook absoluut geen zin meer in hebt om daar nog te moeten zijn. Wat Ibbel voorstelt mbt onderhandelen over vrijstelling van werk is misschien nog meer een optie dan je ziekmelden, zeker omdat je leidinggevende je soort van ook die optie geeft (waarbij jij dan als enige eis toevoegt dat je wel uitbetaald wilt krijgen). Let wel, voor zover ik weet heb je hier niet zozeer recht op, maar dat betekend niet dat je het balletje niet op kunt gooien.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:13

Hoeveel uren heb je de afgelopen maanden gewerkt??

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:14

Het is wel heel tegenstrijdig, hij wil dat je direct gaat, maar toch mag je de geplande diensten nog werken.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 12:18

Ibbel, dat zou heel mooi zijn, ik weet alleen niet of dit kan met een 0-uren contract.. onderhandelen kan ik proberen maar ze kunnen in principe ook gewoon nu mijn diensten uit het systeem gooien, dan ben ik ze sowieso kwijt.. het enige wat ik kon vinden in deze trant, is dat ik recht heb op 70% uitbetaling bij ziekmelding.

Trouwens, een aantal diensten die gepland stonden, kom ik nu achter, vinden plaats na de einddatum van m'n contract, dus ik moet ik denk ik sowieso als verloren beschouwen.

bigone en chanicha, ik zat er wel aan te denken om in ieder geval komende week af te maken, LG is een paar dagen weg. Maar hij is dikke vriendjes met mijn andere collega (die alles heeft gehoord), ik voel me er ook niet fijn bij om nu met hem op de vloer te staan. Ik werkte daar de afgelopen maanden gemiddeld 25 u per week, soms 30 of 40.

Nessie, het is horecawerk dus ik kan inderdaad gelukkig snel aan de bak via een uitzendbureau.

Ik heb nog een andere baan (waar ik superlief en goed ben opgevangen, ze gaan kijken of ze me meer uren kunnen geven) en ZZP werk, en vind altijd wel een manier om mijn geld bij elkaar te sprokkelen, maar het gaat me ook wel om het principe. En dit zal hoe dan ook een financiele deuk opleveren..

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:20

wanneer is je eerstvolgende dienst dan?

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:20

Ik kan je verder geen tips geven maar wat een vervelende manier om een werknemer te laten weten dat haar diensten niet meer nodig zijn. Erg kinderachtig om zo op je gevoel in te spreken.

Alvast heel veel succes en plezier met een nieuwe baan zoeken

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontslagen.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:23

Ik zou gewoon de diensten draaien, lijkt me dat hij gewoon iets heeft bedacht om van je af te komen. Maar heb je een oplossing doordat je wel inkomen hebt dan zou ik ook denken stik er maar in.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 12:24

Kinke schreef:
wanneer is je eerstvolgende dienst dan?


maandag, en dan tot en met donderdag

Hutcherson

Berichten: 7347
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:25

Geplande diensten moeten sowieso uitbetaald worden toch? Met een nul uren contract? Ik zou dat even uitzoeken.
Kijk werkgever heeft tot nu gewoon recht om je contract niet te verlengen, ook al is er niet echt duidelijk reden voor. Hoe ie dat overgebracht heeft is ronduit schofterig.
Ziekmelden kan, maar volgens mij kun je daar fors gezeur mee krijgen met de ARBO en volgens mij hoor je geplande diensten gewoon uitbetaald te krijgen.

Wellicht kun je afspreken dattie ze gewoon uitbetaald en jij niet meer komt, want hij wil toch dat je verdwijnt.

Nog even een bron erbij gezocht:
'De eerste 6 maanden van een nulurencontract betaalt jouw werkgever wel alleen de gewerkte uren. Dat heet een loonsluitingsbeding. Na die 6 maanden moet jouw werkgever je gewoon doorbetalen als je door een reden wordt afgebeld die een risico voor is van de werkgever. Denk aan bijvoorbeeld te weinig gereserveerde tafels in het geval van horecawerk.

Ben jij dus langer dan 6 maanden in dienst en is er in jouw contract geen verlenging van die periode afgesproken? Dan moet jouw werkgever je gewoon betalen voor de ingeplande uren, ook al word je afgebeld.' bron: cnvvakmensen.nl

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:29

Zoals ik het lees ben je niet ontslagen maar wordt je contract gewoon niet meer verlengd. Schijnbaar wil hij graag van je af waardoor hij je de mogelijkheid geeft je geplande diensten niet meer te werken. Je hebt zelf de keuze om direct te stoppen of om je geplande diensten nog te werken. Weet niet om hoeveel diensten het nog gaat en hoeveel je ermee kan verdienen maar kan goed begrijpen dat de situatie nu zo is geworden dat je niet graag meer aan het werk gaat. Succes met je beslissing

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 12:30

Hutcherson schreef:
Geplande diensten moeten sowieso uitbetaald worden toch? Met een nul uren contract? Ik zou dat even uitzoeken.
Kijk werkgever heeft tot nu gewoon recht om je contract niet te verlengen, ook al is er niet echt duidelijk reden voor. Hoe ie dat overgebracht heeft is ronduit schofterig.
Ziekmelden kan, maar volgens mij kun je daar fors gezeur mee krijgen met de ARBO en volgens mij hoor je geplande diensten gewoon uitbetaald te krijgen.

Wellicht kun je afspreken dattie ze gewoon uitbetaald en jij niet meer komt, want hij wil toch dat je verdwijnt.

Nog even een bron erbij gezocht:
'De eerste 6 maanden van een nulurencontract betaalt jouw werkgever wel alleen de gewerkte uren. Dat heet een loonsluitingsbeding. Na die 6 maanden moet jouw werkgever je gewoon doorbetalen als je door een reden wordt afgebeld die een risico voor is van de werkgever. Denk aan bijvoorbeeld te weinig gereserveerde tafels in het geval van horecawerk.

Ben jij dus langer dan 6 maanden in dienst en is er in jouw contract geen verlenging van die periode afgesproken? Dan moet jouw werkgever je gewoon betalen voor de ingeplande uren, ook al word je afgebeld.' bron: cnvvakmensen.nl


Tja, ook in dat geval val ik dus net buiten de boot..

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:31

Lavita330 schreef:
Zoals ik het lees ben je niet ontslagen maar wordt je contract gewoon niet meer verlengd. Schijnbaar wil hij graag van je af waardoor hij je de mogelijkheid geeft je geplande diensten niet meer te werken. Je hebt zelf de keuze om direct te stoppen of om je geplande diensten nog te werken. Weet niet om hoeveel diensten het nog gaat en hoeveel je ermee kan verdienen maar kan goed begrijpen dat de situatie nu zo is geworden dat je niet graag meer aan het werk gaat. Succes met je beslissing


Zo lees ik het ook.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:31

Bambolina schreef:
Ibbel, dat zou heel mooi zijn, ik weet alleen niet of dit kan met een 0-uren contract.. onderhandelen kan ik proberen maar ze kunnen in principe ook gewoon nu mijn diensten uit het systeem gooien, dan ben ik ze sowieso kwijt.. het enige wat ik kon vinden in deze trant, is dat ik recht heb op 70% uitbetaling bij ziekmelding.

Trouwens, een aantal diensten die gepland stonden, kom ik nu achter, vinden plaats na de einddatum van m'n contract, dus ik moet ik denk ik sowieso als verloren beschouwen.

bigone en chanicha, ik zat er wel aan te denken om in ieder geval komende week af te maken, LG is een paar dagen weg. Maar hij is dikke vriendjes met mijn andere collega (die alles heeft gehoord), ik voel me er ook niet fijn bij om nu met hem op de vloer te staan. Ik werkte daar de afgelopen maanden gemiddeld 25 u per week, soms 30 of 40.

Nessie, het is horecawerk dus ik kan inderdaad gelukkig snel aan de bak via een uitzendbureau.

Ik heb nog een andere baan (waar ik superlief en goed ben opgevangen, ze gaan kijken of ze me meer uren kunnen geven) en ZZP werk, en vind altijd wel een manier om mijn geld bij elkaar te sprokkelen, maar het gaat me ook wel om het principe. En dit zal hoe dan ook een financiele deuk opleveren..


Voor echt verder advies op basis van de CAO en de wetgeving zul je denk ik toch maandagochtend even met het juridisch loket moeten bellen. Advies op basis van de menselijkheid: doe vooral dat waar jij je oke bij voelt. Heb je het beetje salaris echt nodig om je basiskosten te overbruggen, dan je schouders rechthouden en even doorbijten. Maar als je het financieel wellicht even wat krapper hebt maar de basis kan voorzien zonder de uren die je nog gepland staat in november, dan zou ik zelf mijn verlies pakken en het er verder bij laten. De emotionele stress die om de hoek komt in een situatie als deze kost ook veel energie. Of het het waard is kun jij alleen beslissen, maar zorg dat je in je beslissing net zo goed rekening houdt met je eigenwaarde. Dat hij het op deze wijze heeft aangepakt is ontzettend rot en vernederend, maar aan zijn gedrag kun jij helaas niks veranderen. Laat je niet de kop gek maken en haal eruit wat jouw sterker kan maken, niet wat jou naar beneden trekt. Veel sterkte de komende tijd en goed om te lezen dat je een vangnet hebt. Dat is ook veel waard!

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 12:40

Serenity350 schreef:
Bambolina schreef:
Ibbel, dat zou heel mooi zijn, ik weet alleen niet of dit kan met een 0-uren contract.. onderhandelen kan ik proberen maar ze kunnen in principe ook gewoon nu mijn diensten uit het systeem gooien, dan ben ik ze sowieso kwijt.. het enige wat ik kon vinden in deze trant, is dat ik recht heb op 70% uitbetaling bij ziekmelding.

Trouwens, een aantal diensten die gepland stonden, kom ik nu achter, vinden plaats na de einddatum van m'n contract, dus ik moet ik denk ik sowieso als verloren beschouwen.

bigone en chanicha, ik zat er wel aan te denken om in ieder geval komende week af te maken, LG is een paar dagen weg. Maar hij is dikke vriendjes met mijn andere collega (die alles heeft gehoord), ik voel me er ook niet fijn bij om nu met hem op de vloer te staan. Ik werkte daar de afgelopen maanden gemiddeld 25 u per week, soms 30 of 40.

Nessie, het is horecawerk dus ik kan inderdaad gelukkig snel aan de bak via een uitzendbureau.

Ik heb nog een andere baan (waar ik superlief en goed ben opgevangen, ze gaan kijken of ze me meer uren kunnen geven) en ZZP werk, en vind altijd wel een manier om mijn geld bij elkaar te sprokkelen, maar het gaat me ook wel om het principe. En dit zal hoe dan ook een financiele deuk opleveren..


Voor echt verder advies op basis van de CAO en de wetgeving zul je denk ik toch maandagochtend even met het juridisch loket moeten bellen. Advies op basis van de menselijkheid: doe vooral dat waar jij je oke bij voelt. Heb je het beetje salaris echt nodig om je basiskosten te overbruggen, dan je schouders rechthouden en even doorbijten. Maar als je het financieel wellicht even wat krapper hebt maar de basis kan voorzien zonder de uren die je nog gepland staat in november, dan zou ik zelf mijn verlies pakken en het er verder bij laten. De emotionele stress die om de hoek komt in een situatie als deze kost ook veel energie. Of het het waard is kun jij alleen beslissen, maar zorg dat je in je beslissing net zo goed rekening houdt met je eigenwaarde. Dat hij het op deze wijze heeft aangepakt is ontzettend rot en vernederend, maar aan zijn gedrag kun jij helaas niks veranderen. Laat je niet de kop gek maken en haal eruit wat jouw sterker kan maken, niet wat jou naar beneden trekt. Veel sterkte de komende tijd en goed om te lezen dat je een vangnet hebt. Dat is ook veel waard!


Yep.. gister was ik nog helemaal overtuigd dat ik ging knokken voor m'n geld bij zijn werkgever, maar ik wil tegelijk ook gewoon door naar het volgende want ik merk dat ik nu al dat ik koppijn krijg van dit hele gedoe :+ :+

Het lastige is inderdaad dat maandag pas dat loket open is, maar dan is m'n eerste dienst al weer, en ik moet dus nu wel laten weten of ik die werk of niet.. als ik nu zeg dat ik de diensten niet wil is er een soort wederzijdse afspraak en heb ik denk ik sowieso nergens recht op?