Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 12:03

Wie heeft ervaring met dit werk.
Welke werkzaamheden zijn normaal en welke niet?

Mijn dochter is deze week begonnen als huishoudelijke hulp in de thuiszorg. Ze heeft een voorlichtingsdag gehad, waarin verteld werd wat de bedoeling was en wat niet, maar als het op de praktijk aankomt, dan blijken er nogal wat vragen op te komen wat nu normaal van een huishoudelijke hulp in de zorg verwacht kan worden.

Ze kreeg op de voorlichtingsdag te horen dat ze de mensen zelf ook moet stimuleren zelf iets te doen, werkzaamheden die ze zelf wel nog zouden kunnen doen, zoals bijv. stoffen op ooghoogte. Het was niet de bedoeling dat ze de vaat van een week zou gaan doen, dat moeten de mensen toch zelf bijhouden (als je het vies kunt maken, dan kun je het ook opruimen ? is de gedachte erachter?


Nu heeft ze haar 1e dag gehad: Ze kwam bij een stel waar man een operatie had gehad en de vrouw zich klaar ging maken om naar haar werk te gaan.
Kreeg ze een emmer met chloor in haar handen geduwd, met een sponsje en kreeg ze gezegd: De WC heeft een grondige beurt nodig. WC met een gele kalkaanslag onder de rand moest ze dus gaan schoonmaken. Dat heeft ze dus voorzichtig geweigerd, omdat ze volgens de regels niet met chloor mag poetsen. Ze vroeg dus naar een ander schoonmaakmiddel, maar blijkbaar was dat er niet.
Alleen met een vochtig doekje de WC reinigen was niet goed genoeg. Daar kon ze de WC toch niet fatsoenlijk mee reinigen? Vervolgens werd gezegd: Dan laat maar, dan doe ik het zelf wel.

Ligt het aan mij? Ik vind dat dus echt niet kunnen, dat je even "gebruik" gaat maken van een huishoudelijk zorghulp om de aanslag in je WC (die echt niet van 1 week, zelfs niet van 1 maand is ontstaan) te laten verwijderen. Ik vind dat zelfs ronduit schandalig dat je zoiets durft te vragen.

Van een thuishulp verwacht ik dat ze doet stoffen, zuigen, dweilen, afwassen, eventueel wat strijken, keuken en badkamer schoonmaken en natuurlijk ook de WC. Maar met schoonmaken van de WC bedoel ik dan: reiniger in de pot spuiten, met wc bortstel erdoorheen. Met spons/doek de bril en pot reinigen. Maar het lijkt me echt niet de bedoeling dat je dan op je knietjes de maandenlange kalkaanslag uit de pot gaat zitten boenen.

Wat ook vragen oproept is, dat ze eigenlijk niks mag verplaatsen, volgens de regels van de thuiszorgorganisatie. Dat betekend dus dat ze overal omheen moet poetsen. Zo kun je toch niet poetsen?
Als je dus bij iemand komt waar de vensterbanken en kastjes volstaan met prullaria, dan moet je de bewoner dus vragen of hij in staat is om alles zelf van de plek te halen en weer terug te zetten. Tja....

Ik denk dat ze nogal wat gaat tegenkomen. Ik heb haar al gewaarschuwd dat het niet overal even schoon/opgeruimd gaat zijn. Dat ze dan in overleg met bewoner keuzes moet gaan maken met wat ze wel en wat niet kan doen in de tijd die ze toegewezen heeft gekregen.

Wat ik ook vreemd vind, is dat ze meteen in het diepe wordt gegooid, geen meeloopdag krijgen om zo te zien hoe een ervaren thuishulp met dingen omgaat. Ze moest meteen alleen naar haar 1e adres.

Ik ben benieuwd wat haar nog allemaal te wachten staat, dus kom maar op met de verhalen: waar kan ze allemaal op rekenen, waar moet ze op letten?
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 20-11-19 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:05

Maar als de vrouw naar haar werk kan gaan, kan ze toch ook thuis poetsen?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 12:10

Britta31 schreef:
Maar als de vrouw naar haar werk kan gaan, kan ze toch ook thuis poetsen?


Eh, tja, dat was onze gedacht ook. Maar ze hebben blijkbaar een indicatie gekregen dat ze recht hebben op thuishulp. Misschien was de man wel huisman en kan hij zijn huishoudelijke taken nu niet uitoefenen, terwijl de vrouw misschien 5/6 dagen in de week werkt en de tijd dus niet heeft om deze taken nog op zich te nemen. We weten het niet. Maar aangezien ze hulp toegewezen hebben gekregen, zal het wel gerechtvaardigd zijn. Ik kan daar verder niet over oordelen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:12

Thuiszorg krijg je alleen als er een goede reden voor is. Meest wordt het geweigerd, kunt er denk ik vanuit gaan dat de zorg daar terecht is. Alleen ja wat mag en niet. Vroeger mocht er meer als thuiszorg, dat is zo ontzettend uitgekleed nu helaas. Zelf vaak thuiszorg gehad, nu eigenlijk ook recht op. Alleen dan mag wat ik niet meer kan eigenlijk ook niet gedaan worden. Koelkast en diepvries leeghalen en schoonmaken mag twee keer per jaar of zo. Officieel dan. En zo op het ook even losjes stoffen kan ik ook wel. Maar juist dat alles van de plek en overal achter en tussen. Dat lukt me niet, maar mag officieel ook niet meer gedaan worden.

Zie nu regelmatig dat huizen vervuilen daar waar thuiszorg is maar de bewoner zelf niet veel meer kan. Over datum dingen in de koelkast, veel stof, viezigheid op niet meteen bereikbare plekken. Een hulp mag zelfs de was niet meer doen. Strijken kan ook wel overgeslagen worden. Gewoon sneu

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 12:39

karuna schreef:
Thuiszorg krijg je alleen als er een goede reden voor is. Meest wordt het geweigerd, kunt er denk ik vanuit gaan dat de zorg daar terecht is. Alleen ja wat mag en niet. Vroeger mocht er meer als thuiszorg, dat is zo ontzettend uitgekleed nu helaas. Zelf vaak thuiszorg gehad, nu eigenlijk ook recht op. Alleen dan mag wat ik niet meer kan eigenlijk ook niet gedaan worden. Koelkast en diepvries leeghalen en schoonmaken mag twee keer per jaar of zo. Officieel dan. En zo op het ook even losjes stoffen kan ik ook wel. Maar juist dat alles van de plek en overal achter en tussen. Dat lukt me niet, maar mag officieel ook niet meer gedaan worden.

Zie nu regelmatig dat huizen vervuilen daar waar thuiszorg is maar de bewoner zelf niet veel meer kan. Over datum dingen in de koelkast, veel stof, viezigheid op niet meteen bereikbare plekken. Een hulp mag zelfs de was niet meer doen. Strijken kan ook wel overgeslagen worden. Gewoon sneu


Juist, en voor dat soort dingen heb je dus een thuiszorg nodig. Iemand die je die klusjes doet, die je zelf dan niet meer kunt doen.
Maar als ik dan hoor wat mijn dochter gevraagd krijgt en dat ze dan vervolgens zeggen: als het niet met chloor kan, dan laat maar, dan doe ik het zelf wel....dan denk ik echt: OK , je hebt geprobeerd een vervelend klusje, wat je dus zelf wel kunt doen, maar waar je eigenlijk zelf ook geen zin in hebt, af te wentelen op een thuishulp, die je eigenlijk dus alleen maar hoeft te helpen het huis een beetje aan kant te houden. Want zo'n gevoel kreeg ik ervan: dat ze best in staat waren om zelf wat te doen, maar geen zin hadden in bepaalde vervelende klusjes.

Zo zou ik het bijvoorbeeld ook vreemd vinden als ik bijv. een keuken waar het vet van de kasten druipt moet gaan poetsen, alleen omdat iemand bijv. hulp toegewezen krijgt omdat hij een week tevoren een been gebroken heeft en dus zelf zijn keuken niet kan poetsen. Als een keuken zo vettig zou zijn, dan betekend dat , dat die al heel lang geen goede beurt heeft gehad. Als ik bij zo iemand zou moeten gaan poetsen, dan zou ik precies zo poesten als hij/zij dat zelf heeft gedaan....met een doekje hier en daar wat wrijven zodat het stofvrij is. Ik vind dat je niet met goed fatsoen van een thuishulp kunt verwachten dat die je huis een grondige beurt gaat geven als je tijdelijk uitgeschakeld bent.

Ik vind het weer wat anders als je bij oude/verwarde personen komt, die al maanden/jarenlang niks hebben gedaan. Als daar opeens hulp voor wordt ingeschakeld, door familie/zorginstellingen , dan moet je er iets anders tegenover staan. Maar iemand die niet alleen woont, van middelbare leeftijd is en tijdelijk zelf niet zijn huishouden kan doen...ik heb er toch vraagtekens bij. Toen ik uit het ziekenhuis kwam en het even iets rustiger aan moest doen, deed mijn man (die een eigen zaak heeft en 7 dagen per week werkt, vaak 60-70 uur per week) zelfs nog koken en stofzuigen. Ik begrijp nu, dat ik best ook voor thuishulp in aanmerking had kunnen komen, maar dat kwam toen echt niet bij ons op. Je bent met zijn 2-en en als de een niet kan, dan doet de ander het.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:15

Mijn opa kreeg ook thuiszorg omdat hij mantelzorger was voor mijn oma. Het was dus juist om mijn opa te ontlasten, en niet voor mijn oma. Hij vond het juist allemaal onzin, dus heeft na een week weer opgezegd.
Het gaat inderdaad om de dagelijkse huishoudklusjes en niet om het huis eens grondig aan te pakken. Daar moet je een schoonmaakdienst voor inhuren, geen thuiszorg.
Ik kan me wel voorstellen dat oudere mensen niet toe zijn aan thuiszorg omdat ze denken het nog wel zelf te kunnen en er daardoor wat achterstanden ontstaan. Maar dat is in de situatie van jouw dochter niet zo..

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:25

Huishoudelijke ondersteuning krijg je tegenwoordig niet zomaar, dus ik zou me als hulp niet druk maken over de indicatie. Inderdaad worden ook mantelzorgers ontzien met huishoudelijke taken zodat zij meer tijd hebben om voor de hulpbehoevende te zorgen. Daarbij kun je ook niet zien waarom iemand wel naar haar werk kan en geen w.c. kan poetsen. :) Extra hulp moet je zelf inkopen en je hebt ook een eigen bijdrage afhankelijk van je inkomen. Kortom, laat die puzzel maar aan de w.m.o over, daar zijn ze voor.

Wat je wel of niet mag doen is denk ik per organisatie afhankelijk en kan je dochter het beste daar informeren. Verder maak je met de cliënt afspraken over wat zij graag willen wat je doet. Kan best zijn dat dit gezin al lang geen hulp heeft gehad of geen goede hulp waardoor veel vervuild is. Maak dat gewoon bespreekbaar.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:28

ik ben huishoudelijk hulp en doe gewoon alles wat bij een schoon huis hoort?
nu werk ik bij de ggz, samen met cliënten dus die ik stimuleer om te helpen.
maar een vieze rand in de wc maak ik schoon, ik verschoon bedden samen met de mensen
afwas doen we gewoon lekker samen.
de koelkast kijk ik samen met de mensen na, ik ga niet zomaar hun spul weg gooien...altijd in overleg.
kwa schoonmaakmiddel gebruik ik soms bleek, in die wc's waar de urinegeur overheerst.
ik ben wel eens ergens geweest waar achterstallig werk was.
ja balen, dus extra hard werk dan maar als het dan schoon is heb je resultaat toch?
ik zie eigenlijk het probleem niet zo.
inderdaad even navragen bij de organisatie wat wel en niet mag

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:34

Hier in Utrecht wordt er gezegd dat als je een gezonde partner hebt je geen thuishulp krijgt dus dat je man na een 40 urige werkweek de ‘zware dingen’ het huishouden nog moet doen.
Daarbij heeft mijn moeder thuishulp maar als mijn moeder vraagt of ze een keer bovenop de linnenkast wil stoffen dan wordt er gezegd dat ze dat niet mag 8)7
Deuren afnemen doet ze alleen het bovenste gedeelte, heb mijn moeder al aangeraden om te vragen om een ander maar die laat het zo.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:39

Ik snap niet dat die schoonmaakhulp krijgt. Met gezonde partner krijg je dat hier echt niet :n Was die zorg niet bedoeld voor dhr na de operatie? Helpen met wassen/douchen/aankleden etc...?

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:41

Isabonny: het lijkt me goed om te bedenken dat mensen die huishoudelijke hulp krijgen het waarschijnlijk niet kunnen. Om een veelheid van redenen. Ik had het er gisteren nog over, en ook hoeveel tegenstrijdige wensen, waarden en gevoelens er kunnen zijn. Bv wel de hoge standaard willen houden en tegelijkertijd frustratie dat het niet kan. Als het dan ook nog eens niet gaat zoals je hoopt dat het gaat kan dat voor een bewoner wel voelen als nog meer verlies over hoe ze in hun eigen huis kunnen wonen. Dat is uiteindelijk heel frustrerend en verdrietig (vind ik althans voor die bewoners) en iets waar je als huishoudelijke hulp volgens mij gewoon ruimte aan kunt bieden.

Grote achterstanden kun je niet zomaar wegwerk, maar bv :
Isabonny schreef:
Als een keuken zo vettig zou zijn, dan betekend dat , dat die al heel lang geen goede beurt heeft gehad. Als ik bij zo iemand zou moeten gaan poetsen, dan zou ik precies zo poesten als hij/zij dat zelf heeft gedaan....met een doekje hier en daar wat wrijven zodat het stofvrij is. Ik vind dat je niet met goed fatsoen van een thuishulp kunt verwachten dat die je huis een grondige beurt gaat geven als je tijdelijk uitgeschakeld bent.

leest niet prettig. Je weet niet wat er vooraf ging. Het doet er ook niet echt toe. Het is niet aan de huishoudelijke hulp te beoordelen wat wel en niet terecht is, maar aan de beoordelaars van de WMO.
De thuishulp is daarna gewoon voor het schoonmaken.
En ik zou van een huishoudelijke hulp niet verwachten dat die op dag 1 het hele huis perfect schoonmaakt, maar je kunt wel toewerken naar een beter resultaat door bv elke keer een klein stukje mee te nemen. (Ik denk dan ook dat als je dochter het tijd geeft en haar eigen draai vindt in het schoonmaken maar ook de mensen meer leert kennen en ze samen overeen komen wat wel en niet werkt, dat beter gaat lopen.)

Maar ik denk dat je dat ook leuk moet vinden: dat je de tijd die je hebt gebruikt om iets te geven aan de bewoners waar ze wat aan hebben / blij mee zijn. Expres weinig schoonmaken omdat iemand het zelf ook nooit deed, lijkt me daar niet bij te passen. Als dat je neiging is, is het werken met mensen thuis misschien niet de beste keuze. Want daar spelen de mensen gewoon een grote rol. En de thuishulp is daar niet om te veroordelen of op te voeden, maar om schoon te maken en te ondersteunen met het huishouden.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:42

chanicha schreef:
Hier in Utrecht wordt er gezegd dat als je een gezonde partner hebt je geen thuishulp krijgt dus dat je man na een 40 urige werkweek de ‘zware dingen’ het huishouden nog moet doen.
Daarbij heeft mijn moeder thuishulp maar als mijn moeder vraagt of ze een keer bovenop de linnenkast wil stoffen dan wordt er gezegd dat ze dat niet mag 8)7
Deuren afnemen doet ze alleen het bovenste gedeelte, heb mijn moeder al aangeraden om te vragen om een ander maar die laat het zo.

Dat vind ik niet zo raar. Als je man alleen zou wonen zou hij ook voor zijn huishouden moeten zorgen. Je hebt het tenslotte over een gezonde man.

Hier, Utrechtse Heuvelrug, heb je ook maar bepaalde taken die zijn toegestaan. Je kan dan wel uren bijkopen voor extra taken als kasten schoonmaken, etc. Deuren hals afnemen is inderdaad belachelijk, dan doe je je werk gewoon letterlijk half. Wel sneu, vaak zijn oude mensen hier echt de dupe van... die durven ook niet zoveel te vragen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:43

verootjoo schreef:
Ik snap niet dat die schoonmaakhulp krijgt. Met gezonde partner krijg je dat hier echt niet :n Was die zorg niet bedoeld voor dhr na de operatie? Helpen met wassen/douchen/aankleden etc...?

Daar is een verzorgde voor, geen huishoudelijke hulp.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:46

Jessix schreef:
verootjoo schreef:
Ik snap niet dat die schoonmaakhulp krijgt. Met gezonde partner krijg je dat hier echt niet :n Was die zorg niet bedoeld voor dhr na de operatie? Helpen met wassen/douchen/aankleden etc...?

Daar is een verzorgde voor, geen huishoudelijke hulp.


Dat weet ik, maar ik bedoelde meer of er vanuit het zkh niet de verkeerde hulp is aangevraagd, of dat er ergens in de indicatiestelling iets verkeerd ging (Nee, dat zal niet de eerste keer zijn)

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:47

mooi gezegd Shadow, ben het helemaal met je eens.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:51

verootjoo schreef:
Dat weet ik, maar ik bedoelde meer of er vanuit het zkh niet de verkeerde hulp is aangevraagd, of dat er ergens in de indicatiestelling iets verkeerd ging (Nee, dat zal niet de eerste keer zijn)

Oh ok, dan begreep ik je even verkeerd. Snap nu hoe je het bedoelde. :)

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:56

Netjes verwoord Shadow. Mee eens.

@TS, maak je niet te druk om 1 voorval. Je dochter heeft het keurig opgelost. Klaar dan toch? :-)

Vroegah, toen ik dit werk deed (30jr geleden ofoz?). Waren er volgens mij veel minder regels. Tuurlijk kom je van alles tegen. Schrijnend soms. Maar ik vond het ook heel leuk om wat te kunnen betekenen voor een ander. Sommige mensen kregen nauwelijks visite. Dan was ik het hoogtepunt van de week. Samen thee drinken (eerst de schimmel uit de pot schrobben! :D ) en een koekje eten. Maar goed, als ik jou zo lees zal dat wel niet meer mogen nu... :7

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:01

Shadow0 schreef:
Isabonny: het lijkt me goed om te bedenken dat mensen die huishoudelijke hulp krijgen het waarschijnlijk niet kunnen. Om een veelheid van redenen. Ik had het er gisteren nog over, en ook hoeveel tegenstrijdige wensen, waarden en gevoelens er kunnen zijn. Bv wel de hoge standaard willen houden en tegelijkertijd frustratie dat het niet kan. Als het dan ook nog eens niet gaat zoals je hoopt dat het gaat kan dat voor een bewoner wel voelen als nog meer verlies over hoe ze in hun eigen huis kunnen wonen. Dat is uiteindelijk heel frustrerend en verdrietig (vind ik althans voor die bewoners) en iets waar je als huishoudelijke hulp volgens mij gewoon ruimte aan kunt bieden.
.

Juist dit
Je krijgt iemand van de gemeente om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb aangegeven juist te willen doen wat ik nog kan, maar dat het zwaardere werk gewoon niet meer lukt.
Trappetje op en af bv.. dat gaat niet meer en ook hier een man in huis , ziet er gezond uit maar heeft nieuwe knie dus kan ik ook niet te zwaar belasten.

Dus degene die mij helpt ben ik heel blij mee dat zij doet wat ik echt niet kan.
Stofzuigen en dweilen enz doen we gewoon zelf, gaat echt om het werk wat we niet kunnen en als ik een goede week heb doe ik ook meer dan in een slechte week.
Kwestie van overleggen, ben blij dat degene die mij helpt niet zo reageert als in de openingspost

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:21

Shadow0 schreef:
Maar ik denk dat je dat ook leuk moet vinden: dat je de tijd die je hebt gebruikt om iets te geven aan de bewoners waar ze wat aan hebben / blij mee zijn. Expres weinig schoonmaken omdat iemand het zelf ook nooit deed, lijkt me daar niet bij te passen. Als dat je neiging is, is het werken met mensen thuis misschien niet de beste keuze. Want daar spelen de mensen gewoon een grote rol. En de thuishulp is daar niet om te veroordelen of op te voeden, maar om schoon te maken en te ondersteunen met het huishouden.

Wow fijne aanname over de werkethiek van de dochter van TS. Het is toch niet zo raar als je thuishulp krijgt dat het dan toch niet helemaal normaal aanvoelt dat je de plee van maandenlange troep moet gaan ontdoen terwijl de dagelijkse dingetjes veel meer nut hebben? Ik bedoel als ik de wc niet kan schrobben en ook niet kan stofzuigen dan vraag ik echt niet of de hulp uitgebreid de wc gaat doen. Dan heeft het toch veel meer zin om gewoon even met schoonmaakmiddel te doen zodat er daarna ook nog tijd is voor stofzuigen?

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:26

Een huishoudelijke hulp is er om het huis/gebruikte ruimtes leefbaar te houden, ramen lappen buiten, op een trap staan, ruimtes die niet gebruikt worden, daar mogen ze niets aan doen. En een leefbaar huis kan zeker met kalkaanslag in de pot.
Maar wanneer je bij een oud mensje voor het eerst komt en je ziet dat het haar echt compleet boven het hoofd is gegroeid dan lijkt het me niet meer dan normaal om elke keer, indien mogelijk, een stukje van die vieze keuken mee te pakken.

Anoniem

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:29

Ik heb een tijdje in de thuiszorg gewerkt en bij mij lag het er heel erg aan hoe iemand het vroeg. Ik kwam regelmatig bij dames thuis die zelf nog heel wat klusjes in huis konden doen (wc een beetje netjes houden, keuken opgeruimd etc) en die vonden het dan fijner als ik hielp met klusjes als het laminaat in het speciale onderhoudsspul zetten. Dikke prima. Heb ook een keer vier uur lang de ramen gelapt, want mevrouw had het huis zelf al opgeruimd en een beetje schoongemaakt en ze had liever dat ik de ramen even deed.

Ik trok de grens (en die kreeg ik ook mee vanuit de instantie) bij dingen die echt vies waren. Als het duidelijk is dat een wc al maanden niet is schoongemaakt en het is onhygienisch voor mij om dat schoon te gaan maken moet er een instantie ingeschakeld worden die daar beter mee om kan gaan en daarnaast moet er gekeken worden naar hoe het kan dat de client het zo ver heeft laten komen.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:31

Emmaa_ schreef:
Als het duidelijk is dat een wc al maanden niet is schoongemaakt […] en daarnaast moet er gekeken worden naar hoe het kan dat de client het zo ver heeft laten komen.

Wat goed, dat herinner ik me helemaal niet zo uit de tijd dat ik dit werk deed. Maar misschien is mijn geheugen niet zo goed meer. :Y) Wij maakten die wc's gewoon schoon....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:33

Ir111 schreef:
Emmaa_ schreef:
Als het duidelijk is dat een wc al maanden niet is schoongemaakt […] en daarnaast moet er gekeken worden naar hoe het kan dat de client het zo ver heeft laten komen.

Wat goed, dat herinner ik me helemaal niet zo uit de tijd dat ik dit werk deed. Maar misschien is mijn geheugen niet zo goed meer. :Y) Wij maakten die wc's gewoon schoon....

Het was in mijn geval ook wel echt een bijbaantje. Een beetje smerigheid moest ik wel gewoon mee om kunnen gaan maar als het echt dusdanig uit de klauwen was gelopen dat ik het niet meer als een hygienische situatie zag moest ik de organisatie op de hoogte brengen en het verder laten. Ook als bepaalde ruimtes echt hoarder-smerig waren ofzo moest ik mijn handen er echt vanaf trekken. Moet ook zeggen dat de meeste clienten eens in de 2 weken 2 uur hadden ofzo, dus echt tijd om hele specifieke smerige dingen aan te pakken had ik niet als ik er ook nog een stofzuiger doorheen wilde halen.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:38

Magrathea schreef:
Wow fijne aanname over de werkethiek van de dochter van TS. Het is toch niet zo raar als je thuishulp krijgt dat het dan toch niet helemaal normaal aanvoelt dat je de plee van maandenlange troep moet gaan ontdoen terwijl de dagelijkse dingetjes veel meer nut hebben?


Als er andere dingen zijn die ook gedaan moeten worden kan dat natuurlijk ook de prioriteit zijn. Maar het lijkt me gewoon echt goed om te beseffen dat thuishulp bij uitstek komt bij mensen die om welke reden dan ook kwetsbaar zijn, en om welke reden dan ook het huishouden niet goed kunnen doen. Waarbij er echt heel vaak sprake zal zijn van een combinatie van factoren, en gemengde gevoelens bij de mensen, sociale onhandigheid of onmacht, wat dan ook.

Als je dat heel erg vanuit een 'zo zou het moeten zijn' benadert geeft dat ontzettend veel frustratie, bij jezelf en ook bij de mensen die hulp ontvangen (die de afkeuring ook wel voelen.) (En dat samen geeft vervolgens nog meer spanning vermoedelijk.)

Citaat:
Ik bedoel als ik de wc niet kan schrobben en ook niet kan stofzuigen dan vraag ik echt niet of de hulp uitgebreid de wc gaat doen. Dan heeft het toch veel meer zin om gewoon even met schoonmaakmiddel te doen zodat er daarna ook nog tijd is voor stofzuigen?

Ik denk dat het echt belangrijk is om in het oog te houden dat je vooral ook mensen helpt met hun huishouden. En dat het daarin dus belangrijk is om ook recht te doen aan de mensen, aan hun wensen en prioriteiten. Want ook al kunnen ze het niet meer zelf, het is wel hun huis en hun leven.

En er is helemaal niets mis met nadenken of een bepaald aspect van een vak je wel of niet ligt, toch? Het is voor iedereen fijner als het een passende match is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132050
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:45

Wat ook meespeelt is dat er een flinke wachttijd is. Op het moment dat je hulp aanvraagt, doet eerst de gemeente er 4 weken over om je verzoek in behandeling te nemen. Daarna wordt er een afspraak gepland voor over tig weken met een coordinator van de WMO. Vervolgens komt er een coordinator van instantie die huishoudelijke zorg verleent langs, ook dat kan een tijd duren. Daarna gaan ze proberen iemand te vinden die je komt helpen. Het kan zomaar zijn (ook in spoedgevallen, want daar doen ze niet echt aan) dat je tussen een eerste contactmoment en daadwerkelijke hulp 3 maanden kwijt bent. En dat kan ook verklaren waarom er achterstallig onderhoud is in de huishouding.