Afstuderen 2020

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:28

Bubblewrap schreef:
Gekke ingeving mbt sport.
Maar zijn er geen bokkers die voor of na stage kunnen sporten op de route naar stage/huis, zoals hardlopen/racefietsen?
Als je van tevoren sport, is een douche op stage wel essentieel :+

Kun je waarschijnlijk niet zoveel als nu, maar kun je wel even je ei kwijt ;)


Ik "sport" door naar stage op en neer te fietsen xD (ruim 25 minuten heen met stukken duin op)
Maar ik moet zeggen dat ik voor de rest het sporten er bij doen wel erg moeilijk vind, ik sporte vroeger veel meer, maar ik kom thuis en plof neer zonder energie over.
Dus ik moet nog even uitvogelen hoe ik de sportschool weer toevoeg aan mijn ritme met stage

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 08:34

Bubblewrap schreef:
Gekke ingeving mbt sport.
Maar zijn er geen bokkers die voor of na stage kunnen sporten op de route naar stage/huis, zoals hardlopen/racefietsen?
Als je van tevoren sport, is een douche op stage wel essentieel :+

Kun je waarschijnlijk niet zoveel als nu, maar kun je wel even je ei kwijt ;)

Ik rijd paard en doe dit toch wel gewoon in de avond en het weekend. Uiteraard even afwachten of dit straks met het echte afstuderen ook nog gaat...

Tot nu toe loop ik vast op mijn probleemanalyse die ik dus nodig heb om groen licht te krijgen dat ik uberhaupt mag starten. Zat er gisteravond ff heel erg doorheen. Vandaag een telefoongesprek met de opdrachtgever dus dan hopelijk helderheid zodat ik ook verder kan.

Iemand tips voor wat helpt gedurende je scriptie als ik vaker zulke “oliebol het wil allemaal niet ” momenten heb :’) ik zie mezelf dit nog wel vaker hebben namelijk

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:12

Ik ga ook afstuderen! Als mijn onderzoeksplan is goedgekeurd begin ik 10 februari. Ik studeer vastgoed & makelaardij en ga afstuderen bij een woningbelegger.

Mijn gouden tip is vooral om naar onderzoeksplannen te kijken van andere scripties. Dit is te vinden in de HBO kennisbank. Mijn plan is nu één keer afgekeurd (niet heel vreemd overigens, gebeurt meestal) en heb nu de feedback verwerkt en naar mijn begeleider van school gestuurd voor een extra check. Ben benieuwd of ik groen licht krijg om het in te leveren!

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:34

Felien_Kyra schreef:
Tot nu toe loop ik vast op mijn probleemanalyse die ik dus nodig heb om groen licht te krijgen dat ik uberhaupt mag starten. Zat er gisteravond ff heel erg doorheen. Vandaag een telefoongesprek met de opdrachtgever dus dan hopelijk helderheid zodat ik ook verder kan.

Iemand tips voor wat helpt gedurende je scriptie als ik vaker zulke “oliebol het wil allemaal niet ” momenten heb :’) ik zie mezelf dit nog wel vaker hebben namelijk


Heel herkenbaar dit! Bij mij is het op zo’n moment altijd wel tijd om hulp te gaan vragen. Ik ben wel iemand die altijd alles probeert totdat ik er niet meer uit kom (niet altijd even handig).
Veel succes met je telefoongesprek!

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:02

Felien_Kyra schreef:
Bubblewrap schreef:
Gekke ingeving mbt sport.
Maar zijn er geen bokkers die voor of na stage kunnen sporten op de route naar stage/huis, zoals hardlopen/racefietsen?
Als je van tevoren sport, is een douche op stage wel essentieel :+

Kun je waarschijnlijk niet zoveel als nu, maar kun je wel even je ei kwijt ;)

Ik rijd paard en doe dit toch wel gewoon in de avond en het weekend. Uiteraard even afwachten of dit straks met het echte afstuderen ook nog gaat...

Tot nu toe loop ik vast op mijn probleemanalyse die ik dus nodig heb om groen licht te krijgen dat ik uberhaupt mag starten. Zat er gisteravond ff heel erg doorheen. Vandaag een telefoongesprek met de opdrachtgever dus dan hopelijk helderheid zodat ik ook verder kan.

Iemand tips voor wat helpt gedurende je scriptie als ik vaker zulke “oliebol het wil allemaal niet ” momenten heb :’) ik zie mezelf dit nog wel vaker hebben namelijk


Wen er maar aan :') die momenten komen vaak voor. Helemaal als je een school hebt die de eisen iedere keer veranderd :+

Wat voor mij hielp was proberen een helikopter view toe te voegen. Als in even een dagje niet eraan zitten en dan met frisse moed en een andere kijk er nog eens door heen gaan. Vaak met de feedback die je hebt gehad zie je vaker de problemen waar de school tegen aan loopt m.b.t. de eisen.

Succes in iedere geval!!




ik heb gisteren mijn scriptie ingeleverd. Ik hoop dat het een GO krijgt om naar de tweede lezer te mogen.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:02

Spannend Blingh!

Eelmo

Berichten: 2955
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:30

Probeer jezelf niet al te hard aan te pakken als je zo'n dag hebt. Soms wil het een dagje niet, en accepteer dat dan ook :) Doe idd een stapje terug, dan loopt het vaak vanzelf wel weer los.

Ik vind het nog een beetje onwerkelijk dat ik nu gewoon echt ga afstuderen. Mijn grote-mensen-leven gaat gewoon beginnen :wow:

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:09

ArankaM schreef:
Hee leuk ik studeer dit jaar ook af voor voedingsmiddelentechnologie! Ik neem aan dat je op de HAS zit, want ik begin dezelfde datum :Y) Welke richting heb je gekozen?

Leuke studies allemaal! Wat zijn jullie plannen hier na? Werken/doorstuderen/ reizen?

Ik ga als ik afgestudeerd ben op zoek naar een baan. Aan de ene kant vind ik het onwerkelijk en aan de andere kant ben ik er ook erg aan toe. :D


Op welke HAS zit jij als ik vragen mag! ik zit op de HAS in Venlo!

Ik begin een beetje ''paniek'' te krijgen. over drie weken beginnen we met afstuderen, alleen school heeft de projectbedrijven en de groepjes nog niet bekend gemaakt. ik ben graag op tijd voorbereid enzo. Medestudenten zeggen dat het pas in de eerste week bekend gemaakt zal worden. ik vind dat echt laat.. dan is al 1 week van de 20 verloren.

roxiie

Berichten: 7832
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:57

Dat was bij mij ook zo, afstuderen begon bij wijze van op 1 februari, maar de eerste bijeenkomst van de TC (voor goedkeuren onderzoeksplan etc) was dan pas 15 februari. Dus dan waren er al twee weken ‘weg’

Een semester eerder je plan al laten goedkeuren kon niet, want daarvoor moest je afstudeerdossier geopend zijn...

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:19

BlackBeautyZ schreef:
ArankaM schreef:
Hee leuk ik studeer dit jaar ook af voor voedingsmiddelentechnologie! Ik neem aan dat je op de HAS zit, want ik begin dezelfde datum :Y) Welke richting heb je gekozen?

Leuke studies allemaal! Wat zijn jullie plannen hier na? Werken/doorstuderen/ reizen?

Ik ga als ik afgestudeerd ben op zoek naar een baan. Aan de ene kant vind ik het onwerkelijk en aan de andere kant ben ik er ook erg aan toe. :D


Op welke HAS zit jij als ik vragen mag! ik zit op de HAS in Venlo!

Ik begin een beetje ''paniek'' te krijgen. over drie weken beginnen we met afstuderen, alleen school heeft de projectbedrijven en de groepjes nog niet bekend gemaakt. ik ben graag op tijd voorbereid enzo. Medestudenten zeggen dat het pas in de eerste week bekend gemaakt zal worden. ik vind dat echt laat.. dan is al 1 week van de 20 verloren.

Ik in den Bosch! Dat laat bekendmaken is bij ons ook zo, heel irritant inderdaad!

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:42

Ik mag 3 februari beginnen met afstuderen *\o/* .

Moest mijn stage herkansen, maar nu gehaald met een 7,5 *\o/*

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:32

Es_ther schreef:
Ik mag 3 februari beginnen met afstuderen *\o/* .

Moest mijn stage herkansen, maar nu gehaald met een 7,5 *\o/*

Gefeliciteerd! Mooi cijfer! *\o/*

Roquen

Berichten: 1605
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:41

Ik meld me ook. Ik ben net begonnen met afstuderen en hoop eind juni klaar te zijn. Ik studeer natuur en cultuur erfgoed management in Denemarken, maar heb een afstudeerstage in Nederland. Ik ga onderzoek doen naar buiten educatie en een lesprogramma ontwikkelen voor een natuurpark. Ontzettend veel zin in, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Volgende week gelukkig een gesprek met mijn begeleider.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:47

Ik val ook eventjes binnen. Ik vind het zo grappig hoe de verschillende studies in elkaar zitten.
Ik heb afgelopen jaar mijn bachelor Diergeneeskunde gehaald, maar no way dat dat afstuderen is. Ik moet de master afronden voordat ik dierenarts ben. Dus alhoewel ik al een diploma heb, ben ik nog 3 jaar verwijderd van het echt afstuderen :=

Heel veel succes aan iedereen die wel afstudeert! Hopelijk kan ik over 2 jaar lekker meepraten in de 2020 topic :D

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:05

Yes ik mag me ook melden! Ik studeer Tourism Management in Haarlem en mag 3 februari beginnen met afstuderen. Ik hoop heel erg dat ik in juni klaar ben.
Ik hoef gelukkig niet mee te lopen bij het bedrijf, werk dus echt vanaf thuis. Maar hierdoor ben ik ook een beetje bang want thuis is er allemaal afleiding. :+ Ik woon ook in een gat dus even ergens naar toe, zoals een bieb, is ook niet echt een optie.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 23:06

emilyslaluna schreef:
Ik val ook eventjes binnen. Ik vind het zo grappig hoe de verschillende studies in elkaar zitten.
Ik heb afgelopen jaar mijn bachelor Diergeneeskunde gehaald, maar no way dat dat afstuderen is. Ik moet de master afronden voordat ik dierenarts ben. Dus alhoewel ik al een diploma heb, ben ik nog 3 jaar verwijderd van het echt afstuderen :=

Heel veel succes aan iedereen die wel afstudeert! Hopelijk kan ik over 2 jaar lekker meepraten in de 2020 topic :D


Haha ik moest gelijk denken aan: LOTJE :D lees nog altijd je topic!




Voor nu ga ik slapen, zal morgen is even bijlezen in het topic. Zag al reacties voor bij komen op mijn vraag over wat te doen in stress momenten of momenten dat je t even niet meer weten haha. Ben benieuwd

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:21

Felien_Kyra schreef:
Haha ik moest gelijk denken aan: LOTJE :D lees nog altijd je topic!

Hihihi, Lotje is overal *\%/* Nee grapje, super leuk dat je nog volgt! We spreken elkaar wel in het volgtopic, dan hoeven anderen geen last te hebben van ons _O-

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:18

vraagje aan de mensen die aan het afstuderen zijn (of net klaar zijn)

Hoe zit het met tijd? bij ons staat er 40 u per week voor. hebben jullie het iedere week echt druk met afstuderen? hoeveel tijd spenderen jullie er gemiddeld per week aan?

reden van de vraag: ik werk rond de 28 uur, bij een bedrijf en functie wat mijn toekomst waarschijnlijk gaat zijn, best hoge functie voor iemand van mijn leeftijd... ik wil liever niet deze baan opzeggen.. ik wil best iets minder gaan werken, maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. ik wil natuurlijk wel ook nog een leven hebben naast werk en afstuderen.

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:27

Roquen schreef:
Ik meld me ook. Ik ben net begonnen met afstuderen en hoop eind juni klaar te zijn. Ik studeer natuur en cultuur erfgoed management in Denemarken, maar heb een afstudeerstage in Nederland. Ik ga onderzoek doen naar buiten educatie en een lesprogramma ontwikkelen voor een natuurpark. Ontzettend veel zin in, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Volgende week gelukkig een gesprek met mijn begeleider.


Wat super leuk! Vorig jaar een vak Erfgoed educatie gedaan, was echt heel interessant.
Een deel van mijn afstudeerproject (ik heb er 2, één in informeel en één in formeel onderwijs) bestond ook uit het ontwikkelen van een educatief product. Alleen dan voor een speelbos.
In het begin is het idd lastig te bedenken waar te beginnen. Ben nu het verslag over het ontwerp proces aan het schrijven en merk hoeveel ik heen en weer ben gegaan in het proces. Dat is op zich niet erg, alleen lastig voor het opschrijven ;).
Uiteindelijk komt er een punt dat je gewoon begint en dat blijkt dan het beste startpunt te zijn.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:46

BlackBeautyZ schreef:
vraagje aan de mensen die aan het afstuderen zijn (of net klaar zijn)

Hoe zit het met tijd? bij ons staat er 40 u per week voor. hebben jullie het iedere week echt druk met afstuderen? hoeveel tijd spenderen jullie er gemiddeld per week aan?

reden van de vraag: ik werk rond de 28 uur, bij een bedrijf en functie wat mijn toekomst waarschijnlijk gaat zijn, best hoge functie voor iemand van mijn leeftijd... ik wil liever niet deze baan opzeggen.. ik wil best iets minder gaan werken, maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. ik wil natuurlijk wel ook nog een leven hebben naast werk en afstuderen.


Hoelang heb je om af te studeren?

Ik heb mijn leven even op pauze gezet om dit er doorheen te rammen zodat ik aan mijn toekomst kan werken. Het is even doorbijten maar daarna ben je er vanaf.

Als je het een beetje goed kan inplannen heb je er niet per sé 40 uur per week voor nodig. Maar dit ligt ook heel erg aan je eigen kunnen en de studie ofcourse.

Ik zou wel voor de baan gaan. Vooral als het een kans in een lifetime is. :o



---
Hier niks meer gehoord van school dus even een mail eruit gedaan met de vraag of ze een tijdsindiactie hebben wanneer iets wordt doorgelezen en ik klaar met scriptie ben.

Eelmo

Berichten: 2955
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:49

Roquen schreef:
Ik meld me ook. Ik ben net begonnen met afstuderen en hoop eind juni klaar te zijn. Ik studeer natuur en cultuur erfgoed management in Denemarken, maar heb een afstudeerstage in Nederland. Ik ga onderzoek doen naar buiten educatie en een lesprogramma ontwikkelen voor een natuurpark. Ontzettend veel zin in, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Volgende week gelukkig een gesprek met mijn begeleider.


Klinkt als een onwijs gave studie, en tof project! :D
Ik wil misschien komend academiejaar een extra minor museumkunde doen in de hoop iets meer jou richting in te kunnen dan echt droog wetenschappelijk onderzoek :)


Tijdens mijn vorige stage heb ik wel echt sommige weken 40u gemaakt. Maar het ligt er idd aan hoe lang je hebt, en wat je moet doen. Heb je veel praktisch werk of alleen literatuuronderzoek? Dat maakt allemaal enorm veel uit voor je planning.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:53

Mijn hele afstuderen is onderzoek dmv literatuur, veldonderzoek, testjes uitzetten en uitvoeren.

Dus ik ben 20 weken lang aan het onderzoeken :').

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:21

Es_ther schreef:
Mijn hele afstuderen is onderzoek dmv literatuur, veldonderzoek, testjes uitzetten en uitvoeren.

Dus ik ben 20 weken lang aan het onderzoeken :').


Dit is bij mij inderdaad ook zo. Ik heb een combinatie van literatuuronderzoek, een enquête en minimaal vijf interviews met deskundigen. In twintig weken moet het af

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:48

ik heb meer literatuur. misschien een paar keer ergens op bezoek. (eigen onderzoek)

maarja dit hangt natuurlijk ook af wat voor bedrijf school voor me zoekt. misschien wil dat bedrijf wel dat ik daar 3x in de week ben ofzo...

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:09

Ik kom even wat motivatie opdoen hier hoor! Ben na mijn bachelor fysiotherapie een opleiding tot osteopaat voor dieren gaan volgen. 3 jaar lessen en examens heb ik al een tijdje afgesloten maar mijn thesis laat een beetje op zich wachten ☺️. Ik ben vorig jaar 6 weken na mijn bevalling fanatiek gaan schrijven maar dit was helaas te kort om de deadline te halen. Nu dus al een halve thesis maar de rest moet voor half april af zijn en dan moet ik in mei presenteren.
Ik vind het ontzettend moeilijk om te werken, 2 paarden en een gezin te hebben en dan ook nog hier tijd voor vrij te maken..
Waarschijnlijk een ander verhaal dan de meesten van jullie maar hoop toch wat motivatie op te doen! Wil eindelijk dat papiertje in ontvangst kunnen nemen.