Salaris onderhandelingen, tips & tricks

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Salaris onderhandelingen, tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 15:11

Afgelopen april had ik het geluk dat ik bij mijn huidige werkgever mocht doorgroeien naar een hogere functie. Hier zat alleen 1 maar aan. Ik moest me het eerste half jaar bewijzen.

Ik heb een vast contract bij deze werkgever, maar dus een proeftijd van 6 maanden binnen mijn huidige functie. Mocht het niet werken mag ik terug naar mijn oude functie. Ik ga er overigens van uit dat ik mag aanblijven in de functie. Ik heb er nu 4 van de 6 maanden op zitten en nog niet gehoord dat het niet goed gaat of dat ik achterblijf ten opzichte van mij collega's.

Ik verdien nu ongeveer hetzelfde per maand als in mijn oude functie maar ben 3 uur per week minder gaan werken. Van 40 naar 37 uur.
Ik werk nog steeds in mijn oude salaris schaal maar heb ik een toelage gekregen om die 3 uur te compenseren, dit is in verband met mijn proeftermijn.

Wanneer ik mag aanblijven in mijn nieuwe/huidige functie ga ik twee salarisschalen omhoog, maar we hebben nog geen inschaling in deze schaal besproken.

Ik heb dus nog ruimte om te onderhandelen over mij salaris.

Nu heb ik de kans om, samen met mijn ouder, mijn droomhuis te kopen (boerderij met stallen + veel grond) Maar daar heb ik natuurlijk wel een hypotheek voor nodig. Nu is mij er dus alles aangelegen om zo hoog mogelijk ingeschaald te worden. Ik heb het wel eens met collega's op locatie gehad over wat zij verdienen en zie dat ik op dit moment gewoon echt een goedkope kracht ben voor het bedrijf. Ik vind zelf dat ik wel meer waard ben gezien mijn inzet en de verantwoordelijkheden die ik draag, dus ben ik me op internet suf aan het lezen over de diverse technieken rondom salaris onderhandelingen.

Tijdens mijn research bedacht ik me dat er op bokt ook vast mensen zitten die hier ervaring mee hebben en misschien handige tips/tricks hebben voor wanneer ik het gesprek aan ga volgende week.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn en hoe jullie dit hebben aangepakt.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:21

Bedenk van te voren goed waar je op uit wilt komen en weet te verklaren waarom je dat waard bent.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Salaris onderhandelingen, tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:27

Wanneer je weet wat collega’s in dezelfde functie met dezelfde uren en ervaring verdienen kun je dat salaris als richtlijn aanhouden. Handig om te weten in welke schaal je komt , ook om de doorgroeimogelijkheden .

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:30

Vaak is de beste tip om het bedrijf het eerste aanbod te laten doen. Alleen zij kennen jouw oude salaris al, dus daar heb je helaas geen voorsprong mee!

Ohja vraag ook altijd naar een netto aanbod/berekening, omdat het verschil bruto vaak heel groot lijkt, terwijl er wellicht netto weinig extra's over blijft.

Ik heb ook wel eens het 'ezelsbruggetje' gehoord: het begin salaris van je nieuwe schaal + (hoeveel jaar ervaring je hebt x de jaarlijkse verhoging).

Dus stel de salarisschaal is 2000 tot 3500 euro. Jaarlijkse verhoging 100 euro.
Je hebt 5 jaar ervaring in deze markt/type functie etc. Dan zou je circa 2000 + (100x5)= 2500 euro minimaal moeten verdienen. Grove inschatting

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Salaris onderhandelingen, tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:43

Eerst naar de hypotheekadviseur om te kijken wat je nodig hebt lijkt me? Dergelijke constructies zijn volgens mij niet meer zo vanzelfsprekend in het kader van de financiering. Dus kan wel eens anders zijn als je nu denkt.

Wel belangrijk voor je de onderhandelingen in gaat denk ik...

En verder ja... Niet verwachten dat je veel meer gaat krijgen dan je collega's in dezelfde functie met meer ervaring.

Zelf zou ik ook eens in gesprek gaan op jouw initiatief met je leidinggevende over je functioneren.

Denk vooraf ook na over welke secundaire arbeidsvoorwaarden ze je kunnen bieden, of je dit zou willen en indien je het niet wilt hoe je er geld uit kan banketstaaf.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 15:52

Janine1990 schreef:
Eerst naar de hypotheekadviseur om te kijken wat je nodig hebt lijkt me? Dergelijke constructies zijn volgens mij niet meer zo vanzelfsprekend in het kader van de financiering. Dus kan wel eens anders zijn als je nu denkt.

Wel belangrijk voor je de onderhandelingen in gaat denk ik...

En verder ja... Niet verwachten dat je veel meer gaat krijgen dan je collega's in dezelfde functie met meer ervaring.

Zelf zou ik ook eens in gesprek gaan op jouw initiatief met je leidinggevende over je functioneren.

Denk vooraf ook na over welke secundaire arbeidsvoorwaarden ze je kunnen bieden, of je dit zou willen en indien je het niet wilt hoe je er geld uit kan banketstaaf.


Met betrekking tot het huis zijn er al gesprekken met een adviseur geweest en ook op welke manier we het kunnen financieren.

Wat mijn directe collega's verdienen weet ik niet precies. Ik werk niet dagelijks met mijn directe collega's. Wat ik zie is dat er collega's met lager gewaardeerde functies veel meer verdienen als ik (bijna 1000 per maand meer). Er zijn zelfs mensen in functies die 5 schalen lager zitten die ongeveer even veel verdienen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:56

davinci2412 schreef:
Met betrekking tot het huis zijn er al gesprekken met een adviseur geweest en ook op welke manier we het kunnen financieren.

Wat mijn directe collega's verdienen weet ik niet precies. Ik werk niet dagelijks met mijn directe collega's. Wat ik zie is dat er collega's met lager gewaardeerde functies veel meer verdienen als ik (bijna 1000 per maand meer). Er zijn zelfs mensen in functies die 5 schalen lager zitten die ongeveer even veel verdienen.


Ah, dat is mooi... En hoe haalbaar acht je het cq. is het haalbaar met je huidige salaris?

Wat betreft lagere functies, ga daar niet meteen op af!
Ik werkte jaren geleden bij een administratief bedrijf, waar ze een HBO diploma vroegen voor een hele simpele functie, kreeg ik bruto 12 euro per uur. (destijds, 4 jaar geleden! was dit voor mij een hele mooie stap)
Nu werk ik in een MBO+ functie met mijn HBO diploma, maar heb ik bruto 3200 ex. toeslagen voor 36 uur.

Een jaar na eerstgenoemde functie ondervond ik dat je in de zuivel als productiemedewerker/operator (voor de eenvoudigste klussen, veel MBO/havo scholieren die dit in de vakanties deden!) maar liefst 14 euro per uur kreeg, exclusief de ORT!

Je kan niet elke functie tegen elkaar afzetten daarin.
Ik weet dat ik ondanks mijn HBO diploma en mijn MBO+ functie met enorme verantwoordelijkheden nog steeds minder verdien dan een aantal operators bij ons in de fabriek. Die in feite tegenwoordig niet meer zijn dan 'knopjedrukkers' (niet mijn woorden). Ze hebben doorgaans vele jaren opgebouwd, draaien onregelmatige diensten, noem het maar op. Dat is ook het leven. Iedereen bouwt in de loop der tijd zijn/haar eigen leven op met bijbehorende kosten. Dat ik een HBO diploma heb en veel meer verantwoordelijkheden, betekent echt niet dat zij minder waard zijn en salaris zouden moeten inleveren ten opzichte van mij. Het betekent slechts dat ik in een hele andere levensfase zit en nog veel meer ruimte heb om op te bouwen.

Dus wees echt voorzichtig met het beoordelen van mensen in 'lagere' functies.

Ik heb geluk gehad in de afgelopen 4 jaar... Geluk met de branche waarin ik werk (zuivel) en hoe Randstad voor mij heeft onderhandeld tussen diverse locaties. Locaties die mij heel erg graag wilden hebben en er dan meer aan uitgeven. En vervolgens een leidinggevende die zonder pardon een schaal en een trede erbij geeft bij indiensttreding bij de opdrachtgever.
Hierbij heb ik een collega, mannelijk, 10 jaar ouder, die ongeveer 400 euro per maand minder verdiend dan ik in dezelfde functie. Hij is op een andere manier binnen gekomen en heeft wel dezelfde stap gemaakt als ik bij het indiensttreden bij de organisatie. Alleen had hij gewoon al veel minder functiejaren, die ik al heb meegekregen vanuit andere functies.

Heel kort: Dat Jantje met zijn 35 jaar ervaring in een lagere functie 1000 euro per maand meer verdient, zegt eigenlijk nog niets over jouw potentiële salarisverhoging.

Wat dat betreft moet je eigenlijk je salaris helemaal niet afzetten tegen collega's, dat geeft een beetje het Calimero effect als je niet oppast (mijn collega doet dat enorm sinds hij het weet).
Wat belangrijk is is dat jij goed weet waar je staat in het bedrijf, qua waardering. Dus knoop het gesprek eens aan met je leidinggevende. Zoek zelf je pijnpunten op, je twijfels, en trek zo iets uit je leidinggevende. Zelf ervaar ik juist dat goed werk herkend en benoemd wordt, maar dat kan per bedrijf verschillen. Uit zo'n gesprek haal je een heleboel. Je laat jezelf even zien bij je leidinggevende en doordat je vragen hebt die in zijn belang en dat van het bedrijf zijn, laat je ook even weten dat je je verantwoordelijk voelt. Bam, pluspunten.
Je krijgt terugkoppeling op basis waarvan je weet waar je aan moet werken, maar op basis waarvan je inzicht krijgt in je onderhandelingspositie.

Je kan heel stevig onderhandelingen in gaan, maar als je niet weet waar je zelf staat kan je ook een behoorlijke teleurstelling te verwerken krijgen. Persoonlijk vind ik het een beetje dubbel dat je de afgelopen maanden slechts compensatie hebt gekregen voor de 3 uur die je minder werkt. Natuurlijk is het goed dat jij als persoon hierin beschermd wordt. Maar je werkgever heeft er wel 6 maanden lang een andere functie voor terug gehad die normaal gesproken wellicht meer had gekost.
Het geeft mij de indruk dat ze wat terughouden kunnen zijn, maar opnieuw, dat is wellicht persoonlijk. Daarom zou ik niet zo zeer ook terughoudend zijn, maar wel met een helder voorstel komen waarbij je ook eventuele 'negatieve' argumenten van hun kant kan weerleggen.
Dus weet goed wat je kan verwachten. Wellicht komen ze met secundaire arbeidsvoorwaarden, welke zou je dan wel en welke zou je dan niet accepteren? En als je het niet wil accepteren, wat is dan redelijk om er voor in de plaats te vragen?

Persoonlijk denk ik niet dat je het moet gaan zoeken in technieken. Gewoon goed weten waar je zelf staat en een helder plan hebben. Daarmee laat je ook zien dat je niet snel loopt te wankelen en daarmee bezorg je jezelf weer credits en dat draagt dan weer bij aan je overredingskracht.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:18

Vraag een tussentijds gesprek aan. Geef aan dat er nu 4 van de 6 maanden op zitten en je graag hoort wat hij/zij van jouw functioneren vind.

Vraag vervolgens wat je kunt verwachten aan verhoging van je salaris als deze functie over 2 maanden wordt vast gezet.

Is dit lager dan je verwacht of van wat je vind dat je waard bent, dan begint het spel der onderhandeling.
Jij zal goede argumenten moeten hebben (persoonlijk koppel ik deze liever aan mijn eigen functioneren, dan aan wat andere verdienen, ieder heeft zijn/haar eigen weg bewandelt).
Kom je er dan nog steeds niet samen uit, vraag dan concreet wat ze van jou verwachten en op welke termijn om hoger ingeschaald te worden.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:06

ik ben wel benieuwd hoe het onderhandelen is verlopen. :o