FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 10:58

Zo juist las ik dit artikel:
https://nos.nl/artikel/2345687-fnv-wil-thuiswerkvergoeding-afdwingen.html

De vakbonden willen dus een thuiswerkvergoeding afdwingen.

Nu ben ik benieuwd wat men hier van denkt.
Zelf vind ik het niet meer dan logisch dat je 's avonds en in het weekend niet bereikbaar bent, dat hoor je (imo) ook niet te zijn als je wel op kantoor werkt.
Verder krijg ik al sinds maart gewoon mijn reiskosten vergoeding doorbetaalt en gezien ik nog maar 1 week heb gehad sinds toen, dat ik alle dagen op kantoor ben geweest, zie ik dat maar als thuiswerkvergoeding?

Uiteraard moet er, als dit de standaard wordt, wel gekeken worden naar een goede werkplek is mijn mening.
Ik zou graag een betere stoel krijgen en wellicht dat ik binnenkort gewoon de stoel van mijn kantoor mee naar huis neem.
Daarnaast heb ik reeds een beeldscherm met toetsenbord en muis van mijn werkgever gekregen om thuis te kunnen werken.

Hoe gaat dit bij jullie? Zijn er al zaken geregeld?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:03

Ik krijg 1€ per dag thuiswerkvergoeding :') Verder niks noppes nada.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:03

Hier hetzelfde, wordt vanuit de CAO ook gekeken voor een thuiswerkvergoeding. Voor nu zie ik mijn reiskostenvergoeding als thuiswerkvergoeding. Maar ik begrijp wel dat als je geen reiskostenvergoeding (meer) krijgt, dat je dan een compensatie krijgt inderdaad. Prima denk ik. Meer stroom en gasverbruik en andere kosten. Hier mag je al wel een stoel mee naar huis nemen of een beeldscherm ofzo. Maar vind ik niet nodig. Ik zit thuis prima.
Ben benieuwd wat er uit de CAO onderhandelingen komt.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 28-08-20 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:04

Ze zijn er bij ons ([***]) wel mee bezig. Lijkt me ook niet meer dan normaal, ik wacht rustig af. :j

Talishe

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:06

Ik kreeg al heel snel geen reiskosten vergoeding meer en verbruik al duidelijk meer stroom nu en in de winter zeker veel meer gas. Dus een beetje vergoeding is welkom hier. Al moet ik zeggen dat de besparing op reistijd mij ook veel waard is.

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:06

Ik werk in de IT, hier is thuiswerken al jaren 'common sense' eigenlijk. Alleen niet op deze schaal natuurlijk :) In het begin van de crisis kon je stoelen en een monitor ophalen op kantoor als je die nodig had. Verder geen compensatie voor zover ik weet. Voor mij ook geen probleem, ik heb mijn eigen kantoortje in huis en mis enkel nog een fatsoenlijke bureaustoel eigenlijk. Waar ik voorheen 2 dagen thuiswerkte, is dat nu 4-5 dagen geworden.

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:07

Bij ons wordt er normaal een bedrag ingehouden voor de lunch welke door kantoor is geregeld, dat krijgen we nu gewoon uitbetaald.

Daarnaast zou ik het niet meer dan normaal vinden om een bijdrage/vergoeding te krijgen voor thuiswerken. Werkgever heeft minder kosten lijkt me terwijl werknemer thuis zit en dus zelf voor alles opdraait wat eigenlijk op kantoor aanwezig is. Denk aan internet, werkplaatsen, koffie/thee, lunch. Mocht het inderdaad de standaard worden vind ik persoonlijk dat werkgever een stoel, bureau en laptop moet regelen! :j

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:09

Dat zou mooi zijn :j
Mijn vriend krijgt helemaal niks momenteel, ook geen reiskostenvergoeding. En normaal hield hij aan de reiskostenvergoeding nog een bedrag over waarmee hij oa de verzekering/wegenbelasting van de auto kon betalen. De auto staat hier nu niks te doen terwijl de kosten door lopen. En inderdaad, meer stroomverbruik, apparatuur die slijt, de verwarming/airco die moet draaien. Allemaal extra kosten waarop het bedrijf zelf bespaart en waar best een kleine vergoeding tegenover mag staan.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:11

Hier eenmalig 175 euro gekregen voor het verbeteren van je thuiswerkplek. Maar eerlijk, daar kan ik geen bureaustoel en bureau van kopen... Ik krijg inderdaad ook reiskostenvergoeding doorbetaald, maar over 1 maand woon ik dich bij mijn werk, dan krijg ik niks meer. Kosten voor gas water lijkt me wat ver gaan, aan de andere kant moet ik nu wel goed internet hebben, waar ik eerst alles op 4g deed. Maar genoeg middelen om een fatsoenlijke werkplek te maken (of stoelen Ed. mee naar huis mogen nemen) vind ik wel belangrijk, ik werkte maximaal 1 dag in de week thuis, gewoon aan de keukentafel. Maar in mijn nieuwe huis komt er echt een bureau en fijne werkplek

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:15

Wij krijgen sinds begin van het verplicht thuis werken maandelijks 100 euro netto op het loon er bij als thuiswerkvergoeding. Staat wel tegenover dat we eerder bepaalde uitgaven mochten declareren, dat mag momenteel niet.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:16

Als je reiskostenvergoeding krijgt doorbetaald, vind ik dat een prima compensatie.
Bij mij is dat niet het geval, dus ik zou een thuiswerkvergoeding wel logisch vinden.

Als ik alleen al kijk naar wat ik in de winter extra zou moeten stoken als ik 24/7 thuis ben.
Ik denk sowieso dat er een hele beweging gaat komen door deze crisis. Een goed/groot kantoor wordt voor bedrijven minder belangrijk op deze manier en daar zouden kosten op bespaard kunnen worden. Daar tegenover staat dat er dan geinvesteerd kan worden in de plekken thuis. Al is dat evenwicht pas weer terug op de langere termijn :)

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:18

Mijn man heeft een bureau en bureaustoel mogen aanschaffen voor € 500,00.
Reiskosten werden al vrij snel stopgezet. Zoals dat automatisch gaat als je om welke reden dan ook niet naar je werklocatie gaat.

Een maandelijkse vergoeding/tegemoetkoming van de werkgever voor gemaakte kosten lijkt me niet meer dan normaal.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 11:25

Interessant om die verschillen te lezen.
Ik verwacht ook dat bij de nieuwe cao er iets in zal komen mbt reiskostenvergoedingen en thuiswerkvergoeding.
Al ben ik benieuwd hoe ze dat gaan doen, in mijn branche is het zo dat je 2 weken thuis kan werken, en de andere twee weken alle dagen/meerdere dagen op kantoor moet zijn.
Afijn, voor nu is het vind ik prima geregeld bij ons.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:28

Ik ben heel benieuwd!

Bij ons zijn de reiskosten per direct gekort toen we thuis gingen werken en de jaarlijkse salarisverhoging is gecanceld. Beeldschermen e.d. mogen ook niet mee. En ik zag meteen een stijgende lijn in mijn gas en elektriciteit verbruik. Ik ben erg huiverig voor de winter wat dat betreft :=

Onze branche is hard geraakt en ik verwacht dat het nog jaren zal duren voor we weer op het oude niveau zitten. Onze inkomende geldstroom viel per direct weg en daarmee betalen wij normaliter de facturen van 2 maanden geleden. Er is dus een groot liquiditeitsgat ontstaan en ik snap vanuit bedrijfseconomisch oogpunt de noodzaak van deze acties, maar vanuit persoonlijk oogpunt is het weer een dikke - achter de naam van mijn werkgever op het gebied van werknemerstevredenheid.

Ondertussen moet iedereen minimaal twee dagen per week vanuit kantoor werken. Zodra het kan willen ze ook iedereen weer in kantoor hebben. De dagen dat je op kantoor zit krijg je wel reisvergoeding, maar ik krijg het nog niet kloppend rondgerekend vanuit mijn standaard maandvergoeding.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:31

Lijkt me heel fijn als het geregeld wordt, maar ik heb geen Cao dus zal er waarschijnlijk niks mee op schieten.
Ik heb juist meer reiskosten. Kindjes zitten op kdv in de plaats waar ik werk. Ik breng ze dus weg en rij dan weer naar huis :')

Al worden de reiskosten wel gewoon doorbetaald.
Hele dagen de verwarming aan in de winter zullen we best wel terugzien op de gasrekening idd.

Heb ook geen ideale werkplek nu omdat we er eigenlijk geen plek voor hebben thuis, maar het thuiswerken op zich vind ik wel heel fijn.
Laatst bijgewerkt door manonutjuh op 28-08-20 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:31

Ik zou het wel fijn vinden.
Mijn reiskostenvergoeding stopte direct. Ik heb zelf een bureaustoel en laptop aan moeten schaffen.

Zou het wel fijn vinden als ik wat compensatie voor de stookkosten krijg.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:35

@amyyy kijk eens bij een tweedehands kantoormeubelzaak, die kopen arbo-technisch meubilair op van grote kantoren/ministeries en dan kun je voor dat geld al een heel eind komen met een in hoogte verstelbaar bureau en goede stoel, netjes gereinigd en nagekeken....

Bij ons mochten we stoel, beeldscherm en toetsenbord meenemen. Reiskosten zijn stopgezet, want arme stichting in de dak- en thuislozenopvang;-)

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:35

Meteen invoeren. Mijn electriciteitsrekening is omhoog geschoten!

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:37

Thuiswerken was bij ons ook al normaal alleen natuurlijk niet volledig. Zelf werkte ik graag een paar uurtjes vanuit huis, voor of na mijn afspraken als dat zo uitkwam.

Reiskostenvergoeding kreeg ik al niet. Geld voor de stroom o.i.d. hoeft van mij ook niet. Maar ik zou het wel heel erg waarderen als ze een eenmalig budget zouden verstrekken om een goede thuiswerkplek te kunnen inrichten. Nu hadden we al een laptop en een GSM en daarmee moesten we het maar mee doen. Met veel pijn en moeite kon je een bureaustoel krijgen, maar daar houdt het dan ook echt mee op.

Dus wel fijn als er een bijdrage komt voor werkplek inrichting. Wij mogen ook voorlopig niet op kantoor werken.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:40

Nu duidelijk is dat medewerkers na 1 september nog steeds thuis moeten werken (structureel), gaan steeds meer ondernemingsraden afspraken maken met het directie over thuiswerkvergoeding en structurele inrichting thuiswerkplek conform arbo eisen.

Ik ben ambtelijk secretaris van een aantal ondernemingsraden en dit is een hot topic. Deze week de eerste overeenkomst getekend en veel ondernemingen zullen volgen. Het zal onderdeel worden van het totale arbeidsvoorwaarden pakket.

Ook de vakbonden nemen de thuiswerkvergoeding mee in de onderhandelingen.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:41

Ik vind het niet meer dan normaal. Het zijn toch extra kosten die je maakt. Ik ben heel benieuwd hoe dit eruit gaat zien.
Mijn werk heeft wel extra dingen beschikbaar gesteld zoals stoelen en schermen.
Zelf geen last van aangezien ik niet thuis kan werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:09

Ik vind dit een lastige, het komt hier een beetje over alsof de werkgever allemaal voordelen heeft en jij als werknemer vanalles moet ophoesten.. Maar je hebt er toch zelf ook baat bij? Neem alleen al de reistijd die je niet hebt? Dat je tussendoor veel makkelijker thuis nog ff iets kan doen?
Het minste wat een werkgever wel moet doen is een juiste werkplek mogelijk maken, dus een budget of meubilair beschikbaar stellen oid.
Reiskosten doorbetalen vind ik echt héél schappelijk, maar hiervan is het nadeel dat iemand die verder weg woont meer krijgt, daarom zou een vaste vergoeding naar rato van je uren eerlijker zijn.

Verder ben ik vooral heel blij dat ik nog gewoon naar kantoor kan iedere dag :+

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:15

Grappig ik juist van verschillende dat ze er juist op vooruit zijn gegaan.
Woon/werk € 0,19 ct de km valt nu idd weg omdat ze thuiswerken, maar dat was sws al niet kostendekkend.
Doordat ze nu minder km's rijden besparen ze, dus van hun hoeft die vergoeding niet voor stroom, gas en water.
Daarnaast besparen ze tijd die ze eerder aan reistijden kwijt waren.


Wel denk ik dat er genoeg bedrijven zijn die juist al een hoop kosten hebben gemaakt om het sws mogelijk te maken, het thuiswerken.
Andere hebben het hierdoor zwaar.
Waarom nu de kosten nog meer op de drijven?

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:31

Mijn man vindt het heerlijk om thuis te werken.
Hij krijgt daar geen extra vergoeding voor en dat is prima.
Extra kosten qua stroom hebben wij niet naar gekeken.. het scheelt hem minimaal 2,5 uur reistijd (zonder file) per dag, en dat mag ook best wel wat kosten.

Hij mag naar zijn werk, maar er mogen er max 1000 man binnen, je kan niet reserveren dus als je nummer 1001 bent kun je weer omdraaien en naar huis.

En om te zeggen; ach de baas bespaart veel op g/w/e kosten klopt ook niet.
Een gebouw kun je niet zomaar stilleggen.
Daarnaast werken er alsnog vaak mensen op kantoor en lopen de kosten gewoon door.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:39

Ik vind het best luxe klinken. Ik zou graag vanuit huis gaan werken, maar dat kan niet met elk beroep. Als je normaal een km vergoeding krijgt dan betekend het ook dat je een tijdje onderweg bent, tijd die je dan waarschijnlijk niet betaald kreeg. Nu heb je geen reistijd meer.
Wel lijkt me een goede stoel bijvoorbeeld belangrijk, daarom zou ik een eenmalige vergoeding wel op z'n plaats vinden.

Mijn man werkt soms thuis en soms ergens anders, maar eigenlijk zie ik niet heel erg veel verschil in de stroomrekening.

Ik ben trouwens wel heel erg voor het onbereikbaar zijn buitenom je normale werkuren. Tenzij in overleg word bepaald dat je dan thuis andere uren gaat werken.