FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:49

Ailill, aja dat verklaard het :D

Super Ingvdh!
Zo zal het bij ons inderdaad ook wel te regelen zijn.
Echter zijn er helaas een hoop starre werkgevers die niet verder komen dan: tja dat zijn nou eenmaal de regels.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:08

Sizzle schreef:
Shadow0 schreef:
Laten we net zo lang redeneren tot alles weer zinloos is!


Dat slaat nergens op. Ik vind gewoon dat er voor mensen die in een gedeeld huishouden wonen of in een studiootje ook oplossingen geboden moeten worden. Zoals dat nu gaat is het gewoon op lange termijn fysiek en mentaal schadelijk.
Een kerel in ons team kreeg letterlijk tranen in zijn ogen toen 100% thuiswerken weer ter prake kwam. Hij heeft dan gewoon enkel nog een werkplek en een bed er is dan geen sprake meer van ‚thuis‘.

Die mensen als aanstellers en 1e wereld problemen wegzetten is ook niet OK!


Eens. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het slechten/moeilijker hebben dan wij/ik, maar even reeel gezien, dan mag je als Nederland NERGENS over klagen, want 95% van de wereldbevolking heeft het slechter dan wij.

Ik merk dat ik ontzettend rusteloos ben, want ik kan niet aan mijn bureau gaan zitten en lekker creatief bezig zijn, want mijn werkspullen staan daar en het is niet zo dat ik zoveel ruimte in huis heb, dat ik meer ruimte kan creeëren.

Ik heb collega's die inderdaad thuis met zijn tweeën aan de keukentafel moeten werken in een klein appartementje. Maar helaas voor mijn werkgever is dat niet ernstig genoeg om wel naar kantoor te mogen... die was ook niet blij dat we weer 100% thuis moesten gaan werken. Diverse collega's lopen tegen het overspannen zijn aan of zijn dat eigenlijk al. Want het is zowel fysiek als mentaal zwaar om thuis te werken. Veel zwaarder dan op kantoor.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:18

KarenQ: ik vind dat iedereen beslist wel frustraties van zichzelf of naasten mag aangeven. Ik word vooral heel kriebelig van de zinsnede 'dan kunnen we net zo goed...' want dat wordt ook heel veel gebruikt om echte gevoelens van frustratie te koppelen aan een zinloosheid van maatregelen.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:27

Ik werk in de woonkamer en mijn man in een aparte kamer in huis, maar die zit dan ook de hele dag te bellen en in scrums :). Ik heb lekker de TV zachtjes aan op de achtergrond, zeker met die RIVM-updates en Kamervragen, vind ik dat wel fijn om half mee te luisteren.

Vandaag moest ik naar kantoor in Den Haag, dus opgetut, haar gestyled enz. Lagen alle systemen eruit op kantoor. Dus weer naar huis en thuis gelijk een joggingbroek aan, BH uit en haar in een staart, heerlijk.

Als ik boodschappen ga doen, doe ik laarzen aan en een lange jas, dan valt die joggingbroek amper op.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:38

Shadow0 schreef:
KarenQ: ik vind dat iedereen beslist wel frustraties van zichzelf of naasten mag aangeven. Ik word vooral heel kriebelig van de zinsnede 'dan kunnen we net zo goed...' want dat wordt ook heel veel gebruikt om echte gevoelens van frustratie te koppelen aan een zinloosheid van maatregelen.


Dus omdat iets heel veel is, is het altijd?
Misschien beter lezen om het verschil te zien?

Als iemand een externe werkplek nodig heeft dan kun je inderdaad net zo goed die werkplek in het reeds bestaande lege bureau inrichten. Dat is aanzienlijk goedkoper dan extern werkplekken erbij huren waarbij de werkgever dan ook alsnog met anderen inaanraking komt. Vraagt enkel wat inzet van de werkgever om dat te realiseren.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:47

Wij hebben een uitzondering voor mensen met een medische noodzaak. Dan mag je op kantoor komen, wel met strenge regels. Je loopt dan met je mondkapje op in je eentje over de gang naar de toiletten.

Ik maak er af en toe gebruik van. Heb toestemming voor 2 dagdelen per week.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:09

Absurd, je zou maar niet luxe hebben van thuis werken en hele dag rond moeten lopen met een mondkapje. Ze mogen mij wel een vergoeding regelen voor het dragen van een mondkapje op het werk te compensatie van het ongemak. Want is namelijk geen eigen keuze en gaat ook nog ten kosten van je oren en mackup.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:15

Vreselijk, zou bijna een inzamelingsactie gaan starten :(:)

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:28

Electra63 schreef:
Ik werk in de woonkamer en mijn man in een aparte kamer in huis, maar die zit dan ook de hele dag te bellen en in scrums :). Ik heb lekker de TV zachtjes aan op de achtergrond, zeker met die RIVM-updates en Kamervragen, vind ik dat wel fijn om half mee te luisteren.

Vandaag moest ik naar kantoor in Den Haag, dus opgetut, haar gestyled enz. Lagen alle systemen eruit op kantoor. Dus weer naar huis en thuis gelijk een joggingbroek aan, BH uit en haar in een staart, heerlijk.

Als ik boodschappen ga doen, doe ik laarzen aan en een lange jas, dan valt die joggingbroek amper op.


Haha ik maak er ook bijna een feestje van qua outfit/styling als ik naar kantoor mag. Toch het uitje van de week :') Gelukkig mag ik nog 1 dag per week.

Vlak na het begin van de maatregelen in maart heb ik een klein ongelukje gehad. Een flink gat in mijn scheenbeen (Wat ik eigenlijk had moeten laten hechten maar wilde niet voor zoiets de zorg belasten). Daarom heb ik vooral gewerkt in jurkjes want broeken schuurde en kon de wond niet ademen. Soms waren die wel business on top, party at the bottem O:) oftewel zakelijk te kort. Maar dat zien ze niet bij beeldbellen <<)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:38

Blussem schreef:
Absurd, je zou maar niet luxe hebben van thuis werken en hele dag rond moeten lopen met een mondkapje. Ze mogen mij wel een vergoeding regelen voor het dragen van een mondkapje op het werk te compensatie van het ongemak. Want is namelijk geen eigen keuze en gaat ook nog ten kosten van je oren en mackup.


Het bespaart je juist make-up want dat hoef je toch niet te dragen als niemand het ziet.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:44

Bij ons is de kogel door de kerk.
Wij krijgen eenmalig een netto vergoeding. Bij mee, want dat gaat direct op de rekening voor stookkosten. Hopelijk is dat dan daarmee gecompenseerd voor deze winter. :)

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:48

Ik zie er altijd hetzelfde uit, make up op haar gedaan. Altijd wel een net shirtje of truitje. Alleen in huis draag ik er onder een jogging broek, buiten bij de paarden m’n rijbroek en als ik huis en erf verlaat een spijkerbroek. Ik kan soms dagen lang niemand zien, maar dat verandert bij mij niets in kleding oid.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:51

Jessix schreef:
Ik zie er altijd hetzelfde uit, make up op haar gedaan. Altijd wel een net shirtje of truitje. Alleen in huis draag ik er onder een jogging broek, buiten bij de paarden m’n rijbroek en als ik huis en erf verlaat een spijkerbroek. Ik kan soms dagen lang niemand zien, maar dat verandert bij mij niets in kleding oid.

Ik vind dat oprecht knap, dat je dat vol hebt kunnen houden. Sinds Corona doe ik echt amper wat. Mijn meeste make-up is zelfs echt opgeborgen in een doos. En echt een winter garderobe heb ik (nog) niet aangeschaft omdat ik toch enkel thuis zit met vaak de webcam uit.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:54

Kana schreef:
Bij ons is de kogel door de kerk.
Wij krijgen eenmalig een netto vergoeding. Bij mee, want dat gaat direct op de rekening voor stookkosten. Hopelijk is dat dan daarmee gecompenseerd voor deze winter. :)


Hier hetzelfde :j Idd blij mee en ook voor de stookkosten.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:01

Sizzle schreef:
Als je al een woonkamer hebt. Ik werk ook in de woonkamer, dat is voor mij ok.
Echter heb ik lang genoeg ervaring gehad met wonen op 15 tot 20 m2. Dan is je bed ook je bank en daarna moet er nog een werkplek bij. Dat is echt niet iets voor lange termijn


Misschien een idee.. Ik heb ook geen aparte ruimte als kantoor. Maar ik zet iedere ochtend mijn werkplek op, en zet hem 's avonds weg in de kast, waardoor mijn woonkamer na het werk gewoon weer een woonkamer is. Ik werk trouwens aan de eettafel.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:10

Aan de eettafel werken heeft mij helaas een langdurige elleboog blessure (muis arm?) opgeleverd in de eerste maand. Nog altijd niet verminderd. Daarom heb ik m'n eettafel moeten inruilen voor een bureau. Ik ruim nu alles eind van de week op in kastjes). Maar ik krijg inmiddels ookk veel last van mn schouders en nek door het turen naar het laptopscherm. Ik heb er gewoon scherm nodig maar dat moet ik zelf kopen en die is niet makkelijk op te ruimen (nergens kast ruimte) dus ik laat het even zo.

Ik zag laaste wel iets geniaal dat perfect zou zijn in m'n mini huisje , maar beetje duur helaas

https://www.linkedin.com/posts/vepa-the ... 18752-lmUV

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:20

Sodeletuut schreef:
Sizzle schreef:
Als je al een woonkamer hebt. Ik werk ook in de woonkamer, dat is voor mij ok.
Echter heb ik lang genoeg ervaring gehad met wonen op 15 tot 20 m2. Dan is je bed ook je bank en daarna moet er nog een werkplek bij. Dat is echt niet iets voor lange termijn


Misschien een idee.. Ik heb ook geen aparte ruimte als kantoor. Maar ik zet iedere ochtend mijn werkplek op, en zet hem 's avonds weg in de kast, waardoor mijn woonkamer na het werk gewoon weer een woonkamer is. Ik werk trouwens aan de eettafel.


Het is niet voor mij zelf hoor, ik woon nu niet meer zo maar weet nog wel heel goed hoe lastig dat is. Er zijn een hoop mensen die zo maar een beetje zich moeten behelpen en ik stoor me aan de laksheid van werkgevers. Zelfs (uit juist?) de grote internationalen doen maar weinig moeite zie ik om me heen.
Iedere dag werkplek opzetten is ook best een gedoe met 2 beeldschermen, docking station e.d? Daar moet je dan ook maar net een kast voor vrij hebben :D
Aan een keukentafel werken is op lange duur ook meestal schadelijk trouwens. We hebben het inmiddels niet meer over 2 weken.
Ik zou het zeker ondersteunen als er meer Arbo controlle zou zijn bij de mensen thuis die niet uit eigen keus thuis werken. Als werkgever moet je de werknemer in staat stellen het werk goed en gezond te kunnen doen.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:23

Eens, elke dag opbouwen is geen doen. Er staan hier o.a. 4 beeldschermen op de eettafel. :D Daarnaast absoluut geen kastruimte (of ruimte voor een kast) om dat elke avond in op te bergen.

Als er arbo regels gelden voor de werkvloer dan is het toch niet gek dat de regels meeverhuizen naar de werkplek thuis?

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:29

Nou ik weet het niet.. als de arbo hier komt kijken moet ik wellicht aan een bureau.. maar dat past hier niet.. laat mij maar aan de eettafel werken :) Ik woon alleen en dan is het nog te doen. Als mijn partner ook hier zou wonen en thuis zou werken, wordt het een ander verhaal.. dat past niet..

Qua vergoeding, ik heb daar niet over nagedacht, maar ik hoorde vaag dat dat bij ons bedrijf iets van 20 euro per maand zou kunnen worden .. ruim goedkoper voor het bedrijf dan de reiskostenvergoeding en beter dan niets :j

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:40

Cer, ik zou eerder zeggen: dan moet er over een passende oplossing nagedacht worden.
Als je zelf liever thuis werkt (uit vrije keus) en daarbij zelf kiest voor consessies dan vind ik het een ander verhaal. Maar niet iedereen wil dit.
Dan moet er ook gewoon beter gekeken worden naar externe mogenlijkheden ipv „we zien wel hoe lang het duurt“.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:50

Ik denk dat ze daar al een beetje mee bezig zijn.. maar voor passende oplosingen moet ook geld zijn (en er is minder omzet in deze periode)
Er wordt bij ons wel gekeken naar thuissituaties.. voor een aantal mensen is thuis werken niet te doen (kinderen, partners, stress etc), die mogen op afspraak naar kantoor

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:05

Tancreda4 schreef:
Aan de eettafel werken heeft mij helaas een langdurige elleboog blessure (muis arm?) opgeleverd in de eerste maand. Nog altijd niet verminderd. Daarom heb ik m'n eettafel moeten inruilen voor een bureau. Ik ruim nu alles eind van de week op in kastjes). Maar ik krijg inmiddels ookk veel last van mn schouders en nek door het turen naar het laptopscherm. Ik heb er gewoon scherm nodig maar dat moet ik zelf kopen en die is niet makkelijk op te ruimen (nergens kast ruimte) dus ik laat het even zo.

Ik zag laaste wel iets geniaal dat perfect zou zijn in m'n mini huisje , maar beetje duur helaas

https://www.linkedin.com/posts/vepa-the ... 18752-lmUV


Je werkgever is gewoon verplicht te zorgen dat jij volgens arbo standaarden kan werken. Ik zou dat echt hard spelen en eisen dat je een arbo arts te zien krijgt. Misschien zelfs wel deels ziek melden.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:47

Ik heb tot nu toe het thuiswerken altijd af kunnen houden maar vanaf volgende week moet ik er ook aan geloven. Halve dagen thuis en halve dagen op kantoor om mijn lijf zo min mogelijk te belasten.

Gisteren via mijn werkgever een bureau, stoel en extra scherm meegekregen voor thuis en onze logeerkamer (komt nu toch niemand logeren) omgebouwd tot werkkamer voor mij.

Mijn lief werkt 4 dagen pw thuis en 1 dag op kantoor, die heeft beneden zijn werkplek maar dat is al jaren zo. Nu zitten we niet bij elkaar, productiever, want beide veel bellen en overleg. Dat gaat niet samen en mijn lijf trekt de keukentafel niet.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat, of ik het trek of niet. Mocht het zo zijn dat het niet gaat thuis dan mag ik wel weer naar kantoor maar moeten we daar een oplossing vinden qua ruimte. We gaan namelijk van 2 naar 1 persoon per kantoor voorlopig en in de gangen/productie een mondkapje verplicht.

Tancreda, je hebt inderdaad wat Shiloh zegt recht op een goede werkplek. Probeer het gesprek met je werkgever aan te gaan.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:53

Blussem schreef:
Absurd, je zou maar niet luxe hebben van thuis werken en hele dag rond moeten lopen met een mondkapje. Ze mogen mij wel een vergoeding regelen voor het dragen van een mondkapje op het werk te compensatie van het ongemak. Want is namelijk geen eigen keuze en gaat ook nog ten kosten van je oren en mackup.


Is ook niet de keuze van je werkgever. En alsjeblieft, gebruik je spellingscontrole. Die is gratis :)

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:10

Kana schreef:
Jessix schreef:
Ik zie er altijd hetzelfde uit, make up op haar gedaan. Altijd wel een net shirtje of truitje. Alleen in huis draag ik er onder een jogging broek, buiten bij de paarden m’n rijbroek en als ik huis en erf verlaat een spijkerbroek. Ik kan soms dagen lang niemand zien, maar dat verandert bij mij niets in kleding oid.

Ik vind dat oprecht knap, dat je dat vol hebt kunnen houden. Sinds Corona doe ik echt amper wat. Mijn meeste make-up is zelfs echt opgeborgen in een doos. En echt een winter garderobe heb ik (nog) niet aangeschaft omdat ik toch enkel thuis zit met vaak de webcam uit.

Oh dat heeft voor mij niets met volhouden te maken hoor. Ik voel me gewoon prettig zo. Voor mij is dat hetzelfde als douchen en tandenpoetsen. :D