FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:05

MyWishMax schreef:
Het is toch ook gezonder om niet continu bezig te zijn met hetzelfde? Helemaal niet achter een pc?

Ik heb ooit bij een werkgever gewerkt waar er zo'n programma op de pc stond, waarbij er elke zoveel minuten aangegeven werd dat je pauze moest nemen voor zoveel minuten. Vreselijk irritant want je kon niet verder, maar dat was ook vaker dan ik verwacht had haha


Ja, dat hadden wij vroeger ook.
Volgens mij was dat om RSI te voorkomen.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:22


xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 22:50

Hier ook nog geen update, ben erg benieuwd!
Ik heb vandaag voor t eerst de verwarming aangehad, dat zou als ik op t kantoor had gewerkt nog wel even geduurd denk ik..
Ach ik maak me er niet te druk om. Mijn branche valt ook onder CNV en die staat bekend als een goede bond.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:39

Fitzroy schreef:
En de rijksambtenaren hebben het wel mooi voor elkaar +:)+

https://nos.nl/artikel/2350194-thuiswer ... naren.html


Hopelijk komt er bij ons ook wat schot in.

Nou inderdaad. Verbaasde mij wel een beetje.
(Werk bij RVO)

Ben er heel blij mee.
We hebben de laatste jaren best wel vaak een loonsverhoging gehad.
Dus zag deze niet echt aankomen.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:51

Sinds 7 oktober 2019 heb ik nieuw werk en dat is van uit huis. Hoef nooit naar een kantoor ook training en besprekingen gaan vanuit huis. (Calcenter werk) en krijg elke maand een thuiswerk vergoeding. En pc en dergelijke van het bedrijf.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:04

Fitzroy schreef:
En de rijksambtenaren hebben het wel mooi voor elkaar +:)+

https://nos.nl/artikel/2350194-thuiswer ... naren.html
Hopelijk komt er bij ons ook wat schot in.


Nu nog een risico vergoeding voor mensen die niet thuis kunnen werken.
Het is eigenlijk te bizar voor woorden dan mensen de voordeel hebben van thuis werken (geen reistijd + reiskosten) ook nog extra beloond worden. Terwijl andere mensen hun leven blijven geven door naar hun werk te blijven gaan terwijl ze op die manier wel extra risco lopen.

Zal wat zijn als alle supermarkten, ziekenhuizen, en scholen dicht zouden gaan omdat die mensen ook besloten hebben om thuis te gaan werken en het voordeel te hebben van geen reistijd, kosten + extra vergoeding.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:10

Je reiskosten krijg je bij ons op declaratiebasis dus die krijg je helemaal niet. En je hebt wel meer kosten thuis. Maar goed, die discussie is hier al gevoerd. Ik ben blij voor de rijksambtenaren en hoop dat onze sector volgt.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:11

Ik ben best wel verbaasd over die vergoeding bij de rijksoverheid. Ik vind het eigenlijk wel een beetje onzin. Ze kunnen beter kijken naar faciliteiten.

Ik werk voor de overheid (gemeente) en werk voor een van de weinige gemeentes die uberhaupt reiskosten vergoed. Dat is totaal niet gebruikelijk in gemeenteland. Maar sinds maart is onze reiskostenvergoeding dus gewoon doorbetaald. Ik vind dat een prima compensatie :+ Volgend jaar gaan ze het veranderen en kun je je daadwerkelijke kms declareren, lijkt me een beter systeem.

Ik zou meer hebben aan een hoog-laag bureau en een goede bureaustoel, maar dat is nog best kostbaar helaas.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:39

Blussem schreef:
Nu nog een risico vergoeding voor mensen die niet thuis kunnen werken.
Het is eigenlijk te bizar voor woorden dan mensen de voordeel hebben van thuis werken (geen reistijd + reiskosten) ook nog extra beloond worden. Terwijl andere mensen hun leven blijven geven door naar hun werk te blijven gaan terwijl ze op die manier wel extra risco lopen.

Zal wat zijn als alle supermarkten, ziekenhuizen, en scholen dicht zouden gaan omdat die mensen ook besloten hebben om thuis te gaan werken en het voordeel te hebben van geen reistijd, kosten + extra vergoeding.

Alsof iedereen het fijn vind om de hele week vanuit huis te moeten werken... En reiskosten heeft ook niet iedereen.

Verder eens met miccamaaike, ik zou meer hebben aan een vergoeding voor een goede thuiswerkplek.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:43

Ik mag de hele week thuis werken, ik vind t verschrikkelijk dus ik rij met liefde een paar x per week naar mijn werk. Daar heb ik wel wat tijd en diesel voor over :+

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:47

Ik vind dat vooral ook voor mensen die eigenlijk ook echt geen plek hebben wel een veilige kantoorplek geboden moet worden. Bij ons wonen enkele in gedeelde huishoudens en die hebben dus echt maar 1 eigen kamer en een gezamelijke woonkamer.
Dan is thuiswerken domweg een hele heftige inbreuk op je woonplek.

Sodeletuut

Berichten: 21308
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:58

daantjuhhh schreef:
Fitzroy schreef:
En de rijksambtenaren hebben het wel mooi voor elkaar +:)+

https://nos.nl/artikel/2350194-thuiswer ... naren.html


Hopelijk komt er bij ons ook wat schot in.

Nou inderdaad. Verbaasde mij wel een beetje.
(Werk bij RVO)

Ben er heel blij mee.
We hebben de laatste jaren best wel vaak een loonsverhoging gehad.
Dus zag deze niet echt aankomen.

Collega :Y)

Ik ben alleen uitzendkracht, en krijg dus noppes!

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:03

Fitzroy schreef:
En de rijksambtenaren hebben het wel mooi voor elkaar +:)+

https://nos.nl/artikel/2350194-thuiswer ... naren.html


Hopelijk komt er bij ons ook wat schot in.

Uiteraard hebben ambtenaren het weer goed voor elkaar. Dat is toch altijd zo? Vooral goed voor zichzelf zorgen...

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:11

miccamaaike schreef:
Ik mag de hele week thuis werken, ik vind t verschrikkelijk dus ik rij met liefde een paar x per week naar mijn werk. Daar heb ik wel wat tijd en diesel voor over :+

Ik moet thuis werken. Voor Corona mocht ik thuis werken. Ik deed dat ook graag een paar uur in de week of soms een dagje. Dat is heel wat anders dan nu al een half jaar verplicht thuis. Dus ik zou inderdaad graag heen en weer rijden naar kantoor. Reiskosten kreeg ik sowieso al niet.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:19

Achterom schreef:
Fitzroy schreef:
En de rijksambtenaren hebben het wel mooi voor elkaar +:)+

https://nos.nl/artikel/2350194-thuiswer ... naren.html


Hopelijk komt er bij ons ook wat schot in.

Uiteraard hebben ambtenaren het weer goed voor elkaar. Dat is toch altijd zo? Vooral goed voor zichzelf zorgen...


Beetje kort door de bocht.
Het gros van de ambtenaren krijgt helemaal geen reiskostenvergoeding. Nog een leuk puntje: als ambtenaar heb ik maar 4 weken vakantie per jaar. Ik werk 24 uur (3 dagen) en heb 12 vakantiedagen. Dus volgens mij valt t allemaal wel mee hoe goed ambtenaren voor zichzelf zorgen.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:16

Achterom schreef:
Fitzroy schreef:
En de rijksambtenaren hebben het wel mooi voor elkaar +:)+

https://nos.nl/artikel/2350194-thuiswer ... naren.html


Hopelijk komt er bij ons ook wat schot in.

Uiteraard hebben ambtenaren het weer goed voor elkaar. Dat is toch altijd zo? Vooral goed voor zichzelf zorgen...

Ik moet wel zeggen dat je erg makkelijk nu iedere ambtenaar over één kam scheert.

We hebben inderdaad veel mensen met een heel goed loon en lage werkdruk. Maar dat is echt niet overal zo.

De uitvoerende afdelingen die flinke overuren maken tegen een laag loon heb je er ook bij hè.

Anoniem

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:17

Ik denk dat het ook een beetje kort door de bocht is maar ik snap het sentiment wel. Dat het alleen voor ambtenaren vastgelegd wordt en andere sectoren er via de vakbond voor moeten knokken (en het waarschijnlijk niet gaan krijgen) is natuurlijk best vervelend.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:18

Sodeletuut schreef:
Collega :Y)

Ik ben alleen uitzendkracht, en krijg dus noppes!


Hoi collega :wave:
Ja dat vind ik dan wel oprecht jammer. Dat er onderscheid gemaakt wordt tussen uitzendkrachten en medewerkers rechtstreeks in dienst.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:20

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat het ook een beetje kort door de bocht is maar ik snap het sentiment wel. Dat het alleen voor ambtenaren vastgelegd wordt en andere sectoren er via de vakbond voor moeten knokken (en het waarschijnlijk niet gaan krijgen) is natuurlijk best vervelend.

Ja dat is ook oprecht jammer.

Ik gun het iedereen. Maar vooral degene die onder modaal zitten.
De kosten zijn best gestegen maar veel lonen niet.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:22

Het thuis werken is in het belang van iedereen. Minder reisbewegingen is minder kans op verspreiding.
Rustiger in het OV en op de weg.
De vergoeding komt, in het algemeen, in de plaats van de reiskostenvergoeding.

Ik ben trouwens geen ambtenaar.

Dit zijn gewoon goede afspraken tussen werkgever en vakbonden.
Daarom moeten andere sectoren zorgen voor een sterkte bond, dus veel leden. :D

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:31

Ik werk bij een semi-overheid maar wij krijgen nog steeds de reiskostenvergoeding doorbetaald.
Aangezien ik zo'n 50km verderop woon en dus de maximale vergoeding krijg, kan dat voor mij wel uit ipv thuiswerkvergoeding :Y)

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:39

Flicka12 schreef:
Ik werk bij een semi-overheid maar wij krijgen nog steeds de reiskostenvergoeding doorbetaald.
Aangezien ik zo'n 50km verderop woon en dus de maximale vergoeding krijg, kan dat voor mij wel uit ipv thuiswerkvergoeding :Y)


Ik werk bij een ggz-instelling en Ik krijg ook mijn volledige reiskostenvergoeding nog door betaald.
Men is bezig om een vergoeding thuiswerken vast te stellen en deze komt dan i.p.v. de reiskosten vergoeding.
Ik woon 75 km van mijn werk :D, dus mijn reiskostenvergoeding is ook hoger.

Sodeletuut

Berichten: 21308
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:41

daantjuhhh schreef:
Sodeletuut schreef:
Collega :Y)

Ik ben alleen uitzendkracht, en krijg dus noppes!


Hoi collega :wave:
Ja dat vind ik dan wel oprecht jammer. Dat er onderscheid gemaakt wordt tussen uitzendkrachten en medewerkers rechtstreeks in dienst.

Ja is zeker jammer, ook van het uitzendbureau natuurlijk.. Reiskosten waren ook al komen te vervallen, en bij de medewerkers in vaste dienst niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:42

Ik vind het doorbetalen van reiskostenvergoeding wel een lastige. Ik kreeg namelijk sowieso al geen reiskostenvergoeding omdat ik relatief in de buurt van mijn werk woon, terwijl ik wel thuiswerkkosten heb. Snap dat het voor mensen die verder weg wonen wel heel gunstig is :))

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:48

Ik vind het logisch dat het nu voor ambtenaren geregeld is. Zij zijn in dienst van de overheid en de overheid moet hierin het goede voorbeeld geven imo.

Als de overheid zoiets al niet goed regelt, hoe kunnen ze het dan van het bedrijfsleven vragen? Hopelijk komt er snel voor alle sectoren een regeling!