FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:44

Vind het eigenlijk niet zo nodig. Afspraken over bereikbaarheid e.d. wel, maar over het algemeen is het bij ons zo dat juist de collega's afgeremd moeten worden dan dat het van hogerhand wordt verwacht dat je bereikbaar bent. Ook vergoeding van bepaalde kosten (bureau etc.) lijkt me ook wel logisch, wat ik hier lees dat iemand z'n eigen laptop heeft moeten aanschaffen vind ik bizar.

Zolang thuis werken vrijwillig is vind ik een vergoeding overdreven, als het verplicht is, is een kleine vergoeding misschien wel op z'n plaats, maar eerlijk gezegd zijn de extra kosten voor mij minimaal en wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de reistijd die ik mis.

Anoniem

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:50

Ik denk dat als dit echt het nieuwe normaal wordt we wel beter moeten gaan kijken naar een manier waarop thuiswerken haalbaar is. Veel mensen hebben investeringen moeten doen om een thuiswerkplek in te richten: dat moet imo vergoed worden vanuit de werkgever (of die moet spullen aanbieden om een thuiswerkplek in te kunnen richten). Daarnaast inderdaad goede afspraken over bereikbaarheid.

Maaarrrrr.... Ik heb de hele zomer dus thuis gezeten en ik woon op vier hoog onder een plat dak. Het wordt bij mij thuis makkelijk 35 graden als de zon op het dak staat. Ik had al een airco gekocht voor in mijn slaapkamer, maar die heeft nu overdag ook hele dagen staan loeien terwijl ik normaal in die tijd op kantoor zou zitten en hem dus niet zou gebruiken. Dat vind ik wel lastig, want het gaat niet om een paar cent energiekosten. Ook heb ik collega's die een uitgebreider internetpakket hebben moeten afsluiten om bv ook goed bereik te hebben op zolder, waar ze kunnen thuiswerken zonder last te hebben van hun kinderen. Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je werkgever daar in ieder geval in meedenkt.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:59

Het ligt nogal aan je branche en contract lijkt mij.
Voor mij was thuiswerken sowieso al een vrijwillige optie en in feite een luxe. Ik kan ook nu nog steeds zelf bepalen waar ik werk, uitgezonderd klantenbezoeken uiteraard. Op het moment dat de overheid het verplicht dan zie ik niet direct waarom ik mijn werkgever dan om kostenvergoeding ga vragen, wel verwacht ik dat ik mijn bureau opstelling dan mag lenen (wat ik ook gedaan heb).
Op het moment dat een werkgever het uit zichzelf verplicht dan lijkt het me wel eerlijk om de voor en nadelen goed te bekijken want dat is immers niet wat je contractueel bent aangegaan.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:03

Ik sta hier echt van te kijken. Van de -normaal- 8-9 uur kantoortijden, wordt er ongeveer aan de helft thuisgewerkt en verder lekker in de tuin zitten. Ik geloof er geen barst van dat de thuiswerkers allemaal netjes hun 8u per dag maken. Gelukkig geven ze het zelf ook toe nu :). (overigens is deze uitspraak gebaseerd op MIJN werk, niet op de rest van NL ;) )

Maar hoe kan dan je elektriciteitsverbruik zo omhoog schieten? Het lijkt me niet dat die ene laptop of computer zoveel stroom verbruiken? Of heeft het meer met Netflix te maken, kinderen die hele dagen thuiszitten of thuis zaten en veel tv kijken? Iets wat helemaal niks met werk te maken heeft? Ik snap de winterperiode wel hoor, want dan zul je het inderdaad wel merken. Evenals de extreme dagen van afgelopen maand. Dat zijn uitzonderingen. Alhoewel, vanwege corona staan de deuren hier allemaal open en was het hierbinnen (met centrale airco die dus voor niets draaide) ook gewoon 30+ graden en hebben we gewoon allemaal met wat geklaag en veel ijsjes gewerkt.

Ik vind het allemaal wel heel bijzonder... De kosten van de werkgever zullen vrijwel gelijk blijven, of dat nou voor 40 man is die aanwezig is of de volle 300. Toch? Of zit ik er nu heel erg naast?

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:07

Nou de werkgever kan wel aan een kleiner pand denken of wat ik ook bij sommige bedrijven zie is helemaal geen pand meer, dan levert het de werkgever wel veel op.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:09

Ah ja, dat is inderdaad zo. Maar dat zal voornamelijk om de kleine(re) bedrijven gaan denk ik?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:10

moonsparkle schreef:
Nou de werkgever kan wel aan een kleiner pand denken of wat ik ook bij sommige bedrijven zie is helemaal geen pand meer, dan levert het de werkgever wel veel op.


Op dat moment dat een werkgever zo’n drastische maatregel neemt die dus voor altijd zal gaan gelden is er sowieso een totaal nieuwe situatie ontstaan waarin contracten ook nieuw opgesteld zouden moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:11

Bij ons draait het centrale aircosysteem maar op 1/4e van de normale capaciteit (er is namelijk ook maar 1/4e van de mensen op kantoor aanwezig). Ook is de kantine dicht en is het gebouw van 6-8 open in plaats van 5-23.30. Beveiliging hoeft geen sweep te doen, wat ook scheelt. Uiteindelijk zal het niet HEEL veel goedkoper zijn, al helemaal omdat er wel meer schoongemaakt moet worden (of in ieder geval intensiever) en er wat aanpassingen gedaan zijn om de boel coronaproof te maken.

Wat betreft het niet werken: mensen die achter een scherm werken mogen volgens de arbeidstijdenwet helemaal niet 8 uur naar hun scherm staren. Je mag bijvoorbeeld maar 2 uur achtereenvolgend werken met een scherm, daarna moeten je werkzaamheden afgewisseld worden met iets dat geen scherm vereist of moet je pauze. Ik denk eigenlijk dat mensen zich daar tijdens thuiswerken gewoon beter aan houden :=

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:16

Ik krijg al sinds jaar en dag een daggeldvergoeding. Ik ben buitendienstmedewerker.(en nu dus veel thuis werkend)
Die daggeldvergoeding is inderdaad voor een kop koffie en een broodje onderweg. Zaken die je normaal gratis of zeer goedkoop op kantoor krijgt( complete lunch op kantoor is meestal zo'n 5 euro en koffie en thee uiteraard gratis bij ons op kantoor)
Die daggeldvergoeding zie ik nu dus als thuiswerkvergoeding.

Een kleine tegoemoedkoming voor thuiswerken zou ik dus wel normaal vinden voor de mensen die voor nu vanuit huis werken.

Anoniem

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:17

Koffie is inderdaad serieus wel een goeie. Ik drink zelf op kantoor 1-2 koppen koffie naast de koffie die ik 's morgens zelf meeneem vanuit huis, maar ik heb collega's die echt sloten wegdrinken en dat nu thuis moeten betalen ipv gratis op werk :=

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:19

Yv_ schreef:
Ik sta hier echt van te kijken. Van de -normaal- 8-9 uur kantoortijden, wordt er ongeveer aan de helft thuisgewerkt en verder lekker in de tuin zitten. Ik geloof er geen barst van dat de thuiswerkers allemaal netjes hun 8u per dag maken. Gelukkig geven ze het zelf ook toe nu :). (overigens is deze uitspraak gebaseerd op MIJN werk, niet op de rest van NL ;) )

Maar hoe kan dan je elektriciteitsverbruik zo omhoog schieten? Het lijkt me niet dat die ene laptop of computer zoveel stroom verbruiken? Of heeft het meer met Netflix te maken, kinderen die hele dagen thuiszitten of thuis zaten en veel tv kijken? Iets wat helemaal niks met werk te maken heeft? Ik snap de winterperiode wel hoor, want dan zul je het inderdaad wel merken. Evenals de extreme dagen van afgelopen maand. Dat zijn uitzonderingen. Alhoewel, vanwege corona staan de deuren hier allemaal open en was het hierbinnen (met centrale airco die dus voor niets draaide) ook gewoon 30+ graden en hebben we gewoon allemaal met wat geklaag en veel ijsjes gewerkt.

Ik vind het allemaal wel heel bijzonder... De kosten van de werkgever zullen vrijwel gelijk blijven, of dat nou voor 40 man is die aanwezig is of de volle 300. Toch? Of zit ik er nu heel erg naast?



Als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk, als één van hun thuis zou moeten werken, dan zal hun gas/stroom rekening echt extreem stijgen, zeker in de winter.

Pa vertrekt om 05:15 naar zn werk en is vaak pas na 15:00 thuis. In de winter is het een drukke periode en dan is hij vaak pas na 17:00 thuis.

Mam vertrekt om 07:45 naar haar werk, om om 17:30 weer thuis te komen.

Mijn ouders hebben dan ook alleen de verwarming aan tussen zeg 17:00 en 21:00. 4 uurtjes per dag.

Als één thuis zou werken dan zou de verwarming dus van 07:00 tot 21:00 aan staan. Reken maar dat dat een klap extra geld kost. En dan nog niet te spreken over de verlichting (Want nog donker in de ochtend en late middag) en bijvoorbeeld stroom voor de computer, printer, koffiezetapparaat...

En dan de verbruiksartikelen zoals papier en inkt van de printer, koffie, lunch.... enz.

Edit: in de zomer hebben ze bij mam op kantoor airconditioning. Als er thuis een airco zou moeten draaien.... Dan zijn de stroomkosten echt enorm.

Km vergoeding krijgt mam volgens mij niet en haar reistijd per dag is zn 30 minuten, 15 fietsen enkele reis.

Dus in dit geval zou een thuiswerk vergoeding wel heel erg nodig zijn.

Nu kan mam niet echt thuis werken vanwege het soort werk wat ze doet, maar als het wel zal moeten dan....
Laatst bijgewerkt door mvdende op 28-08-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:20

Het lijkt inderdaad heel erg van de individuele situatie af te hangen en van hoe de werkgever zich op stelt. Geen van beide partijen moet het onderste uit de kan willen halen en daarliet het bij de FNV vaak wel op vind ik. Ik heb mijn auto van de zaak, had al een prima werkplek, alles wat ik nodig heb aan beeldscherm etc. van mijn werkgever en een internetvergoeding. Dat ik per dag uren minder reistijd heb valt dan mooi weg tegen de hogere gas en elektriciteitskosten. Het afkoelen en weer opwarmen van een huis schijnt ook veel energie te kosten dus zo heel veel zal het niet schelen.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:24

Yv_ schreef:
Maar hoe kan dan je elektriciteitsverbruik zo omhoog schieten? Het lijkt me niet dat die ene laptop of computer zoveel stroom verbruiken?

Dat gaat best hard!
Sowieso stond hier de airco aan als het zo warm was, maar een computer gebruikt ook best veel.
Volgens google verbruikt een gemiddelde computer die 8 uur per dag draait 500 kWh per jaar wat neerkomt op 120 euro per jaar.
En dan nog verlichting, een koffiezetapparaat dat meerdere keren per dag draait, een radio of wellicht tv die op de achtergrond aan staat, de kookplaat/grill om een eitje of tosti te bakken voor de lunch. Het zijn allemaal maar kleine dingen maar het tikt toch langzaam aan.
En dat zijn allemaal kosten die de werkgever minder hoeft uit te geven.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:25

mvdende schreef:
Yv_ schreef:
Ik sta hier echt van te kijken. Van de -normaal- 8-9 uur kantoortijden, wordt er ongeveer aan de helft thuisgewerkt en verder lekker in de tuin zitten. Ik geloof er geen barst van dat de thuiswerkers allemaal netjes hun 8u per dag maken. Gelukkig geven ze het zelf ook toe nu :). (overigens is deze uitspraak gebaseerd op MIJN werk, niet op de rest van NL ;) )

Maar hoe kan dan je elektriciteitsverbruik zo omhoog schieten? Het lijkt me niet dat die ene laptop of computer zoveel stroom verbruiken? Of heeft het meer met Netflix te maken, kinderen die hele dagen thuiszitten of thuis zaten en veel tv kijken? Iets wat helemaal niks met werk te maken heeft? Ik snap de winterperiode wel hoor, want dan zul je het inderdaad wel merken. Evenals de extreme dagen van afgelopen maand. Dat zijn uitzonderingen. Alhoewel, vanwege corona staan de deuren hier allemaal open en was het hierbinnen (met centrale airco die dus voor niets draaide) ook gewoon 30+ graden en hebben we gewoon allemaal met wat geklaag en veel ijsjes gewerkt.

Ik vind het allemaal wel heel bijzonder... De kosten van de werkgever zullen vrijwel gelijk blijven, of dat nou voor 40 man is die aanwezig is of de volle 300. Toch? Of zit ik er nu heel erg naast?



Als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk, als één van hun thuis zou moeten werken, dan zal hun gas/stroom rekening echt extreem stijgen, zeker in de winter.

Pa vertrekt om 05:15 naar zn werk en is vaak pas na 15:00 thuis. In de winter is het een drukke periode en dan is hij vaak pas na 17:00 thuis.

Mam vertrekt om 07:45 naar haar werk, om om 17:30 weer thuis te komen.

Mijn ouders hebben dan ook alleen de verwarming aan tussen zeg 17:00 en 21:00. 4 uurtjes per dag.

Als één thuis zou werken dan zou de verwarming dus van 07:00 tot 21:00 aan staan. Reken maar dat dat een klap extra geld kost. En dan nog niet te spreken over de verlichting (Want nog donker in de ochtend en late middag) en bijvoorbeeld stroom voor de computer, printer, koffiezetapparaat...

En dan de verbruiksartikelen zoals papier en inkt van de printer, koffie, lunch.... enz.

Ja, dat is in de winter. Ik zei al dat ik dat wel kon begrijpen. Maar niet over de afgelopen zomermaanden.

Koffie en lunch (gedeeltelijk) van je baas krijgen, valt denk ik wel onder extra luxe. Ik neem het gewoon van thuis mee of haal het in mijn pauze bij de Jumbo. Koelkast staat hier wel vol met blikjes en koffie en thee is wel te pakken, maar dat is gore pickwick en ik drink geen koffie. Dus mijn baas betaalt daar voor mij nauwelijks iets aan. Ik snap wel, dat als je dat gewend bent, het thuis wel extra kosten met zich mee zal brengen inderdaad.

Airco op 1/4 aan, kan er ergens in maar ik denk dat dat vooral een leuk praatje is en dat het in de praktijk zeker niet altijd werkt. Hier zijn altijd minimaal 1 persoon van elke afdeling aanwezig geweest, dus sowieso moest het gewoon door blijven draaien. Maar ook hier snap ik het wel, al zal dat ook wel meer voor kleinere bedrijven gelden.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:28

8nnemiek schreef:
Yv_ schreef:
Maar hoe kan dan je elektriciteitsverbruik zo omhoog schieten? Het lijkt me niet dat die ene laptop of computer zoveel stroom verbruiken?

Dat gaat best hard!
Sowieso stond hier de airco aan als het zo warm was, maar een computer gebruikt ook best veel.
Volgens google verbruikt een gemiddelde computer die 8 uur per dag draait 500 kWh per jaar wat neerkomt op 120 euro per jaar.
En dan nog verlichting, een koffiezetapparaat dat meerdere keren per dag draait, een radio of wellicht tv die op de achtergrond aan staat, de kookplaat/grill om een eitje of tosti te bakken voor de lunch. Het zijn allemaal maar kleine dingen maar het tikt toch langzaam aan.
En dat zijn allemaal kosten die de werkgever minder hoeft uit te geven.

Bak je ook een ei op je werk? Je kunt ook een boterham uit de vriezer eten. Net als dat mensen die thuiswerken nu elke dat een smoothie nemen. Ik snap het, want ja, er is nu tijd voor. Maar nee, dat zijn geen extra kosten die je naar de baas kunt doorschuiven. Net als een luxe lunch, dat doe je normaal gesproken ook niet. Doordeweeks op werkdagen is het voor de meesten een luxe om langer dan een half uurtje pauze te hebben en in die 30 minuutjes heb je daar geen tijd voor. Ja, ik snáp dingen echt wel, maar nee, ik ben het er niet mee eens dat de baas er altijd maar voor op moet draaien. Airco is ook zoiets... Wat ik zeg: wij hebben het hier met zn allen op kantoor met 35+ graden ook gewoon overleefd door veel ijsjes te eten. Het is even doorbijten, maar we leven allemaal nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:29

Yv_ schreef:
Airco op 1/4 aan, kan er ergens in maar ik denk dat dat vooral een leuk praatje is en dat het in de praktijk zeker niet altijd werkt. Hier zijn altijd minimaal 1 persoon van elke afdeling aanwezig geweest, dus sowieso moest het gewoon door blijven draaien. Maar ook hier snap ik het wel, al zal dat ook wel meer voor kleinere bedrijven gelden.

Oh ja zeker, maar hier draait het vanuit het centrale systeem echt maar op 1/4e van de normale kracht. Mensen mogen niet zelf aan de airco poedersuiker (dat kan hier sowieso al niet) en er mogen maar beperkte ramen open. Die 1/4e is genoeg om het af te koelen als het buiten heel warm is, maar het is zeker niet hetzelfde als eerst.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:30

Koffie is ook helemaal niet standaard gratis bij alle bedrijven. Wat ik wel zonde vind is dat ik mijn dure trein abbo niet gebruikt heb tijdens de lock-down, heb ik in feite 300 euro door de plee gespoeld. Daar kan dan de werkgever echter ook niets aan doen uiteraard.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:33

Ik heb een infrarood-verwarmingsscherm dat vlakbij me kan staan en een voetenmatje liggen met verwarming. Dat kan in de winter aan als ik op mijn werkplek thuis ben. Dan hoef ik niet het hele huis/mijn hele kantoor te verwarmen.

alexandras
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:35

Ik vind dit een lastig onderwerp. Door het thuiswerken heb ik meer dan 2 uur extra vrije tijd per dag. Dat is me heel veel waard. Verder zie ik dat de werkgever echt niet minder kosten maakt. Gebouw is gewoon open en verwarmt er mogen alleen minder mensen in. Ik heb straks in de winter wel extra kosten want ik zal het huis ook overdag moeten stoken. Spullen krijgen wij van de werkgever maar ik had al via een tweede hands site een goed arend bureau en stoel geregeld (kosten een kleine 100 euro).

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:37

Yv_ schreef:
Ik sta hier echt van te kijken. Van de -normaal- 8-9 uur kantoortijden, wordt er ongeveer aan de helft thuisgewerkt en verder lekker in de tuin zitten. Ik geloof er geen barst van dat de thuiswerkers allemaal netjes hun 8u per dag maken. Gelukkig geven ze het zelf ook toe nu :). (overigens is deze uitspraak gebaseerd op MIJN werk, niet op de rest van NL ;) )

Maar hoe kan dan je elektriciteitsverbruik zo omhoog schieten? Het lijkt me niet dat die ene laptop of computer zoveel stroom verbruiken? Of heeft het meer met Netflix te maken, kinderen die hele dagen thuiszitten of thuis zaten en veel tv kijken? Iets wat helemaal niks met werk te maken heeft? Ik snap de winterperiode wel hoor, want dan zul je het inderdaad wel merken. Evenals de extreme dagen van afgelopen maand. Dat zijn uitzonderingen. Alhoewel, vanwege corona staan de deuren hier allemaal open en was het hierbinnen (met centrale airco die dus voor niets draaide) ook gewoon 30+ graden en hebben we gewoon allemaal met wat geklaag en veel ijsjes gewerkt.

Ik vind het allemaal wel heel bijzonder... De kosten van de werkgever zullen vrijwel gelijk blijven, of dat nou voor 40 man is die aanwezig is of de volle 300. Toch? Of zit ik er nu heel erg naast?

Huh, maar als iedereen die nu thuiswerkt niet zijn volle 8 uur maakt, blijft er dan niet heel veel werk liggen nu? Of hoe moet ik dat zien? :? Bij ons maakt iedereen echt zijn uren wel, maar in onze branche wordt er denk ik ook minder misbruik van gemaakt omdat het al zo ingeburgerd is.

Ik werk in de IT en thuiswerken is hier al vrij normaal. En nee, ik werk nooit van 9 -17 maar dat hoeft bij ons ook nooit. Als je je werk maar af krijgt, het zal mijn werkgever een worst zijn of ik dat om 03:00 of 15:00 uur doe. Anderen zullen dan misschien zeggen: "Zie je wel, die zit om 14:00 uur op het terras. Die zal wel weer aan het 'thuiswerken' zijn." Niet wetende dat ik soms rond middernacht nog mails zit te beantwoorden. Een bijdrage voor lunch en dat soort zaken vind ik niet zo nodig, ik bespaar sowieso veel op reistijd. Alleen 's winters zal ons energieverbruik flink omhoog schieten, een bijdrage daarin zou fijn zijn. Mijn werkgever bespaart momenteel énorm op kilometers van de leascontracten die niet gemaakt worden en brandstofkosten.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:37

8nnemiek schreef:
Volgens google verbruikt een gemiddelde computer die 8 uur per dag draait 500 kWh per jaar wat neerkomt op 120 euro per jaar.
En dan nog verlichting, een koffiezetapparaat dat meerdere keren per dag draait, een radio of wellicht tv die op de achtergrond aan staat, de kookplaat/grill om een eitje of tosti te bakken voor de lunch. Het zijn allemaal maar kleine dingen maar het tikt toch langzaam aan.
En dat zijn allemaal kosten die de werkgever minder hoeft uit te geven.

Gelukkig niet zeg.. dan zouden wij met 6 laptops en 3 desktop computers al 90 E per maand kwijt zijn :+
Die 120E gaat over desktops + groot scherm + randapparatuur (zoals printers/scanners).
Een laptop verbruikt een heel stuk minder dan een desktop.
Een volledige desktop opstelling verbruikt ca 200 Watt per uur.
Een laptop ca 20 watt per uur.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 28-08-20 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:37

Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden.
Maargoed, ik denk vanuit de werkgever en niet zozeer vanuit werknemer.

Ik zie meer voordelen voor de werknemer dan voor de werkgever. En daarbij, hoe productief zijn werknemers werkelijk als ze thuis werken? Gaan ze een extra sigaretje roken tussendoor, of langer pauze nemen, maar niet langer doorwerken? Doen ze tussendoor de vaatwasser/wasmachine of bijv. even snel stofzuigen? Vaak denkt de werknemer dat dat toch maar eventjes is, maar als je al die minuten optelt, komt er vaak een aardig bedragje per maand uit.

Wat betreft de schermtijd voor kantoor personeel, vaak worden er op het bedrijf dan andere werkzaamheden uitgevoerd. Dit kan niet als mensen thuiswerken, dus zullen dat gauw dingen in huis doen gaan worden. Moet de werkgever daar dan voor betalen? Vind ik niet terecht.

Ik denk dat werknemers blij mogen zijn dat er werkgevers zijn waarbij je thuis kán en mág werken. Scheelt je heel wat reistijd per maand.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:39

moonsparkle schreef:
Ik vind het best luxe klinken. Ik zou graag vanuit huis gaan werken, maar dat kan niet met elk beroep. Als je normaal een km vergoeding krijgt dan betekend het ook dat je een tijdje onderweg bent, tijd die je dan waarschijnlijk niet betaald kreeg. Nu heb je geen reistijd meer.
Wel lijkt me een goede stoel bijvoorbeeld belangrijk, daarom zou ik een eenmalige vergoeding wel op z'n plaats vinden.
.

Ik snap dat men nu er thuis gewerkt wordt wat meer kosten maakt dan als er op kantoor gewerkt wordt, maar als ik het idd vergelijk met mensen die niet thuis kunnen werken vind ik het een raar voorstel.
Ik kan niet thuis werken en heb een behoorlijke reistijd (niet vrijwillig, mijn bedrijf verhuisd gewoon steeds verder weg) met 5 dagen in de week werken ben ik bijna 10 uur aan het reizen. Daarvoor krijg ik natuurlijk wel reiskosten vergoeding, maar die tijd wordt niet betaald. Die uren zou ik meer kunnen werken zonder dat ik meer tijd kwijt ben als ik thuis zou kunnen werken. Ik ga mijn uurloon hier niet zetten maar reken voor jezelf maar uit hoeveel dat ongeveer zou zijn.

Een eenmalige vergoeding voor een goede werkplek lijkt me idd wel op zijn plaats of idd het meenemen van een goede stoel van kantoor lid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:40

Ik denk dat minder dan 8 uur per dag werken vooral laat zien dat een systeem waarin je betaald krijgt voor het werk dat je doet ipv het aantal uren dat je er bent in veel sectoren gewoon prima gaat. Ik heb geen vaste werkzaamheden dus hier werkt het sowieso al iets anders maar ik ben op werk echt heel veel tijd kwijt aan kletsen met collega's, beneden rustig koffie halen, even een rondje wandelen. Thuis heb ik die afleiding niet, maar ben ik af en toe vijf minuten bezig met het uitruimen van de vaatwasser oid. Denk dat dat echt wel tegen elkaar weg te spelen valt.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:40

Koffie thuis is lekkerder, de lekkere koffie uit ons bedrijfsrestaurant is ook niet gratis, de automatendrap wel, maar dan is m'n koffie thuis veeeel lekkerder (en goedkoper dan die uit 't bedrijfsrestaurant).

Printer en papier is bij mij van de werkgever, inclusief nieuwe toner/cartridge.
Maar ik had altijd al een thuisprinter en een mobiele printer voor het uitvoeren van mijn werkzaamheden.

Stroom komt hier uit de zonnepanelen en we hebben nog steeds stroom over, dus daar zit ik niet zo over in.
Verwarming gaat hier niet perse anders aan, mezelf kennende (ik werk wel vaker een dag thuis) trek ik gewoon een dik vest aan en zet de verwarming pas in de loop vd dag echt aan, tegen de tijd dat ik te lang heb stil gezeten.
Nu moet ik zeggen dat bij mijn functie al een thuiswerkvergoeding hoort, maar die is niet toereikend voor een fatsoenlijk bureau en bureaustoel.
Aangezien ik niet het makkelijkste lijf heb, heb ik daar wel al jaren geleden zelf in geïnvesteerd.

Persoonlijk vind ik vergoeding voor koffie/toiletpapier erg ver gaan, stookkosten/airco kan idd per persoon/woning erg verschillen.

Eenmalige vergoeding voor geschikt meubilair vind ik wel fair en het door de werkgever ter beschikking stellen van geschikte apparatuur (inclusief de details, dus printer mét cartridges en papier bv, wanneer dat voor de aard van het werk nodig is) en bv enveloppen en postzegels voor zover noodzakelijk is voor het werk, meer dan logisch.

Je hebt idd ook meer vrije tijd, wanneer de reistijd voor woon-werkverkeer wegvalt, tijd die de meesten niet betaald krijgen, maar er nu wel is.

Edit: ik vind "tijd kwijt aan kletsen met collega's" overigens niet perse weggegooide tijd. Daar doe je ook inspiratie op, of motivatie en het feit dat je heel even je gedachten hebt verzet bij de koffie automaat kan maken dat je daarna weer extra geconcentreerd verder kunt.
Juist dat kletsen met collega's mis ik nu en daar bel ik ze dan ook voor op. Waar mogelijk als ik in de auto zit, ben nog steeds zo'n 60-70% van mijn tijd onderweg en werkzaam op locaties, alleen mijn kantoorwerk is nu volledig thuis, waar ik eerder kon kiezen tussen kantoor óf thuis.
Voor concentratie werk koos ik vaker voor thuis, kantoor voor als ik input nodig had van collega's en ook de behoefte had aan sociaal contact.

En dat missen van sociaal contact vind ik persoonlijk 't grootste gemis aan verplicht thuis werken.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 28-08-20 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt