FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:34

In zijn geval is hij dus accoord gegaan met een flex plek, ook prima, daar horen weer andere voorwaarden bij. Dat is dus al niet te vergelijken met mensen die normaal gesproken volgens hun contract een vaste basis hebben.
Zo heb ik bijv. geen contact uur verplichting, maar de IT afdeling wel. Dat kun je allemaal niet op 1 grote hoop vegen.

Als iemand zich ontevreden voelt dan is de eerste stap een gesprek aanvragen bij de leidinggevende om over de voorwaarden te praten.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:13

Sizzle schreef:
Als iemand zich ontevreden voelt dan is de eerste stap een gesprek aanvragen bij de leidinggevende om over de voorwaarden te praten.

Dat dus... Ik vind afdwingen en eisen echt té ver gaan.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:39

Maar de kosten die je normaal gesproken hebt voor reizen van huis naar werk kan je toch mooi voor de extra dingen gebruiken.. (bedenk ik me net)

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:50

Ik ben zelf geen werkgever hoor, moet er niet aan denken!
Ik ben gewoon een werknemer :)

Uiteraard zijn er genoeg mensen die prima thuis kunnen werken, maar ik denk dat het merendeel toch minder productief is. Maargoed, dat is natuurlijk mijn idee erbij. Niet iedereen zal daar hetzelfde over denken.

Ik vind LindyH een goede post plaatsen. Om daar op aan te haken:
Veel bedrijven vragen steun aan om zich boven water te kunnen houden of uitstel van belasting betalen of uitstel van aflossing op leningen van de bank, die kunnen echt geen extra kostenpost gebruiken.
Alles zal op den duur toch betaald moeten worden, waardoor een bedrijf dus zowat een dubbel resultaat moet behalen om én draaiende te blijven én de uitgestelde betalingen te betalen.

Waarom het bedrijven nog moeilijker maken, als ze het eigenlijk al niet kunnen redden?

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:57

Wettelijk is de werkgever verplicht na 6 weken niet reizen (woon werk verkeer) de reiskostenvergoeding stop te zetten. In dez ecorona tijd is fiscaal nu nog toegestaan.

nibud heeft berekend dat een medewerker thuis werken 2 euro per werkdag kost.

Verder is een werkgever via de arbo wet verplicht om een werknemer een arbo verantwoorde werkplek aan te bieden. Het is belangrijk voor de gezondheid dat een medewerker goed kan werken om uitval door gezondheidsproblemen te voorkomen.

Over het algemeen zijn de ziekteverzuim cijfers in de meeste sectoren deze maanden lager in vergelijking met dezelfde periode voorgaande jaren. Maar er wordt gevreesd voor stijging van de verzuimcijfers door niet ideale werkplek en vooral mentale problemen.

Hoewel er bedrijven zijn die het zwaar hebben, zijn er ook heel wat bedrijven die goed draaien. Het verschilt heel erg per sector.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:07

purny schreef:
Maar de kosten die je normaal gesproken hebt voor reizen van huis naar werk kan je toch mooi voor de extra dingen gebruiken.. (bedenk ik me net)

Mensen krijgen geen reiskosten meer betaald als ze thuis werken (op een enkeling na).
Dus ze besparen dan niets extra's.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:50

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best bijzonder vind. Zo'n grote extra kostenpost is die koffie, en dat beetje extra water en stroom nu ook weer niet.

Als ik het even omdraai, ik werk in de zorg. Ik kan hier mee eten, maar neem vaak eigen eten mee ivm intolerantie. Ik ga ook geen extra geld vragen omdat ik mijn eigen maaltijd mee neem, in plaats van hier mee te eten.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:10

Ik denk dat de kansen op de arbeidsmarkt nog wel gaan keren. We zaten in een werknemers markt, waarin een werknemer veel eisen kon stellen omdat er weinig personeel is.
Ik denk dat het weer meer richting werkgevers markt gaat als er bedrijven inkrimpen of verdwijnen. Misschien maar goed ook, hoezo zou een werkgever alles moeten betalen. Ik neem aan dat je je huis ook functioneel inrichting met verwarming, verlichting, isolatie etc voor de rest van de week buiten de uren die je normaal op je werk bent..

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:13

Brainless schreef:
purny schreef:
Maar de kosten die je normaal gesproken hebt voor reizen van huis naar werk kan je toch mooi voor de extra dingen gebruiken.. (bedenk ik me net)

Mensen krijgen geen reiskosten meer betaald als ze thuis werken (op een enkeling na).
Dus ze besparen dan niets extra's.

Maar die dagen die je normaal gesproken naar kantoor zou gaan toch wel. Dan had je je benzine kosten

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:09

Captain schreef:
Ze zijn er bij ons (overheid) wel mee bezig. Lijkt me ook niet meer dan normaal, ik wacht rustig af. :j

Welke overheid is dat?

Ik heb bij ons (Rijksoverheid voor Ondernemend Nederland) ministerie natuur, landbouw en voedselkwaliteit nog niks over gehoord?

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:12

Brainless schreef:
purny schreef:
Maar de kosten die je normaal gesproken hebt voor reizen van huis naar werk kan je toch mooi voor de extra dingen gebruiken.. (bedenk ik me net)

Mensen krijgen geen reiskosten meer betaald als ze thuis werken (op een enkeling na).
Dus ze besparen dan niets extra's.

Natuurlijk wel! Je hebt toch geen reiskosten?
Ik hoef niet 50€ per week te tanken en ik krijg daarnaast nog steeds benzinekosten vergoed.
(Nu werk ik alweer 2 maanden op kantoor vanwege een nieuw project)
Maar daarvoor toen ik wel fulltime thuis werkte scheelde mij dat super veel geld

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 00:25

purny schreef:
Maar die dagen die je normaal gesproken naar kantoor zou gaan toch wel. Dan had je je benzine kosten

Maar die betaal ik iig van mijn reiskosten vergoeding.
Toen ik toentertijd nog 5 dagen werkte had ik mijn kosten (belasting/benzine/verzekering) er wel uit.
Ik krijg 19 cent terwijl mijn auto 11 cent kostte.

Nu zonder reiskosten (ik ben ziek thuis dus ook geen reiskosten) betaal ik wel de belasting en verzekering.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 00:27

11 cent benzinekosten? Je hebt ook nog afschrijving en onderhoud hè.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 00:34

daantjuhhh schreef:
11 cent benzinekosten? Je hebt ook nog afschrijving en onderhoud hè.

Auto van (toen) 250E, 2 jaar zonder problemen mee gereden.
Geen onderhoud en met 30E door de APK.. na 2 jaar verkocht voor 350E.
13E? wegenbelasting en 18 verzekering per maand :+
Ik hield theoretisch geld over *\o/*

Mijn huidige auto was wat duurder 750 (Mondeo uit 2002) wegenbelasting 54E en verzekering 21 E.
Loopt 1:15 en ik speelde quitte met 5 dagen werken,
Ik ga straks over op een andere auto en krijg voor deze hetzelfde bedrag weer terug.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 01:41

Ik ben werkgever van een klein bedrijf met vanaf 1 sept 2 medewerkers in dienst.
Ook wij gingen veel meer thuiswerken in de crisis tenzij het niet anders kon en dan bleef ik weg zodat mijn collega alleen het kantoor ter beschikking had.
Heel eerlijk is ons bedrijf hard zat getroffen door de crisis en hebben we behoorlijk moeten inleveren. Had liever mn collega opslag gegeven voor haar harde werk. Maar dat gaat gewoon niet. Thuiswerkvergoeding omdat men meer stroom verbruikt of meer koffie/thee/toiletpapier/airco is voor mij echt geen doen.
Van mij mogen ze koffie en thee meepakken van kantoor oid maar een extra vergoeding kan er gewoon niet vanaf. Heb al geregeld dat er gewerkt kan worden met laptops die ze mee mogen nemen zodat ze vrij thuis kunnen werken wanneer ze willen.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 06:16


Captain

Berichten: 21401
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:09

daantjuhhh schreef:
Captain schreef:
Ze zijn er bij ons ([***]) wel mee bezig. Lijkt me ook niet meer dan normaal, ik wacht rustig af. :j

Welke [***] is dat?

Ik heb bij ons (Rijksoverheid voor Ondernemend Nederland) ministerie natuur, landbouw en voedselkwaliteit nog niks over gehoord?


Infrastructuur en Waterstaat, Inspectie Leefomgeving en Transport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:44

Brainless schreef:
purny schreef:
Maar die dagen die je normaal gesproken naar kantoor zou gaan toch wel. Dan had je je benzine kosten

Maar die betaal ik iig van mijn reiskosten vergoeding.
Toen ik toentertijd nog 5 dagen werkte had ik mijn kosten (belasting/benzine/verzekering) er wel uit.
Ik krijg 19 cent terwijl mijn auto 11 cent kostte.

Nu zonder reiskosten (ik ben ziek thuis dus ook geen reiskosten) betaal ik wel de belasting en verzekering.


Maar je werkgever hoeft toch niet voor jouw auto te betalen als je deze niet voor het werk gebruikt..

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:23

daantjuhhh schreef:
Captain schreef:
Ze zijn er bij ons (overheid) wel mee bezig. Lijkt me ook niet meer dan normaal, ik wacht rustig af. :j

Welke overheid is dat?

Ik heb bij ons (Rijksoverheid voor Ondernemend Nederland) ministerie natuur, landbouw en voedselkwaliteit nog niks over gehoord?


Waterbedrijven zijn er wel mee bezig. Is semi-overheid en valt onder de Wwb Cao.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:59

janouk schreef:
https://www.nu.nl/coronavirus/6073961/f ... nemen.html

Dit dus.
Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid werkgever en werknemer om een gezonde werkplek te hebben.
De hele dag aan de keukentafel of op de bank achter de laptop is niet gezond.

Op zich mee eens.
Alleen hebben zat mensen thuis geen plek om hun laptop neer te zetten behalve dus die keukentafel.
Plus, als je met twee personen thuis moet werken, dan heb je meestal geen twee bureaus .

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:06

Ik krijg niks vergoed. Mijn reiskosten zijn ook ingetrokken. Terwijl ik mijn energie rekening zie stijgen. Daarnaast werk ik op mijn eigen laptop en zal mijn werkplek ook niet goedgekeurd worden door de arbo. Ik vind dat als je werkgever verplicht om thuis te werken, wel moet zorgen voor dan ook de juiste benodigdheden zoals een laptop bureaustoel etc. Heb ik ook geopperd. Misschien dat ze een laptopplan kunnen introduceren ipv een fietsplan

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:32

Dammie schreef:
janouk schreef:
https://www.nu.nl/coronavirus/6073961/f ... nemen.html

Dit dus.
Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid werkgever en werknemer om een gezonde werkplek te hebben.
De hele dag aan de keukentafel of op de bank achter de laptop is niet gezond.

Op zich mee eens.
Alleen hebben zat mensen thuis geen plek om hun laptop neer te zetten behalve dus die keukentafel.
Plus, als je met twee personen thuis moet werken, dan heb je meestal geen twee bureaus .

Dat laatste zie ik ook bij mijn collega's inderdaad. Die hadden wel één goede werkplek, maar als je met z'n tweeën thuis komt te zitten dan schiet dat nog niet op. Plus moet je omdat je vaak moet telefoneren of video vergaderen ook een plekje hebben waar je dat ongestoord kan doen.

Ik heb echt veel collega's die dat vanuit een washok of weet ik veel wat voor een kamertje aan het doen zijn. :')

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:18

Als ik het zo lees, heb ik niets te klagen geloof ik.
Beeldscherm, nieuwe laptop, toetsenbord heb ik van mijn werkgever thuisbezorgd gekregen in maart. Bureau en stoel moest ik wel zelf regelen.

Maar al die tijd zijn de reiskosten gewoon doorbetaald ter compensatie en blijft dit ook gewoon zo. Ik werk een aantal dagen thuis en een aantal dagen op kantoor. Deze dagen wisselen. We hebben afgesproken dat de reiskosten als thuiswerkvergoeding ingezet mag worden en het daarom betaald blijft.
Wat wel niet helemaal fair is dat mijn reiskosten hoog zijn (ik woon het verst weg) en mijn collega’s minder krijgen omdat ze dichterbij wonen. Dus wellicht wordt daar in de toekomst nog naar gekeken.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:27

Ik krijg sowieso geen reiskosten vergoeding.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:41

Ik moet zelfs betalen voor parkeren en tijdens mijn werk soms vechten om een computer. Verbaas me best wel over alle kantoorluxe zoals lunches van de zaak.