Afstuderen 2020-2021

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:14

Publiceren kan inderdaad gruwelijk lang duren.. Ik ben al 1.5 jaar bezig om het langs de coauteurs te krijgen, maar elke keer wordt het project weer veranderd en moet ik weer nieuwe analyses doen plus herschrijven etc etc. Zit nu eindelijk op het punt dat het bijna gesubmit kan worden. Dan gaat er nog maanden overheen voor je antwoord krijgt, kan het nog afgewezen worden, moet je waarschijnlijk nog allemaal aanpassingen doen, waarna het nog steeds afgewezen kan worden. Al met al echt een hel wel ja! Maar het wel waard, en als promovenda kan ik niet meer zeggen, naaaah laat maar haha!

Succes met je besluit! Ik denk ook dat het eraan ligt wat je hierna wilt of gaat doen en in hoeverre publicaties meewegen in je carrière. I mean, het staat altijd goed op je CV, maar in de ene carrière is het wel belangrijker dan de ander.




Imke95 schreef:
Eelmo schreef:
Vergis je niet in hoeveel tijd publiceren kost. Niet om je bang te maken.. := Een vriendin van mij mocht ook publiceren, als eerst autheur, en zij heeft er nu na 1,5 jaar haar handen afgetrokken en zelfs haar recht op co-autheurschap helemaal opgezegd geloof ik omdat het zo'n gedoe was. Nou liep het bij haar ook niet helemaal lekker met begeleiders, maargoed. Het is wel heel goed voor je CV, en ik zou zelf niet zo snel iemand anders er met mijn werk vandoor willen laten gaan.

Ik moet ook nog een artikel schrijven van mijn afstudeeronderzoek maar heb er echt 0,0 motivatie voor. Begin ook binnenkort aan een fulltime baan, dus moet er echt even vaart achter gaan zetten.


Nou daar zit ik dus ook mee. In principe ben ik sowieso al co-auteur; alleen is de vraag of ik het voortouw ga nemen. Heb gister met iemand op stal hierover kunnen sparren die ook een PhD gedaan heeft & heb morgenochtend gesprek met mijn huidige thesisbegeleider die ook een PhD doet momenteel. Mocht mijn huidige thesis ook publicatiewaardig zijn; dan kies ik ervoor om bij de andere het tot co-auteur te laten :)

Eelmo

Berichten: 2949
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:21

Wannabe, helemaal gelijk. Ik ben nu in gesprek over een job als junior onderzoeker, dus ik wil wel echt die publicatie. Maar het is niet altijd relevant.

Het constant veranderen van de analyses en de insteek van de paper is dus precies waarom die vriendin van mij het bijltje er bij neer heeft gegooit. Zij had er zoveel stress van, begint nu aan haar eerste baan.. Ze wil niet het onderzoek in, dus voor haar is het 'leuk' maar niet noodzakelijk.

Imke, 2 papers als eerste autheur lijkt me idd een beetje te veel van het goede :=

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:41

@Imke, dank je wel nog! <3
Heb je inmiddels al een keuze gemaakt of ga je er morgen en zondag nog goed over nadenken?

Gisteren was heel fijn om even terug te zijn op mijn afstudeerplek. De collega's waren blij om me weer te zien dus dat deed me heel erg goed. Stagebegeleider vanuit stage gaf aan van, Felien we zijn blij dat je deze opdracht bij ons uitvoert en het heeft geen haast. Het is voor hen een toevoeging voor het verbeteren, maar niet zo dat ze zitten te wachten tot ik het een keer klaar heb.

Vervolgens belde mijn docent vanuit school aan het eind van de middag en die gaf aan dat ze vonden dat ik echt goed bezig ben zoals ik nu werk de afgelopen weken. Alleen wel wilden ze eerlijk tegen me zijn dat er ook een kans was dat ik de deadline van 29 maart niet ging halen aangezien ik nog wel behoorlijk wat moest doen. Ze gaf aan dat ik ook aan mijn eigen gezondheid moest denken en mijn rust moest pakken zodra ik stress voelde of me niet lekker voelde een dag.
Mijn eerste beoordelaar (die dus ook belde) gaf aan dat zij overleg had gehad met mijn tweede beoordelaar en ze willen beide zodra mijn scriptie af is voor mijn gevoel, tussentijds gaan beoordelen en aangeven of het voldoende basis is. Vind dit echt super lief van ze want dit betekent dat ik wel pas in juni mag verdedigen maar dat ik wel tussendoor al rust heb in mijn hoofd zodra mijn scriptie klaar is.

Al mijn zenuwen van de afgelopen week waren dus eigenlijk voor niks. Mag mezelf echt in de handjes knijpen met zulke lieve begeleiders om mij heen geloof ik :j

theadora99

Berichten: 3634
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:48

theadora99 schreef:
Ik wacht al 5 weken op mijn go/no go |o

Ik heb mijn tweede beoordelaar gemaild (die ken ik toevallig ook). Hij heeft nog niets gezien en hij gaat contact met haar opnemen. Wat een stress zeg

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:18

theadora99 schreef:
theadora99 schreef:
Ik wacht al 5 weken op mijn go/no go |o

Ik heb mijn tweede beoordelaar gemaild (die ken ik toevallig ook). Hij heeft nog niets gezien en hij gaat contact met haar opnemen. Wat een stress zeg

Wat rot zeg..... Beter laten ze snel wat aan je weten. Kan me voorstellen dat je hier ontzettend v baalt

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:31

theadora99 schreef:
theadora99 schreef:
Ik wacht al 5 weken op mijn go/no go |o

Ik heb mijn tweede beoordelaar gemaild (die ken ik toevallig ook). Hij heeft nog niets gezien en hij gaat contact met haar opnemen. Wat een stress zeg


Oh echt vervelend voor je joh. Ik hoop dat er een beetje vaart achter komt.
Ik heb mijn beoordeling dus allang terug, zat niet op te letten :+ Hoofdstuk 1 is dus met op-en aanmerkingen goedgekeurd dus dat is fijn :D Op naar hoofdstuk 2 :D

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:05

Felien_Kyra schreef:
@Imke, dank je wel nog! <3
Heb je inmiddels al een keuze gemaakt of ga je er morgen en zondag nog goed over nadenken?

Gisteren was heel fijn om even terug te zijn op mijn afstudeerplek. De collega's waren blij om me weer te zien dus dat deed me heel erg goed. Stagebegeleider vanuit stage gaf aan van, Felien we zijn blij dat je deze opdracht bij ons uitvoert en het heeft geen haast. Het is voor hen een toevoeging voor het verbeteren, maar niet zo dat ze zitten te wachten tot ik het een keer klaar heb.

Vervolgens belde mijn docent vanuit school aan het eind van de middag en die gaf aan dat ze vonden dat ik echt goed bezig ben zoals ik nu werk de afgelopen weken. Alleen wel wilden ze eerlijk tegen me zijn dat er ook een kans was dat ik de deadline van 29 maart niet ging halen aangezien ik nog wel behoorlijk wat moest doen. Ze gaf aan dat ik ook aan mijn eigen gezondheid moest denken en mijn rust moest pakken zodra ik stress voelde of me niet lekker voelde een dag.
Mijn eerste beoordelaar (die dus ook belde) gaf aan dat zij overleg had gehad met mijn tweede beoordelaar en ze willen beide zodra mijn scriptie af is voor mijn gevoel, tussentijds gaan beoordelen en aangeven of het voldoende basis is. Vind dit echt super lief van ze want dit betekent dat ik wel pas in juni mag verdedigen maar dat ik wel tussendoor al rust heb in mijn hoofd zodra mijn scriptie klaar is.

Al mijn zenuwen van de afgelopen week waren dus eigenlijk voor niks. Mag mezelf echt in de handjes knijpen met zulke lieve begeleiders om mij heen geloof ik :j


Wat een fijn nieuws zeg! Zo zie je maar weer dat altijd alles toch wel weer op z'n pootjes terecht komt.

Ik heb ondertussen zo goed als mijn keus gemaakt. Ga maandagmiddag na mijn verdediging aan mijn begeleider vragen of het eventueel mogelijk is om 4 maanden als studentenassistent aan de slag te gaan & in die tijd mijn eerste draft te schrijven. Als dat niet mogelijk is ga ik aangeven dat ik wel eerste auteur wil worden, omdat ik het toch graag wil proberen, maar mocht het straks niet meer te combineren zijn met mijn baan / teveel energie kosten; dat ik het dan wel af ga schuiven. Verder wil ik ook echt duidelijke afspraken maken mbt meetings etc., zodat het in ieder geval niet zo gaat zoals het met mijn thesis is gegaan #leermomentjes!

Eelmo

Berichten: 2949
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:22

Klinkt als een goed plan Imke! :j

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:36

Goed plan inderdaad! :j

Imke95
Berichten: 322
Geregistreerd: 12-06-20

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:17

Mijn eerste MSc thesis is afgerond! Een nette 7.5, waar ik ontzettend blij mee ben. *\o/* Nu verder met m'n resultaten van thesis nummer 2

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:22

Imke95 schreef:
Mijn eerste MSc thesis is afgerond! Een nette 7.5, waar ik ontzettend blij mee ben. *\o/* Nu verder met m'n resultaten van thesis nummer 2

Super!! Gefeliciteerd :D

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:09

Hallo allemaal,

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik kwam via de zoekfunctie hier terecht ;).
Ik ben in zomer 2020 afgestuurd met een dubbele Master's in Wetenschapscommunicatie en Education Onderzoek & Ontwikkeling + Lesgeven. Het was een kluif (heb beide in de tijd van 1 gedaan zeg maar, waardoor 110 EC in 1 jaar naast werk als docent), maar heb er wel van genoten :).
In september begin ik met de aanmelding voor een PhD in Canada (door gecancelde plannen door C en nog wat andere dingen niet meteen na mijn MSc daarmee begonnen). Tot die tijd werkzaam als docent Wetenschappen en educatief ontwerper.

Omdat ik graag veel dingen te gelijk doe (dat vond ik echt heerlijk aan de dubbele MSc) ben ik én bezig met de publicatie van mijn master thesis (als eerste author, samen met mijn begeleider) én ben ik als Verenigde Natie Vrijwilliger aan de slag als onderzoek voor een environment NGO. Ook voor hun moet ik een onderzoek doen + artikel schrijven, in 3 maanden tijd...
Het is een beetje hectisch, zeker omdat mijn vorige onderzoeken toch wel tussen de 6 - 12 maanden duurden, maar goed het heeft wel wat.

Waarom ik hier schrijf? Weet ik eigenlijk niet - ben bezig met het editten van de publicatie en ben het echt zat aan het worden, dus dacht; er zijn vast wel ergens op het internet gelijkgestemde te vinden ;)

KirstenHorse

Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:38

Earth schreef:
KirstenHorse schreef:
Volgens mij ben ik een van de weinige met een HBO afstudeeronderzoek? :') Hier ben ik in februari begonnen en moet ik begin juni ongeveer klaar zijn. De opstartfase is nu op zijn eind en ik ben gestart met de eerste (theoretische) hoofdstukken van het onderzoeksrapport. Ik heb een paar stressmomenten gehad, maar het gaat momenteel heel lekker! :j

Wat vervelend zeg theadora, hopelijk heb je snel meer duidelijkheid! Ik zou inderdaad ook zeker een ander persoon op de hoogte brengen van je situatie.

Succes Felien, ik zeg altijd maar, wat is het ergste wat er kan gebeuren? Maar je moet ook maar net de juiste persoon zijn voor die instelling :+ En ik moet eerlijk zeggen dat ik normaal ook wel wat meer last heb van de nodige stress/spanning (vandaar die instelling, anders gaat het helemaal mis bij mij), maar ik ben nu over het algemeen vrij relaxt. Dat vind ik best apart van mezelf haha.

Spannend Imke! Ontzettend veel succes gewenst, komt vast goed!


Welke hoofdstukken ben je mee bezig? Ik heb hoofdstuk 1 ingeleverd, dus aanleiding, hoofdvraag en doelstelling. Ik moet 31 mei inleveren, dat klinkt al zo snel!!!


Excuus, ik was het topic even uit het oog verloren! Ik ben nu bezig met inleiding/context, theoretisch kader (deelvraag 1) en deelvraag 2 (huidige software beschrijven, ik ga daar verder op bouwen/onderzoek doen). In de week van 1 april moet ik eigenlijk alleen inleiding/context af, maar ik ben tegen die tijd dus al wat verder, wat fijn is voor mijn gemoedstoestand :D

Ik moet ook eind mei/begin juni inleveren en dat klinkt inderdaad wel heel dichtbij haha. Gelukkig heb ik nog steeds niet echt stress _/-\o_

Hoe ver ben jij nu? En hoe vaak spreek jij je afstudeerbegeleider vanuit de Hogeschool? Ik overleg 'grote' stappen met hem, zoals mijn interviewvragen en hoofdstukkenindeling.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:55

Oh geeft niet hoor :)
Ik ben nu hoofdstuk 1 aan het afronden, dat wil zeggen inleiding, hoofd-en deelvragen en doelstelling. Ik heb dit ingelverd en feedback op ontvangen en ik ben bijna klaar met het verwerken ervan. Dan ga ik door met hoofdstuk 2, theoretisch kader. Daar maak ik me niet zo druk om, omdat ik al best wat wetenschappelijke kennis heb opgedaan inmiddels. Dus ik hoop dat volgende week klaar te hebben en dan door te gaan met hoofdstuk 3.
Ik hoop deze week een tweede afspraak te hebben met mijn begeleider voor hoofdstuk 2 en 3 en nog wat vragen over hoofdstuk 1.

Planning is dus hoofdstuk 1t/m 3 ingeleverd te hebben voor 5 april. Dan in die week de enquete ontwerpen met hulp van een medewerker van de opdrachtgever (ohhh zo fijn dat hij wil helpen!!). Dan de week erop de enquete uitgeven en hopelijk begin mei de resultaten kunnen verwerken. Dan heb ik nog 3 weken voor hoofdstuk 5.
Ik hoop echt dat het lukt, want ik ben chronisch ziek en heb niet altijd de energie om te knallen. Maar ik ga het echt proberen :)

Misschien wel even leuk om mijn hoofdstukken te laten zien:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KirstenHorse

Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:52

Leuk om te zien hoe Hogescholen het afstuderen allemaal anders aanpakken, ook binnen de faculteiten van de Hogescholen! Mijn cijfer voor het afstuderen wordt gevormd door competenties. De competenties bewijs ik door middel van het afstudeerrapport (80%) en het portfolio (20%). Ik word dus niet per hoofdstuk beoordeeld en mijn hoofdstukken zijn ook relatief vrij. Ik krijg dus vier deelcijfers (dat weet ik ook nu pas :') ) en het gewogen gemiddelde daarvan is mijn cijfer voor het afstuderen. In het kort komt het hierop neer:

Afstudeerrapport
Professioneel vakmanschap 40%
Overzicht op en inzicht in het kunnen plaatsen van problemen in hun context

Onderzoekend vermogen 20%
Afbakening van onderzoek en onderbouwing van onderzoek en keuzes

Communicatief vermogen 20%
Schriftelijk (afstudeerrapport) en mondeling (afstudeerzitting)

Portfolio
Leervermogen, Beroepsethiek en Samenwerken 20%
Reflecteren op afstuderen, houdt rekening met ethische aspecten en kan taak- en teamgericht werken.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:56

Oh ja dat is heel wat anders :j Ik studeer ook nog via het oude curriculum, wat het nog weer anders maakt. Inmiddels zijn ze in het nieuwe curriculum verplicht om een product te leveren en dan is de beoordeling ook helemaal anders. Mijn begeleiders waren blij dat ze nog een keer iemand van het oude c konden beoordelen, was voor hun veel makkelijker :P

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:14

Heeft iemand hier ervaring met Scribbr? Ik ben op zoek naar iets/iemand die mijn thesis (universiteit) wil lezen, aangezien ik betwijfel of ik de juiste feedback heb van docent. Bij mijn plan van aanpak was zij enthousiast en tweede beoordelaar vond het onvoldoende, dus ik wil met wat extra vertrouwen de eerste kans in..

Eelmo

Berichten: 2949
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:27

Geen ervaring mee maar vind de site altijd heel fijn. Heb je een goede rubric ofzo die je mee kunt sturen zodat zij weten waarop je beoordeeld wordt?

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:01

Hey, oeps even heel druk geweest en amper tijd gehad voor bokt. Hoe gaat het met jullie??

@LienC ik ben er zelf niet bekend mee. Een vriendin van me was er zeer tevreden over en heeft er echt wat aan gehad :D

@Earth Je beoordeling lijkt erg op de mijne. Kon hem zo gauw niet vinden, maar ook precies qua hoofdstuk indeling. Daarnaast wijken mijn hoofdstukken wat af omdat ik een beroeps product (een training) ontwerp. Hoe gaat het met je h1 t/m 3?

@Oshaa welkom, volgens mij kan je prima meekletsen hoor :D

Ik ben een stuk verder gekomen met school maar ga de deadline van 29 maar niet halen. Ene kant enorm balen en aan de andere kant als ik nu zo door ga ben ik in april alsnog er vanaf. Mijn docenten zullen dan aangeven wanneer het voldoende basis is zoals ik eerder ook al schreef.
Ik moet nu nog 4 hoofdstukken, waarvan 2 korte hoofdstukken.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:19

Hoe gaat het met jullie?

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:07

Felien_Kyra schreef:
Hoe gaat het met jullie?



Mwah, heb tegen mijn co-auteur gezegd dat we nog 1 edit ronde doen en het dan gewoon gaan insturen. Dat eeuwige getweek moet maar klaar zijn. Zag ook al aankomen dat we opeens weer 2 maanden verder zouden zijn. Dus nu de laatste bespreking op 12 april en dan sturen.

Voor de Verenigde Naties loopt het moeizaam. Ze werken met veel tussentijdse draften en daar ben ik niet goed in. Surveys zijn nog niet verstuurd dus er is ook nog geen data of iets. Ik ben iemand die beter het héle ding in 1x schrijft zeg maar. Maar goed. Corona maakt het ook wel lastig om toegang te krijgen tot scholen (ondanks dat ik zelf ook docent ben).

Gaat het bij jou lukken om het in April af te krijgen? Of heb je stiekem toch de 29 maart deadline gehaald?

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:35

Ik loop iets achter op schema, maar ik maak me nog niet direct zorgen := Misschien moet ik dat wel doen _O- Ik heb wel vertrouwen omdat ik in mn hoofd weet wat ik moet doen. Maar dat op papier krijgen kost me aardig wat energie.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Afstuderen 2020-2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:02

Ik vind het mooie weer vooral een reden om niet aan de slag te gaan, hahaha.

Maar mijn conclusie ligt bij docent, als het goed is krijg ik morgen feedback en dan gaat de thesis voor het paasweekend naar de tweede beoordelaar hoop ik. Stage is nog een kleine twee maanden en alles daarnaast is nog een hoop werk :x

Scribbr is trouwens echt een aanrader! Super fijne feedback en verbeteringen gekregen *\o/*

Felien: Balen dat maart niet meer lukt. Ben je dan straks echt helemaal klaar?

Earth: wanneer is je deadline? Het werkt ook het best als je echt moet, haha.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:26

LienC schreef:
Ik vind het mooie weer vooral een reden om niet aan de slag te gaan, hahaha.

Maar mijn conclusie ligt bij docent, als het goed is krijg ik morgen feedback en dan gaat de thesis voor het paasweekend naar de tweede beoordelaar hoop ik. Stage is nog een kleine twee maanden en alles daarnaast is nog een hoop werk :x

Scribbr is trouwens echt een aanrader! Super fijne feedback en verbeteringen gekregen *\o/*

Felien: Balen dat maart niet meer lukt. Ben je dan straks echt helemaal klaar?

Earth: wanneer is je deadline? Het werkt ook het best als je echt moet, haha.


31 mei. Ben aardig onderweg met mn scriptie. Volgende week de enquete ontwerpen, daar krijg ik gelukkig hele goed hulp voor :D

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:11

En ik zat vanmiddag een beetje klem, maar inmiddels ben ik bijna klaar met hoofdstuk 2 en 3 :D Dat ging ineens ff snel haha. Haal in mn deadline van inleveren met Pasen toch nog *\o/*
Ik had er ergens wel vertrouwen in, maar het voelt toch als een supergoede stap, dus ik ben meer dan blij :D