Beste manieren om iemand iets uit te leggen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Beste manieren om iemand iets uit te leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:54

Als je antwoorden krijgt zoals “ik denk niks” en het gokken van waardes maak ik me wel wat zorgen om zijn intrinsieke motivatie. Wie heeft bedacht dat bijles een goed idee is voor hem?

Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is als “niks lukt”. In dat geval zou je een stapje terug kunnen zetten en eerst aan de slag kunnen gaan met hele basale berekeningen. Dan krijgt ie een paar succeservaringen die vertrouwen geven voor de moeilijkere opgaven.

Vooraf een duidelijk en haalbaar doel stellen kan ook helpen. Dan is het vooraf heel duidelijk waaraan jullie gaan werken. Je zou in een schrift een vinkje achter een doel kunnen zetten als het behaald is. Als je dat zo een paar sessies doet kun je samen met Joske reflecteren op hoeveel hij al geleerd heeft en hoe hij dus gegroeid is.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Beste manieren om iemand iets uit te leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 22:45

Motivatie is er wel, maar als er 1 dingetje nog niet helemaal klopt in zijn hoofd hoe iets te berekenen dan lijkt het net of alles wit wordt.

Ik heb geprobeerd om de gegeven tips zo veel mogelijk toe te passen de laatste dagen. Dat lijkt beter te gaan, al zijn we er natuurlijk nog niet. Deze week heeft Joske heel wat testen, ik hoop dat ze goed gaan.

Nogmaals heel erg bedankt aan bokt voor alle tips en ervaringen.