Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 21:09

Zojuist heb ik op een FB groep ons bedrijf geplaatst als mogelijke stageplek.

Ik vraag mij heel erg af:

Waar kijk jij( of voor jezelf, voor een vriendin of voor je kind :+ ) naar bij een stage in de paarden?

Wat zijn plus en minpunten?
Wanneer zou je ergens wel stage gaan lopen en wanneer niet?

Ik wil zelf later in het topic uiteraard aangeven wat onze ' sterke en zwakke' punten zijn maar ben vooral ook benieuwd wat er uit komt als ik de vraag open stel :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:11

Stagevergoeding zou ik wel belangrijk vinden. Onbetaalde stages zijn niet meer van deze tijd.
Daarbij moet het duidelijk zijn wat je kan leren. Stront scheppen en hooi voeren kan iedereen. :D

En misschien eventuele cursussen of bijscholing waar ik aan mee zou mogen doen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 05-10-20 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:12

Ik heb geen ervaring met stage lopen op een stal maar ik zou het het belangrijkste vinden dat ik een fijne begeleider zou hebben die de tijd heeft om je wegwijs te maken op het bedrijf. Stage lopen is spannend en dan is het fijn als je in een team met fijne sfeer terecht komt.

En verder natuurlijk dat afspraken nagekomen worden en je in een veilige omgeving te werken komt. Stagevergoeding is idd ook een goede

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:13

capopjekop schreef:
Ik heb geen ervaring met stage lopen op een stal maar ik zou het het belangrijkste vinden dat ik een fijne begeleider zou hebben die de tijd heeft om je wegwijs te maken op het bedrijf. Stage lopen is spannend en dan is het fijn als je in een team met fijne sfeer terecht komt.

En verder natuurlijk dat afspraken nagekomen worden en je in een veilige omgeving te werken komt. Stagevergoeding is idd ook een goede


Wat hierboven wordt genoemd.

Een goede begeleider is een van de belangrijkste dingen om goed je stage door te komen.
Iemand die je helpt als je vragen hebt.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:16

En dat je idd ook echt dingen leert en mag proberen. En dat je niet alleen als goedkope kracht gezien wordt voor de minder leuke klussen

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:18

MarlindeRooz schreef:
Stagevergoeding zou ik wel belangrijk vinden. Onbetaalde stages zijn niet meer van deze tijd.
Daarbij moet het duidelijk zijn wat je kan leren. Stront scheppen en hooi voeren kan iedereen. :D

En misschien eventuele cursussen of bijscholing waar ik aan mee zou mogen doen.


Precies dit. Het daadwerkelijk léren werken met paarden. Afgezien van paarden naar de paddocks/wei brengen en poetsen heb ik geen paard gezien tijdens mijn stage. Hoe maak je bijvoorbeeld een trainingsschema en waarom train je je paarden op een bepaalde manier? Maar ook meegaan met op verplaatsingen, concours, les, etc. Ook daar leer je veel van (transporteren etc)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:19

Ik vind het heel belangrijk dat je als stageloper ook daadwerkelijk wat leert, niet ingezet wordt als gratis slaafje.

Dus naast de standaard taken als voeren, buiten zetten e.d., ook meelopen met de dierenarts, machines leren besturen, meekijken/helpen in de bedrijfsvoering, deelnemen aan vergaderingen/werkoverleg, mee laten kijken/helpen in de administratie, uitleggen hoe jullie tot bepaalde ideeën komen, hoe jullie communiceren met klanten, jullie normen en waarden. Uiteraard laten werken met de paarden, inzicht geven in hun training, het management rondom de paarden. Oh, en zorg dat één persoon de stagiair(e) begeleidt en aanspreekpunt is.

Als je dat kunt bieden, zou voor mij een stagevergoeding helemaal niet belangrijk zijn.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:20

Ik denk dat je een realistisch beeld moet kunnen krijgen van hoe het werken in de paarden echt is. Dat betekend dus zowel stront scheppen en hooi voeren als de leuke klusjes/kanten van het werk.

En ik denk dat je eerder als leuk word gezien als je van te voren compleet eerlijk bent over wat je verwacht, hoe dagen eruit zien etc.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:20

Als je als bedrijf ook qua begeleiding iets te bieden hebt en ook kennis en ervaring in huis hebt als je regelmatig stagiaires hebt. Als het bijvoorbeeld een keer minder soepel gaat met een stagiaire (en dat kan ook puur vanuit reflectieverslagen zijn over de praktijk) dat je dan niet gelijk met jet bek vol tanden staat. En enig idee hebben wat er vanuit de opleidingen die je stagiaires doorgaans doen eigenlijk verwacht wordt van een stage.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:20

Niet meer dan 2 stagiaires. Meer dan twee krijg je geheid gezeik onderling omdat er eentje zich beter voelen zal dan de rest. Heb je er twee dan kunnen ze zich aan elkaar optrekken. En maakt het de dag wat gezelliger.

Bied iets anders aan dan mesten of tuig invetten. Laat ze een keertje op de shovel of verrijker rijden. De bak slepen.

Keertje laten rijden een paard maar dan ook aangeven hoe en waarom er op die manier getraind wordt. Neem ze mee op concours. Of laat ze helpen als de dierenarts er is.

Ik wilde graag weten hoe het spoelen van een eitje ging, had het nog nooit meegemaakt. Maar ik moest er echt zeuren om er bij te mogen assisteren/zijn. Uiteindelijk toen ik zei dat het van belang was voor m'n pvb toen pas kreeg ik toestemming. Dat zou niet moeten stage is om ervaring op te doen maar ook zeker om te leren.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 05-10-20 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

SsSimonee

Berichten: 2940
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:21

Zelf paardenhouderij gedaan.
Wat ik fijn vond aan stages was het volgende:
Een fijne werksfeer, meld de stagiaire vooral wat goed gaat en onderbouw wat beter kan en begeleid degene daarin.
Uitmesten vegen bladblazen en dat soort taken hoort er dagelijks bij maar betrek stagiaires ook in trainingen, wedstrijden etc.
Als je ergens heen gaat wat interessant kan zijn voor de stagiaire neem hem of haar ook mee.
Wees betrokken bij de stage opdrachten.
Rijden oid hoefde voor mij persoonlijk niet eens persé, als ik maar betrokken werd in activiteiten op het bedrijf. Niet alleen gezien werd als een goedkope hulp.
Stage vergoeding nooit gehad. Eind van de stage vaak wel een kleinigheidje. Lang verhaal kort:
Laat vooral je waardering zien, begeleid in wat beter kan, hard werken kan geen kwaad maar geef een stagiaire kansen om echt iets te leren!

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:21

Belangrijkste van een stageplek vind ik toch wel dat de begeleider de tijd neemt om je ook iets te leren, naast de standaard klussen.

Heb twee stageplekken gehad waar ik keihard moest werken, maar ook echt wat leerde.

Maar heb ook stage gelopen op stallen waar ik niet meer deed dan stallen uitmesten, longeren, voeren en de vrachtwagen schoonmaken.

Alles onbetaald, wat ik bij de leerzame stages geen probleem vond. Maar als ik er alleen ben om als stalhulp te dienen, dan vind ik onbetaald wat minder tof. :o

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:32

Ligt er wel aan welke richting je op gaat met je opleiding.
Doe je een opleiding om uiteindelijk je eigen bedrijf te starten, les te geven of stalruiter oid te worden dan wel een passende stage waar je ook deze doelen kunt waarmaken.
Genoeg stallen als stage gehad waar ik echt als goedkope kracht werd gezien en dus enkel stallen mesten, en binnen/buiten zetten en pon's opzadelen.
Mijn opleiding was gericht op allround verzorgen en lesgeven. Stage op een manege gelopen waar ik niet mocht lesgeven, niet mocht rijden en zelfs niet eens krachtvoer mocht geven...

Ik zou zeggen dat je als instructeur een stage zoekt waar je je eigen rijden ontwikkeld en ook mag lesgeven/helpen.
Allround verzorgen is bij mij ook het toileteren, meegaan op wedstrijden, klaarzetten en "aftuigen" van paarden, longeskills bijwerken etc.

Doe je een opleiding om uiteindelijk je eigen bedrijf te starten zou ik opzoek gaan naar een stage waar ik ook de administratieve kant mee kan pakken.

Buiten dat hoort natuurlijk mesten etc er gewoon bij en verwacht ik niet een stage te vinden zonder uitmesten.

Belangrijk is een stagebegeleider die je echt goed begeleid, tijd neemt om je dingen uit te leggen en ook waarom ze het op bepaalde manieren doen.

Stagevergoeding vind ik persoonlijk het minst belangrijke, wat ik wel aantrekkelijk zou vinden ipv stagevergoeding is intern kunnen en een paard mee mogen brengen incl begeleiding met mijn eigen paard.

Tijdens mijn stages in deurne had ik 2 stages waar ik alle mogelijkheden had die ik wilde hebben om mijn opleiding goed af te sluiten en daarna een fijne job te vinden.
Mijn eerste stage was op bovenstaand voorbeeld (ook een manege) en zo'n stage vind ik dat niemand die verdient.

Als stagebedrijf zou ik kijken naar welke mogelijkheden jij kunt bieden aan stagiaires en daarop de studenten uitkiezen die ook daadwerkelijk deze mogelijkheden nodig is. Ben je een fokbedrijf, heeft het weinig zin om studenten te hebben die specifiek voor instructie gaan bijv.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:38

Hier ook begeleiding! Zo vaak gezien dat stage begeleider dan even doorgaf wat de werkzaamheden waren voor de ochtend en dan verdween tot lunch tijd. Een keer kan. Maar niet elke keer.

Unieke leuke uitdagende opdrachten over een lange periode. Bijv die ene merrie, maak daar een schema voor van voer en training en op de dagen dat je er bent mag je dat schema ondersteunen / uitvoeren. Stagiair leert een schema te maken en evt zelfs mensen aan te sturen als ze bijv zelf niet kan/mag rijden. Laat ze foto’s maken van de voortgang en er op te feedbacken. Kritisch zijn op je eigen werk :D maar ook de kosten in kaart te brengen van wat die merrie die periode gekost heeft onder het mom van wat kost een paard nu daadwerkelijk

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 21:49

Al heel veel nuttige ( en ook reële) berichten!

Ik probeer even per onderwerp te reageren:

-Stagevergoeding
Meestal doen we wel wat, achteraf, maar eigenlijk geen afgesproken vergoeding van te voren. Dat komt ook echt omdat we echt hele wisselende ervaringen hebben. Sommige stagiaires zou ik betaald voor willen worden hahaha :') . Is dit te onaardig? Nee gekkigheid, is voor jullie een vergoeding wel of niet een dealbreaker?

Qua begeleiding:
Ik kom steeds meer dagen in het bedrijf, ik vind het ontzettend leuk om te begeleiden. Ben jaren lang docent geweest op het VMBO en nu ben ik manager, beiden beroepen waarbij je hoofddoel is om mensen te laten groeien. Dit stuk is dus wel mijn ding maar moet dit wel bewuster inzetten :)

Ook werken wij zelf gewoon mee dus we doen alles samen qua werk.

Over dingen leren:
- Ik heb altijd hoop dat dit vanuit praktijkopdtachten komt, maar dat valt wat tegen :+ . Hierin moet ik eigenlijk zelf een soort afvinklijst maken denk ik, er is voor mij zoveel ' gewoon' , ik denk dat het zou helpen voor mezelf voor elke maand een thema te hebben ofzo. Buiten wat er gewoon ter sprake komt. Of is dit een stom idee :+ . Dan kan ik al die onderwerpen die San87 noemt daar in verwerken.

Over aantal stagiaires:
2 is voor ons ook de max, het werk moet wel ook nuttig blijven vind ik :)

Wat bij ons de mogelijkheden zijn is iets lastiger omdat we een pensionstal zijn. Ik heb het idee dat wij het daarom afleggen tegen maneges vanwege het kunnen lesgeven tegen handelsstallen vanwege het vele paarden kunnen rijden en tegen grote namen omdat een stage daar ' aantrekkelijker lijkt' ( en ik weet dat dat dus niet zo is, heb nogal wat stagiaires met horrorverhalen over grote bekende namen)

Wat ik nu probeer:
Ochtend is stalwerkzaamheden.
Middag: leren over dravers trainen/longeren/omscholen/leren rijden op de sulky/dravers onder de man rijden.

Maar op de een of andere manier heb ik toch niet het idee dat dat erg populair is :')

Is intern een pre? Dat zouden we wel kunnen realiseren evt, als dat zou werken?

Ik vind stagiaires gewoon ook waardevol, omdat je als je uitlegt waarom je iets doet je jezelf ook steeds moet afvragen waarom je eigenlijk doet wat je doet :+

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:56

Stagevergoeding is voor mij zeker geen must. :)

De indeling die jij aangeeft had ik op mijn eerste stagebedrijf ook.
Ochtend: stallen/voeren
Middag: jonge paarden beleren (ohz en mennen), mennen met tweespan, longeren, leren over keuringsklaar maken, voorbrengen, vrijspringen, lesgeven en helpen bij het inseminatiestation.

Mocht later zelfs mee naar keuringen of als de stagebieder op pad ging om te insemineren.

Mijn stagebieder vroeg mij ook altijd of ik specifieke praktijkopdrachten had, zo kon hij daar op inspelen. :)


Heb ook stage gelopen bij Jan van Beek (eventing). Was keihard werken, maar kreeg les met mijn eigen paard, mocht soms mee op heuvel- en watertraining op zijn paarden, leerde over verzorging en training en mocht mee op (meerdaags) concours.

Bij Jan van Beek heb ik intern gezeten. Was een must om 6 weken ergens intern te zitten. Maar ik zou dit niet per se een pluspunt vinden. Hangt ee vanaf wat mijn reistijd is uiteraard

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:59

ruitje schreef:
Al heel veel nuttige ( en ook reële) berichten!

Ik probeer even per onderwerp te reageren:

-Stagevergoeding
Meestal doen we wel wat, achteraf, maar eigenlijk geen afgesproken vergoeding van te voren. Dat komt ook echt omdat we echt hele wisselende ervaringen hebben. Sommige stagiaires zou ik betaald voor willen worden hahaha :') . Is dit te onaardig? Nee gekkigheid, is voor jullie een vergoeding wel of niet een dealbreaker?

Qua begeleiding:
Ik kom steeds meer dagen in het bedrijf, ik vind het ontzettend leuk om te begeleiden. Ben jaren lang docent geweest op het VMBO en nu ben ik manager, beiden beroepen waarbij je hoofddoel is om mensen te laten groeien. Dit stuk is dus wel mijn ding maar moet dit wel bewuster inzetten :)

Ook werken wij zelf gewoon mee dus we doen alles samen qua werk.

Over dingen leren:
- Ik heb altijd hoop dat dit vanuit praktijkopdtachten komt, maar dat valt wat tegen :+ . Hierin moet ik eigenlijk zelf een soort afvinklijst maken denk ik, er is voor mij zoveel ' gewoon' , ik denk dat het zou helpen voor mezelf voor elke maand een thema te hebben ofzo. Buiten wat er gewoon ter sprake komt. Of is dit een stom idee :+ . Dan kan ik al die onderwerpen die San87 noemt daar in verwerken.

Over aantal stagiaires:
2 is voor ons ook de max, het werk moet wel ook nuttig blijven vind ik :)

Wat bij ons de mogelijkheden zijn is iets lastiger omdat we een pensionstal zijn. Ik heb het idee dat wij het daarom afleggen tegen maneges vanwege het kunnen lesgeven tegen handelsstallen vanwege het vele paarden kunnen rijden en tegen grote namen omdat een stage daar ' aantrekkelijker lijkt' ( en ik weet dat dat dus niet zo is, heb nogal wat stagiaires met horrorverhalen over grote bekende namen)

Wat ik nu probeer:
Ochtend is stalwerkzaamheden.
Middag: leren over dravers trainen/longeren/omscholen/leren rijden op de sulky/dravers onder de man rijden.


Maar op de een of andere manier heb ik toch niet het idee dat dat erg populair is :')

Is intern een pre? Dat zouden we wel kunnen realiseren evt, als dat zou werken?

Ik vind stagiaires gewoon ook waardevol, omdat je als je uitlegt waarom je iets doet je jezelf ook steeds moet afvragen waarom je eigenlijk doet wat je doet :+

Ik heb aardig wat jaren stage gelopen op hele verschillende bedrijven.
Stage vergoeding heb ik nooit gehad, het was ook maar 2 dagen in de week in de BOL.
Bij BBL is het vrij normaal om minimum loon aan je werknemer te betalen want dat zijn ze dan ook eigenlijk.
Sommige plekken was ik echt een goedkope kracht, andere (veel kleinere bedrijven) wad ik veel meer een deel van het team en mocht ik ook zelf dingen opstarten en uitwerken, zo heb ik ooit eens een nieuwe opzet gemaakt voor de kalveren bij een melkvee bedrijf. Dit hebben ze later ook uitgevoerd, super tof!
Wees eerlijk wat je verwacht van je stagiaire en duidelijk in je communicatie.
Ik was blij geweest als ik bij je stage had kunnen lopen als ik je dikgedrukte stukje lees.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:06

Stagevergoeding zou voor mij geen dealbreaker zijn als ik me fijn voel bij een bedrijf en het zou ook uitmaken voor hoeveel dagen de stage is. Bij fulltime zou het toch wel een pre zijn omdat je na een lange dag stagelopen geen puf meer hebt voor een bijbaantje. Is het niet fulltime dan zou het me minder uit maken

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:16

Nou ja, waarom vinden ze dat niet leuk! Het lijkt mij heel interessant, ik zou komen (maar ja, ik ben geen student :P )

Ik zou zelf ook zeggen dat de ruimte om dingen uit te proberen en begeleid te worden echt belangrijke punten van een stage zijn.
Het idee van een thema per maand (al denk ik dat een maand vrij lang is voor 1 thema) klinkt leuk en nuttig, vooral ook om dingen samen te laten komen: de dingen die je doet verbinden aan een wat groter doel. De onderwerpen van San zijn inderdaad al heel goed. Misschien ook nog leuk om te kijken of er nog modules of vakken zijn bij de opleiding waar je veel van weet en nooit aan hebt gedacht om het te benoemen?
En natuurlijk regelmatig met de stagiaire bekijken wat ze willen leren en wat ze nog moeten leren (want er zijn ook algemene leerdoelen bij een stage neem ik aan.)

(Ik zou me verder goed kunnen voorstellen dat intern met plek voor paard wel interessant kan zijn voor studenten die van verder komen.)

Maar misschien wordt jullie niche ook wel het oplappen van getraumatiseerde stagiaires van andere plekken :(:)

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:20

Ik heb 3 stages gelopen in de paarden.
De eerste was echt waardeloos.

Ik deed niks anders dan stal werkzaamheden, privé auto schoonmaken binnen en buiten. Tuin (privé gedeelte onderhouden)
Na 2 maand kwamen de Friese merries voor keurings klaar maken. Kon ik in mijn up elke dag 6 merries longeren. Dat was het.

2de stage was op een manege. Was een leuke sfeer. Moest echt van alles doen en ondernemen. Van stal klusjes tot rijden, les geven. Maar ook wedstrijden organiseren en ponykamp programma’s maken.

3de stage was bij een dressuur africhtingsstal. Dat was bij verre de meest leerzame. Ik mocht mijn eigen paard meenemen. Ik begon met mesten, voeren en paarden buiten zetten. Daarna was rijden, rijden en rijden.
Van paarden die net 3 x onder het zadel waren geweest en paarden die Z2 dressuur waren.

En samen zadelmak maken. Zij erop ik grond persoon.

Ik kreeg elke dag les op mijn eigen paard en vaak nog 2 of 3 per week op een van de andere paarden.

Het was hier altijd hard werken, maar ik kreeg er zoveel voor terug.

Zo is zij heel Nederland met mij door gecrost met haar auto toen ik opzoek was naar een nieuw paard. Niks was te veel. De hele dag paarden kijken. Altijd super gezellig met z’n 2en op pad.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 05-10-20 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:24

Klinkt mega leuk :D

Vooral een fijne sfeer zou ik als student zoeken. Dus laat ze zelf ook eens wat kiezen en ben flexibel. Heb ook begrip voor ze.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:41

Je bent erkend door de sbb? Die erkenning heb je nodig voordat mensen stage mogen komen lopen bij je.

Daarnaast heb je natuurlijk niveau verschil tussen MBO 2 en MBO 4 bijvoorbeeld en wat je mag verwachten van de stagiaires van de verschillende niveau's. En dan heb je nog de BOL en BBL opleidingen, bij de een moet je ze een baan aanbieden 4 dagen in de week en betaal je dus salaris, de ander komt 1-2 dagen per week en ben je niet verplicht te betalen.

Hoor van mijn stagiaire dat ze vooral gebruikt is om stallen uit te mesten en paarden naar de wei te brengen en weer binnenhalen. Ze had ook graag wat meer willen leren over de omgang/training van paarden. Nu mag ze zorgen dat we met hetzelfde aantal honden weer bij de auto komen na een boswandeling. :+ En mee om mijn paarden te verzorgen, ze mag ook meekijken met smid en veearts als het zo uitkomt.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:46

Oh wat ik zelf wel wat miste was de administratieve dingen die erbij komen kijken.

Ik heb eigenlijk nooit veel inzage gehad in de kosten of inkomsten. Welke vergunningen heb je nodig? Moet je doorgeven bij de overheid hoeveel dieren je hebt? Welke de stal verlaten of binnen komen? Hoe zit het met verzekeringen?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:53

Sfeer is alles. In een goede sfeer leer je gemakkelijker en dus ook meer. maar het is ook persoonlijk; wat ik geweldig vind, vindt jij misschien niks aan. Ben dus jezelf, ook als bedrijf.

Ik heb een compleet ander vak maar het principe blijft hetzelfde . Mijn eerste stage was erg leerzaam.
De opdracht was ook simpel: dit onderdeel van een machine moet op die lokatie ingebouwd worden, succes :D Oh, en hier heb je ook de encyclopedie aan constructie-eisen (medisch apparaat).
Men hield er ook rekening mee dat het weleens op niks uit zou kunnen lopen maar de geweldige sfeer nodigde uit tot vragen stellen en naarmate ik meer vragen stelde, werden de onderlinge discussies (waarom deden we dat ook alweer zo???) ook steeds uitgebreider en dat resulteerde dus in een uitgewerkte oplossing!

Ik voelde me daar welkom, uitgedaagd en men was erop uit om mij iets te leren. DAT is universeel. Maakt niet uit of je een paardenhouderij bent of een van de grootste producenten van medische apparatuur ter wereld.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:54

Op een pensionstal worden ook wel dingen georganiseerd toch (zeker bij jullie haha).. dat zou een stagiaire ook kunnen oppakken.. paasbrunch.. kerstontbijt.. buitenrit met oliebollen halverwege.. schriktraining..
Of iets organiseren met iemand van buitenaf.. contact leggen.. kosten inventariseren.. etc..

Het leren over de dravers vind ik ook waardevol bij jullie.. Ik zou er gelijk voor tekenen haha.. maar het gros van de paardenmeisjes zijn uiteindelijk toch niet echt geïnteresseerd in de drafsport is mijn ervaring.. dus denk dat dat wellicht ook een (onterechte) reden is waardoor jullie minder populair zijn als stagebedrijf..