Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:21

Ik heb in mijn eerste jaar stage gelopen op een hengstenhouderij, trainingsstal en manege. Die deden van alles wat.
Die zomer heb ik intern gezeten bij Jan van Beek. Die deed eventingwedstrijden, lesgeven en paarden opleiden.

Heb bij een andere eventingruiter stage gelopen, maar dat was vooral stalwerk.

Ook nog een zomer op een grote manege gelopen.

Maar had ook graag stage willen lopen op een bedrijf dat paarden met probleemgedrag traint. Of bvb een draverstal. Helaas geen optie voor gehad.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:37

Je bent als stal een leuk stagebedrijf als je de stagiaires goed kunt begeleiden en ze net wat (of iets meer) uit hun comfortzone krijgt. Ergens stagelopen moet toch wel een beetje een uitdaging zijn, anders kan je het net zo goed niet doen. Een goede stagebegeleider ziet snel hoe de stagiaire is en past daar zijn/haar stage op aan.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:48

Wat ik heel fijn vond was vrijheid.
Sochtends kreeg ik een lijst met dit moet er vandaag gebeuren en dat werkte ik gewoon af. Ze zaten daardoor niet elke keer op mijn hielen en bij vragen hielpen ze me 100%.
Ik mocht overal mee naar toe met de eigenaar. Wedstrijd/osteo etc maar dan niet om te helpen en de benen onder je kont uit te rennen. Maar Gewoon lekker mee en kijken en gewoon opletten hoe dat werkt etc.

Ook vond ik het heel fijn dat ik werd opgenomen praktisch in het dagelijks gezin. Ze gingen altijd smiddags binnen in hun huis eten. Tafel lekker gedekt en ik mocht aanschuiven. Dat voelde gewoon heel prettig :j
Stages daarvoor waren de eigenaren lekker warm binnen in hun huis aan het lunchen en ik kon in de kou (in een lege box hadden ze een kantine gemaakt) met dan wel zo’n klein elektrisch kacheltje mijn lunch opeten. Dan krijg je toch minder zin in je werk :+
Ik heb nooit vergoedingen gekregen. Maar wel altijd met kerst iets :j tuurlijk had ik het fijn gevonden als het wel zo was. Maar vond hun openheid en hun welkoms gevoel waardoor ik me geen “slaafje” voelde veel belangrijker :j

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:56

Ik had vroeger (20 jaar geleden) graag een bedrijf gehad waar je niet alleen maar de k*tklusjes hoeft te doen.
Heb stage gelopen op een redelijk grote springstal en het enig wat ik deed was stallen mesten, tuig poetsen, water en voerbakken schoonmaken en een keer een paard op en af zadelen.
Ben er na 3 maanden mee gekapt :evaw:
Ik kreeg overigens met kerst wel een kerstkaart met 100 gulden erin.

Na een jaar ook met de opleiding gestopt.

Daarna bij een andere springstal terecht gekomen als 'hulpje', daar heb ik een maand voornamelijk stomme :roll: klusjes gedaan.
Tot ik ineens van de eigenaar een opgezadeld paard voor mn neus kreeg met de mededeling:, eens even kijken hoe goed jij kunt knol hobbelen. :')

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:18

_San87_ schreef:
Je steekt als bedrijf geld in het goed begeleiden en opleiden van je stagiaires, daar gaat tijd in zitten, geduld, handigheid, je geeft iemand die kort bij je is inzicht in je bedrijf, en ook dat is niet erg, heel nuttig zelfs. Maar als je vervolgens ook nog eens die stagiaires een vergoeding moet gaan geven, dan staat dat, vind ik, meestal niet in verhouding met wat een stagiaire jou als bedrijf kan bieden.

En nogmaals, ik bedoel het niet banketstaaf. Maar als ik stagiaires bijvoorbeeld minimumloon zou moeten betalen, dan hangt de verhouding heel erg scheef. Dan steek ik tijd en geld in iemand opleiden en mag ik er nog voor betalen ook, als je me snapt :).


Precies mijn gedachte.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 23:07

Wij hebben op het werk regelmatig stagiaires, op het moment een paar voor een instructeurs opleiding en twee op stal. Ik vind het leuk om ze vanalles te leren en vertel graag het hoe en waarom. Op het moment alleen maar hele leuke dames en heren waar je ook echt iets aan hebt.

Ik vind het geen enkel probleem als iemand alles nog moet leren, neem gerust je tijd. Maar zodra de tegenzin en het gebrek aan motivatie bij iemand overduidelijk wordt stop ik ook met mij inzetten. Tegenwoordig proberen we daar beter op te letten bij het 1e gesprek en tot nu toe gaat dat goed.

Wat betreft mijn eigen stages:

Begonnen op het HBO, daar mijn practische stage gedaan op bij een handelsstal in springpaarden. Ik ben hier 10 weken geweest. Het Was mijn eerste ervaring met werken in de paardensector.

Daar deden we stalwerk, maar mocht ook mee op concours, paarden warm rijden voor ze getraind werden, paarden stappen onder het zadel, mee op heuvel/galop training in het bos. Hard gewerkt maar me altijd gewaardeerd gevoeld. Later nog een paar keer een dagje betaald geweest.

Bij mijn mbo opleiding paardenhouderij heb ik mijn eerste stage gedaan bij een dierenarts praktijk. Was een praktijk voor zowel huisdieren als paarden. Veel schoonmaakwerk maar mocht bij alles kijken. Ben ook een paar keer mee op pad geweest met de dierenarts. Hier kreeg ik na de stage een leuk bedrag toegestopt.

Voor mijn 2e paardenhouderij stage had ik stal Mansour gevraagd. In eerste instantie vanwege de Hit Actiefstal waarin ik geïnteresseerd was. Ik heb hier ontdekt dat ik de combinatie van werken met paarden en mensen ontzettend leuk vind. Zo leuk dat ik hier ben blijven hangen, eerst als weekend kracht en later vast. Ondertussen werk ik er nu 5 jaar.
Van alles gedaan in m'n stage. Alhoewel ik moet zeggen dat de huidige stagiaires meer mogelijkheden krijgen dan ik toen had. Stalwerk, aardig wat ingevet, maar ook klanten begeleiden met opzadelen. Op een gegeven moment draaide ik s'ochtends een deel van de staldienst zelfstandig (met 2 jongere stagiaires onder m'n hoede) maar toen was ik daar ook wel echt aan toe.

Mijn 3e stage was de verplichte fokkerij stage en dit is de enige stage waar ik niet met plezier op terugkijk. Was eigenlijk de hele tijd schoonmaken.
De ene keer dat ze met jonge paarden naar een keuring gingen moest ik thuis blijven om de paarden daar te verzorgen. Hier ben ik echt dagelijks met tegenzin heen gegaan. (Kon niet stoppen want vervangend bedrijf moest van school persé fokkerij zijn, ik heb ik m'n werk nooit met fokkerij te maken en) vind het nog steeds erg zonde van m'n laatste stage.

Een bedrijf zoals ruitje heeft vind ik sowieso erg leuk en ik had er toenertijd graag stage gelopen. Het lijkt mij nog steeds erg leuk om eens op een sulky te stappen.

Een klasgenoot van mij heeft op een dravers stal gelopen en die heeft daar een hele fijne tijd gehad.

Achteraf gezien had ik mij tijdens mijn stages graag wat meer bezig gehouden met training, vooral op de grond. Op mn werk krijg ik daar nu wel de kans voor om mij daarin te ontwikkelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 23:24

Ik zou ook zeggen minimaal 3 stage bedrijven om van alles wat mee te krijgen. Maar feitelijk is het te kort en leer je nog te weinig.
Waar je daarna terecht komt is net zo belangrijk.

In de western kom ik veel ruiters tegen die met enige regelmaat een groom zoeken. Er zijn er echt een aantal die zo hebben kunnen doorgroeien tot zelfstandige trainer en het goed doen. In het begin is het bij sommigen echt niet leuk en alleen maar hard werken. Maar de die hards blijven over.

Ik zie ook mensen voor zichzelf starten of werken die weinig of geen stage hebben gelopen en het ook zelfstandig veel minder doen. Voor jezelf beginnen lijkt dan ideaal, maar je moet soms wel iets mee hebben gekregen om het te redden in de harde boze wereld.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:26

Het meest hekel had ik aan stagiaires die het allemaal al wel wisten. (maar het dus niet konden)
Probleem is dat dit soort mensen niet open staan voor andere manieren van werken want ze weten alles al (denken ze)
Het meest plezier heb ik aan een stagiaire gehad die eigenlijk nog helemaal niets wist (had alleen verzorgpony gehad) maar die heel leergierig was. Na een maand kon ze bijna de stal alleen runnen en kon je er ook van op aan dat het werk gebeurde en op de goede manier.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:04

Je hebt helaas 2 soorten stagiaires. De stagaires die echt wat kunnen (of nog niet, maar het wel willen leren) en willen en de mensen die je alles moet gaan vertellen en dan het nog niet oppikken. De eerste soort zijn de mensen die je zoekt. En als ze weinig kunnen, maar pikken het snel op, die kun je makkelijk verder opwerken. Daar heb je zelf ook meer plezier in vaak. DE anderen, dat is een lastige groep, die klagen ook nog wel eens achteraf, maar zien niet dat ze zelf gewoon niet meer in hun mars hadden.

Dravers hebben helaas een negatieve naam. Daar moet je wel rekening mee houden. Maar je kunt misschien om een stagiaire te trekken iets doen met het gymnastiseren van dravers en afwisseling in het werk voor de dieren. Het is niet alleen maar die sulky trekken en vooruit jagen.
Zelf eens op de kar zou ik zeker laten doen om een beeld te vormen voor de stagiaire, maar je kunt natuurlijk niet direct iemand die geen gevoel heeft ook echt laten trainen. Dat moet ook duidelijk zijn.

Ik heb geen paardenhouderij opleiding gedaan, maar ben eens gewoon een springstal binnengelopen met de vraag of ik eens een paar dagen mocht rondkijken. Dat mocht en dit resulteerde in zelfs een paar handelspaarden mogen rijden en longeren. Een kans waar ik blij mee ben. Ik heb overigens geen stallen uitgemest.

Het moet duidelijk zijn dat een paardenhouderij runnen betekent dat er ook vervelende dingen gedaan moeten worden. Maar het doel moet wel zijn dat iemand af en toe ook echt wat leert.