Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:03

Ik denk niet dat een stagevergoeding gelijk staat aan minimumloon.

Opleiden kost tijd, maar in een dag kan er ook al veel aangeleerd zijn. Boxen mesten is nou niet echt hogere wiskunde en al zou je stagiaire dat maar een uurtje per dag doen, heb je daar toch al profijt van?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:10

brokjes schreef:
Ik denk niet dat een stagevergoeding gelijk staat aan minimumloon.

Opleiden kost tijd, maar in een dag kan er ook al veel aangeleerd zijn. Boxen mesten is nou niet echt hogere wiskunde en al zou je stagiaire dat maar een uurtje per dag doen, heb je daar toch al profijt van?

Ik gaf maar een voorbeeld. Minimumjeugdloon had dat eigenlijk moeten zijn. Maar goed, geen idee wat de vergoedingen gaan zijn.

En absoluut. Daar heb ik profijt van. Net als de stagiair, die handigheid leert, machinaal leert mesten en opstrooien.

Maar die ook mag rijden/trainen en dus daarin kan groeien, paarden leert longeren, mee mag op buitenritten, inzicht krijgt in het stalmanagement, leert voeren, kwaliteit van voer leert inschatten, leert lesgeven (zie mijn eerste post in dit topic voor wat allemaal, voor ik in herhaling val :')). Allemaal dingen die het vaste personeel sneller en beter kan, maar iedereen moet leren.

En dat is zo mooi aan een stagiair hebben, vind ik. Iemand het vak dat jij zo graag doet bijbrengen. Maar dat moet niet nog meer gaan kosten dan de tijd (en dus het geld) die vast personeel/ik kwijt zijn aan uitleggen en begeleiden.

Overigens kregen alle stagiaires een presentje bij afscheid.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:33

Ik zou het belangrijk vinden dat ze de stagiaire ook wat wilt leren en daar ook gelegenheid voor geeft.
Een goede begeleiding op het bedrijf is dan belangrijk.
Iemand die direct over stagevergoeding begint zou ik op mijn bedrijf niet willen hebben want verkeerde instelling.
Niet dat het bedrijf geen vergoeding hoeft te geven maar mensen die rijk denken te worden in de paarden hebben toch al een verkeerd vak gekozen.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 15:53

brokjes schreef:
Ik denk niet dat een stagevergoeding gelijk staat aan minimumloon.

Opleiden kost tijd, maar in een dag kan er ook al veel aangeleerd zijn. Boxen mesten is nou niet echt hogere wiskunde en al zou je stagiaire dat maar een uurtje per dag doen, heb je daar toch al profijt van?


Daar vergis je je toch ook in hoor :+ .

Ik denk echt dat je je niet kunt voorstellen wat je soms meemaakt net stagiares :') .

Over vergoeding in het algemeen:

Als we een vergoeding moeten betalen dan doen we dat, alleen dan ga ik iemand wel een stuk minder kansen geven denk ik. En ik denk met mij meer bedrijven.

Misschien is dat uiteindelijk ook wel een goede ontwikkeling hoor? Dan word iemands stage gewoon na 3 gesprekken beëindigd, is misschien een betere voorbereiding op de echte wereld ook :o

@Toverbal, wat leuk haha!
@Dilan, wij zijn bijna nooit weg, wij hebben geen leven naast stal dus dat komt nooit voor :')
@MaryAnne, dat klinkt alsof ze er wel komt!

@Misty, wij hebben ook meiden met een rugzakje begeleid, dat doe je dan omdat het bij je 'maatschappelijke functie' hoort, maar ik denk dat die ook lastiger een plek vinden in het nieuwe beleid :o

@Maylene, je klinkt als een prettige medewerker zo moet ik zeggen :)

@Ikke, eens betreft veiligheid. Ik heb al zoveel 'mis/bijna mis' zien gaan. En dat begint echt met de kleinste dingen.
Van die mensen die een paard het land in doen, touw los knippen en het paard goedbedoeld een klopje op de kont geven. Gaat 9 keer goed, 10e keer slaan ze je knieschijf in drieën.
Van die mensen die mesten en niet meer weten waar ze de riek laten staan, als je er dan niet achter aan zit staat er zo een paard op.

Mensen onderschatten hoeveel je op je bedrijf op veiligheid scant constant. Ik denk dat ik dat het vermoeiendst vind op stal, steeds checken, steeds erboven hangen. Dat is natuurlijk ook anders met 10 paarden dan met 100. Maar in de ochtend zet ik niet gewoon een paard buiten.


-Ik haal een paard uit zijn box, kijk hoe die loopt. Zie in 1 oogopslag of hij zijn eten op heeft en of hij fit is. Zeg tegen stagiaire dat ze paard uit andere stal moet halen, kijk of ze het goede paard heeft en naar de goede groep loopt. Check dan ook hoe dat paard loopt. Check hoe ze het paard behandeld, check of ze hem los laat op de juiste manier en ook in de gaten heeft waar de rest van de groep is. Check of we alle paarden hebben, of ze het lint goed dicht heeft gedaan. Ondertussen geef je alweer opdrachten over volgende paard( in de groep of in nieuwe groep) .

Klinkt wat zwart-wit. Maar in het begin loopt stagiaire van A naar B, ik hang er boven om alle randzaken te checken. Qua werk is het soms rustiger in je hoofd om dat gewoon alleen te doen, als het het type stagiare is wat een ruin bij de merrie groep gooit als je niet oplet.

Mijn stagiare vorig jaar was super, die corrigeerde mij ook als ze dacht dat ik wat vergat. Die zou ik zo aannemen :D

Wij zeggen altijd 2 dingen op de eerste werkdag:
Eerst moet het goed, dan pas moet het snel. Neem je tijd en verwacht niet dat je iets even snel kan als ons allemaal.

En de lievelingsstrikvraag van mijn vader:
'Acht is meer als duizend.'

Wie 'm weet mag komen stage lopen :')

Edit: mijn toetsenbord verkloot het woord stagiejere steeds, but you know what i mean :+

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:59

Als ik om mee heen kijk wat er voor 4 volle dagen in de week gemiddeld als stagevergoeding word gegeven is dat 500 euro bruto.
Loop je minder uren / dagen stage is dat uiteraard minder.
Dat is voor een gemiddelde scholier best wel wat. Ik kreeg toendertijd voor mijn 5 maanden 4 dagen in de week stage op kantoor in de administratie.
50 euro bij het afscheid :')

De smiley staat er omdat ik gewoon een goedkope werknemer was en zo ook werd behandeld.
Mijn stage werd gelukkig wel positief beoordeeld en ik deed ook echt mijn best wel. Liet ik ook zien door toch te komen nadat ik van een paard gevallen was. Toen ze duidelijk merkten dat het niet zo goed ging met mij ( bleek een lichte hersenschudding te hebben achteraf) werd ik thuisgebracht met de mededeling dat ik eerst moest herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:02

Ik denk dat het ook belangrijk is dat gekeken wordt naar de individuele wensen van iemand, binnen het redelijke. Sommige mensen hebben misschien minder interesse in rijden, maar meer in puur het houden van paarden, dus alle ins en outs over stalmanagement, voermanagement etc. terwijl anderen zich meer willen verdiepen in het omscholen en niet de behoefte voelen om alle Pavosupplementen uit het hoofd te leren, om maar even twee zijstraten te noemen. Naast uiteraard de standaardwerkzaamheden die iedereen beschouwt als rotklusjes. :))

En voor wie zegt dat uitmesten geen rocket science is: ik ken er genoeg die écht niet weten hoe je efficiënt én goed een box uitmest. :') Op je gemakje de box van je eigen paard uitmesten en "wat nu blijft liggen, haal ik er morgen wel uit," is echt andere koek dan een x aantal in een uur moeten afwerken die ook brandschoon moeten zijn. Bovendien kan ik me helemaal vinden in ruitjes reactie over het continu moeten scannen op veiligheid - en dan had ik niet eens te maken met stagiaires, maar met betaalde krachten. 8)7

juliomariner schreef:
Ik zou het belangrijk vinden dat ze de stagiaire ook wat wilt leren en daar ook gelegenheid voor geeft.
Een goede begeleiding op het bedrijf is dan belangrijk.
Iemand die direct over stagevergoeding begint zou ik op mijn bedrijf niet willen hebben want verkeerde instelling.
Niet dat het bedrijf geen vergoeding hoeft te geven maar mensen die rijk denken te worden in de paarden hebben toch al een verkeerd vak gekozen.
Hangt er vanaf hoe iemand erover begint. Is het simpelweg een vraag om een volledig plaatje te krijgen van de verwachtingen aan beide kanten, vind ik het heel wat anders dan iemand die 2000 euro verwacht omdat ze voor minder niet hun nest uit willen komen.

Sherivey
Berichten: 8680
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:39

Ineke2 schreef:
Als ik om mee heen kijk wat er voor 4 volle dagen in de week gemiddeld als stagevergoeding word gegeven is dat 500 euro bruto.
Loop je minder uren / dagen stage is dat uiteraard minder.
Dat is voor een gemiddelde scholier best wel wat. Ik kreeg toendertijd voor mijn 5 maanden 4 dagen in de week stage op kantoor in de administratie.
50 euro bij het afscheid :')

De smiley staat er omdat ik gewoon een goedkope werknemer was en zo ook werd behandeld.
Mijn stage werd gelukkig wel positief beoordeeld en ik deed ook echt mijn best wel. Liet ik ook zien door toch te komen nadat ik van een paard gevallen was. Toen ze duidelijk merkten dat het niet zo goed ging met mij ( bleek een lichte hersenschudding te hebben achteraf) werd ik thuisgebracht met de mededeling dat ik eerst moest herstellen.

500 euro is niet mis! Heb stages voor het HBO gezien waar je 300 p/m kreeg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:31

Over dat mesten, daar vergissen veel zich idd in... Op je gemak een box mesten is heel wat anders dan in x-tijd 20, 30 of 50 boxen mesten. Met de hand is heel anders mesten dan met de machine. Zelfde geldt voor opstrooien.

Het is wel even aanpoten en vooral ook echt leren wat handig is en wat niet, helemaal als er ook nog paarden in de boxen staan wanneer je begint met mesten. Dat goed leren heeft ook tijd nodig.

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:17

Leuk en leerzaam topic +:)+

Maar ik deel de mening dat een hoop stagiaires echt weinig waard zijn als meewerker. En dat heeft lang niet altijd te maken met het niveau van de opleiding, maar echt met de inzet van de leerling. ;-)

En als een stagiair echt alleen maar tijd kost dan is het echt niet reëel om daar stage vergoeding aan te geven. En imo is stage lopen juist leren op een bedrijf en je werkt om “lesgeld” te betalen.

Wat ik altijd vraag aan een stagiaire: waarmee denk jij straks je geld te verdienen in de paarden, oftewel wat wil denk je straks na je opleiding te kunnen.
Daarmee zorg ik dat ik meer gericht dingen kan leren aan ze.

De meeste hebben echter geen idee wat ze willen of kunnen doen straks.


(Is er eigenlijk al een topic over: wat ik toch heb meegemaakt met een stagiaire? :+

De ergste die ik ooit heb gehad is toch wel stofzuigen zonder de stofzuiger aan te zetten _O- )

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:20

Ik wou dat ik zoveel stage vergoeding kreeg. _/-\o_

Ik loop 25 uur stage per week in de kinderopvang en krijg €60 per maand. Ken eigenlijk ook niemand in het mbo die zoveel krijgt.

Ik vind overigens dat er hier door veel mensen minderwaardig gesproken wordt over stagiaires. Je hebt goede en slechte stagiaires, iedereen moet ergens beginnen hè. ;) Als je dat niet wil dan moet je je niet als leerbedrijf opgeven.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:25

Hebben er ook weleens een gehad die een halve dag liep te huilen omdat ze een blaar had, om diezelfde reden wilde ze zich de volgende dag ziek melden..
Met zo'n instelling hoef je van mij dan ook niet meer terug te komen :+ als je daar dan ook nog een vergoeding voor moet gaan betalen _O-

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:33

Dilan93 schreef:
Ineke2 schreef:
Als ik om mee heen kijk wat er voor 4 volle dagen in de week gemiddeld als stagevergoeding word gegeven is dat 500 euro bruto.
Loop je minder uren / dagen stage is dat uiteraard minder.
Dat is voor een gemiddelde scholier best wel wat. Ik kreeg toendertijd voor mijn 5 maanden 4 dagen in de week stage op kantoor in de administratie.
50 euro bij het afscheid :')

De smiley staat er omdat ik gewoon een goedkope werknemer was en zo ook werd behandeld.
Mijn stage werd gelukkig wel positief beoordeeld en ik deed ook echt mijn best wel. Liet ik ook zien door toch te komen nadat ik van een paard gevallen was. Toen ze duidelijk merkten dat het niet zo goed ging met mij ( bleek een lichte hersenschudding te hebben achteraf) werd ik thuisgebracht met de mededeling dat ik eerst moest herstellen.

500 euro is niet mis! Heb stages voor het HBO gezien waar je 300 p/m kreeg

Dat is bruto hè en dus voor 32 uur werken.
Netto heb je dan ruim genomen 300 euro per maand.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:42

_San87_ schreef:
Over dat mesten, daar vergissen veel zich idd in... Op je gemak een box mesten is heel wat anders dan in x-tijd 20, 30 of 50 boxen mesten. Met de hand is heel anders mesten dan met de machine. Zelfde geldt voor opstrooien.

Het is wel even aanpoten en vooral ook echt leren wat handig is en wat niet, helemaal als er ook nog paarden in de boxen staan wanneer je begint met mesten. Dat goed leren heeft ook tijd nodig.

Ik sloeg je hoogstpersoonlijk de stal uit!

Vertaal dit eens naar: je moet de transformator schoon maken maar let op, op die drie open strippen staat 10.000 Volt.

Waarom zou je een stal uitmesten waar een paard in staat? Waarom zou je het risico nemen om dat paard met je riek in de benen te prikken (dat kan dodelijk uitpakken voor het paard) omdat het net omstapt op het moment dat jij die riek in een drol wil zetten.

Dat heet veiligheidsbesef.

@Misty12: Leg mij eens uit waarom een stal meer dan twee keer per dag geveegd moet worden?

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 18:43

Change3x schreef:
Ik wou dat ik zoveel stage vergoeding kreeg. _/-\o_

Ik loop 25 uur stage per week in de kinderopvang en krijg €60 per maand. Ken eigenlijk ook niemand in het mbo die zoveel krijgt.

Ik vind overigens dat er hier door veel mensen minderwaardig gesproken wordt over stagiaires. Je hebt goede en slechte stagiaires, iedereen moet ergens beginnen hè. ;) Als je dat niet wil dan moet je je niet als leerbedrijf opgeven.


Oh, ik denk niet minderwaardig over stagiaires hoor, als dat zo overkomt excuses! Ik noem deze voorbeelden eigenlijk alleen omdat het gaat over de vergoeding en dat mensen zeggen dat je er zoveel aan hebt :) . Dus ik reageer daar op.

Er zijn ook meiden die de vergoeding meer dan waard zijn!

Sherivey
Berichten: 8680
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:47

ikke schreef:
_San87_ schreef:
Over dat mesten, daar vergissen veel zich idd in... Op je gemak een box mesten is heel wat anders dan in x-tijd 20, 30 of 50 boxen mesten. Met de hand is heel anders mesten dan met de machine. Zelfde geldt voor opstrooien.

Het is wel even aanpoten en vooral ook echt leren wat handig is en wat niet, helemaal als er ook nog paarden in de boxen staan wanneer je begint met mesten. Dat goed leren heeft ook tijd nodig.

Ik sloeg je hoogstpersoonlijk de stal uit!

Vertaal dit eens naar: je moet de transformator schoon maken maar let op, op die drie open strippen staat 10.000 Volt.

Waarom zou je een stal uitmesten waar een paard in staat? Waarom zou je het risico nemen om dat paard met je riek in de benen te prikken (dat kan dodelijk uitpakken voor het paard) omdat het net omstapt op het moment dat jij die riek in een drol wil zetten.

Dat heet veiligheidsbesef.

@Misty12: Leg mij eens uit waarom een stal meer dan twee keer per dag geveegd moet worden?

Op veel stallen is het heel gebruikelijk om uit te mesten als het paard er nog in staat...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:03

ikke schreef:
Ik sloeg je hoogstpersoonlijk de stal uit!

Vertaal dit eens naar: je moet de transformator schoon maken maar let op, op die drie open strippen staat 10.000 Volt.

Waarom zou je een stal uitmesten waar een paard in staat? Waarom zou je het risico nemen om dat paard met je riek in de benen te prikken (dat kan dodelijk uitpakken voor het paard) omdat het net omstapt op het moment dat jij die riek in een drol wil zetten.

Dat heet veiligheidsbesef.

@Misty12: Leg mij eens uit waarom een stal meer dan twee keer per dag geveegd moet worden?

Op veel stallen heel gebruikelijk, hoor.

Nu gaan de paarden bij t machinaal mesten wel de stal uit, maar dat paard moet je dus wel verplaatsen, veilig, in een lege box zetten en na het mesten weer in de goede box terug zetten.

Je mag wel wat minder agressief reageren, trouwens. Ga lekker een ander slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:14

ikke schreef:
Ik sloeg je hoogstpersoonlijk de stal uit!

Vertaal dit eens naar: je moet de transformator schoon maken maar let op, op die drie open strippen staat 10.000 Volt.

Waarom zou je een stal uitmesten waar een paard in staat? Waarom zou je het risico nemen om dat paard met je riek in de benen te prikken (dat kan dodelijk uitpakken voor het paard) omdat het net omstapt op het moment dat jij die riek in een drol wil zetten.

Dat heet veiligheidsbesef.

@Misty12: Leg mij eens uit waarom een stal meer dan twee keer per dag geveegd moet worden?
Stuur een brief naar de BHA en France Galop met je college (en compleet mank gaande vergelijking) zou ik zeggen - boxen uitmesten met paard erin is in racing meer regel dan uitzondering.

Als ik honderden keren boxen kan uitmesten zonder met de riek in de buurt van de benen te komen - waaronder die van jonge, rondstuiterende hengsten -, ben je wel echt een kneus als je het presteert om een paard te prikken dat alleen maar opzij stapt. Dan heb je echt niet helemaal begrepen hoe het werkt. :') Denk je nu echt dat stallen met enkele tientallen, zo niet honderden paarden het land en de tijd hebben om eerst alles buiten te gooien, helemaal als er tweemaal per dag wordt gemest? Get real. Leuk dat je zelf de halve ochtend de tijd hebt om je eigen paard buiten te gooien en z'n box te mesten, maar op professionele stallen is er echt geen tijd voor getrut en gehannes.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:21

_San87_ schreef:
ikke schreef:
Ik sloeg je hoogstpersoonlijk de stal uit!

Vertaal dit eens naar: je moet de transformator schoon maken maar let op, op die drie open strippen staat 10.000 Volt.

Waarom zou je een stal uitmesten waar een paard in staat? Waarom zou je het risico nemen om dat paard met je riek in de benen te prikken (dat kan dodelijk uitpakken voor het paard) omdat het net omstapt op het moment dat jij die riek in een drol wil zetten.

Dat heet veiligheidsbesef.

@Misty12: Leg mij eens uit waarom een stal meer dan twee keer per dag geveegd moet worden?

Op veel stallen heel gebruikelijk, hoor.

Nu gaan de paarden bij t machinaal mesten wel de stal uit, maar dat paard moet je dus wel verplaatsen, veilig, in een lege box zetten en na het mesten weer in de goede box terug zetten.

Je mag wel wat minder agressief reageren, trouwens. Ga lekker een ander slaan.

Het gaat mij niet om wat we wel of niet gebruikelijk vinden.

Ik maak een veiligheidspunt.
OK, ik ben opgevoed door een paar hele vervelende veiligheidskundigen en ook in mijn huidige werk zijn de eerste tien prioriteitsregels in het werk: Veiligheid!!

Vergelijk het eens met, pak 'm beet, een fabriek in babyvoedingsprodukten.
Als je dat vergelijk trekt, zou je dus gewoon met een emmertje schoonmaakmiddel de vloer gaan schrobben terwijl naast je open en bloot babyvoedingsprodukten over de band rollen (het losse poeder, zonder verpakking hè, we blijven wel appels met appels vergelijken).

Waarom nemen we bij paarden dat risico; ja, dat is inderdaad schering en inslag, ik weet er alles van, maar duurt het een maand voordat je alle trainingen en certificaten verzameld hebt om zelfs maar toegang tot deze high-risk-omgeving in de babyvoeding te krijgen. We hebben het dan nog niet eens over werk hè; je mag er naar binnen, meer niet!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:26

Ok.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:31

Als ik de gemiddelde 16 jarige stagiair zie dan vind ik uitmesten met het paard nog in de stal wel een risico die je kunt voorkomen door het paard niet in de box te laten tijdens het uitmesten.

Ik zelf heb sinds kort geen paard meer, maar ik had het niet kunnen waarderen als zou worden uitgemest terwijl het paard nog in de box stond hoor.
Het stukje veiligheid wat Ikke hierbij aanhaalt snap ik daarin volledig. Waarom extra risico nemen terwijl in het geval van uitmesten dat makkelijk te voorkomen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:36

Ineke2 schreef:
Als ik de gemiddelde 16 jarige stagiair zie dan vind ik uitmesten met het paard nog in de stal wel een risico die je kunt voorkomen door het paard niet in de box te laten tijdens het uitmesten.

Ik zelf heb sinds kort geen paard meer, maar ik had het niet kunnen waarderen als zou worden uitgemest terwijl het paard nog in de box stond hoor.
Het stukje veiligheid wat Ikke hierbij aanhaalt snap ik daarin volledig. Waarom extra risico nemen terwijl in het geval van uitmesten dat makkelijk te voorkomen is.

Ik ook wel, en er is zeker wat te zeggen voor eerst alles naar buiten, maar zo gaat het op (veel) stallen nu eenmaal (nog) niet.

Het punt is dat hoewel mesten geen raketwetenschap is, het niet altijd zo makkelijk is als hier beweerd wordt. Het is flink aanpoten als je 80 stallen moet mesten. Daar moet je een routine in ontwikkelen. Paard erin of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:39

Ineke2 schreef:
Als ik de gemiddelde 16 jarige stagiair zie dan vind ik uitmesten met het paard nog in de stal wel een risico die je kunt voorkomen door het paard niet in de box te laten tijdens het uitmesten.

Ik zelf heb sinds kort geen paard meer, maar ik had het niet kunnen waarderen als zou worden uitgemest terwijl het paard nog in de box stond hoor.
Het stukje veiligheid wat Ikke hierbij aanhaalt snap ik daarin volledig. Waarom extra risico nemen terwijl in het geval van uitmesten dat makkelijk te voorkomen is.
Omdat er op veel stallen simpelweg geen tijd of ruimte is om de paarden in een andere box of op het land te zetten. Ideaal? Nee. Ik sta liever ook niet naast een chagrijnige merrie of een stuiterende hengst stront te scheppen, maar als ik die paarden op eigen initiatief uit hun box had gehaald en in een paddock had gegooid, had ik niet meer terug hoeven komen. :+

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:51

_San87_ schreef:
Het punt is dat hoewel mesten geen raketwetenschap is, het niet altijd zo makkelijk is als hier beweerd wordt. Het is flink aanpoten als je 80 stallen moet mesten. Daar moet je een routine in ontwikkelen. Paard erin of niet.

Dat absoluut ja

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:53

Mkango schreef:
Ineke2 schreef:
Als ik de gemiddelde 16 jarige stagiair zie dan vind ik uitmesten met het paard nog in de stal wel een risico die je kunt voorkomen door het paard niet in de box te laten tijdens het uitmesten.

Ik zelf heb sinds kort geen paard meer, maar ik had het niet kunnen waarderen als zou worden uitgemest terwijl het paard nog in de box stond hoor.
Het stukje veiligheid wat Ikke hierbij aanhaalt snap ik daarin volledig. Waarom extra risico nemen terwijl in het geval van uitmesten dat makkelijk te voorkomen is.
Omdat er op veel stallen simpelweg geen tijd of ruimte is om de paarden in een andere box of op het land te zetten. Ideaal? Nee. Ik sta liever ook niet naast een chagrijnige merrie of een stuiterende hengst stront te scheppen, maar als ik die paarden op eigen initiatief uit hun box had gehaald en in een paddock had gegooid, had ik niet meer terug hoeven komen. :+


Kwestie van opvoeding.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:55

Opvoeding van wie?
Het paard? Die discussie doet hier niet ter zake en hoort niet thuis het topic.

Opvoeding of liever de opleiding van de stagiair die hoort hier wel thuis.