Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:38

De belangrijkste vraag en misschien heb ik er overheen gelezen maar...


Wat WIL en KAN jij zelf bieden?
Een stageplek kan voor veel mensen een verschillende betekenis hebben.

Voor de 1ne is het meer over omgang/training/houden en onderhouden van paarden en stallingsmogelijkheden.

Bij de andere gaat het misschien wel meer om het financiële plaatje, de boekhouding dus, de plannen, nieuwe projecten uitwerken.
Betekent niet dat je je hele boeken moet openleggen, maar wat spendeer je aan voer, bodembedekking, onderhoud, hoefsmid, .... en waar komen de inkomsten vandaan (stalgeld, lesgeld,..) welke vergunningen, certificaten,.. onverwachte kosten? Budget voor vernieuwing?
Bepaalde wet en regelgevingen.
Het hoeft niet in detail, maar een globaal beeld.

Bij een ander misschien meer over omgaan met klanten/training/wedstrijd..

Het is belangrijk om voor jezelf op te schrijven wat je sterke punten zijn, waarin kan jij het best een stageloper begeleiden?
Waarin kan je verbetering gebruiken en is dit mss een leuk stageproject?

Als je zelf weet wat JIJ wil, kan ook de meest passende stagaire zoeken denk ik.
Wat kan en wil JIJ iemand bijbrengen? Waar wil jij je tijd aan besteden? Wat verwacht je terug?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:07

Ben het eens met dat het takenpakket ook afgestemd moet worden op de lengte en intensiviteit van een stage. Is het elke week een dag? Is het 6 maanden fulltime?

Projectmatig werken lijkt mij naast de dagelijkse zaken ook een goede.
Brandveiligheids maand. Welke maatregelen zijn er, is er een plan, zijn er noodhalsters, zijn er BHV'ers? Organiseer een cursus/info dag/workshop

Een aantal dingen kan je best jaarlijks terug laten komen :)

Zebrastreep

Berichten: 9783
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:11

Ik ben het ook met je eens dat de paardenhouderij alleen maar gericht is op het Kwpn paard. Ik vond dat ook altijd best jammer. Nu snap ik dat ze dat ras kiezen omdat daarmee wel het meeste geld te verdienen valt.

Ik heb alleen niet zoveel met kwpners. Mij had bijvoorbeeld alle takken van de sport wel interessant te lijken en niet alleen dressuur en springen.

Ik denk dat je juist wel veel aan je stagairs moet vertellen over dravers en ze enthousiast maken voor het ras. En misschien overleggen met school of het mogelijk is de opdrachten iets aan te passen.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:49

Wat een goede tips allemaal!

Wat ik als stagiaire heel fijn vond (lang geleden), maar ook terug krijg van de stagiaires die ik nu begeleid is: serieus genomen worden en in het totale werkproces betrokken worden.
Of eigenlijk: in alles mee op sleeptouw nemen op een normale werkdag. Nu werk ik in een heel ander vakgebied, maar het totaalplaatje telt, ongeacht wel vakgebied dat zal zijn.

Ik zou een stage dan grofweg in 2 leerpunten delen:
1. wat zijn de opdrachten van school?
2. meewerken in het dag-/week-/maandprogramma van je stal.

Deel 1 kun je zoveel mogelijk inpassen in deel 2. Dus welke opdrachten passen in jouw dagelijkse werkzaamheden en welke opdrachten houd je dan nog over om apart naar te kijken.
En deel 2 is bij alles je stagiaire op sleeptouw nemen. Is dat stallen uitmesten, dan is dat mesten. In het begin komt daar uitleg bij (mest je mechanisch of met de hand, waarom kies je voor een bepaalde bodembedekker, enz.) en daarna is het gewoon scheppen. Maar ook informatie over mestafvoer (hoe vaak, wat kost het, waar gaat het naartoe, enz) is interessant.
Zelfde geldt voor voeren (waarom kies je voor bepaald voer en de hoeveelheid) en daarna is het gewoon voeren. Maar ook: waar bestel ik mijn hooi, wat is voor mij goed hooi, wat zijn de kosten van krachtvoer, enz. Ook het stukje bedrijfsvoering, afhankelijk van het opleidingsniveau.

In de middag pak jij de training. Laat de stagiaire meekijken, leg uit wat je doet en waarom en laat het hem/haar daarna zelf ervaren onder jouw toezicht.
Leid een stagiaire zoveel mogelijk op tot wat je zelf doet en kan. Die ervaringen zijn zo belangrijk.
Overal valt iets te leren. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat voor een stagiaire niet altijd. Zorg dat de sfeer inderdaad goed is, nodig hem/haar ook altijd uit om vragen te stellen. Dat is leerzaam, maar ook voor jou. Het kan jou ook weer een andere kijk op zaken geven.

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:05

_San87_ schreef:
Ik vind het heel belangrijk dat je als stageloper ook daadwerkelijk wat leert, niet ingezet wordt als gratis slaafje.

Dus naast de standaard taken als voeren, buiten zetten e.d., ook meelopen met de dierenarts, machines leren besturen, meekijken/helpen in de bedrijfsvoering, deelnemen aan vergaderingen/werkoverleg, mee laten kijken/helpen in de administratie, uitleggen hoe jullie tot bepaalde ideeën komen, hoe jullie communiceren met klanten, jullie normen en waarden. Uiteraard laten werken met de paarden, inzicht geven in hun training, het management rondom de paarden. Oh, en zorg dat één persoon de stagiair(e) begeleidt en aanspreekpunt is.

Als je dat kunt bieden, zou voor mij een stagevergoeding helemaal niet belangrijk zijn.


Dit!

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 11:08

Wat is het een leuk topic geworden met super handige tips voor mij!

Bokt is echt zo handig soms :D

Weer even per onderwerp:

Het meenemen op de dag zal ik zoveel mogelijk doen, ben mij daar echt bewuster van nu, dat dat nog zoveel meer kan :) !

Over de scholen:
Ik probeer gewoon mijn best te doen om het alsnog 'op mijn manier' te doen en juist dingen te vertellen die over dravers ed gaan :)

Bedankt weer voor de vele tips over onderwerpen, die kan ik er echt uitpakken zo!

Over wat ik kan bieden:
Eigenlijk wel alles wat er beschreven word, het is juist zo denk ik dat wij heel erg breed zijn, en niet heel specifiek als stal. Ook door het type klant waar wij ons op richten.
Ik denk dat ik zelf wel goed ben in klantcontact en in weten wat er speelt in de markt(vernieuwingen)/ondernemerschap zeg maar.

Maarja, ondernemerschap is een lastig iets om over te brengen hoor. Zou wel heel erg tof zijn, een opdracht als: verzin een 2e tak voor ons bedrijf o.i.d. :+

Over de lengte van de stage:
Korte stages is lastig, het liefst heb je ze langer zodat je wat terug krijgt van je investering.

Qua werk:
Mesten moet gewoon altijd gebeuren, de ochtend is gewoon niet zo heel erg afwisselend helaas :+ .
Het omscholen pak ik deels mee bij nieuwe stagiaires, dus dat kan ik misschien nog meer promoten van te voren :)

Over de doelen:
Ik zie dat de meningem verdeeld zijn :') . Ik denk dat ik het aanpas aan de stagiaire, de een zal met van alles komen, de ander niet. Die lijst is voor mij gewoon fijn als back up sowieso :)

Over de spookboekhouding:
Dat is wel een goed idee, ga ik doen!

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:15

Maar als jij een ochtend routinewerk (mesten) en een middag afwisseling/training/leermomenten biedt, dan is dat toch prima? Mesten hoort er nu eenmaal bij op een paardenbedrijf :))

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:32

_San87_ schreef:
ruitje schreef:
-knip-

Wat jij zegt over scholen is ook groot onderdeel van het probleem. Vanuit de school zelf is er maar weinig interesse voor de leerling en zijn/haar ontwikkeling. Ik heb vijf jaar stagiaires over de vloer gehad, van MBO 2 tot Deurne, overal is het hetzelfde: wazige stageopdrachten met weinig diepgang, weinig contact met de stagebegeleider van school, met een beetje geluk kwam die 2x in de stageperiode van een half jaar langs. Bellen ging niet en mails werden matig beantwoord :').

Ik denk dat jullie een stagiair(e) heel veel te bieden hebben, helemaal als je ook een deel of alle punten die ik aangaf meeneemt, dan heb je een stage waar een stagiair(e) wat aan heeft en echt veel van kan leren. Intern aanbieden geeft ook weer een stukje voorsprong.

Als je merkt dat de drafsport jullie minder aantrekkelijk maakt als stagebedrijf, dan kun je wellicht de interesse ombuigen door meer te focussen op het omscholen aspect. Dan werken de stagiaires wel met de dravers, maar ook met dressuurrijden, daar zitten toch de meeste kandidaten.


Scholen zijn echt een ding.

Ander vakgebied. Wij wilden geen stagiaires, maar de scholen smeekten ons wegens tekort aan plekken. Dan kwamen ze met een lijst wat ze moesten leren en doen, maar ook een lijst wat ze niet hoefde te doen.
We dweilden de zaak en we hadden er serieus eentje die de wc niet meepakte, want dat hoefde niet. Stond niet in de taakomschrijving.

In de paarden; meegemaakt dat ze om 17uur naar huis willen en dat steeds meer. Ik zie ook dat onwijs veel mensen daarop afhaken in de paardenwereld. Hard werken, weinig loon, lange dagen. Als je zegt dat het eigenlijk 24/7 is, haken ze af. Letterlijk kan het ook niet met leerlingen. Maar men moet wel begrijpen dat als je echt in de paarden gaat werken, je niet de deur op slot kan draaien en het ooit echt klaar is.
Vaak wel, soms niet.
Er zijn stallen die alleen daarom al de paarden vroeg binnenhalen ( ook zomers ) omdat ze er anders alleen voor staan.

Intern heeft dan wel echt een voordeel dat ze ook zien dat er nog dingen 's avonds gebeuren etc.En dat betekent niet elke avond nog hard doorwerken, maar wel zien dat je nog een ronde doet, een paard niet fit kan zijn etc.

Het begint door de regels en slechte begeleiding op een kantoor baan te lijken en dat is het niet.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 12:02

Dat is het inderdaad niet.
Wij zijn 24/7 verantwoordelijk, ook als er 1 koliek krijgt om 22.00.
Wij lopen om 22.30 onze laatste ronde, dan checken we alle paarden nog een keer, kan best nuttig zijn dat een keer mee te maken.

Maar ik vind ook niet dat de stagiaire 'alles' hoeft te doen zeg maar. Kijk bij ons stoppen ze gewoon om 17.00( en ook wel eens om 16.00 want als het klaar is is het klaar en hoeven ze van mij niet een uur te blijven om paarden binnen te doen om 17.00 terwijl er tussendoor geen werk is)

Ik weet van stagiaires die intern zaten en om 22.00 nog een keer alle voeten moesten gaan uitkrabben. En dan om 06.00 weer beginnen :') .

Misschien ben ik opgegroeid in een luxe bedrijf hoor, maar dat vind ik dus echt onzin :+

Ik denk bij alles: als de stagiaire er niet was: had ik het dan zelf gedaan?

En het antwoord is dan altijd ja.
Dus ja: spinnenraggen, in de zomer verven of de kantine schoonmaken.
Dat zijn ook niet de momenten dat ik denk: Zo, pensionstalhouder zijn is echt mijn droombaan :+

Maar:
Nee: niet om bizarre tijden bepaalde dingen doen of de parkeerplaats schoonmaken met een tandenborstel als er tijd over is.

En soms zal de stagiaire het best een rotklus vinden, maar dat is wat anders dan dat je de rotklussen moet doen die anders niet gebeuren ofzo? Klinkt dat logisch? :+

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:29

Ik ben 5 x bij de zelfde stal geweest.

Mesten/vegen deden we samen dan waren we het snelst klaar. Wat ik erg fijn vond was de begeleidingen ondanks serieus werken was het toch altijd gezellig.

De vreiheid krijgen de hengsten te longeren met de tips en tricks er bij hoe ze nog beter te trainen maar niet te over vragen. En daar dus veel van te leren.

Net als het stukje fokkerij vericht.
Er viel zo veel te leren over het KI dekken en verwerken en insimineren. Net als de geboortes, veukenmak maken en hengstenkeuring. Ik vond het prettig overal bij betrokken te worden. Ook bij minder leuke dingen. De uitleg te krijgen over waarom alles gedaan werd en niet aan het mesten gezet te worden en tot vanavond. Uiteraard dingen zoals spinnenraggen enz horen ook gewoon bij het werk maar werden ook wel eens gewoon samen gedaan.

En soms was een dag om 16.00 afgelopen maar ook wel eens om 18.00 .(veel mensen zien daar tegenop)

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:49

ruitje schreef:
Zojuist heb ik op een FB groep ons bedrijf geplaatst als mogelijke stageplek.

Ik vraag mij heel erg af:

Waar kijk jij( of voor jezelf, voor een vriendin of voor je kind :+ ) naar bij een stage in de paarden?

Wat zijn plus en minpunten?
Wanneer zou je ergens wel stage gaan lopen en wanneer niet?

Ik wil zelf later in het topic uiteraard aangeven wat onze ' sterke en zwakke' punten zijn maar ben vooral ook benieuwd wat er uit komt als ik de vraag open stel :D

Dat je als stagiaire niet alleen komt helpen om de rotklusjes te doen, maar ook mee mag kijken en uitleg krijgt over allerlei andere zaken die bij een manege voorbij komen. Dus meekijken bij de hoefsmid + uitleg, meekijken bij de VA + uitleg, meehelpen met het opzadelen van de ponylessen of meelopen met de allerkleinsten, enzovoorts. Vooral uitleg krijgen waarom iets gedaan wordt op de manier zoals het op die manege gedaan wordt is heel belangrijk. Neem een stagiaire mee aan de hand, vooral als ze nog zo jong zijn.
Stagevergoeding hoeft niet - dat krijgt mijn zoon met zijn hogeschoolstages ook niet, want je komt er tenslotte om te leren - maar bijvoorbeeld een paar keer gratis meerijden in de les is al een geweldige beloning.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:52

MarlindeRooz schreef:
Stagevergoeding zou ik wel belangrijk vinden. Onbetaalde stages zijn niet meer van deze tijd.
Daarbij moet het duidelijk zijn wat je kan leren. Stront scheppen en hooi voeren kan iedereen. :D

En misschien eventuele cursussen of bijscholing waar ik aan mee zou mogen doen.


Ben het heel erg eens met bovenstaande opmerking. _/-\o_

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:58

@ruitje, Het ligt een beetje aan de stal en hoe groot je bent, wat je zelf doet etc. Ik weet meerdere stallen die de paarden vroeg naar binnen halen, zodat de stagiaires dat kunnen doen. Die hebben geen zin om zelf op en neer te lopen. Ook niet als dan de paarden nog lekker buiten kunnen zolang het licht is. Het is werk, maar je geeft daarmee ook al af wat normaal is of goed genoeg. Ook dat is leren en blijft zo in stand.

Als zulke mensen zelf een stal gaan beginnen, doen ze dat zelf ook weer.

Elke stal is anders. Ik weet wel stallen waar de paarden er elke dag piekfijn uit moeten zien, omdat er kopers, hengst geinteresseerden etc kunnen komen. Dan worden er vaker drollen gewipt, geveegd etc.

Het is goed om op diverse plekken stage te lopen. Dan krijg je wat van die kant mee en wat van de andere, meer gebruiksvriendelijke kant mee. Je kan nooit alles op 1 bedrijf leren. Maar dan heb je gelijk het probleem dat mensen te kort blijven.

Het is echt heel nobel om mensen dingen te willen leren en mee te geven, maar het werk moet wel gedaan worden. Er is elke dag genoeg werk en als je naast dat alles ook nog dingen moet uitleggen, iemand op sleeptouw nemen etc, kan het ook allemaal langer duren.

Ik heb ergens gewerkt waar ze samen aan de lunch gingen bijv. Dat is echt wel fijn. Even tegelijk zitten, overleggen etc. En niemand die langer blijft zitten dan de ander. Gelijk zitten en gelijk weer aan de gang. Gaat niet altijd op, maar werkte wel.

Je bent alleen wel afhankelijk van de persoon die je krijgt. De wat lagere niveaus krijgen echt niet veel mee qua verdieping en worden vaak alleen gebruikt om uit te mesten, te vegen en buiten en binnen te zetten. En zelfs dat....het contact met paarden mag soms niet. Maar ik zie dan ook wel meiden een opleiding doen die richting op die weinig paarden ervaring hebben. Dan moeten ze dus ook dat deel nog wel leren.

Een paarden meisjes of jongen die wil leren en ontwikkelen is een heel ander verhaal. Maar die accepteren ook minder klusjes.

Niet altijd ene goede zaak hoor. Ik blijf erbij dat je op elk niveau elk rotklusje moet doen om te weten dat het gedaan moet worden. Ook waterbakken poetsen, spinnenraggen verwijderen, ramen lappen, etc. Maar ook met gereedschap omgaan. Dan moet je alleen wel weer rekening houden met de regels en veiligheid. Wij klommen vroeger hoog in de hooiberg, maar dat mag officieel ook niet meer.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:59

xCODA schreef:
MarlindeRooz schreef:
Stagevergoeding zou ik wel belangrijk vinden. Onbetaalde stages zijn niet meer van deze tijd.
Daarbij moet het duidelijk zijn wat je kan leren. Stront scheppen en hooi voeren kan iedereen. :D

En misschien eventuele cursussen of bijscholing waar ik aan mee zou mogen doen.


Ben het heel erg eens met bovenstaande opmerking. _/-\o_

Een stage moet nut hebben zowel voor het bedrijf als voor de stagiair. Het bedrijf investeert tijd in de stagiair en zorgt dus mee voor de opleiding. De stagiair helpt mee en doet op die manier iets terug voor de tijd die het bedrijf aan hem/haar besteedt. Als daar stagevergoeding bij moet komen kan het bedrijf beter iemand zoeken die gewoon daar werkt en waar ze geen extra tijd moeten aan besteden. Anders betalen ze 2x: 1x de stagevergoeding en 1x de uren van het vaste personeelslid dat de stagiair moet begeleiden.
Ik denk dat het beter is te zoeken naar een interessante stageplek waar je veel kan leren, dan naar eentje waar je betaald wordt. Het is een investering voor de toekomst.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:00

xCODA schreef:
MarlindeRooz schreef:
Stagevergoeding zou ik wel belangrijk vinden. Onbetaalde stages zijn niet meer van deze tijd.
Daarbij moet het duidelijk zijn wat je kan leren. Stront scheppen en hooi voeren kan iedereen. :D

En misschien eventuele cursussen of bijscholing waar ik aan mee zou mogen doen.


Ben het heel erg eens met bovenstaande opmerking. _/-\o_


Maar helaas kan niet iedereen dat. Echt niet. Er zijn echt stagiaires die ook daar steeds hulp en toezicht bij nodig hebben.

Het gaat niet om geld en een stagiaire hebben en opleiden kan je ook geld kosten. Als je echt wat wil leren en je toont inzet, komt het wel van zelf misschien.

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:01

Mijn stage coordinator gaf (vroegahhh) aan dat als er geen stro/hooi plukje op de grond van de stallen lag en de spinnenwebben niet aan de tralies hingen dat je dan na moest denken wie dat mocht schoonmaken, 9/10 keer was het de stagiere die de klusjes mocht doen.

Ik vond diversiteit in mijn stage erg belangrijk, inderdaad hooi geven en poep scheppen kan iedereen maar ik wou heel graag overal bij mee kijken (denk aan de dierenarts, tandarts, hoefsmid, instructie, later ook de boekhouding etc)

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:07

ruitje schreef:
Dat is het inderdaad niet.
Wij zijn 24/7 verantwoordelijk, ook als er 1 koliek krijgt om 22.00.
Wij lopen om 22.30 onze laatste ronde, dan checken we alle paarden nog een keer, kan best nuttig zijn dat een keer mee te maken.

Maar ik vind ook niet dat de stagiaire 'alles' hoeft te doen zeg maar. Kijk bij ons stoppen ze gewoon om 17.00( en ook wel eens om 16.00 want als het klaar is is het klaar en hoeven ze van mij niet een uur te blijven om paarden binnen te doen om 17.00 terwijl er tussendoor geen werk is)

Ik weet van stagiaires die intern zaten en om 22.00 nog een keer alle voeten moesten gaan uitkrabben. En dan om 06.00 weer beginnen :') .

Misschien ben ik opgegroeid in een luxe bedrijf hoor, maar dat vind ik dus echt onzin :+

Ik denk bij alles: als de stagiaire er niet was: had ik het dan zelf gedaan?

En het antwoord is dan altijd ja.
Dus ja: spinnenraggen, in de zomer verven of de kantine schoonmaken.
Dat zijn ook niet de momenten dat ik denk: Zo, pensionstalhouder zijn is echt mijn droombaan :+

Maar:
Nee: niet om bizarre tijden bepaalde dingen doen of de parkeerplaats schoonmaken met een tandenborstel als er tijd over is.

En soms zal de stagiaire het best een rotklus vinden, maar dat is wat anders dan dat je de rotklussen moet doen die anders niet gebeuren ofzo? Klinkt dat logisch? :+

Sommige stagebedrijven zijn regelrechte slavendrijvers.


Maar ik heb er eentje voor je:
Als jij om 22.30 de stal in loopt dan weet je of het goed is, of niet. Daar hoef jij maar twee stappen voor te zetten. De rest is een formaliteit. Leg dat eens uit aan een stagiaire.......

Nee, dat leer je ze niet in een maand, maar geef ze de kans eens om een stukje van dat gevoel te ontwikkelen.
Maar laat ze ook eens kijken naar een paard, zonder voorinfo en laat ze vertellen wat ze zien. Het gaat niet om goed of fout maar om het ontwikkelen van een gevoel. Het "lezen" van een paard.

Er worden kapitalen uitgegeven aan keuringen, terwijl je met 10 minuten goed kijken al kunt schiften of een paard kans maakt door die keuring te komen. Je zit ook in die koop- en verkooptopics, je weet wat ik bedoel.
Dat inzicht zijn we kwijt. Wat zie je aan het paard, wat vertelt het paard in z'n houding, z'n loopje, z'n gedrag. That separates men from boys.....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:12

Slavendrijvers, maar ze zijn ook ervaren en willen de beste eruit halen.

Ik weet bedrijven waar zoveel stagiaires passeren, dat ze iedereen gewoon hard aan het werk zetten. Veel klagen en haken af.
Een enkeling zet zich echt in en die blijft over en krijgt een kans. Vaak zie je die tijdens een stage ergens anders alsnog op ene stal blijven lopen voor een bijbaan en later soms een baan.

Niet iedereen kan op het hoogste niveau beginnen en sommigen willen papieren, maar ook zelf trainer worden. Die moeten doorgroeien vanaf 0.

Dat kijken herken ik zo. Maar dat is niet altijd aan te leren. Mijn man verzorgd de paarden echt optimaal en we doen al jaren alles samen. Als ik buiten kom zie ik al gelijk dat eentje een wondje heeft of niet goed is. Het valt ook echt gelijk op dan.

Mijn man is echt bezig met verzorgen en alles klaarmaken en die mist dat soms. Hij moet echt even staan kijken en dan pas valt hem iets op. Wel op tijd en goed, maar het is niet in die ene eerste blik.
Dat is toch wel het verschil tussen de aangeboren afwijking bij mij of een aangeleerde afwijking bij hem. Afwijking=paarden houden.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:55

xCODA schreef:
MarlindeRooz schreef:
Stagevergoeding zou ik wel belangrijk vinden. Onbetaalde stages zijn niet meer van deze tijd.
Daarbij moet het duidelijk zijn wat je kan leren. Stront scheppen en hooi voeren kan iedereen. :D

En misschien eventuele cursussen of bijscholing waar ik aan mee zou mogen doen.


Ben het heel erg eens met bovenstaande opmerking. _/-\o_

Ben ik het ook mee eens.
Het hoeft geen minimumuurloon te zijn. Maar als het een fulltime stage is vind ik een vergoeding van minimaal 300/400 wel netjes. Want naast 40 uur een bijbaan is voor veel studenten niet te doen.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 15:22

Eens hoor betreft inzicht. Ik heb in mijn leven inmiddels duizenden paarden gezien en er honderden getraind. Ik ben geen dierenarts maar ik zie wel of een paard oke is of niet, dat is gewoon ook veel zien. Dat gevoel leer je niet in een stage van een jaar, maar je kunt er wel iets over leren.

Alhoewel sommige dingen ook niet te leren zijn, sommige dingen heb je of niet :) .

Het is op onze stal niet brandschoon, dus onze stal komt door de test denk ik haha :') . We zijn wel steeds meer aan het opruimen en vernieuwen, dus word steeds netter, maar ook wij hebben niet de tijd om alles 6 x per dag te vegen :o

Wat betreft vergoeding: ik vind dat echt zo afhangen van de persoon.

Getup

Berichten: 8291
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:17

Citaat:
Ben ik het ook mee eens.
Het hoeft geen minimumuurloon te zijn. Maar als het een fulltime stage is vind ik een vergoeding van minimaal 300/400 wel netjes. Want naast 40 uur een bijbaan is voor veel studenten niet te doen.


Zonder stage geen diploma en afronden opleiding...

Gratis sloofje zijn is niet nodig, maar je kunt hopelijk ergens zoveel leren. De motivatie en inzet moet je hebben, anders wordt het daarna nog leuk.

Een vergoeding is netjes, maar geen vereiste vind ik.

Verder lijkt het me erg leuk, bij jou stage te lopen, Ruitje.

Sherivey
Berichten: 8680
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:18

Ik zou ook best bij jou willen stagelopen Ruitje :o

Helaas ben ik de stagiaire- en studentenleeftijd een beetje voorbij

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:31

brokjes schreef:
Ben ik het ook mee eens.
Het hoeft geen minimumuurloon te zijn. Maar als het een fulltime stage is vind ik een vergoeding van minimaal 300/400 wel netjes. Want naast 40 uur een bijbaan is voor veel studenten niet te doen.


Iemand maakt zelf keuzes. Onze zoon wilde zelf graag werken naast studie en sport, vrienden etc. Later ook naast studie en stage op zijn werk gebleven en dat is nu ook zijn baan geworden.

Ik zou nooit van een vergoeding uitgaan en er ook niet om vragen. Toon eerst maar inzet. Doe je echt mee of sta je wat afwachtend te kijken, vertraag je de boel etc?
Als iemand echt meedraait en een serieuze rol speelt, zou ik betalen. Komt er niks uit, moet je veel helpen en aanzetten, dan een minimale vergoeding, of een presentje aan het eind of gewoon niks.

Je weet echt van tevoren waar je aan begint en als het op die leeftijden al om geld draait, zit je vaak al niet zo goed qua instelling.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:02

superpony schreef:
brokjes schreef:
Ben ik het ook mee eens.
Het hoeft geen minimumuurloon te zijn. Maar als het een fulltime stage is vind ik een vergoeding van minimaal 300/400 wel netjes. Want naast 40 uur een bijbaan is voor veel studenten niet te doen.


Iemand maakt zelf keuzes. Onze zoon wilde zelf graag werken naast studie en sport, vrienden etc. Later ook naast studie en stage op zijn werk gebleven en dat is nu ook zijn baan geworden.

Ik zou nooit van een vergoeding uitgaan en er ook niet om vragen. Toon eerst maar inzet. Doe je echt mee of sta je wat afwachtend te kijken, vertraag je de boel etc?
Als iemand echt meedraait en een serieuze rol speelt, zou ik betalen. Komt er niks uit, moet je veel helpen en aanzetten, dan een minimale vergoeding, of een presentje aan het eind of gewoon niks.

Je weet echt van tevoren waar je aan begint en als het op die leeftijden al om geld draait, zit je vaak al niet zo goed qua instelling.

Dat geldt ook voor die stalhouder?
Gratis bestaat niet; niet de ene kant op maar de andere kant ook niet.

Niet gratis wil niet zeggen geld dokken; kennis overdracht is ook een vorm van "betalen" maar stagiaires eerst uitknijpen en degenen die piepen eruit jagen....
Dat is geen leertraject, dat is slaven drijven; dat doe je met volwassen mensen die je een bek terug geven en jou ook opjagen......

Ik heb voor minder werkgevers buiten gezet.......

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:06

Waar het om gaat met rotklusjes, zolang iedereen die moet doen, maakt het niet uit. Maar inderdaad leg ze gewoon uit waarom je iets doet, de achtergrond en eventuele ontwikkelingen. Anders leren ze een truukje.

Ik heb een opleiding in een andere hoek, maar ik werd echt niet blij als stagiair dat ik met een team mee moest en een week heb staan kopiëren. Nog geen eens zelf documenten uit een map halen, maar ze waren door een ander scheef gezet. Idem voor het met de hand invullen van 30 identieke werkbladen. De opdrachtgevers vonden dat het leerzame klusjes waren, alhoewel ze mij niet konden vertellen waarom het leerzaam was. :+

Ik heb sindsdien een hekel aan het woord klusje, want 99% van de tijd betekende dat een rottaak. Geef iemand werk, dan neem je diegene en de taak ook serieus.