Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 13:03

Ik ben op zoek naar speciaal onderwijs havo/vwo niveau. Wij wonen in de kop van NoordHolland. Zoon is 12, zit nu in brugklas gymnasium. Niveau is prima te doen, regulier onderwijs echter niet. ADHD+autisme.
Tips? Ideëen? Goede & slechte ervaringen gevraagd!

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:26

De zoon van mijn vriend (met autisme en daaraan gerelateerde problematiek) zit op speciaal onderwijs havo, Altra College Purmerend. Hij kan ook vwo aan maar speciaal onderwijs vwo bestaat eigenlijk niet echt. Hele goede ervaringen met deze school! Kleine klassen en er wordt echt de tijd genomen voor ieder kind. Aanrader!

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:50

Kan je huidige school je niets adviseren? of het samenwerkingsverband van jouw gemeente?

Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:01

Is (de PCL van) het samenwerkingsverband er al bij betrokken? Zij kennen alle scholen in jouw regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:02

Advies vragen aan school en de behandelaren. Wat gaat er precies niet op de reguliere school?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:52

Meestal kan de school zelf dingen 'inhuren' of regelen. Ik zou in gesprek gaan en kijken of ze wat kunnen bieden. Anders zit je toch aan Luzac o.i.d. vast, maar ik weet ook niet in hoeverre deze school iets kan bieden bij autisme.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:49

Ik snap de reacties hierboven, maar het regulier onderwijs is doorgaans niet in staat passend onderwijs te bieden of te adviseren, ook niet met behulp van een extern bureau. Alles is namelijk gericht op kostenbesparing. Dit zeg ik zowel uit jarenlange eigen ervaring (heb zelf ook autisme en ben altijd van hot naar her gestuurd voor de minste kosten, met grote persoonlijke gevolgen) als de ervaring van mijn vriend en zijn zoon. Het getouwtrek met 'welke zorgvorm/instantie/schoolvorm past het beste' doet het kind vaak veel meer kwaad dan goed. Het is keer op keer mijn ervaring geweest dat zélf initiatief en actie ondernemen, veel meer zoden aan de dijk zet dan gesprekken met (externe) instanties aanvragen en afwachten. In geval van autisme en ad(h)d werkt speciaal onderwijs 9,9 van de 10 keer nou eenmaal beter dan regulier. En een apart traject binnen regulier (met behulp van bijvoorbeeld extra gesprekken) werkt voor heel veel kinderen met autisme gewoon niet omdat je alleen maar méér afstand creëert tussen het kind en 'de rest'. Er zit nog steeds een stigma op speciaal onderwijs, het is nog steeds iets wat je 'het liefst zolang mogelijk moet vermijden/echt als last resort moet gebruiken'. Maar waarom? Op het speciaal onderwijs krijgen kinderen doorgaans zó veel meer ruimte, van zowel de leraren als hun medescholieren. Moet je wel de goede school treffen natuurlijk, ik heb ook op rot SOscholen gezeten. Maar als je de goede hebt gevonden en als je kind het ziet zitten zou ik, als ik jou was, mijn kind daar in a heartbeat naar over laten schrijven. TL;DR: Niet te lang aanmodderen in regulier met allerlei trajecten etc, maar zélf initiatief tonen en actie ondernemen. TRUST ME! :(:)

vikawiek

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:50

ik heb precies hetzelfde meegemaakt, door de prikkels ook zwaar in de oliebol geraakt. Ik zou contact opnemen met de leerplicht ambtenaar, die kunnen je vaak verder helpen. Door hun hulp volg ik nu onderwijs via het Loi, dit zelf uitzoeken is een ramp en je word van het kastje naar de muur gestuurd. Zij weten wie te bellen en hoe de weg te vervolgen. Degene die mij hielp is zelfs doorgestuurd naar haar manager :') om maar aan te geven hoe erg je word omgeleid voordat iemand het antwoord weet

Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:52

VuurVleugels schreef:
Ik snap de reacties hierboven, maar het regulier onderwijs is doorgaans niet in staat passend onderwijs te bieden of te adviseren, ook niet met behulp van een extern bureau. Alles is namelijk gericht op kostenbesparing. Dit zeg ik zowel uit jarenlange eigen ervaring (heb zelf ook autisme en ben altijd van hot naar her gestuurd voor de minste kosten, met grote persoonlijke gevolgen) als de ervaring van mijn vriend en zijn zoon. Het getouwtrek met 'welke zorgvorm/instantie/schoolvorm past het beste' doet het kind vaak veel meer kwaad dan goed. Het is keer op keer mijn ervaring geweest dat zélf initiatief en actie ondernemen, veel meer zoden aan de dijk zet dan gesprekken met (externe) instanties aanvragen en afwachten. In geval van autisme en ad(h)d werkt speciaal onderwijs 9,9 van de 10 keer nou eenmaal beter dan regulier. En een apart traject binnen regulier (met behulp van bijvoorbeeld extra gesprekken) werkt voor heel veel kinderen met autisme gewoon niet omdat je alleen maar méér afstand creëert tussen het kind en 'de rest'. Er zit nog steeds een stigma op speciaal onderwijs, het is nog steeds iets wat je 'het liefst zolang mogelijk moet vermijden/echt als last resort moet gebruiken'. Maar waarom? Op het speciaal onderwijs krijgen kinderen doorgaans zó veel meer ruimte, van zowel de leraren als hun medescholieren. Moet je wel de goede school treffen natuurlijk, ik heb ook op rot SOscholen gezeten. Maar als je de goede hebt gevonden en als je kind het ziet zitten zou ik, als ik jou was, mijn kind daar in a heartbeat naar over laten schrijven. TL;DR: Niet te lang aanmodderen in regulier met allerlei trajecten etc, maar zélf initiatief tonen en actie ondernemen. TRUST ME! :(:)


Juist voor een doorverwijzing naar het VSO moet je naar het samenwerkingsverband. Zij moeten de TLV afgeven. En zij weten ook welke VSO school in de omgeving het beste past.

Joy_Mennings

Berichten: 2282
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:56

Totaal niet in jullie richting, maar mijn moeder heeft een stiching waarbij ze thuiszitters (of dreigende thuiszitters) begeleiden. Dit kan op school, op locatie of thuis. Misschien bestaat er ook zoiets in jullie omgeving.

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:56

VuurVleugels schreef:
Ik snap de reacties hierboven, maar het regulier onderwijs is doorgaans niet in staat passend onderwijs te bieden of te adviseren, ook niet met behulp van een extern bureau. Alles is namelijk gericht op kostenbesparing. Dit zeg ik zowel uit jarenlange eigen ervaring


Jammer dat je die ervaring hebt, maar verkoop dit alsjeblieft niet als een feit. Scholen krijgen hier gewoon geld voor dus kostenbesparing is helemaal niet aan de orde. Gebrek aan ervaring bij docenten en weerstand tegen extra inspanning helaas vaak wel.

Ik heb echter (gelukkig!!) de ervaring dat scholen wel willen, dat scholen wel goed samenwerken met externe partijen en wel alles willen inzetten om begeleiding te bieden en leerlingen binnen te houden.
En dit zeg ik zowel uit ervaring als docent binnen het voortgezet onderwijs als ambulant begeleider voor kinderen met autisme binnen het onderwijs.

Wel ben ik van mening dat je niet te lang moet trekken en rommelen, maar dat een gepaste onderwijsplek altijd het allerbelangrijkste is en als dat een plekje is in het speciaal onderwijs moet je die kans zeker grijpen!

Succes TS!
Laatst bijgewerkt door Goof op 09-10-20 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:59

Daihyo schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik snap de reacties hierboven, maar het regulier onderwijs is doorgaans niet in staat passend onderwijs te bieden of te adviseren, ook niet met behulp van een extern bureau. Alles is namelijk gericht op kostenbesparing. Dit zeg ik zowel uit jarenlange eigen ervaring (heb zelf ook autisme en ben altijd van hot naar her gestuurd voor de minste kosten, met grote persoonlijke gevolgen) als de ervaring van mijn vriend en zijn zoon. Het getouwtrek met 'welke zorgvorm/instantie/schoolvorm past het beste' doet het kind vaak veel meer kwaad dan goed. Het is keer op keer mijn ervaring geweest dat zélf initiatief en actie ondernemen, veel meer zoden aan de dijk zet dan gesprekken met (externe) instanties aanvragen en afwachten. In geval van autisme en ad(h)d werkt speciaal onderwijs 9,9 van de 10 keer nou eenmaal beter dan regulier. En een apart traject binnen regulier (met behulp van bijvoorbeeld extra gesprekken) werkt voor heel veel kinderen met autisme gewoon niet omdat je alleen maar méér afstand creëert tussen het kind en 'de rest'. Er zit nog steeds een stigma op speciaal onderwijs, het is nog steeds iets wat je 'het liefst zolang mogelijk moet vermijden/echt als last resort moet gebruiken'. Maar waarom? Op het speciaal onderwijs krijgen kinderen doorgaans zó veel meer ruimte, van zowel de leraren als hun medescholieren. Moet je wel de goede school treffen natuurlijk, ik heb ook op rot SOscholen gezeten. Maar als je de goede hebt gevonden en als je kind het ziet zitten zou ik, als ik jou was, mijn kind daar in a heartbeat naar over laten schrijven. TL;DR: Niet te lang aanmodderen in regulier met allerlei trajecten etc, maar zélf initiatief tonen en actie ondernemen. TRUST ME! :(:)


Juist voor een doorverwijzing naar het VSO moet je naar het samenwerkingsverband. Zij moeten de TLV afgeven. En zij weten ook welke VSO school in de omgeving het beste past.


Daar heb je gelijk in natuurlijk. Maar ik bedoelde vooral te zeggen dat je in mijn ervaring het beste zelf al een plan kunt hebben en je daar hard voor moet maken tijdens die gesprekken. Anders zullen ze al heel snel voor de kostenbesparende opties gaan. Begrijpelijk vanuit het perspectief van de school, onbegrijpelijk voor de zorgvragers. Stel zelf al een plan op, maak je daar hard voor, en laat je niet misleiden door 'ja maar wij denken dat dit/dat ook al kan helpen'. In het geval van autisme/ad(h)d is VSO vaak de beste optie, en dat zeg ik zonder het generaliserend te bedoelen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:05


Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:56

Hoe ver is Hoorn bij jullie vandaan?

Ik zag dat het Copernicus dit aanbiedt: https://copernicus.atlascollege.nl/Naar ... cial_Class

Hele goede ervaringen met de school, wel gewoon regulier onderwijs.

Eventueel informatie zal ik gewoon inwinnen bij het bestuur van je school en/of de omliggende samenwerkingsverbanden.

Edit: Ik lees ook dat de scholen boven Hoorn bezig zijn met hetzelfde concept te ontwikkelen. Ik zou eens informeren bij het SWV hoe ver het hiermee staat, als je dit wil. Ga verder gewoon in gesprek met de school en eventueel het samenwerkingsverband op welke manier er op de huidige school geholpen kan worden.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:14

dresjoepie schreef:
We hebben hier luzac onderwijs weet niet of dat in jou regio ook zit is volgens mij wel een prive opleiding dus hoge kosten!

https://www.luzac.nl/ons-onderwijsaanbod/

Deze school is niet echt geschikt voor kinderen met speciale behoeftes.
Er wordt heel veel zelfdiscipline verwacht en dat je goed kan plannen.
Lange dagen tot 6 uur en terug moeten komen op zaterdag zijn geen uitzondering.
Voor ADHD-ers niet echt geschikt.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:44

Meer tips vind je wellicht op het forum van Ouders Online

www.ouders.nl

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:57

Ik heb zelf autisme en een schizoaffectieve stoornis en ben vanaf 4 vwo naar het speciaal onderwijs gegaan omdat het op het regulier gewoon echt niet meer ging. Daar hadden ze een speciale afdeling voor mensen met autisme die havo of vwo doen. De berkenschutse, onder Eindhoven dus veel te ver weg voor jullie. Maar als je op zoek bent naar ervaringen mag je altijd een berichtje sturen.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 12:07

Dank jullie voor het meedenken zo ver.
Ik reageer op een later moment wel inhoudelijk maar dat lukt me momenteel even niet (ik ben ziek, corona... hoofd werkt niet helemaal mee en ben te moe om echt te registreren wat hier allemaal staat)

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:29

Onze oudste zoon zit nu in het eerste jaar op het SVPO in Hoorn.
Ze doen op zich weinig aan begeleiding, maar ze hebben wel kleine klassen tm max 16 kinderen in de klas.
3dagen van 9.00uur tot 17.00uur en 1 dag van 9.00uur tot 15.00uur, en 1 dag per week vrij.
In principe geen lesuitval, en in principe maak je al je huiswerk al op school.
Door de geboden structuur en verplichte begeleidingslessen, waar je dus je huiswerk maakt is onze oudste zoon
heel blij op deze school. En kan hij dus 's avonds zonder problemen trainen.
Onze andere zoon heeft DCD en ASS, en die gaat in principe straks ook naar het SVPO,
is een dikke VWO leerling.
Mocht dit niet gaan, dan schijnt er in Lelystad een speciale VO te zijn. Daar gaan behoorlijk wat leerlingen vanuit Noord Holland heen, met speciale busvervoer.
En ik dacht dat er in Dronten ook een VO zit, waar je elk vak op het passende niveau kan doen.
Maar Dronten is van horen zeggen, en weet ik verder niets van.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Speciaal onderwijs havo/vwo... ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 00:31

Mijn zoon zit in de Special Class van het Metis Montessori in Amsterdam. 14 kinderen, allemaal met autisme. Heel fijne begeleiding, maar ik denk voor jullie te ver? Altra heeft ook bijzonder onderwijs, maar van Metis is het zo fijn dat ze in de derde begeleid instromen naar regulier onderwijs.