Hoe niet afgemaakte opleiding melden in motivatie brief

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Hoe niet afgemaakte opleiding melden in motivatie brief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 20:06

Ik wil graag solliciteren op een andere functie binnen dezelfde organisatie.
Tot eind januari heb ik de opleiding verzorgende C gedaan, echter niet afgemaakt omdat het allemaal teveel was voor mij. Daarna ben ik gaan schoonmaken in de zorg en ik wil nu solliciteren voor gastvrijheidsmedewerker in de zorg. Dit is allemaal binnen dezelfde organisatie, ook de opleiding die ik volgde. Opleiding lijkt me relevant voor de sollicitatie want ik heb wel dingen geleerd er van. Hoe kan ik dit het beste omschrijven in m'n motivatie brief?

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:10

Je zou het zo kunnen vermelden in je cv onder het kopje opleidingen

Januari 2019 - maart 2020 verzorgende C niveau 2 niet behaald

Eigenlijk gewoon het zelfde als je wel behaalde diploma's alleen dan niet behaald er aan toe voegen.

En dan in je motivatie kort vermelden wat je hebt geleerd in de opleiding wat van toepassing kan zijn op de vacature maar niet teveel op ingaan. Want voegt het daadwerkelijk iets toe voor je motivatie voor de vacature waarop je solliciteert?
Laatst bijgewerkt door maaaikkee op 21-10-20 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:13

maaaikkee schreef:
Je zou het zo kunnen vermelden onder het kopje opleidingen

Januari 2019 - maart 2020 verzorgende C niveau 2 niet behaald

Eigenlijk gewoon het zelfde als je wel behaalde diploma's alleen dan niet behaald er aan toe voegen.


Ik zou er van maken 'niet afgerond' ipv ' niet behaald'.

TS, ben je van plan de opleiding in de toekomst nog te gaan doen?

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:14

Ik zou in je motivatiebrief met één korte zin de reden vermelden waarom je bent gestopt, wellicht in de trant dat het medische aspect minder bij je bleek te passen dan gedacht (ik neem even aan dat dit de job behoorlijk pittig maakt en dus mede ook de reden is dat het ‘teveel’ was). En benadrukken wat je hebt opgedaan tijdens het wél gevolgde deel van de opleiding als dat relevant is voor de nieuwe functie. Misschien ben je tijdens de opleiding bijvoorbeeld wél erachter gekomen dat het werken met patiënten en hun families je aansprak en dat je makkelijk contact legt? :)
In je CV inderdaad ‘niet afgerond’, misschien met vermelding van de vakken die je wel hebt gehaald als die relevant zijn voor de nieuwe functie.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 20:17

Ja dat is dan in m'n cv, maar het leek mij juist goed om het in m'n motivatie brief te vermelden. Alleen dan natuurlijk wel op een positieve manier. Of is dat juist niet handig.

Misschien dat ik de opleiding alsnog wil gaan doen of als ze helpende gaan aanbieden om te doen dan zou ik eerder daar voor kiezen.

Ja het werken met de mensen zelf vind ik enorm leuk, alleen de gehele administratieve rompslomp eromheen vind ik niks, dat je de arts moet bellen, de familie, alles moet registreren, al dat extra denk werk was niet weg gelegd voor mij. Laat mij maar gewoon met de mensen bezig zijn.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:28

fjordjes schreef:
Ja het werken met de mensen zelf vind ik enorm leuk, alleen de gehele administratieve rompslomp eromheen vind ik niks, dat je de arts moet bellen, de familie, alles moet registreren, al dat extra denk werk was niet weg gelegd voor mij. Laat mij maar gewoon met de mensen bezig zijn.


Dan is dit wat je eruit hebt gehaald en dan weet je ook waar jouw krachten liggen. Ik zou bovenstaande netjes verwoorden en niet insteken op wat je niet gehaald hebt, maar wat je ervan geleerd hebt en waar dus jouw kracht en passie liggen.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 22:07

Goof schreef:
fjordjes schreef:
Ja het werken met de mensen zelf vind ik enorm leuk, alleen de gehele administratieve rompslomp eromheen vind ik niks, dat je de arts moet bellen, de familie, alles moet registreren, al dat extra denk werk was niet weg gelegd voor mij. Laat mij maar gewoon met de mensen bezig zijn.


Dan is dit wat je eruit hebt gehaald en dan weet je ook waar jouw krachten liggen. Ik zou bovenstaande netjes verwoorden en niet insteken op wat je niet gehaald hebt, maar wat je ervan geleerd hebt en waar dus jouw kracht en passie liggen.


Dank je wel!

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Hoe niet afgemaakte opleiding melden in motivatie brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:44

Ik laat dat altijd weg en benoem bv: 2019-2020 opl x, diploma/ certificaat behaald

Dus als Ik het niet heb behaald:
2018-2019 opl x1

Ik ga ervan uit dat dit duidelijk genoeg is als verder overal bij staat dat je diploma’s / certificaten heb gehaald. (Ik heb heel veel tussen opleidingtjes, dus misschien scheelt dat) en in je brief zou ik niet zeggen nou werd teveel, ben gestopt. Maar iets in de trant van als je het perse wil benoemen: ik heb ontdekt dat mijn passie echt ligt bij het bezig zijn met mensen en de verzorging ervan. Ik richt mij graag daarop.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe niet afgemaakte opleiding melden in motivatie brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:47

Als je "niet behaald" gebruikt kun je dat interpreteren als zijnde niet geslaagd.
"Niet afgerond" is dan een goed alternatief.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:49

Gewoon niet melden dag je het niet/wel gehaald hebt. Dus bijvoorbeeld 2009 - 2014 opleiding bla bla, en het daar dan bij laten. Ik zou dit bij al je opleidingen doen die je wilt vermelden. Word je uitgenodigd dan kun je dat verder in een gesprek toelichten. Echter word je dan niet direct op voorhand al afgestreept omdat je een papiertje mist.

Ik zou er niets over zetten in je motivatiebrief. Dat gaat echt over waarom je de baan zou willen. Alle restzaken kun je eventueel in een gesprek toelichten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:59

fjordjes schreef:
Ja dat is dan in m'n cv, maar het leek mij juist goed om het in m'n motivatie brief te vermelden. Alleen dan natuurlijk wel op een positieve manier. Of is dat juist niet handig.

Misschien dat ik de opleiding alsnog wil gaan doen of als ze helpende gaan aanbieden om te doen dan zou ik eerder daar voor kiezen.

Ja het werken met de mensen zelf vind ik enorm leuk, alleen de gehele administratieve rompslomp eromheen vind ik niks, dat je de arts moet bellen, de familie, alles moet registreren, al dat extra denk werk was niet weg gelegd voor mij. Laat mij maar gewoon met de mensen bezig zijn.

Als je het dan toch wilt gebruiken zeg dan dat je deze opleiding nu niet af hebt kunnen ronden m.b.t. persoonlijke omstandigheden ivm de uitbraak van het Coronavirus.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:10

Gewoon aangeven wat je wel aanspreekt in de functie en dat de opleiding voor een aantal aspecten net wat te hoog gegrepen was.
Geef aan wat je daarvan hebt geleerd.

Zelfkennis en eerlijkheid is heel waardevol.
Als jij goed bent in contact met de doelgroep en het organiseren van gastvrijheid (welzijn en praktische organisatie), is de kennis die je opgedaan hebt in de opleiding zelfs een meerwaarde.
Misschien kun je iemand van je oude team vragen als referentie.

Ik zit vaak in selectie commissies. Excuses en er omheen kletsen wordt meestal wel gezien. Met eerlijkheid kom je verder.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hoe niet afgemaakte opleiding melden in motivatie brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:50

Ik kreeg ooit de tip dat mensen niet teveel vragen moeten hebben als ze je cv zien. Dus als je een opleiding niet hebt afgerond, erachter vermelden (niet afgerond). Dan is dat maar duidelijk.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:06

Als voormalig recruiter weet ik dat een CV héél snel gescand wordt. Ik bekeek er letterlijk soms 1000 op een dag.

Vermits je binnen hetzelfde bedrijf solliciteert, bestaat de kans dat ze jouw cv nog sneller lezen, ze kennen je tenslotte al :)
Ik zou idd "niet afgerond" vermelden in plaats van "niet behaald". Het eerste klinkt als iets wat nog niet af is, het tweede klinkt als iets wat je niet gelukt is.

In je motivatiebrief zou ik wel/niet behaald niet vermelden. Geef er een draai aan - "van mijn opleiding heb ik geleerd dat ik dit en dat en zus en zo erg goed kon en leuk vond". De dingen die je minder leuk vond --> niet vermelden daarin.

Afsluiten met "indien u nog vragen heeft, beantwoord ik deze graag in een persoonlijk gesprek!"
Zo kom je enthousiast over :) Je wilt niet een gesprek mislopen door een cv/motivatiebrief. Eventuele vragen die ze hebben, kan je beter face to face beantwoorden. Zelfs als het antwoord niet optimaal is ("ik heb de opleiding niet afgemaakt") zit je op dat moment bij iemand op kantoor, ben je met iemand aan het praten, en kan je rustig uitleggen wat en hoe (dat je dus liever met de mensen zelf bezig was, en dat je door die opleiding ondervonden hebt dat de enorme hoeveelheid admin. niet je ding bleek te zijn) en kan je charisma/enthousiasme/... alsnog overtuigen om toch voor jou te kiezen :)