Wat wil jij weten over een beroep?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5434
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:33

Polly schreef:
Peuk schreef:
Super interessant topic. :j

Ik heb een vraag over hulpdiensten. Gericht aan wie dit antwoord ook mag weten. Onlangs liep ik in het bos. Toen dacht ik: Stel ik krijg een hartaanval.. hoe komen hier dan hulpdiensten? En wat moet ik dan doen?


Coördinaten opzoeken met Google maps, tegenwoordig kan de meldkamer je telefoon ook uitpijlen en op locatie komen ze met hulp van boswachter, reddingsbrigade etc.
Simpelste oplossing: geen hartaanval krijgen in het bos :+

Kom ik even muggenziften dat er nog wat kinderziektes zitten in het uitlezen van de locatie... Maar als het niet via A kan, dan maar via B. Er is altijd wel een manier. Dus Polly's bericht klopt. En... inderdaad, geen hartaanval krijgen is het handigste :D

Blue_flower
Berichten: 1940
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:34

Polly schreef:
Peuk schreef:
Super interessant topic. :j

Ik heb een vraag over hulpdiensten. Gericht aan wie dit antwoord ook mag weten. Onlangs liep ik in het bos. Toen dacht ik: Stel ik krijg een hartaanval.. hoe komen hier dan hulpdiensten? En wat moet ik dan doen?


Coördinaten opzoeken met Google maps, tegenwoordig kan de meldkamer je telefoon ook uitpijlen en op locatie komen ze met hulp van boswachter, reddingsbrigade etc.
Simpelste oplossing: geen hartaanval krijgen in het bos :+


Op veel telefoons kun je tegenwoordig ook instellen dat je met bijv 3x snel achter elkaar bepaalde toets/ knop je een alarm nummer kan bellen. En dan kan 112 inderdaad locatie uitlezen (weet niet of je locatie dan permanent aan moet staan), anders zal het op basis van zendmast gaan denk ik?

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:51

Urielle schreef:
Vraagje aan de managers : Hoe ga je ermee om als je echt zwaar pissig wordt van een belangrijke klant?


3x ademhalen
Even rustig nadenken
En in mijn geval (gelukkig) het gewoon bespreekbaar maken. Mijn opdrachtgever is heel benaderbaar.
Maar andersom heb ik ook gekend. Toen was het dom doorgaan, maar weet nu wel dat ik daar niet meer naar terug wil.

Kookaburra

Berichten: 5434
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:56

Doorkliklink naar een PDF-bestand. Ik besef mij, nu ik dit artikel lees, dat ik alweer even uit de running ben qua kennis over de meldkamer. Excuus! Mijn vorige bericht hoeft dus niet te kloppen. In 2018 had in ieder geval de meldkamer in mijn regio een systeem dat ze de melder een sms stuurden met een link. Deze kon dan zijn/haar locatie via de link delen. Daar zaten nog wat kinderziektes in. Onderstaandeklinkt veelbelovender.

https://www.landelijkemeldkamer.org/bin ... -2019-.pdf

pateeke
Berichten: 2250
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:05

deksel schreef:
Ooooooh, dit lijkt me echt héél leuk werk!!
Vertel meer!! :D

Hoe ben je hierin gerold? Welke opleiding heb je gedaan?
Wat voor problematiek komt vaak voor? Hoe ziet een standaard dag voor jou eruit? Is het veel computer/9-17u op je stoel zit-werk?

Op het (S)VO werken lijkt me superleuk, ik studeer nu alleen Social Work. Ik kan dus helemaal niet lesgeven. Dat is ook niet wat ik wil, maar wat jij zegt over je werk op het SVO lijkt me wel weer leuk! Ik wil leerlingen begeleiden en zorgen dat school zo leuk en haalbaar mogelijk is. Eigenlijk iets in de trant van zorgcoördinator, maar dat wordt vaak gecombineerd met een vak lesgeven...


Ik woon en werk in België. Het systeem is hier dus anders dan in Nederland. Mijn job is een beetje vergelijkbaar met wat in Nederland Ambulant Onderwijs Begeleider (AOB'er) is, al is de begeleiding die wij doen intensiever / veelomvattender heb ik mij laten vertellen.
Van basisopleiding van ik psycholoog. Tijdens mijn stages en werk heb ik me vooral toegelegd op kinderen en jongeren met een beperking (bewuste keuze). De job die ik nu doe, wou ik al lang doen. Toen ik in mijn vorige job op zoek ging naar iets anders en ik een plekje zag bij de doelgroep die ik het liefst wou begeleiden heb ik mijn kans gewaagd en aangenomen.
De voorbije jaren heb ik leerlingen begeleid met een visuele beperking. Door omstandigheden moet ik overschakelen naar leerlingen met gedragsproblemen, ASS of leerstoornissen.
Wij bieden zowel hulp en coaching aan de leerkracht als aan de leerling zelf. Een traject start met een verkenning van de hulpvraag (o.a. observatie) en dan een vergadering met ouders, leerkracht, zorgteam van de school, centrum voor leerlingenbegeleiding. Tijdens die vergadering wordt bepaald waaraan gewerkt zal worden de komende periode (doelstellingen). En dan ga je samen op pad met de leerling en leerkracht, aan de hand van de vooropgestelde doelstellingen. Doelstellingen kunnen gaan over psycho-educatie, sensibilisatie van leerkracht en medeleerlingen, sociale vaardigheden, aanleren van braille, compensatievaardigheden aanleren, hulpmiddelengebruik enz enz. Na een paar maanden volgt een evaluatievergadering.

Wat voor problematiek komt vaak voor? Visuele beperkingen zijn relatief weinig voorkomend. Daarbinnen komen cerebrale visuele inperkingen (CVI) regelmatig voor. Ook albinisme, netvliesloslatingen enz komt vaker voor. Er zijn nog wel een aantal problematieken die wat vaker voorkomen, maar relatief gezien zijn er niet zo heel veel slechtziende en blinde kinderen. Binnen iedere subdoelgroep heb je zo wel aandoeningen die vaker voorkomen dan andere. Bij motorische beperkingen komen bv cerebrale parsen en DCD vaker voor. Gedragsmoeilijkheden, leerstoornissen, ASS en spraak- en taalontwikkelingsstoornissen zijn doelgroepen waarvoor we veel aanvragen krijgen.

Hoe ziet een standaarddag eruit? Ik ga naar de school / scholen toe waar ik leerlingen begeleid. Ik ben dus ook wel redelijk wat onderweg. Ik werk een tijdje met de leerling en/of overleg met de leerkracht. Begeleiding van de leerling gebeurt in de klas tijdens de les of apart (afhankelijk van de doelstelling, wat best past bij leerling en leerkracht). Soms moet ik daarna nog naar een teamvergadering. Onderweg terug naar huis, doe ik administratie (ik reis met het OV). Van iedere begeleiding moeten we bijhouden wat we gedaan hebben. Thuis bereid ik mijn begeleidingen voor, beantwoord ik e-mails, pas ik werkblaadjes aan enz.

Veel computer / op de stoelwerk? Nee, dat vind ik niet. Ik ben om te beginnen dus wel wat onderweg, ga van de ene school naar de andere, van de ene leerling naar de andere en begeleid bij verschillende vakken, en voor verschillende doelstellingen. Ja, je hebt je administratie die je op de computer doet en je leert kinderen / jongeren regelmatig werken met compenserende software (bv. voorleessoftware), maar het is geen bureaujob. 9-17u? Nee. Ik kan mijn werk flexibel plannen binnen de schooluren dat wel, maar daarbuiten heb je nog je administratie, opzoekwerk, vergaderingen, voorbereidingen enz die je daarbuiten doet. Wij zijn ook 's avonds bereikbaar voor bv ouders (al beperk ik het wel tot max 19u dat ik bereikbaar ben).

Lesgeven is niet mijn hoofdactiviteit, maar het komt wel voor dat ik ook eens een les gaf of coteaching doe met de leerkracht. Een beetje didactische achtergrond is zeker mooi meegenomen voor deze job.
Enneuh, lesgeven kan je leren hé!
Met een diploma social work kan je in principe ook het werk doen wat ik doe, al wordt bij ons wel gevraagd dat je toch ook je lerarendiploma haalt (heeft ook te maken met verloning).

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:14

Vraagje voor mensen die als chef/in de keuken werken.

Hoe werkt dat nu als je een curry maakt of slowcooked spare ribs ofzo.
Maak je een grote pot van te voren en dan warm je t per portie op? Of komt er nog wat te koken aan te pas wanneer er een bestelling is gedaan?

smurffie

Berichten: 11134
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:38

Nagini schreef:
Vraagje voor mensen die als chef/in de keuken werken.

Hoe werkt dat nu als je een curry maakt of slowcooked spare ribs ofzo.
Maak je een grote pot van te voren en dan warm je t per portie op? Of komt er nog wat te koken aan te pas wanneer er een bestelling is gedaan?

Hier weet ik het antwoord op ondanks ik er niet meer werk.
Wij maakte spareribs altijd van te voren klaar. Lekker gaar laten worden in de stoomoven.
Daarna per portie vacumeren, porties voor de dag/dag erna uit laten en de rest in de vriezer.
Wanneer we bestelling kregen op de grill knapperige buitenkant branden, saus erover en even in de oven doorwarmen.

Curry's het zelfde idee, klaar maken , per portie verpakken en opwarmen in de pan wanneer nodig.

fohadie
Berichten: 4316
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:00

Nagini schreef:
Vraagje voor mensen die als chef/in de keuken werken.

Hoe werkt dat nu als je een curry maakt of slowcooked spare ribs ofzo.
Maak je een grote pot van te voren en dan warm je t per portie op? Of komt er nog wat te koken aan te pas wanneer er een bestelling is gedaan?



Dat is verschillend. Je hebt restaurants die uit de vriezer werken zoals hierboven beschreven wordt. Dat merk je als gast omdat je dan behoorlijk snel je eten krijgt en vaak is het van binnen niet goed warm.

Je hebt restaurants waar ze in de ochtend het eten maken voor dezelfde avond. Dan staat het bijv. op een heel laag pitje, of in de oven of onder een warmteplaat. Ook hier krijg je vaak je eten snel, maar is het vaak beter verwarmd.

In het hogere segment wordt meer ala minute bereidt. Dan moet je vaak langer wachten op je eten kaar smaakt het ook veel verser.

Let op: ik zeg "vaak" dwz dat het niet altijd en overal zo is.

smurffie

Berichten: 11134
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:03

:= spare ribs pas gaan garen als iemand besteld heeft lukt echt niet.
Ja met voorgegaarde ribben, zoals gezegd, dat doe je vooraf en je verpakt omdat bij op laten staan de ribben los laten en je geen portie meer kan maken.
Voorgaren, verpakken en binnen 2 dagen gebruiken is het lekkerste.
Dan doet een rib er nog zo'n 20.minuten over om lekker te worden op de grill en doorwarmen in de oven.
Koude spareribs krijg je niet uit de vriezer, alleen met een slechte kok :=.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:52

Maar spareribs kom je ook niet tegen in het hogere segment waar fohadie het over heeft ;)

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:59

DewiRox schreef:
Wat ik mij af vraag. Gebeurt het nou vaak dat de advocaat de waarheid weet van zijn cliënt, of moet deze zijn/haar cliënt meestal verdedigen zonder zelf ook van de echte waarheid op de hoogte te zijn? Even Jos B. als voorbeeld, zou zijn advocaat weten wat hij daadwerkelijk wel/niet heeft gedaan (even weggelaten dat het natuurlijk de vraag is wat voor waarheid hij heeft verteld aan zijn advocaat)


Ik ga uit van de waarheid die in een dossier staat, dat is voor mij de juridische waarheid.

Hutcherson schreef:
Ik ben wel benieuwd of mensen doe advocaat zijn echt een duidelijk verschil merken of een collega echt zeer netjes en correct de wet verdedigd en een collega die wat creatiever is zeg maar.

Ik kijk nu toevallig de serie better call saul, de spin off van breaking bad over Jimmy mcGill en Kim Wexler.
Kim die keurig en correct is bij haar clienten en Jimmy heeft echt de voorkeur om de tegenstander was te manipuleren en de situatie naar de hand te zetten in voordeel van zijn client.

Ik weet dat zoiets ook gebeurt in het echte leven, advocaten die de mazen in de wet vinden etc.
Maar hoe werkt dat als je zelf advocaat bent? Is er een soort naam voor het type advocaat dat ik zojuist beschreef.


Oef, dat is een moeilijke. Ik denk dat elke advocaat wel weet wie er wat de kantjes af loopt en wie creatiever is (dat is niet noodzakelijk hetzelfde). Ik hou er zelf van om heel correct te zijn, maar als ik creatiever kan zijn in een dossier dat zich ertoe leent, dan zal ik dat wel doen. Maar met creatief bedoel ik dan eerder wel volledig nog volgens de wet, alleen kan je wel eens testen hoe ver die wet gaat :+ .

moonsparkle schreef:
Ik vraag me ook over advocaten weleens af hoe lukt het je om iemand te verdedigen waar je helemaal niet achterstraat.


Ja en nee. Eerst en vooral moet je weten dat wij inderdaad een persoon verdedigen en niet de feiten. Bepaalde zaken zal ik nooit pleiten omdat ik dat zelf niet naar eer en geweten kan, zoals zedenfeiten. Daar ben ik zelf slachtoffer van geweest en dan is een andere advocaat imo beter geplaatst om dat te pleiten. Maar als het echt niet klikt met een persoon of die vraagt om iets te pleiten wat tegen het dossier ingaat, dan bedank ik ook.
Laatst bijgewerkt door Biepje op 04-12-20 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie
Berichten: 4316
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:23

smurffie schreef:
:= spare ribs pas gaan garen als iemand besteld heeft lukt echt niet.
Ja met voorgegaarde ribben, zoals gezegd, dat doe je vooraf en je verpakt omdat bij op laten staan de ribben los laten en je geen portie meer kan maken.
Voorgaren, verpakken en binnen 2 dagen gebruiken is het lekkerste.
Dan doet een rib er nog zo'n 20.minuten over om lekker te worden op de grill en doorwarmen in de oven.
Koude spareribs krijg je niet uit de vriezer, alleen met een slechte kok :=.



Er stond spareribs, curry ofzo. En idd in het hogere segment vindt je doorgaans geen spareribs.

Er is sowieso een groot verschil tussen een eetcafe of een restaurant. Als je een sparerib het lekkerst vindt na twee dagen, gebruik ik ook deze smylie :=

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:22

Haha dankje!

Ik doelde vooral op maaltijden die normaal lang moeten koken. Spareribs kunnen gauw 8 uur duren, afhankelijk van hoe je t kook. En hetzelfde voor curry.

Een steak gooi je natuurlijk per order in de pan.

Thanks all!

thirteenn

Berichten: 2085
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:29

Zijn er vormgevers fotografen (wel vanuit de kunstacademie en niet fotovakschool oid) in the house?

Wat doe je nu?

Ik ben afgestudeerd als grafisch vormgever en studeer dit jaar af in de fotografie vanuit de kunstacademie, maar ik heb echt geen idee wat ik wil gaan doen straks. ZZP lijkt me verschrikkelijk, maar ik weet ook niet zo goed wat ik wil.. huisstijlen ontwikkelen enzo vind ik ook niks :+

laran

Berichten: 704
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:06

Anastasia24 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de mensen die vrachtwagenchaffeur zijn..

Is het rustig werk? Raden jullie het andere aan om te gaan doen?

Ik vraag dit omdat ik helaas snel moe word als ik met mensen werk en veel indrukken krijg.
Is dit op de weg minder en hoe komen jullie thuis na een werkdag van 6-8 uur? Erg vermoeid van de indrukken van de weg\verkeer? of is het te doen en is het wennen? Natuurlijk voor iedereen verschillend.
Ben erg benieuwd, :o


Als je denkt dat een werkdag van een vrachtwagen chauffeur maar 6/8 werk uur beslaat heb je het echt mis. Mijn vriend is meestal tussen de 12 en 15 uur van huis. En als zijn baas zegt doorrijden nog wel meer.
Als ik met hem mee ga ben ik echt kapot aan het eide van de dag, en ik mag nergens mee naar binnen of de auto uit als we bij een bedrijf staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:51

Zijn er hier vergunningverleners (milieu, natuur, bouw) inzake agrarische projecten? Hoe zit het bij de omgevingsdiensten qua werkdruk, targets etc?

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:00

idinn schreef:
Zijn er hier vergunningverleners (milieu, natuur, bouw) inzake agrarische projecten? Hoe zit het bij de omgevingsdiensten qua werkdruk, targets etc?


Ja hier vergunningverlener Wet natuurbescherming (nog wel) voor onder andere agrarische projecten. De werkdruk is momenteel gigantisch. Wel veel nieuwe mensen maar moeten allemaal nog ingewerkt worden. De materie is sinds de val van de pas veel ingewikkelder geworden.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:19

culaccino schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar het werk van cassières. Stel, je betrapt iemand op winkeldiefstal. Wat doe je dan?


Teamleider kassa hier die deze week 2 dagen is bezig geweest om een boefje te vangen :D.
Woensdag was er bij deze vrouw al een vermoeden van diefstal, dus beelden terug gekeken en jawel, het was raak. Helaas geen heterdaad, wel politie ingelicht.

Vandaag kwam mevrouw weer in de winkel, direct de hele winkel op scherp gesteld. Eén collega volgde alles wat ze deed via de camerabeelden en ik volgde haar onopvallend in de winkel. We hebben haar wel eerst af laten rekenen, want je pleegt pas diefstal als je met de onafgerekende goederen langs de kassa bent. Daarna hebben we haar staande gehouden en tassencontrole gedaan, hier zaten heel veel spullen in.

Daarna scannen wij de items die de winkeldief gestolen heeft en printen wij hier een bon van uit, dit is heel belangrijk voor de politie. In dit geval had mevrouw voor €119 euro aan spullen gestolen vandaag.
Ondertussen wordt ook de politie gebeld en bellen we ook met overlastregistratie Nederland. In dit register staan alle boefjes, ze kunnen ook meteen zien of deze persoon een bekende is. Bij overlastregistratie leg je ook een verklaring af.
Daarna wachten wij met twee collega’s en het diefje op de politie, vaak gewoon in de kantine. Natuurlijk doen wij altijd aangifte. Ook moeten wij altijd de beelden veilig stellen voor de politie.

Heel verhaal :') maar er gaat ook echt onwijs veel tijd in een diefstal zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:21

Corinec, heb je ook te maken met targets, urendoelstellingen etc? Ik zit aan de aanvragende kant en ben wel benieuwd hoe het 'aan de andere kant' gaat.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 00:24

idinn schreef:
Corinec, heb je ook te maken met targets, urendoelstellingen etc? Ik zit aan de aanvragende kant en ben wel benieuwd hoe het 'aan de andere kant' gaat.


Nee we hebben geen urendoelstellingen. In ieder geval duurt het afhandelen van een aanvraag veel langer dan voor de pas.

Luxorvalkje
Berichten: 1946
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 01:47

Het ‘probleem’ dat ik zie bij onze vergunningverleners is dat het soms lastig is om binnen de tijd alles rond te hebben. Er staat dan bijvoorbeeld 6 weken om een aanvraag te behandelen, maar door de materie is dat soms krap. Daarnaast is men ook druk bezig met de vormgeving van een omgevingsloket waar straks alle aanvragen moeten binnen komen als de omgevingswet in werking is getreden

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:34

Fireheart schreef:
culaccino schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar het werk van cassières. Stel, je betrapt iemand op winkeldiefstal. Wat doe je dan?


Teamleider kassa hier die deze week 2 dagen is bezig geweest om een boefje te vangen :D.
Woensdag was er bij deze vrouw al een vermoeden van diefstal, dus beelden terug gekeken en jawel, het was raak. Helaas geen heterdaad, wel politie ingelicht.

Vandaag kwam mevrouw weer in de winkel, direct de hele winkel op scherp gesteld. Eén collega volgde alles wat ze deed via de camerabeelden en ik volgde haar onopvallend in de winkel. We hebben haar wel eerst af laten rekenen, want je pleegt pas diefstal als je met de onafgerekende goederen langs de kassa bent. Daarna hebben we haar staande gehouden en tassencontrole gedaan, hier zaten heel veel spullen in.

Daarna scannen wij de items die de winkeldief gestolen heeft en printen wij hier een bon van uit, dit is heel belangrijk voor de politie. In dit geval had mevrouw voor €119 euro aan spullen gestolen vandaag.
Ondertussen wordt ook de politie gebeld en bellen we ook met overlastregistratie Nederland. In dit register staan alle boefjes, ze kunnen ook meteen zien of deze persoon een bekende is. Bij overlastregistratie leg je ook een verklaring af.
Daarna wachten wij met twee collega’s en het diefje op de politie, vaak gewoon in de kantine. Natuurlijk doen wij altijd aangifte. Ook moeten wij altijd de beelden veilig stellen voor de politie.

Heel verhaal :') maar er gaat ook echt onwijs veel tijd in een diefstal zitten.

Doen jullie altijd aangifte?

Want ik kan me met de zelfscanner best situaties voorstellen dat er perongeluk een artikel niet gescant is (bijv. Erin gedaan door één van de kinderen) of dat er perongeluk door een kind wat speelde met de scanner een artikel verwijderd is.

Olympia

Berichten: 55605
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:59

Ik ben jaren lang leidinggevende op d ekassa afdeling geweest van een supermarkt keten. Sommige mensen heb je al heel snel in de gaten dat ze proberen te stelen zoals bijv met een grote boodschappentas tussen de kassa's doorlopen, zo van ik heb niks. Vaak als je deze mensen aanspreekt zie je ze in een split second nadenken wat ze gaan doen. Vaak gaan ze rennen. Ook wel een keer gehad dat een iemand iets heel kleins wilde afrekenen, maar wel een 6pack bier in zijn handen had en daarover zijn jas, de cassiere zag het niet en kon dit ook nooit zien. Maar omdat ik voor haar zat en op dat moment iets wilde zeggen zag ik het. Toen ik vroeg wat de persoon met het bier ging doen zette diegene een sprint in. Onderweg is het bier gevallen en open geklapt :')

Daanaast hadden we ook een code die we omriepen als er diefstal was. Op het ene filiaal zette we die persoon in de kantine neer, andere filiaal in het kantoor van de bedrijfsleider. Altijd met 2 man personeel. Diegene mocht niet naar de wc en kreeg ook geen drinken. (Je weet niet wat ze in de wc gooien en bijv hete thee kunnen ze naar je toe gooien en alsnog proberen weg te komen).

De politie werd dan gebeld, de producten werden inderdaad gescand. Eventueel de camerabeelden erbij, een winkelverbod en de 181 euro boete die je als bedrijf kan geven voor diefstal, omdat het je ontzettend veel mankracht en dus uren kost die je kwijt bent aan diefstal.

En uiteraard kan iedereen wat vergeten. Maar als iemand al zijn vlees is "vergeten" te scannen of een kar vol heeft en maar 20 producten gescand heeft. Tsja.. dat klopt niet.

En ik denk dat je door de ervaring ook wel leert hoe mensen die stelen zich gedragen.

Heb ook wel een keer een paar jongens gehad die in hun sporttas allerlei boodschappen hadden gestopt. Toen ik vroeg of ik even in hun tas mocht kijken nadat ze afgerekend hadden ging ze ook wegrennen en allebei een andere kant op. Een aantal klanten gaven aan dat ze op een scooter waren gekomen en konden de scooter aanwijzen. Ik heb toen alsnog de politie gebeld en die hebben de scooter in beslag genomen. Uiteindelijk kwam hier ook nog een hoop zooi uit die ze vermoedelijk gestolen hadden.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:03

eline_di schreef:
Doen jullie altijd aangifte?

Want ik kan me met de zelfscanner best situaties voorstellen dat er perongeluk een artikel niet gescant is (bijv. Erin gedaan door één van de kinderen) of dat er perongeluk door een kind wat speelde met de scanner een artikel verwijderd is.


Ja, zulke dingen gebeuren inderdaad ook wel eens!
Maar je ziet echt het verschil tussen iemand die perongeluk een zakje gehaktkruiden in haar winkelwagen laat liggen, of iemand die echt langs komt om te stelen. En bij echte twijfel kijken we dan alsnog even de beelden terug, waarop je dan bijvoorbeeld meteen ziet dat het kind aan het spelen was met de scanner.

Maar mensen die echt in de winkel zijn om te stelen zijn echt heel vindingrijk, ik heb de raarste dingen wel voorbij zien komen :'). In de zomer met een dikke winterjas aan voorbij de kassa’s lopen, boodschappen verstoppen in het onderste gedeelte van de kinderwagen en daar een deken overheen leggen, producten verstoppen op dat onderste gedeelte van de winkelwagen waar je normaal een krat bier zet en daar een jas overheen leggen := .

We hebben laatst overigens ook twee kinderen van 8 jaar gehad die constant kwamen om snoep te stelen, we werden getipt door een klant. De beelden terug kijkend bleek het dat ze het die dag al veel vaker gedaan hadden. Echt erg := toen ook geen aangifte gedaan, wel de ouders gebeld en een winkelverbod gegeven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23540
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:58

Ik heb tijdens mijn supermarkt carrière weleens perongeluk de overval code omgeroepen :=
Het werkte wel :j :')