Wat wil jij weten over een beroep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:58

Sync is super leuk. Maar wel ingewikkeld :+ Wat doe jij precies?

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:07

Zijn er eigenlijk nog biologen?
Hoe ziet je gemiddelde dag eruit?
Wat doe je het liefste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:38

Zijn hier administratief medewerkers en wat doe je dan de hele dag? Is het leuk?

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:50

brokjes schreef:
Zijn hier administratief medewerkers en wat doe je dan de hele dag? Is het leuk?

Je hebt in heel veel verschillende branches administratief medewerkers.
Van welke branche wil je graag een antwoord?
Ik werk ( nu nog, eindigt eind van deze maand) in de logistiek in een administratieve functie.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:53

brokjes schreef:
Zijn hier administratief medewerkers en wat doe je dan de hele dag? Is het leuk?

In het verleden gedaan en ik denk dat de functie-inhoud heel erg wisselt per bedrijf.
Ik deed receptie (incl. ontvangst van gasten), telefonie, dataentry, basis boekhouding, het voorbereiden van vergaderingen en het verwerken van notulen, nabellen van achterstallige betalingen, agendabeheer, archiveren (zal nu minder zijn ivm meer online), ..
Ik vond het leuk en veelzijdig werk toen ik jong was en nieuw op de werkvloer.

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:03

Financieel administratief :)

Maar klinkt leuk beide! Samen met receptie is het wel lekker afwisselend.

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:05

Als er mensen nieuwsgierig zijn naar het beroep ervaringsdeskundig begeleider dan kom maar op :)

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:07

Robijntjah schreef:
Als er mensen nieuwsgierig zijn naar het beroep ervaringsdeskundig begeleider dan kom maar op :)

Ervaringsdeskundige waarvan dan?

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:08

Ik werk in de psychiatrie, bij dezelfde organisatie waar ik zelf 20 jaar cliënt ben geweest.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:12

Oei dat lijkt mij pittig!

Heb je meerdere cliënten tegelijk? Hoe komen cliënten naar de kliniek, vrijwillig of gedwongen? Eerste gesprek zal een intakegesprek zijn en daarna?

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:19

Ik werk momenteel in een FACT team dus niet (meer) op een kliniek. De kliniek waar ik eerder gewerkt heb was een vrijwillige opname afdeling, die zijn er nog maar weinig.
Wij hebben mensen in zorg met en zonder een zorgmachtiging (een zorgmachtiging is een machtiging om verplichte zorg te leveren). Wij bieden verschillende zaken aan: gesprekken of behandeling met en door een psycholoog, psychiater voor het medicamenteuze beleid, casemanager om alle zorgzaken te coördineren, maatschappelijk werker om te ondersteunen in praktische zaken als bijvoorbeeld uitkeringsaanvragen, ips-er om te begeleiden naar een leer of werk plek en dan mijzelf. Ik heb zowel individueel contact als groepscontact (als corona het toestaat :+ ); zogenaamde herstelwerkgroepen.

Hierin kijken we naar belemmerende en bevorderende factoren van herstel, zowel in het algemeen als voor iedereen persoonlijk. Hoe kun je daar zelf een actieve houding in nemen en wat heb je nodig. Of leren uitspreken als het ook even niet lukt bijvoorbeeld. Heel breed maar onwijs leuk om te doen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:47

Heb je nog een aanvullende opleiding moeten doen Robijntjah, of beschikte je al over een relevante opleiding/was ervaringsdeskundigheid genoeg?

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:18

Er bestaan inmiddels meerdere opleidingen tot ervaringsdeskundige, vaak is dit een combinatie van een reguliere opleiding met een certificaat ervaringsdeskundigheid.
Ik zelf heb de MBO niveau 4 opleiding gedaan, de combinatie van persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen + ervaringsdeskundigheid.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:20

fohadie schreef:
Is de omroepcode n de supermarkt bij een winkeldief nog steeds Beatrix, of s het tegenwoordig Willem-Alexander of iets heel anders? Ik weet van zo,n vijftien jaar terug toen mijn vader nog bedrijfsleider was dat ze Beatrix omriepen en er dan de politie werd gebeld.


Nee bij ons wordt toestel 100 omgeroepen in zo’n geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:54

chantalboes schreef:
Maar grijp je dan ook veel in, of is het vooral in de gaten houden? Wat ik tot nu toe lees (wil zelf naar het buitenland gaan en dit echt als vak gaan doen) ben je vooral rond aan het rijden om volken te checken die bij de landbouw staan.

Verder vragen:
Zijn er drukke periode, waar bijv veel honing te halen is of bijen pollen moeten verspreiden.
Hoe goed beschermt je pak, of prikken ze erdoorheen.
Hoe is het 'wereldje', veel mannen/mannelijk of niet?

Er zijn maar weinig beroepsimkers. En dat zal in andere landen denk niet heel anders wezen. Verdiep je daar dus goed in vooraf. Heel vaak is het echt een uit de hand gelopen hobby. Veel mannen hangt denk ook af van de regio, hier waren bij de cursus de vrouwen afgelopen jaar in de meerderheid. En de helft was onder de 30 jaar oud. Maar over het algemeen is het nog wel een 60+ mannen dingetje.

Er zijn zeker drukke periodes, bijvoorbeeld rondom de zwermtijd. Je zit er niet op te wachten dat je volken gaan zwermen en zal dan dus moeten ingrijpen. Zwermmeldingen waar je eventueel wat mee moet. Honing oogsten is afhankelijk van je aantal volken en materiaal ook wel een drukke bezigheid. En inwinteren en varroa bestrijding kost ook nog tijd. Ramen dienen vervangen te worden, dus die moet je ook maken.

Mijn advies: volg zeker de basiscursus via de lokale vereniging. Daar leer je ontzettend veel van en je leert andere mensen kennen. En zeker als dat mensen zijn met jaren ervaring is dat heel waardevol. De eerste paar jaar, sta je je namelijk vooral druk te maken om je volken. Zij kunnen je wat kalmeren :')

Een pak beschermt, maar een bij kan altijd wel door een handschoen ofzo heen prikken. Maar als je fijne volken hebt en zelf rustig werkt, zal de kans op steken niet groot wezen. En ja gestoken worden hoort er wel een beetje bij. Soms zijn de dames in een slecht humeur of zit er toch ergens eentje klem. En dan is het fijn om tijdens de cursus voor het eerst gestoken te worden. Mocht je dan zwaar allergisch reageren, zijn er andere mensen bij en is er vaak een epipen aanwezig.. dus bij groen licht van de ambu kan die dan gebruikt worden.

Kookaburra

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:00

Is hier een chauffeur van een touringcar-bus? Bijvoorbeeld voor ritten naar het buitenland.

Hoe blijf je wakker als al je passagiers slapen? :=

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:08

Kookaburra schreef:
Is hier een chauffeur van een touringcar-bus? Bijvoorbeeld voor ritten naar het buitenland.

Hoe blijf je wakker als al je passagiers slapen? :=


Ik rijd gewoon OV maar gewoon aan de rijtijdenwet houden. Zorgen dat je goed uitgerust aan de rit begint en blijven eten en drinken.

Ik heb op sommige trajecten ook meer als de helft in slaap. Moet regelmatig mensen wakker maken op het station

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:22

brokjes schreef:
Zijn hier administratief medewerkers en wat doe je dan de hele dag? Is het leuk?


Dat kan heel erg verschillen per bedrijf. Meestal bij grote bedrijven doe je maar een klein stuk, bijvoorbeeld crediteuren of debiteuren. Bij kleinere bedrijven is het meestal veel afwisselender, bank/debiteuren/crediteuren/memoriaal/aanleveren salarismutaties etc. etc.

Kookaburra

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:12

Anne_GTI schreef:
Kookaburra schreef:
Is hier een chauffeur van een touringcar-bus? Bijvoorbeeld voor ritten naar het buitenland.

Hoe blijf je wakker als al je passagiers slapen? :=


Ik rijd gewoon OV maar gewoon aan de rijtijdenwet houden. Zorgen dat je goed uitgerust aan de rit begint en blijven eten en drinken.

Ik heb op sommige trajecten ook meer als de helft in slaap. Moet regelmatig mensen wakker maken op het station

Ah! Klinkt logisch ;) En natuurlijk ben je ook constant met de weg en je medeweggebruikers bezig. Zal je ook wakkerder houden denk ik.

Ik zat vandaag een dik uur in een warme bus, en ik was niet de enige passagier die aan het knikkebollen was. Toen kwam deze vraag in mij op!

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 03:55

Wat gebeurd er eigenlijk als je per ongeluk 112 belt (en weg klikt voor er opgenomen wordt)

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 08:18

Niks, in elk geval werd ik niet teruggebeld toen ik een paar jaar geleden wilde laten zien dat mijn telefoon een noodknop had en daarmee per ongeluk 112 belde ( maar toen ik dat doorhad hing ik echt heel snel weer op :o )

Dat roepr trouwens nog wel de volgende vragen bij mij op: Hoelang duurt het gemiddeld voordat er opgenomen word?
Hoeveel mensen zijn er gemiddeld aan het werk bij de telefoon centrale?

chanicha

Berichten: 12169
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 08:32

Bij een keertje gebeurt er niets hoor, denk zomaar 15 tot 20 alleen voor de noodoproepen maar dat was toen ik er werkte.

Er werken best veel mensen bij de Landelijke 112!
Als er ècht wachtenden zijn ging er een soort zwaailicht in de werkruimte maar het werkt meestal best snel.
Alleen de telefoontjes van mensen die niet weten waar ze precies zijn duren langer eer je ze doorzet.

Edit,
Wat ik wel leuk vond was de wand met tekeningen van kinderen waarop ook stond dat ze het nooit meer zullen doen, kon ook niet want papa had de telefoon afgepakt :')
Bleek van kinderen te zijn die steeds 112 belden en waar de politie op af is gegaan.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 08:38

Zijn er Mensen die werken als chirurg operaties etc?

Hoe hou je het vol om soms uren te opereren!

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 08:57

Ineke2 schreef:
Niks, in elk geval werd ik niet teruggebeld toen ik een paar jaar geleden wilde laten zien dat mijn telefoon een noodknop had en daarmee per ongeluk 112 belde ( maar toen ik dat doorhad hing ik echt heel snel weer op :o )

Dat roepr trouwens nog wel de volgende vragen bij mij op: Hoelang duurt het gemiddeld voordat er opgenomen word?
Hoeveel mensen zijn er gemiddeld aan het werk bij de telefoon centrale?


In principe direct. Een belletje naar 112 duurt gemiddeld niet langer dan 17/18 seconden. Er is ook altijd iemand aanwezig die in de gaten houdt of het aantal wachtenden niet te groot wordt.

Het gebeurt wel eens dat een regionale meldkamer vol loopt, denk dan bijvoorbeeld aan een storm. We hebben ook een kaartje van Nederland vanuit buienrader, dan kunnen we zien in welke regio het rustig is. Het kan dan best zijn dat wanneer je belt vanuit de storm in Rotterdam, je wordt doorverbonden met de meldkamer in Drachten bijvoorbeeld :) .

chanicha schreef:
Bij een keertje gebeurt er niets hoor, denk zomaar 15 tot 20 alleen voor de noodoproepen maar dat was toen ik er werkte.

Er werken best veel mensen bij de Landelijke 112!
Als er ècht wachtenden zijn ging er een soort zwaailicht in de werkruimte maar het werkt meestal best snel.
Alleen de telefoontjes van mensen die niet weten waar ze precies zijn duren langer eer je ze doorzet.

Edit,
Wat ik wel leuk vond was de wand met tekeningen van kinderen waarop ook stond dat ze het nooit meer zullen doen, kon ook niet want papa had de telefoon afgepakt :')
Bleek van kinderen te zijn die steeds 112 belden en waar de politie op af is gegaan.


Hoe lang is het geleden dat jij op 112 zat als ik het vragen mag? Ik heb nog geen zwaailicht in de werkruimte zien afgaan namelijk :P
Wel al een paar keer gehad dat collega's van 144 afgehaald worden om bij te prikken op 112.

Kookaburra

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:20

112 bestaat uit 2 delen. De aanname (centrale Driebergen) die je doorstuurt naar de regionale meldkamer. Mocht je met een vaste telefoon bellen, dan wordt (volgensmij in iedere regio) de eerste stap overgeslagen. Dan kom je uit bij je regionale meldkamer. Dus hoeveel mensen er op 112 werken gemiddeld? Geen idee :D Dan zou je dat voor alle meldkamers op moeten zoeken of vragen ;)

Ik dacht juist dat de verschillende meldkamers aan elkaar gekoppeld waren. In duo's. Bijvoorbeeld Oost-Nederland met Noord-Nederland. Is het bij eentje te druk, dan gaat het naar zijn duo-meldkamer. Pas bij drukte bij beiden wordt er overgeschakeld naar een andere meldkamer. Maar dat is onjuist?

Of er een licht/zwaailicht af gaat bij grote drukte kan ik niet zeggen. Wel gaat er een lamp branden bij een zeer groot incident (GRIP-incident). Dan mogen alleen centralisten op de meldkamer-ruimte komen, bezoekers etc mogen de ruimte niet in.