Telkens zakken voor theorie-examen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gummybear123
Berichten: 90
Geregistreerd: 31-08-17

Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 20:09

Hoi!!

Ik heb over een paar weken (alweer) mijn theorie examen helaas.... Dit al voor de 5e keer. Ik krijg het simpelweg niet voor elkaar om te slagen en zak iedere keer met 1 fout teveel bij onderdeel inzicht.
Wat kan ik doen om dit keer wel te slagen? Via iTheorie heb ik een code gekregen via mijn rijschool, die heb ik al bijna helemaal uitgespeeld.

Taifoen

Berichten: 1035
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:10

Ik zou als ik jou was een dagcurus doen.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:11

Heb je al een dagcursus geprobeerd?
Alle 3 mijn kinderen zijn daarvoor in 1x geslaagd en eigenlijk slaagt de hele groep (30-40 man).
Alleen bij mijn middelste was er 1 iemand gezakt.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:16

Oh wat vervelend dit. :(:) ik lees even mee voor mijn man. Hij is ook al een paar keer gezakt met 1 fout teveel op 1 onderdeel. Helaas zelfs na meerdere keren een (niet goedkope..) dagcursus te hebben gevolgd. Hij mag in januari weer voor zijn theorie (de wachttijden zijn ook niet echt motiverend, bijna 3 maanden!)

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:18

Theorietoppers vond ik het geld echt waard :) en verder veel vragen tijdens de praktijklessen, dan koppel je de uitleg aan een bepaalde situatie

chanicha

Berichten: 12172
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:32

Onze kleinzoon moet er morgen om 06.45 zijn, gaat de ochtend leren en in de middag examen _/-\o_

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:34

Ik neem aan dat je al heeeeel veeeeel oefenexamens hebt gedaan?
Ik heb nog de 'oude' examens gedaan maar ook daar zaten een heleboel vragen in waarvan ik altijd dacht: bedoelen ze dit nou zus of zo? Ik dacht vaak veel te diep na en had een hele redenering erbij maar dat kun je er allemaal niet kwijt. De examens hebben me daar wel bij geholpen.

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:41

De dagcursus is inderdaad echt het geld waard! Zo heb ik het ook gehaald, echt een aanrader.

Geloof in jezelf! Dat kan ook helpen, want je kan het zeker

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:49

Ook al kun je nog slagen, in de praktijk vraag ik me af hoe deze mensen hun rijbewijs hebben kunnen behalen :+
Weet je waar het aan ligt? Faalangst of zenuwen? Er zijn mensen die echt heel vaak over hun theorie hebben gedaan. Waar liggen je fouten?

Succes!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:03

Altijdgeslaagd.nl

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:06

Mijn neef die moeite heeft met leren heeft theorielessen gedaan en is zo in een keer geslaagd. Heeft jouw rijschool niet zoiets? Anders idd zo'n dagcursus

Jorex

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:09

Mondeling examen ook een optie?

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:11

Geryon schreef:
Altijdgeslaagd.nl


Wij rijinstructeurs zeggen dan: ikwilnietleren.nl

Wij worden wat minder blij van dagcursussen en merken dat leerlingen die op die manier hun theorie gehaald hebben met gemak 10 tot 15 lessen meer nodig hebben.

Biedt je rijschool geen theorie lessen aan? Dat doen wij wel, en dat werkt. Daar leren onze leerlingen ook echt van. Of neem een keer privé theorie les om de puntjes op de i te zetten.

De standaard tips verder:

Goed lezen, zorg dat je weet wat de vraag precies is en wat de antwoorden precies zijn. Veel mensen zakken op te snel lezen. Neem de tijd.

Eerste antwoord telt, dus het eerste wat in je op komt is het antwoord en dat verander je niet meer. Vertrouw op je hersenen, ze hebben alle kennis als het goed is bij het leren opgenomen, dus zullen je ook het goede antwoord geven.

Maak veel oefenexamens, vraag veel aan je instructeur, en train jezelf onder het fietsen of buitenrijden. Overal staan borden, overal zijn verkeerssituaties, kijk wat er staat en gebeurt en bedenk oplossingen voor dat wat zich voordoet.

Blijf leren, blijf oefenen, ook als je examen nog ver weg is.

Blijf weg van dagcursussen. Maar die tip zul je waarschijnlijk alleen van rijinstructeurs krijgen.

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:12

Ik heb mijn theorie ook via iTheorie gedaan, wat bij mij hielp was de oefenexamens maken. Er zijn er zo'n 60, en als je ze allemaal hebt gedaan dan kan je ze weer opnieuw doen. Gewoon stampen had niet veel zin, maar wel de oefen examen vragen.

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:14

Ik had zo'n oefenboek met 800 vragen, allemaal maken en opschrijven welke je fout had, deze blijven maken tot je ze allemaal goed hebt.. Misschien werkt het voor jou ook?

Ineke2

Berichten: 33144
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:16

Theorielessen volgen ( ik heb 3 avonden theorie klassikaal gevolgd) je theorieboek echt doornemen en daarnaast nog wat oefen examens doen.
Ik ben geslaagd met 1 fout.

Gewoon écht de theorie leren is mijn advies.

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:20

Hoe veel lessen heb je al gereden? Inzicht is iets dat je moet leren, en dat leer je door te doen. Er zijn wel trucjes voor het examen (kind/speelgoed/dier=remmen, onoverzichtelijk=gas los, niets bijzonders=niets doen) maar uiteindelijk is het inzicht wel wat je gewoon moet gaan aanvoelen en iets dat je niet per sé uit een boekje of cursus leert.

Janneke2

Berichten: 22791
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:39

Wat voor dingen vragen ze bij het onderdeel inzicht...?

Mijn theorie examen was dertig jaar geleden een serie dia's met een situatie en een vraag van het type:
'U wil hier 70 rijden, mag dat?'
'U wil hier afslaan, heeft u voorrang?'

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:29

zorro schreef:
Geryon schreef:
Altijdgeslaagd.nl


Wij rijinstructeurs zeggen dan: ikwilnietleren.nl

Wij worden wat minder blij van dagcursussen en merken dat leerlingen die op die manier hun theorie gehaald hebben met gemak 10 tot 15 lessen meer nodig hebben.

Biedt je rijschool geen theorie lessen aan? Dat doen wij wel, en dat werkt. Daar leren onze leerlingen ook echt van. Of neem een keer privé theorie les om de puntjes op de i te zetten.

De standaard tips verder:

Goed lezen, zorg dat je weet wat de vraag precies is en wat de antwoorden precies zijn. Veel mensen zakken op te snel lezen. Neem de tijd.

Eerste antwoord telt, dus het eerste wat in je op komt is het antwoord en dat verander je niet meer. Vertrouw op je hersenen, ze hebben alle kennis als het goed is bij het leren opgenomen, dus zullen je ook het goede antwoord geven.

Maak veel oefenexamens, vraag veel aan je instructeur, en train jezelf onder het fietsen of buitenrijden. Overal staan borden, overal zijn verkeerssituaties, kijk wat er staat en gebeurt en bedenk oplossingen voor dat wat zich voordoet.

Blijf leren, blijf oefenen, ook als je examen nog ver weg is.

Blijf weg van dagcursussen. Maar die tip zul je waarschijnlijk alleen van rijinstructeurs krijgen.


Of ikkanmoeilijkleren.nl

Ik was er tegen dat mijn zus het ging doen, maar toen het leren mij door heel veel stress echt niet lukte, ben ik het toch ook gaan doen.

Ze leren je alles in de vorm van super makkelijke en leuke ezelsbruggetjes en stampen stampen stampen het erin. Zoals voetganger voor laten alleen als je de achterkant of voorkant ziet want die kan je neuken en de zijkant niet :D

Ik heb m'n rijbewijs zelf in een snelopleiding gehaald van 10 dagen ofzo :)

Janneke2

Berichten: 22791
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:44

Citaat:
Ze leren je alles in de vorm van super makkelijke en leuke ezelsbruggetjes en stampen stampen stampen het erin. Zoals voetganger voor laten alleen als je de achterkant of voorkant ziet want die kan je neuken en de zijkant niet.


Ik vind het inhoudelijk krom (.... ik kom van opzij aanlopen, recht op de zebra af- nou, stoppen is de boodschap, dus "goed fout"...)
en qua vorm raar en respectloos.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:47

Geryon schreef:
Ze leren je alles in de vorm van super makkelijke en leuke ezelsbruggetjes en stampen stampen stampen het erin. Zoals voetganger voor laten alleen als je de achterkant of voorkant ziet want die kan je neuken en de zijkant niet :D


Whut? -O-

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:49

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ze leren je alles in de vorm van super makkelijke en leuke ezelsbruggetjes en stampen stampen stampen het erin. Zoals voetganger voor laten alleen als je de achterkant of voorkant ziet want die kan je neuken en de zijkant niet.


Ik vind het inhoudelijk krom (.... ik kom van opzij aanlopen, recht op de zebra af- nou, stoppen is de boodschap, dus "goed fout"...)
en qua vorm raar en respectloos.

Kijk je een voetganger in z'n oor, dan gaat ie voor ;)

Suliko

Berichten: 4327
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Telkens zakken voor theorie-examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:03

Ik heb mijn theorie examen in 1x gehaald door heel het theorieboek samen te vatten met tekeningetjes en mindmaps (dat is een van de beste manier om informatie op te slaan, het beeldend maken voor jezelf, nadenken over de verbanden en betrekken op eigen situaties (in de gevaarherkenning bijvoorbeeld, als je die oefent kan je bij het terugkijken dat weer koppelen aan de theorie)).
Daarna ben ik heel veel oefenexamens gaan doen die bij het theorieboek zaten, tot die niet meer fout gingen. Maar vooral het intensief leren heeft er bij mij voor gezorgd dat ik geslaagd ben omdat alle kennis goed in mijn hoofd zat.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:11

Geryon schreef:
Zoals voetganger voor laten alleen als je de achterkant of voorkant ziet want die kan je neuken en de zijkant niet :D

Van voor of in de rug, gas terug.

Ik had een collega die met de dagcursussen het ook een aantal keer niet haalde. Die had dan ook echt 0,0 inzicht en ik zou (als ze nu een rijbewijs had) nog steeds niet bij haar instappen waarschijnlijk. Hier dus zelf ook een dagcursus gedaan, maar wel met een goeie basis. Als je al niet weet wie wanneer voorrang krijgt gaat een dagcursus je niet helpen.

Janneke2

Berichten: 22791
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:14

Citaat:
Kijk je een voetganger in z'n oor, dan gaat ie voor ;)

_/-\o_
... nu zijn er uiteraard verschillende leerstijlen, maar ipv dit soort malligheid leer ik liever
'zebra: stop het koekblik als iemand er op af loopt'
'"rechtdoor gaat altijd voor", dus bij afslaan naar links en rechts moet ook het koekblik wachten tot voetgangers, fieters etc voorbij zijn',
etc.
Dat gaat over de echte regels en echte situaties.

Met dit soort malligheid leer je volgens mij nul inzicht.
(En dat is zuur als je zakt op inzicht, maar wellicht een mooi verdien model.)