Geen functioneringsgesprek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:15

Wij hebben 'ontwikkelgesprekken', waarbij je feedback van collega's mee moet nemen en je ontwikkelpunten inclusief SMART leerdoelen en voorbereiding. Feest. Het wordt dan naast de competenties van je functie gelegd.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:21

Als een bedrijf geen tijd heeft om even met je te praten dan gaat er wat mis. Het idee van een klassiek functioneringsgesprek sta ik niet achter, die vind ik nutteloos, maar ik probeerde ongeveer iedere 8-10 weken even half uurtje 1:1 te doen. Zo kwam ik er dan tenminste ruim op tijd achter of er wrijvingen waren en of het werk goed verdeeld was. Daar maakte ik notities van en die vatte ik dan eind van het jaar samen. De feedback die ik erover kreeg van het team was dat de beoordeling en evaluatie precies treffend was.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 01:20

Ik heb hem nu 2 jaar op rij gehad inclusief feedback en bij de manager die ik hiervoor had 4 jaar niet. Sowieso heb ik bij deze manager en de vorige om de paar weken een gesprekje. Daarin wordt alles besproken wat betreft doelen, ontwikkeling en functionering.

Elk jaar ga je hier vanzelf een trede omhoog en de loonschaal kom je eigenlijk niet uit tenzij een andere functie krijgt. Het is al heel lang geleden dat ik voor een bedrijf heb gewerkt waar ik nog over geld kon onderhandelen. Mis die tijd! :')

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 07:41

moonsparkle schreef:
Voor diegene die geen functioneringsgesprek krijgen, krijg je dan wel loonsverhoging bij voldoende functioneren?

Bij ons krijgt iedereen standaard 3% vanaf dit jaar. Dit was eerder 2% bij voldoende en 3% bij goed (doe ze bijna nooit gaven). Dus we gaan er wat dat betreft op vooruit.
Deze verhoging staat los van de verhoging die je krijgt op basis van indexatie etc.

En we houden dus wel regelmatig gesprekken waarin voortgang wordt besproken, maar dus zonder gevolgen voor je loon als niet goed gaat en zonder een standaard lijstje bij langs te gaan, maar echt over de onderwerpen die voor jou interessant en van toepassing zijn.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 07:49

Hutcherson schreef:
Eigenlijk dom als er geen periodieke gesprekken plaatsvinden op basis van functioneren. Van de werkgever dan. Als jij belabbert functioneert en niet verbeterd moet de werkgever dossier opbouwen door dit soort gesprekken te voeren en uit te werken en te evalueren.

Overigens heet het bij ons wel functionerings en beoordelingsgesprek bij de tijdelijke aanstelling.. Dan hoor je of je verlenging krijgt.
Maar het is bij ons altijd laagdrempelig en met wederzijds input over verbeterpunten over het bedrijf en de medewerker.

Dat gebeurt als nog, je wordt dan wel beoordeeld door je leidinggevende, maar dan zonder gesprek. Of dat nou gunstig is voor de werknemer of juist niet valt te bezien natuurlijk. Het word in elk geval dan niet besproken met elkaar.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:44

Hier wegens corona dit jaar niet.
Maar met regelmaat zit ik met mijn bedrijfsleider op het kantoor.

Niet alleen om mij te motiveren, maar andersom ook.
Hij is nog te kort bedrijfsleider en erg jong. Hierdoor mist hij sociaal wat puntjes.
Niemand anders durft het, dus heb ik daarin het voortouw genomen.
Is die angst van mijn collega's terecht?!
Alles behalve.
Het is n topvent eerste klas, maar je moet het gesprek voorzichtig verpakken en hem helpen hoe jij gemotiveerd kan worden, hoe jij feedback fijn vind en waar jij beter van gaat werken.

Sinds ik dat met regelmaat doe... Is de sfeer overduidelijk verbeterd.

Dus geven we eigenlijk elkaar n soort functioneringsgesprek. :')

Misschien de omgekeerde wereld. Maar mijn collega's waren er zo zat van, en hij zag het niet. En nu is hij zo dankbaar... <3

Dus dat is onze manier van n functioneringsgesprek. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:49

k_m schreef:
Is bij ons op het werk ook beetje gek. Eerste 2 jaar kreeg ik een gesprek, na vast contract niet meer. In België is het gebruikelijk om toch elk jaar omhoog te gaan. Weet niet of dat in NL ook zo is? Een collega van mij wil dat namelijk graag, maar ze kreeg te horen dat dat niet gebruikelijk was volgens een leidinggevende :(


Hangt ook nog af van welke sector. Hier bij poetsvrouwen stopt dat al na enkele jaren.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:59

Wij hebben elke maand 1:1 gesprekken en aan het eind van het jaar een beoordeling. De 1:1 zijn er voor om gedurende het jaar op gelijke voet over ontwikkelingen, wensen en persoonlijke doelen te praten. Bij de beoordeling aan het eind zit er ook een salarisverhoging vast afhankelijk van je relatieve salarispositie en functioneren. Iedereen krijgt er altijd iets bij trouwens.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:08

Dat automatisch verhogen vind ik niet perse goed.
Ik heb kollega‘s gehad (op het leidinggevende niveau) die echt de hele dag geen zinnig ding deden, volledig afhankelijk waren van hun team omdat ze het zelf niet snapten en continue door iedereen ondervangen moesten worden vanwege hun incompetentie. Omdat ze al >15 jaar bij het bedrijf zaten hadden ze een flink salaris en bleven maar groeien. Die kunnen ook geen andere baan zoeken want dan valle ze 3 stappen terug. Slechte manier van management is dat.
Het verloop in die teams is dan ook gigantisch omdat goede jonge mensen niet voor zo‘n incompetente persoon willen en werken en zo bouw je dus ook automatisch een zwak team.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:26

Wij hebben ook ontwikkelgesprekken, waarbij je aan minimaal 3 collega's een top en een tip moet vragen. Je bespreekt dit met je manager en je haalt hier nieuwe leerdoelen uit. Ook mijn manager heeft dan een top een tip. Ik vind dit op prettiger dan een FG.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:26

Wij hebben aan het begin van het jaar een gesprek om de doelen voor het komende jaar vast te stellen, hier is je bonus van afhankelijk.

Dan halverwege het jaar een functioneringsgesrpek en aan het einde van het jaar een beoordelingsgesprek waarbij gekeken wordt of je je doelen gehaald hebt. Voor het beoordelingsgesprek dien je collega's om feedback te vragen via een vragenlijst in een app. Verder hebben we iedere 6 weken even een 1:1 gesprek, ik ben consultant en kan mijn leidinggevende anders zo een paar maanden niet spreken.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:32

Wij hebben nooit een gesprek over je functioneren. Werk 1 op 1 met mijn baas en als je het niet goed doet dan merk je dat. Zou zelf liever een gesprek hebben en heb dus zelf aangegeven om mij aan te spreken als er iets niet goed gaat, tot nu toe niks over gehoord

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:40

Wij werken met gesprekken op basis van 360 graden feedback. Twee keer per jaar vraag je 5 tot 7 collega's om jou feedback te geven op de competenties die bij jouw rol/senioriteit horen. Daar rolt een feedbackrapport uit dat je bespreekt tijdens een gesprek. Uit dat gesprek komen ontwikkelpunten waar je het komende halfjaar mee aan de slag gaat.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:44

Nog geen functioneringsgesprek gehad. Wel loonsverhoging dit jaar en een hele goede. Maar dat was meer omdat het in de cao was vastgelegd

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:47

Ik weet niet hoe dat bij mijn huidige werk gaat.

Wel had ik vlak voor het einde van mijn proeftijd een gesprek. We waren van beide kanten tevreden, maar toch vond ik zo'n gesprek fijn. Niet zo van 'als je het goed doet hoor je niks en wat je er zelf van vindt interesseert ons toch niet', maar ook gewoon echt geïnteresseerd in hoe het mij beviel en of ik wilde blijven.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:52

Wij hebben functioneringsgesprekken en afhankelijk van je functioneren is daar een percentage aan loonsverhoging aan verbonden (los van de cao verhogingen) , dus ik vind het een dikke prima eigenlijk. Ik vind het prettig om als individu beoordeeld te worden en het is gelukkig geen eenzijdig gesprek.

Steeds meer organisaties geven iedereen een gelijk percentage aan loonsverhoging, vind ik demotiverend werken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:55

Hier elke +- 4 weken een persoonlijk werkoverleg over hoe het gaat. Rond de zomer een tussentijds beoordelingsgesprek. En in december een eindejaarsgesprek. Vind wel prima, zou best minder kunnen. Maar zo is er ook geen drempel, mocht je iets kwijt moeten aan klacht/vraag/opmerking.