Geen functioneringsgesprek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 20:23

Ik vraag mij af of er mensen nog ergens werken waar er geen functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken worden gehouden en wat je daar van vindt?

Is dat fijn of juist niet en waarom wel / niet?

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:25

Toen ik er net werkte heb ik 2 jaar op rij functioneringsgesprekken gehad. Nu wordt dit al jaren niet meer gedaan. Er wordt gezegd dat er geen tijd voor is. Je kan wel altijd terecht voor een gesprek, maar als dat andersom is dan is het vaak wel goed mis :')

Vind ik het fijn? Ja als het een positief en fijn gesprek is. Als het alleen maar een gesprek is van ophopingen die eerder ook aangekaart had kunnen worden niet. Zo'n gesprek moet van twee kanten kunnen komen en je vooruit helpen in mijn ogen :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:35

Bij mijn vorige werkgever moest ik er om vragen. Nu wist ik wel dat ze tevreden waren maar ik wil mezelf ook graag ontwikkelen en een tijdspad uitstippelen met daarin meegenomen de mogelijkheden die daarbij vanuit de werkgever worden geboden. Voor mij voelde het zelf moeten vragen een beetje als gebrek aan waardering door de werkgever; och wat een gedoe straks gaat ze ook nog vragen om het ‘assistent’ voor haar naam weg te halen, en een salarisverhoging.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:38

Wij hebben een andere methodiek namelijk Het goede gesprek. Dus geen echt plan, voortgangs en beoordelingsgesprek meer maar op regelmatige basis gesprekken op gelijkwaardige basis dus met input van beide kanten. Het draait om persoonlijk ontwikkeling en ‘doe ik de goede dingen’ en ‘doe ik de dingen goed’.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:40

Wij hebben sinds dit jaar geen functioneringsgesprek meer, je krijgt standaard elk jaar 3% loonsverhoging ipv de loonsverhoging op basis van je beoordeling.

We hebben daarvoor in de plaats andere gesprekken gekregen ‘een goed gesprek’, waarin je samen met je manager gaat kijken hoe jij je voelt, waar jij je nog kan en wil verbeteren en wat je wil bereiken. En dus zonder gevolgen voor je loon als het minder gaat of wat je ook zegt.

Ik vind het tot nu toe erg fijn, maar nou is het eigenlijk voor mijn manager weinig verandering ten opzichte van hoe het was. We nemen sowieso elke maand al een uurtje om te wandelen of samen koffie te doen en bij te praten over hoe het met mij en hem gaat, privé en op werk, en hoe het gaat met mijn ontwikkeling en dergelijke. Zorgt wel voor open gesprekken en niet de angst om wat verkeerds te zeggen of een slechte beoordeling te krijgen.

Edit: vraag me nu af of ‘goed gesprek’ een bestaande methodiek is of Suzanne een collega :+

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:42

Is bij ons op het werk ook beetje gek. Eerste 2 jaar kreeg ik een gesprek, na vast contract niet meer. In België is het gebruikelijk om toch elk jaar omhoog te gaan. Weet niet of dat in NL ook zo is? Een collega van mij wil dat namelijk graag, maar ze kreeg te horen dat dat niet gebruikelijk was volgens een leidinggevende :(

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:42

linoleum schreef:
Wij hebben sinds dit jaar geen functioneringsgesprek meer, je krijgt standaard elk jaar 3% loonsverhoging ipv de loonsverhoging op basis van je beoordeling.

We hebben daarvoor in de plaats andere gesprekken gekregen ‘een goed gesprek’, waarin je samen met je manager gaat kijken hoe jij je voelt, waar jij je nog kan en wil verbeteren en wat je wil bereiken. En dus zonder gevolgen voor je loon als het minder gaat of wat je ook zegt.

Ik vind het tot nu toe erg fijn, maar nou is het eigenlijk voor mijn manager weinig verandering ten opzichte van hoe het was. We nemen sowieso elke maand al een uurtje om te wandelen of samen koffie te doen en bij te praten over hoe het met mij en hem gaat, privé en op werk, en hoe het gaat met mijn ontwikkeling en dergelijke. Zorgt wel voor open gesprekken en niet de angst om wat verkeerds te zeggen of een slechte beoordeling te krijgen.

Edit: vraag me nu af of ‘goed gesprek’ een bestaande methodiek is of Suzanne een collega :+


_O-
Ik vermoed dat het een methodiek is. Ik ben werkzaam in de watersector trouwens.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:43

Suzanne F. schreef:
linoleum schreef:
Wij hebben sinds dit jaar geen functioneringsgesprek meer, je krijgt standaard elk jaar 3% loonsverhoging ipv de loonsverhoging op basis van je beoordeling.

We hebben daarvoor in de plaats andere gesprekken gekregen ‘een goed gesprek’, waarin je samen met je manager gaat kijken hoe jij je voelt, waar jij je nog kan en wil verbeteren en wat je wil bereiken. En dus zonder gevolgen voor je loon als het minder gaat of wat je ook zegt.

Ik vind het tot nu toe erg fijn, maar nou is het eigenlijk voor mijn manager weinig verandering ten opzichte van hoe het was. We nemen sowieso elke maand al een uurtje om te wandelen of samen koffie te doen en bij te praten over hoe het met mij en hem gaat, privé en op werk, en hoe het gaat met mijn ontwikkeling en dergelijke. Zorgt wel voor open gesprekken en niet de angst om wat verkeerds te zeggen of een slechte beoordeling te krijgen.

Edit: vraag me nu af of ‘goed gesprek’ een bestaande methodiek is of Suzanne een collega :+


_O-
Ik vermoed dat het een methodiek is. Ik ben werkzaam in de watersector trouwens.

Geen collega’s en vast een bestaande methodiek dan :')

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:44

Suzanne F. schreef:
Wij hebben een andere methodiek namelijk Het goede gesprek. Dus geen echt plan, voortgangs en beoordelingsgesprek meer maar op regelmatige basis gesprekken op gelijkwaardige basis dus met input van beide kanten. Het draait om persoonlijk ontwikkeling en ‘doe ik de goede dingen’ en ‘doe ik de dingen goed’.


Hier heet het anders, maar komt op hetzelfde neer.
Ik vind het prettig. Zo'n wassen neus altijd, die functioneringsgesprekken.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 20:48

Dankjewel voor de antwoorden tot zover.
Denies ik snap dat een positief gesprek fijn is en het zeker niet prettig is om niks negatiefs te horen tot het moment van het gesprek. Dat hoort ook niet. De gesprekken horen naar mijn mening opbouwend te zijn en draagt bij aan een fijne werkrelatie.

Snorlex duidelijke reactie, zelf zou ik de drempel ook wel hoog vinden om er zelf om te vragen.

Suzanne zou kan het ook ja, mooi concept hoor :)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:50

Ik werkte sinds mijn 15e bij veel verschillende werkgevers en ik denk dat ik 3 functioneringsgesprekken gehad heb in 17 jaar. Inmiddels hoef ik ze alleen met mezelf te voeren, nu doe ik het dagelijks

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:08

Pff bij ons wel en ze maken zich er altijd een partij druk om _O-. De G-tjes worden ook nooit gegeven, want "er is altijd ruimte voor verbetering". :').
Sja, ik zit het maar uit. Als er iets is, horen ze het direct en niet pas maanden later. Andersom ook eigenlijk. Maar die gesprekken moeten in de dossiers. Groot bedrijf, gok dat het daarmee te maken heeft ofzo

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:13

Ik heb denk ik al een 15tal jobs gedaan, en nog maar 1 job waar functioneringsgesprekken gehouden werden. Ik weet niet of het in België mss minder ingeburgerd is dan in Nl ?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:21

hwn schreef:
Ik heb denk ik al een 15tal jobs gedaan, en nog maar 1 job waar functioneringsgesprekken gehouden werden. Ik weet niet of het in België mss minder ingeburgerd is dan in Nl ?


Maar kreeg je dan wel jaarlijks opslag? Anciënniteit?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:25

Bij ons krijgt heel het team 1 keer per 2 jaar in ieder geval een functioneringsgesprek.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:27

Jaarlijks opslag hier in België? Nee, dat is niet de gewoonte, ik geloof dat er zelfs een periode een loonstop geweest is: een werkgever wou me opslag geven, maar dat kon/mocht niet, heeft me een premie gegeven.

Ik heb gelukkig wel telkens mijn anciënniteit van vorige jobs min of meer kunnen behouden, dus hetzelfde of hoger loon onderhandeld op een nieuwe job. Nu werk ik sinds oktober in een functie die lager ligt dan mijn niveau, met dus bijna 20% minder loon (maar wel 30 ipv 20 uren), en ik voel me er nu zo goed dat ik een beter betaalde job laat liggen ervoor.

wil94

Berichten: 777
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: drenthe

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:47

Dit jaar geen functioneringsgesprek, bij het bedrijf waar ik werkzaam ben gaan ze de transitie maken van functie naar rol.

Begin volgend jaar krijgen wij onze ‘rol’ te horen.

Bij mijn vorige werkgever hadden wij wel loonschalen e.d. Je wist waar je naartoe kon groeien. Dat mis ik wel bij mijn huidige werkgever.

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:51

Bij ons wordt de leidinggevende er vrij in gelaten, maar ik heb voor alsnog ieder halfjaar een functioneringsgesprek had. Ik vind het zelf altijd wel fijne gesprekken, omdat er ook ruimte is voor inbreng die je op de werkvloer niet altijd wil/kan/durft te geven. Verder wordt er in mijn geval geen opslag oid besproken, gezien supermarkt gewoon naar cao betaald.

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:56

Ik voer elk jaar functioneringsgesprekken met ‘mijn’ mensen. Dat is verplicht en iedereen vindt het een beetje overbodig. Als ik in een jaarlijks gesprek pas door krijg wat er aan de hand is, gaat het imo niet goed. Maar goed, het is wel fijn als er wat zaken op papier worden gezet.

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:31

Ik ben al een tijdje uit de running, maar vroeger wel altijd functionerings gesprekken gehad en man wat had ik er een hekel aan. Het hele jaar hoor je geen boe of bah en dan kwam het veroordelings gesprek en dan deed je ineens niets goed. En die gesprekken gingen dan ook altijd over mij als persoon en niet over hoe ik mijn werk deed. Dus "je zegt wel erg vaak euh" of "Je moet wat meer zelfvertrouwen hebben". het is echt nooit een gelijkwaardig gesprek geweest en ik had er een enorme hekel aan.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:47

Ergens waar ik heb gewerkt kreeg je elk jaar functioneringsgesprek en een half jaar later een beoordelingsgesprek. Tijdens het beoordelingsgesprek werd je beoordeeld en mocht je eigenlijk niks erop terug zeggen. Iedereen keek daar zo tegenop.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:00

Suzanne F. schreef:
Wij hebben een andere methodiek namelijk Het goede gesprek. Dus geen echt plan, voortgangs en beoordelingsgesprek meer maar op regelmatige basis gesprekken op gelijkwaardige basis dus met input van beide kanten. Het draait om persoonlijk ontwikkeling en ‘doe ik de goede dingen’ en ‘doe ik de dingen goed’.


Dit lijkt me echt geweldig!
Bij ons alleen functioneringsgesprekken als je een nieuw contract moet tekenen. En dan dus ook eigenlijk alleen omdat je wilt weten hoe het zit met je contract en dan praten we er nog wat omheen.
Maar die 2 dingen die jij noemt, doe ik de goede dingen en doe ik die dingen goed... Geen idee eigenlijk wat mijn manager daarvan vind. Al zegt hij wel dat hij tevreden over me is, nja ik denk dat hij niet eens echt weet wat ik doe.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:05

Voor diegene die geen functioneringsgesprek krijgen, krijg je dan wel loonsverhoging bij voldoende functioneren?

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:52

Ja hoor, elk jaar heb ik een functioneringsgesprek :j

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Geen functioneringsgesprek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:06

Eigenlijk dom als er geen periodieke gesprekken plaatsvinden op basis van functioneren. Van de werkgever dan. Als jij belabbert functioneert en niet verbeterd moet de werkgever dossier opbouwen door dit soort gesprekken te voeren en uit te werken en te evalueren.

Overigens heet het bij ons wel functionerings en beoordelingsgesprek bij de tijdelijke aanstelling.. Dan hoor je of je verlenging krijgt.
Maar het is bij ons altijd laagdrempelig en met wederzijds input over verbeterpunten over het bedrijf en de medewerker.