Dierenverzorger opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:43

Ga met je HAVO diploma alsjeblieft naar een goede Hogeschool en ga een goede opleiding volgen. Geen Dierverzorging maar een opleiding met baankansen (edit: autocorrect maakte er bankhangen van) en waar je later goed je boterham in kan verdienen. Je kan zoveel kanten op met HAVO. En nee, misschien vind je er geen ruk aan. Maar dan kan je altijd nog dieren verzorgen als hobby. Maar zorg voor een goede achtervang, dan heb je ook financiële mogelijkheden voor een leuke hobby.
Waar ben je goed in? Talen of meer wiskunde kant?

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:47

Silenna en Eclair: eens Barneveld studenten hebben voorkeur. Toch zie ik nu regelmatig helicon stagiairesn en daar zitten ook echt wel goede tussen.
Ik begreep laatst wel van iemand dat Barneveld/ aeres weer loot/ gaat loten omdat animo daar te groot is. Dat is ook niet voor niks natuurlijk.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:58

JustMe8484 schreef:
Silenna en Eclair: eens Barneveld studenten hebben voorkeur. Toch zie ik nu regelmatig helicon stagiairesn en daar zitten ook echt wel goede tussen.
Ik begreep laatst wel van iemand dat Barneveld/ aeres weer loot/ gaat loten omdat animo daar te groot is. Dat is ook niet voor niks natuurlijk.

Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Ik heb daar als onderdeel vd opleiding leerlingen moeten begeleiden bij de verzorging en er zitten soms eieren tussen :=

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:12

Ts, is het niets voor je om de veehouderij in te gaan?
Als je een goed uitzendbureau op zoekt, kunnen zij wel zoeken naar een boer waar je kunt leren melken of bijvoorbeeld de kraamstal in kunt.
Er zijn veel boeren die bereid zijn om je veel te leren, ben je eigenlijk geen opleiding voor nodig.
Of evt gecombineerd met een bbl opleiding.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:05

Amy223 schreef:
Ts, is het niets voor je om de veehouderij in te gaan?
Als je een goed uitzendbureau op zoekt, kunnen zij wel zoeken naar een boer waar je kunt leren melken of bijvoorbeeld de kraamstal in kunt.
Er zijn veel boeren die bereid zijn om je veel te leren, ben je eigenlijk geen opleiding voor nodig.
Of evt gecombineerd met een bbl opleiding.


Nou dat is nu ook geen advies wat ik zou aannemen. Ik werk op een school waar de opleiding veehouderij zit en die jongens en meiden hebben al moeite met een baan vinden. En als ze al een baan vidnen, dan is dat soms alleen van 5 tot 7 melken en van 16 tot 18 uur melken. (tijden weet ik niet precies maar zoiets :P ) Er is echt weinig werk in te vinden.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:30

eclair98 schreef:
JustMe8484 schreef:
Silenna en Eclair: eens Barneveld studenten hebben voorkeur. Toch zie ik nu regelmatig helicon stagiairesn en daar zitten ook echt wel goede tussen.
Ik begreep laatst wel van iemand dat Barneveld/ aeres weer loot/ gaat loten omdat animo daar te groot is. Dat is ook niet voor niks natuurlijk.

Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Ik heb daar als onderdeel vd opleiding leerlingen moeten begeleiden bij de verzorging en er zitten soms eieren tussen :=


Haha ik heb daar ook gestudeerd en eerstejaars begeleid, mijn hemel het was soms echt om te huilen.

Tot een aantal jaar terug was ik fervent voorstander van je hart volgen op dit gebied. Ik ben het gaan doen omdat ik passie voelde voor dieren en ik zou genoegen nemen met minder geld als ik maar wel gelukkig was in mijn werk. Inmiddels ben ik 5 jaar verder (na afstuderen) en heel hard teruggekomen van die overtuiging: je ziet ontzettend veel leed in de dierenbranche dus gelukkig werd ik er zeker niet van, en dan ook nog voor een hongerloontje. Ik ben sinds dit jaar weer gaan studeren in een heel andere richting en ik ben echt ontzettend blij met mijn keuze. Nu ga ik tenminste een richting op waar ik niet alleen happy met mijn baan zal zijn, maar ook nog een decente boterham kan verdienen!

Maar echt, doe iets aan je spelling en grammatica. Mensen die 'me' als bezittelijk voornaamwoord gebruiken, zelfs al is het vakantie, zijn gewoon af.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:31

Earth schreef:
Amy223 schreef:
Ts, is het niets voor je om de veehouderij in te gaan?
Als je een goed uitzendbureau op zoekt, kunnen zij wel zoeken naar een boer waar je kunt leren melken of bijvoorbeeld de kraamstal in kunt.
Er zijn veel boeren die bereid zijn om je veel te leren, ben je eigenlijk geen opleiding voor nodig.
Of evt gecombineerd met een bbl opleiding.


Nou dat is nu ook geen advies wat ik zou aannemen. Ik werk op een school waar de opleiding veehouderij zit en die jongens en meiden hebben al moeite met een baan vinden. En als ze al een baan vidnen, dan is dat soms alleen van 5 tot 7 melken en van 16 tot 18 uur melken. (tijden weet ik niet precies maar zoiets :P ) Er is echt weinig werk in te vinden.


Dan is dat hier totaal anders. Zijn ongelooflijk veel vacatures. Vooral in de varkenshouderij staan ze te springen om mensen en daar kun je gewoon hele dagen maken van 7 tot 4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:39

eclair98 schreef:
JustMe8484 schreef:
Silenna en Eclair: eens Barneveld studenten hebben voorkeur. Toch zie ik nu regelmatig helicon stagiairesn en daar zitten ook echt wel goede tussen.
Ik begreep laatst wel van iemand dat Barneveld/ aeres weer loot/ gaat loten omdat animo daar te groot is. Dat is ook niet voor niks natuurlijk.

Dat zou een goede ontwikkeling zijn. Ik heb daar als onderdeel vd opleiding leerlingen moeten begeleiden bij de verzorging en er zitten soms eieren tussen :=
Maar die heb je overal, mbo, hbo of wo. :))

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:16

Amy223 schreef:
Earth schreef:


Nou dat is nu ook geen advies wat ik zou aannemen. Ik werk op een school waar de opleiding veehouderij zit en die jongens en meiden hebben al moeite met een baan vinden. En als ze al een baan vidnen, dan is dat soms alleen van 5 tot 7 melken en van 16 tot 18 uur melken. (tijden weet ik niet precies maar zoiets :P ) Er is echt weinig werk in te vinden.


Dan is dat hier totaal anders. Zijn ongelooflijk veel vacatures. Vooral in de varkenshouderij staan ze te springen om mensen en daar kun je gewoon hele dagen maken van 7 tot 4.


dit is inderdaad regio gebonden.. in de regio waar TS uiteindelijk aan een baan wil komen, liggen naar mijn weten de banen in de veehouderij zeker niet voor het oprapen

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 08:37

Ik heb zowel Helicon als Barneveld gedaan. Stage-adressen vinden als Heliconstudent is ècht lastiger. Maar hoe dan ook zijn de baankansen minimaal.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:03

VuurVleugels schreef:
Nu ga ik tenminste een richting op waar ik niet alleen happy met mijn baan zal zijn, maar ook nog een decente boterham kan verdienen!


Ik denk dat de voordelen van een goed salaris echt onderschat worden... Natuurlijk moet je niet iets doen waar je niks aan vindt puur vanwege het geld, maar je hele leven afhankelijk zijn van sociale huur, aanbiedingen af moeten lopen, zelf geen dieren of amper dieren kunnen houden omdat je zo klein woont of er gewoon geen geld voor hebt etc. lijkt me ook geen pretje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:10

Amy223 schreef:
Ts, is het niets voor je om de veehouderij in te gaan?
Als je een goed uitzendbureau op zoekt, kunnen zij wel zoeken naar een boer waar je kunt leren melken of bijvoorbeeld de kraamstal in kunt.
Er zijn veel boeren die bereid zijn om je veel te leren, ben je eigenlijk geen opleiding voor nodig.
Of evt gecombineerd met een bbl opleiding.

Waarom zou je als je van dieren houdt in hemelsnaam in de veehouderij gaan werken?

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:30

Tiggs schreef:
VuurVleugels schreef:
Nu ga ik tenminste een richting op waar ik niet alleen happy met mijn baan zal zijn, maar ook nog een decente boterham kan verdienen!


Ik denk dat de voordelen van een goed salaris echt onderschat worden... Natuurlijk moet je niet iets doen waar je niks aan vindt puur vanwege het geld, maar je hele leven afhankelijk zijn van sociale huur, aanbiedingen af moeten lopen, zelf geen dieren of amper dieren kunnen houden omdat je zo klein woont of er gewoon geen geld voor hebt etc. lijkt me ook geen pretje.


Helemaal eens. Nu vind ik geluk wel echt belangrijker dan de nadelen die je opnoemt, maar het was een illusie dat ik dat kon vinden in de dierenbranche.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:38

Gedeeltelijk mee eens.
Ik werk sinds ik van de opleiding af ben in dierverzorging. De eerste 6 jaar heb ik in een dierentuin gewerkt. Daar kreeg ik minimum(jeugd)loon. Aangezien ik zo'n 150 km van m'n ouders af werkte moest ik wel t huis uit. Na een jaar bij iemand 2 slaapkamers gehuurd te hebben kreeg ik mijn eerste huurwoning. Klein, maar genoeg voor mij en mijn 2 katten. Je wilt niet weten hoe vaak ik in die periode bij de benzinepomp niet kon betalen omdat mijn maand wat langer was dan m'n bankrekening en ik toch weer m'n spaargeld aan moest spreken. Maar die tijd had ik echt voor geen goud willen missen. Ik had de meest geweldige collega's, het mooiste werk van de wereld, dus dat geld interesseerde me echt niet.

Daarna kwam ik via mijn netwerk op een gemeentelijke kinderboerderij terecht. Waar ik met minder dagen meer salaris verdiende. Ook daar een fantastische tijd gehad, maar: andere regio dus duurdere huizen die ik niet kon betalen en gezien de afstand kon ik weer terug naar mijn ouders. Tot ik mijn partner leerde kennen.

Ik ben een opleiding logopedie begonnen toen het daar niet lekker liep. Gedeeltelijk om meer te kunnen gaan verdienen. Maar hoewel ik het super interessant vond merkte ik tijdens mijn stage wel dat ik met dat werk echt niet gelukkig zou worden. Dus gestopt na t behalen van de p (ook door verhuizing ed).

Nu werk ik weer op een gemeentelijke kinderboerderij. Met prima salaris en bijbehorende secundaire voorwaarden.
Maar heel eerlijk? Als ik het voor het kiezen had zou ik terug willen daar die eerste periode. Op een houtje bijten maar wel het mooiste werk van de wereld...

Maar helaas liggen daar de banen niet voor het oprapen, zeker niet parttime dus prijs ik me gelukkig dat ik überhaupt 1 van de weinigen ben die in dierverzorging mag werken!

Raad ik de opleiding aan? Nee, dat niet want de baan kansen zijn zooo minimaal. Zelfs van de collega weekendkrachten toen ik daar werkte zijn er maar een klein aantal die uiteindelijk een baan hebben gevonden en die hadden dus de ervaring al...

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:59

TS voor iemand die een dieren opleiding wil doen zijn er wel een hoop beren op je weg. Ik denk dat je beter voor een plan B kan gaan.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:35

Hier enkel een middelbare opleiding TSO niveau (België). Om ‘met dieren’ te werken hoef je echt geen speciale opleiding. Wíllen werken, willen leren en logisch denken kom je al heel ver mee.
Ik werk in de paardensector en verdien hier gewoon netjes mijn geld mee. Het is even goed zoeken, de meeste plekken bieden inderdaad het minimumloon zoals aangegeven in het paritair comité en dat is heel weinig. Ik zit hier netjes boven en heb geen klagen.
Heb eerst enkele jaren in de varkenshouderij gewerkt. (Even om in te gaan op een reactie hierboven ‘waarom zou je als dierenliefhebber in de veeteelt gaan?’ Met wat zoekwerk kom je ook bij boeren die het wél goed menen met hun dieren en investeren in dierenwelzijn. Niet iedereen over dezelfde kam scheren ;) )
Ik ben hier in gerold als schoolverlater omdat ik ‘met dieren wou werken’ en in mijn regio is varkenshouderij het enige met dieren waar erg veel werk in is. Werkgevers smeken nog net niet op de knieën om je aan te nemen.
Wel is het héél hard werken in een (vaak warme) omgeving (kraamstallen bijvoorbeeld). Willen leren en willen werken was ook hier het belangrijkste. Héél veel geleerd.
Mede hierdoor ben ik aan een baan in de paarden gekomen die gewoon netjes betaalt, puur omdat ik door mijn tijd in de varkenshouderij kon aantonen dat ik hard kan en wil werken.

Ga je met dieren een salaris krijgen zoals iemand met een bachelor/master diploma met een bureaujob (om maar iets te noemen)? Tuurlijk niet.
Is het zo dramatisch als velen beweren? Ook niet. Goed zoeken, de wil om te werken en een portie geluk kunnen je zeker bij een goede werkgever brengen.

Dus als je dan toch de mogelijkheid hebt om een studie te doen, doe alsjeblieft iets anders dan dierenverzorging. Dit heb je echt niet nodig om met dieren te werken. Uitzonderingen als dierenarts(assistent) en dergelijke daar gelaten uiteraard.
Investeer in een goede opleiding waar je later ook aan een baan mee kan komen waar een diploma effectief voor vereist is.
Wil je nog steeds met dieren werken kan je dat dan doen.
Wil je iets anders doen, kan je door je diploma aantonen dat je het hogeschool-denkniveau hebt en een baan in die richting zoeken.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:13

Noblesse, hier in Nederland is het door wet en regelgeving nog een zeldzaamheid om aangenomen te worden zonder relevant diploma. (Al kan ik over de veehouderij daar niks zinnigs over zeggen).
Maar kijk maar eens rond naar vacatures, daar wordt altijd een opleiding gevraagd en aangezien het aanbod gediplomeerde sollicitanten vele malen groter is dan het aantal vacatures is er ook geen reden om iemand zonder diploma aan te nemen...

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:08

Hoe het in Nederland zit weet ik niet natuurlijk, ga ik me ook niet over uitspreken! Kan alleen maar zeggen wat mijn ervaringen zijn en die zijn dat iemand met gezond verstand, wat ervaring en wil om te werken even graag aangenomen wordt als iemand met dierenzorg diploma, die bijvoorbeeld ‘nog niks bewezen’ heeft.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:15

Ik reageerde om dat je letterlijk zei dat een opleiding niet nodig was voor een baan in de dierverzorging. Maar dat is dus niet waar. Iig niet in Nederland en volhens mij in België ook niet overal. Zie toch ook regelmatig vacatures van Belgische dierentuinen voorbij komen waar ze weldegelijk om een opleiding vragen.

Daarnaast kun je jezelf dus bewijzen tijdens je stages en zul je het naast het hebben van een diploma met name moeten hebben van je netwerk....

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:46

Ik zei er ook bij dat er steeds uitzonderingen zijn.
Verder blijf ik erbij dat TS beter een opleiding kan doen waar ze veel baankansen mee heeft. Dierenverzorging kan ze altijd nog proberen, als je echt wil is veel (niet alles neen!) mogelijk, ook zonder diploma of ‘een netwerk’. Ik heb ook helemaal geen netwerk of stages gedaan. Gewoon bij een varkensboer binnen gelopen die me alles geleerd heeft, en van daaruit kwam ik steeds wel een nieuwe kans tegen. Mijn ‘netwerk’ qua paarden beperkt zich ook gewoon tot mijn eigen paarden. Geen ouders oid in de sector.

Met een diploma zal het misschien makkelijker gaan en voor sommige functies echt wel nodig zijn.
Maar gezien TS een opleiding wil doen als ‘plan B’, zou ik toch iets anders kiezen dan iets heel specifiek als dierenverzorging.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:54

Oh maar dat ze dierverzorging niet als plan b moet nemen ben ik helemaal met je eens aangezien de baankans zo minimaal is....

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:11

Ts denk anders eens na over de zorg kant voor mensen.
Zeker in de verstandelijk gehandicapten zorg word veel met dieren gewerkt. Wellicht geeft zo'n combinatie genoeg voldoening en baankans?

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:12

TS, ben je er al uit hoe en wat? :) ben gewoon nieuwsgierig :)

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 08:34

Juttertje88 schreef:
TS, ben je er al uit hoe en wat? :) ben gewoon nieuwsgierig :)


Ik ga de politieacademie doen!

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:06

Slimme keuze! Daar is werk zat in.
Ik hoop dat je het er naar je zin gaat krijgen en een leuke baan vind :)