Idee gezocht thema " anders". Creatieve opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Idee gezocht thema " anders". Creatieve opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 18:26

Idee gezocht voor toelatingsproef Sint Lucas in Boxtel. Thema " anders".

In twee weken maar liefst drie opdrachten in te leveren. Pff mijn zoon is best creatief maar vind het toch lastig.
Opdrachten zijn bedoeld om te testen hoe hij omgaat met " anders" denken.
Kan dus van alles zijn , tekenen, schilderen, digitale, knutselen noem maar op.

Wie heeft een paar goede ideeën in zijn creatieve brein?

Uiteraard hebben we wel wat grove plannen maar voor mijn gevoel zit het ultieme plan er nog niet bij.

We hebben tot zaterdag de tijd.

Laat je brein maar eens anders denken!

Bedankt alvast

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:28

Is het hele idee van zo’n toelatingstest niet dat hij het zelf bedenkt? Als hij nu al geen ideeen heeft, hoe gaat hij dat dan de rest van zijn opleiding doen?

Oprechte vraag.

DJZ

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:31

Anders in dagelijkse kleding/haarstijl
Creatieve hobby als bijvoorbeeld cosplay/fantasy/games

Ik weet niet of hij hier iets mee kan?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:32

Niwla schreef:
Is het hele idee van zo’n toelatingstest niet dat hij het zelf bedenkt? Als hij nu al geen ideeen heeft, hoe gaat hij dat dan de rest van zijn opleiding doen?

Oprechte vraag.


Dit dus, het moet echt uit de persoon zelf komen, anders gaat het nooit lukken.

moonsparkle
Berichten: 21735
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:35

Anders denken... Een opdracht niet inleveren.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 18:46

Niwla schreef:
Is het hele idee van zo’n toelatingstest niet dat hij het zelf bedenkt? Als hij nu al geen ideeen heeft, hoe gaat hij dat dan de rest van zijn opleiding doen?

Oprechte vraag.


Tja, dat is ook zo maar hij heeft wel ideeën maar wat feedback is wel zo handig.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 18:49

Hij loop over vd plannen maar ze zijn moeilijk uitvoerbaar omdat we de materialen missen, of ivm corona niet op tijd binnen krijgen

Hij moet " simpeler" denken
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 04-01-21 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 12002
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:50

Jillz1 schreef:
Idee gezocht voor toelatingsproef Sint Lucas in Boxtel. Thema " anders".

In twee weken maar liefst drie opdrachten in te leveren. Pff mijn zoon is best creatief maar vind het toch lastig.
Opdrachten zijn bedoeld om te testen hoe hij omgaat met " anders" denken.
Kan dus van alles zijn , tekenen, schilderen, digitale, knutselen noem maar op.

Wie heeft een paar goede ideeën in zijn creatieve brein?

Uiteraard hebben we wel wat grove plannen maar voor mijn gevoel zit het ultieme plan er nog niet bij.

We hebben tot zaterdag de tijd.

Laat je brein maar eens anders denken!

Bedankt alvast




Gaat hij die opleiding doen, of jullie?

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 18:50

Femke_Tweety schreef:
Jillz1 schreef:
Idee gezocht voor toelatingsproef Sint Lucas in Boxtel. Thema " anders".

In twee weken maar liefst drie opdrachten in te leveren. Pff mijn zoon is best creatief maar vind het toch lastig.
Opdrachten zijn bedoeld om te testen hoe hij omgaat met " anders" denken.
Kan dus van alles zijn , tekenen, schilderen, digitale, knutselen noem maar op.

Wie heeft een paar goede ideeën in zijn creatieve brein?

Uiteraard hebben we wel wat grove plannen maar voor mijn gevoel zit het ultieme plan er nog niet bij.

We hebben tot zaterdag de tijd.

Laat je brein maar eens anders denken!

Bedankt alvast




Gaat hij die opleiding doen, of jullie?


Hij maar hij gaat hier niks posten.
En hij vraagt veel feedback aan mij omdat hij het niet gewend is om op opdracht te werken.
Hij heeft een erg vrije manier van werken.
Maar niet direct " anders".
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 04-01-21 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Selente
Berichten: 1864
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:52

Hiervoor zijn creatieve sessies nu ideaal. Ik maak bijvoorbeeld veel gebruik van een longlist - shortlist techniek.

Ik pak een woord, in dit geval zou dat bijvoorbeeld 'anders' kunnen zijn. Vervolgens zet ik een timer, dit is cruciaal omdat je onder druk minder tijd hebt om na te denken en het juist om deze impulsieve gedachtes gaat. Vervolgens ga ik kijken welke 5 woorden mij het meeste aanspreken en hier ga ik iets mee doen.

Je kunt die woorden bijvoorbeeld weer gaan tekenen op een A4'tje. Op deze manier kom je nog wel eens op creatieve concepten. Vergeet niet dat 'anders' echt extreem breed is... Uiteindelijk gaat het vaak enkel om het feit dat je nieuwe dingen durft te proberen en dus 'anders' durft te denken. Het eindresultaat maakt vaak geen donder uit, daar ben je tenslotte voor om het uiteindelijk te leren.

Selente
Berichten: 1864
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:54

Jillz1 schreef:
Hij loop over vd plannen maar ze zijn moeilijk uitvoerbaar omdat we de materialen missen, of ivm corona niet op tijd binnen krijgen

Hij moet " simpeler" denken


Laat hem eens bedenken wat hij nodig heeft, en hoe hij dat anders aan zou kunnen pakken om het alsnog uitvoerbaar te maken.

En jeetje wat doet iedereen hier lekker krampachtig, toen ik een toelating deed voor de kunstacademie vroeg ik ook gewoon om advies in mijn omgeving hoor. :+

Femke_Tweety

Berichten: 12002
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:54

Jillz1 schreef:
Femke_Tweety schreef:




Gaat hij die opleiding doen, of jullie?


Hij maar hij gaat hier niks posten.



Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrepen hebt dan.

Als dit de toelating voor zijn vervolgopleiding is, lijkt het me dat hij die opdracht op zíjn manier doet.
Zonder hulp van moeder. Daar moet hij echt de leeftijd wel voor hebben als het om een vervolgopleiding gaat.

Kan hij de motivatie of creativiteit niet vinden om met deze opdracht aan de gang te gaan, dan denk ik dat hij beter niet aan die opleiding kan gaan beginnen.

Die toelatingstest is er niet voor niets.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:01

Selente schreef:
Hiervoor zijn creatieve sessies nu ideaal. Ik maak bijvoorbeeld veel gebruik van een longlist - shortlist techniek.

Ik pak een woord, in dit geval zou dat bijvoorbeeld 'anders' kunnen zijn. Vervolgens zet ik een timer, dit is cruciaal omdat je onder druk minder tijd hebt om na te denken en het juist om deze impulsieve gedachtes gaat. Vervolgens ga ik kijken welke 5 woorden mij het meeste aanspreken en hier ga ik iets mee doen.

Je kunt die woorden bijvoorbeeld weer gaan tekenen op een A4'tje. Op deze manier kom je nog wel eens op creatieve concepten. Vergeet niet dat 'anders' echt extreem breed is... Uiteindelijk gaat het vaak enkel om het feit dat je nieuwe dingen durft te proberen en dus 'anders' durft te denken. Het eindresultaat maakt vaak geen donder uit, daar ben je tenslotte voor om het uiteindelijk te leren.


Bedankt hier kan hij wel wat mee

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:08

Hij maar hij gaat hier niks posten.[/quote]


Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrepen hebt dan.

Als dit de toelating voor zijn vervolgopleiding is, lijkt het me dat hij die opdracht op zíjn manier doet.
Zonder hulp van moeder. Daar moet hij echt de leeftijd wel voor hebben als het om een vervolgopleiding gaat.

Kan hij de motivatie of creativiteit niet vinden om met deze opdracht aan de gang te gaan, dan denk ik dat hij beter niet aan die opleiding kan gaan beginnen.

Die toelatingstest is er niet voor niets.[/quote]

Hij moet een heel andere kant van zijn creativiteit laten zien namelijk niet op de computer.
En het vreemde is dat hij een vooral digitale opleiding gaat doen, dus ja voor hem is dit best een lastige omschakeling.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:10

Ik vind sommige wel beetje streng reageren, hij is pas 14 jaar en heeft nooit met dit soort opdrachten gewerkt.
Dus ja hij kon bij mij vaak feedback vragen. En ik ben helemaal niet creatief dus kan geen hele goede tips geven

Selente
Berichten: 1864
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:13

Jillz1 schreef:
Ik vind sommige wel beetje streng reageren, hij is pas 14 jaar en heeft nooit met dit soort opdrachten gewerkt.
Dus ja hij kon bij mij vaak feedback vragen. En ik ben helemaal niet creatief dus kan geen hele goede tips geven


Eens, en de toelatingstesten zijn vaak ook maar een wassen neus vind ik... Het is maar net welke docent je voor je neus hebt staan. Laat hem zijn proces vooral vastleggen. Alle gedachtes, schetsen behouden. Juist ook de dingen die hij juist het liefste in de prullenbak wil gooien. Ze zijn vaak eerder geïnteresseerd in het proces dan in de uitvoering of het idee zelf. Creativiteit krijg je ook van je omgeving, dus ik vind het juist goed dat je verschillende visies probeert te krijgen met hem. Er is nog genoeg loopbaan om zijn creatieve denken zelfstandig te gaan ontwikkelen. :j

Yavanna

Berichten: 2648
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Idee gezocht thema " anders". Creatieve opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:16

Heb je een pb gestuurd :)

beestenfreak

Berichten: 1314
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:17

Ik begrijp dat je hem wil helpen maar probeer hem alsjeblieft los te laten hierin, door te gaan sturen maak je het alleen maar lastiger. 'voor mijn gevoel zit het ultieme plan er nog niet bij' schrijf je in je openings post maar als je zelf geen soortgelijke opleiding hebt gedaan kun je hier echt weinig over zeggen... Die toelatingen zijn er echt niet voor niets, ik heb ook op de kunstacademie gezeten (hbo) maar ondanks dat ik de toelating gehaald heb ben ik toch in het 2e jaar gestopt omdat het te zwaar was. Je moet echt uit een bepaald type hout gesneden zijn voor zo'n opleiding en als je niet zelfstandig de toelating doorkomt kon je zoon het nog wel eens heel moeilijk gaan krijgen. Het enige wat ik kan meegeven is dat het concept en het creatieve proces zwaarder wegen dan het eindresultaat, laat hem zijn denkproces goed bijhouden. Misschien komt het hard over maar het is niet leuk om halverwege te moeten stoppen omdat het toch niet de juiste opleiding blijkt te zijn.

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:22

Hier soort gelijke opleiding gedaan en ik ga eerlijk gezegd wel mee met de anderen ivm zijn toelatingswerk.
(Ookal is hij pas 14). Het gaat om zijn creatieve brein immers!
Uitvoering zal echt niet 100% goed dienen te zijn want wat is goed precies?

Gezien materiaal: alles wat je in huis hebt, kun je veel mee!
& Iets op computer (en dan anders dus) bijv
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 04-01-21 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:22

beestenfreak schreef:
Ik begrijp dat je hem wil helpen maar probeer hem alsjeblieft los te laten hierin, door te gaan sturen maak je het alleen maar lastiger. 'voor mijn gevoel zit het ultieme plan er nog niet bij' schrijf je in je openings post maar als je zelf geen soortgelijke opleiding hebt gedaan kun je hier echt weinig over zeggen... Die toelatingen zijn er echt niet voor niets, ik heb ook op de kunstacademie gezeten (hbo) maar ondanks dat ik de toelating gehaald heb ben ik toch in het 2e jaar gestopt omdat het te zwaar was. Je moet echt uit een bepaald type hout gesneden zijn voor zo'n opleiding en als je niet zelfstandig de toelating doorkomt kon je zoon het nog wel eens heel moeilijk gaan krijgen. Het enige wat ik kan meegeven is dat het concept en het creatieve proces zwaarder wegen dan het eindresultaat, laat hem zijn denkproces goed bijhouden. Misschien komt het hard over maar het is niet leuk om halverwege te moeten stoppen omdat het toch niet de juiste opleiding blijkt te zijn.


Dit dus. Ik ben ook begonnen en gestopt met een creatieve opleiding omdat ik dat constante creatieve bedenken zonder te weten wat de leerkrachten nou eigenlijk wilden, met wekelijkse deadlines, heel stresserend vond. (ben het tegengestelde gaan doen, de ultieme academische opleiding, nl rechten, was dat creatief gedoe echt zo beu :+ )
Dit is wat hij altijd gaat moeten doen, dus dit kan maar beter een goede voorbereiding zijn voor hem.

Het idee is vaak inderdaad belangrijker dan de uitvoering, dus dat moet echt uit hemzelf komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:26

beestenfreak schreef:
Ik begrijp dat je hem wil helpen maar probeer hem alsjeblieft los te laten hierin, door te gaan sturen maak je het alleen maar lastiger. 'voor mijn gevoel zit het ultieme plan er nog niet bij' schrijf je in je openings post maar als je zelf geen soortgelijke opleiding hebt gedaan kun je hier echt weinig over zeggen... Die toelatingen zijn er echt niet voor niets, ik heb ook op de kunstacademie gezeten (hbo) maar ondanks dat ik de toelating gehaald heb ben ik toch in het 2e jaar gestopt omdat het te zwaar was. Je moet echt uit een bepaald type hout gesneden zijn voor zo'n opleiding en als je niet zelfstandig de toelating doorkomt kon je zoon het nog wel eens heel moeilijk gaan krijgen. Het enige wat ik kan meegeven is dat het concept en het creatieve proces zwaarder wegen dan het eindresultaat, laat hem zijn denkproces goed bijhouden. Misschien komt het hard over maar het is niet leuk om halverwege te moeten stoppen omdat het toch niet de juiste opleiding blijkt te zijn.
Nu is de zoon van TS pas veertien, dus dat is toch een jaar of 3 minder kunstonderwijs. Als ik bijvoorbeeld kijk naar hoe beeldende vorming in de onderbouw bij ons gegeven werd in vergelijking met de bovenbouw, was dat echt een wereld van verschil. In de bovenbouw lag inderdaad veel meer de nadruk op het proces, in de onderbouw was het hoofdzakelijk een kwestie van een leuke tekening afleveren. Als ik na de tweede klas een toelating voor een kunstopleiding had gedaan, was ik daar ook niet zelfstandig doorheen gekomen. :+

TS: Selente geeft een heel goede tip, van wat eigenlijk het maken van een soort mind-map is. :j Inderdaad ook het proces vastleggen: maak schetsen, probeer verschillende dingen uit - ik vind het zelf ook vaak wel prettig om er wat bij te schrijven en aantekeningen bij te maken. Wat ik ook zou doen, is kijken naar de werken van anderen in een medium dat je interesseert en naar je directe, fysieke omgeving. Niet om het te kopiëren, maar om inspiratie op te doen. Uiteindelijk staat niemands werk puur op zichzelf, je raakt altijd geïnspireerd door anderen, door dingen in je omgeving, ervaringen etc. Het gaat niet alleen om het maken van het werk, maar inderdaad ook om het proces en dat kan een vrij langdurig, intensief proces zijn, waar je veel bij moet nadenken, en waarin ideeën moeten groeien en rijpen.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Idee gezocht thema " anders". Creatieve opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:30

Misschien moet ie een ander woord nemen voor anders... Bijvoorbeeld 'bijzonder'. Wat is bijzonder?
Of bv 'anders dan normaal'...
Mooie vind ik een muur met een beschildering in negatief. Of een afbeelding/foto van een dier dat de onderkant van een kip heeft en hoofd van een olifant of kat oid.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:30

Evelienepien schreef:
Hier soort gelijke opleiding gedaan en ik ga eerlijk gezegd wel mee met de anderen ivm zijn toelatingswerk.
(Ookal is hij pas 14). Het gaat om zijn creatieve brein immers!
Uitvoering zal echt niet 100% goed dienen te zijn want wat is goed precies?

Gezien materiaal: alles wat je in huis hebt, kun je veel mee!
& Iets op computer (en dan anders dus) bijv


Hij heeft juist veel computer werk, zijn ding ook. Hij gaat media vormgeving doen dus eigenlijk veel digitaal. Daarom vind hij tekenen enz. Best lastig

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Idee gezocht thema " anders". Creatieve opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:52

Ik ga mee met de anderen, waar ben je nu mee bezig? Hij zal de opleiding toch echt zelf moeten doen. Als hij de toelating niet kan halen omdat hij pas 14 is, tsja, dan is hij er misschien gewoon nog niet aan toe.

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:53

Jillz1 schreef:
Evelienepien schreef:
Hier soort gelijke opleiding gedaan en ik ga eerlijk gezegd wel mee met de anderen ivm zijn toelatingswerk.
(Ookal is hij pas 14). Het gaat om zijn creatieve brein immers!
Uitvoering zal echt niet 100% goed dienen te zijn want wat is goed precies?

Gezien materiaal: alles wat je in huis hebt, kun je veel mee!
& Iets op computer (en dan anders dus) bijv


Hij heeft juist veel computer werk, zijn ding ook. Hij gaat media vormgeving doen dus eigenlijk veel digitaal. Daarom vind hij tekenen enz. Best lastig


Dus mijn tip want hij moet 3 dingen laten zien.
1) iets op computer (maar dan anders of staat er specifiek dat hij dat niet mag?)
2 & 3) en dus buiten zijn comfortzone
Afvalmateriaal, printpapier, karton, wc rollen , lijm ed is er neem ik aan wel in huis?

Laat hem definitie “anders” opzoeken
En dan 5 woorden / associaties (die HIJ daarmee krijgt) opschrijven.
Dan ff brainstormen qua uitwerkingen, 3 eruit kiezen en gaan met die banaan.
Van te voren Niet teveel googlen op afbeeldingen (want ik vind bijv voorbeeld van dieren met ander hoofd oid totaal niet “anders”..dat zijn imo dingen, die standaard te koop zijn op inet ?!)
Nogmaals; het gaat om zijn creatieve brein / gedachtenwijze
...niet jouw gevoel ...