Idee gezocht thema " anders". Creatieve opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:56

Ik heb op het SintLucas gezeten in eindhoven, media vormgeving, dus als hij behoefte heeft aan wat meer informatie of wat feedback dan staat mijn pb altijd open! Ik studeer nu aan de kunstacademie en studeer als het goed is dit jaar af. Het belangrijkste is gewoon dat je je werk laat zien. Mag ik vragen wat zijn ideetjes zijn? dan kan hij daar al feedback op krijgen.

Enige tip die ik voor nu kan geven is dat hij niet aan zichzelf moet twijfelen.

Ik heb in mijn tijd echt behoorlijk lelijke tekeningen ingeleverd (ik kan gewoon niet tekenen) maar ze zagen daar wel creativiteit in. Een van de docenten zei dat ik daarop was aangenomen :')

EN ik ga hierin ook mee met de rest: laat hem het zelf doen. Waarom? Ik kreeg veel feedback van mijn ouders familie en vrienden. Ik had voor de kunstacademie een werk gemaakt waarvan iedereen dacht: denk je hiermee binnen te kunnen komen? Allemaal goed bedoeld natuurlijk en ik had bijna wat anders bedacht. Eenmaal bij de intake werd mij verteld dat ik juist om dát werk was aangenomen. Dus hoe goed bedoeld je hulp ook is, hij moet er zelf komen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:00

Maar waar moet het mee te maken hebben? Met materialen die je thuis hebt? Moet het rond een thema? Ik wil best meedenken maar in welke richting? Een gedicht? Of moet het iets fysiek geknutseld zijn? En moet het ergens over gaan?

Edit: thema is ‘anders’ en het mag vanalles zijn.
Hmm, je mag dus ook allemaal kommen uit de keuken pakken en hiervan een klein fort stapelen/bouwen. Dit zet je achter glas en dat noem je ‘buiten mijn komfortzone?
Of een tekening maken van het Andesgebergte en daar groot +R inzetten?

Of een gedicht schrijven over ‘anders’?

Probleem is alleen dat ik dat wel voor je kan doen maar je zoon zal zich toch zelf moeten bewijzen op de opleiding. Als ik dat gedicht schrijf dan is het niet echt authentiek van hem natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 04-01-21 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:02

Maar dames; het is natuurlijk heel lief van ieders om “hulp in vorm van feedback ed” te geven!
Alleen jullie weten toch ook helemaal niet wat er komend jr graag wordt gezien / wat er voor concurrentie is etc?
Het gaat om zoon z’n eigen brein en werk
Dus ookal hebben wij een creatieve opleiding gedaan; het dient helemaal van hemzelf uit te komen zonder inmenging van anderen imo
(Hoe goedbedoeld ook maar het kan alleen later (bij geaccepteerd) maar tegen hem werken...)

Maar ik ben een ouwe muts dus wellicht denk ik hier te ouderwets over!

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:14

Evelienepien schreef:
Maar dames; het is natuurlijk heel lief van ieders om “hulp in vorm van feedback ed” te geven!
Alleen jullie weten toch ook helemaal niet wat er komend jr graag wordt gezien / wat er voor concurrentie is etc?
Het gaat om zoon z’n eigen brein en werk
Dus ookal hebben wij een creatieve opleiding gedaan; het dient helemaal van hemzelf uit te komen zonder inmenging van anderen imo
(Hoe goedbedoeld ook maar het kan alleen later (bij geaccepteerd) maar tegen hem werken...)

Maar ik ben een ouwe muts dus wellicht denk ik hier te ouderwets over!


feedback kan zeer nuttig zijn, zolang hij maar iets inlevert waar hij zelf achter staat. Feedback is wat anders dan zeggen: ik vind dit niet mooi dit kan je beter niet laten zien. Feedback kan helpen het creatieve proces te stimuleren, wat op de opleiding ook gedaan word. Het kan ook iemand het beetje vertrouwen in zichzelf geven.

Het gaat bij een intake niet over wat er graag gezien word, maar om het creatief denken en het proces. Het klopt wel wat je zegt: het kan hem tegenwerken, zeker, maar het kan hem ook verder helpen. Het is aan hem om te bepalen wat hij inlevert en hij moet ook zeker iets inleveren waar hij zelf achter staat.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:20

Ik weet wat feedback is maar ik blijf erbij dat in dit geval “zoal jij het zegt” helpt het creatieve proces te stimuleren” toch iets is wat imo hulp is. En juist dit soort hulp is niet gewenst want ook dat is een inschatting van hoever hij is in zijn creativiteit etc...
En als hij dmv feedback hulp oid erdoor zou komen omdat hij zelf geen idee heeft, zal hij er nog niet aan toe zijn. Maar ikke oude muts (die alles zelf moest doen zonder hulp / inet oid)!

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:29

Evelienepien schreef:
Ik weet wat feedback is maar ik blijf erbij dat in dit geval “zoal jij het zegt” helpt het creatieve proces te stimuleren” toch iets is wat imo hulp is. En juist dit soort hulp is niet gewenst want ook dat is een inschatting van hoever hij is in zijn creativiteit etc...
En als hij dmv feedback hulp oid erdoor zou komen omdat hij zelf geen idee heeft, zal hij er nog niet aan toe zijn. Maar ikke oude muts (die alles zelf moest doen zonder hulp / inet oid)!


Hm, ik snap je punt. Ik betwijfel of feedback echt zoveel invloed heeft. Als ik zeg: neem zoveel mogelijk gevarieerd werk mee, ook dingen waar je minder trots op bent. en hij wordt aangenomen, dan is dat niet 'dankzij' mijn feedback.

Als ik het zo lees vermoed ik meer dat het probleem de onzekerheid is dan dat het aan de creativiteit ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:33

thirteenn schreef:
Evelienepien schreef:
Ik weet wat feedback is maar ik blijf erbij dat in dit geval “zoal jij het zegt” helpt het creatieve proces te stimuleren” toch iets is wat imo hulp is. En juist dit soort hulp is niet gewenst want ook dat is een inschatting van hoever hij is in zijn creativiteit etc...
En als hij dmv feedback hulp oid erdoor zou komen omdat hij zelf geen idee heeft, zal hij er nog niet aan toe zijn. Maar ikke oude muts (die alles zelf moest doen zonder hulp / inet oid)!


Hm, ik snap je punt. Ik betwijfel of feedback echt zoveel invloed heeft. Als ik zeg: neem zoveel mogelijk gevarieerd werk mee, ook dingen waar je minder trots op bent. en hij wordt aangenomen, dan is dat niet 'dankzij' mijn feedback.

Als ik het zo lees vermoed ik meer dat het probleem de onzekerheid is dan dat het aan de creativiteit ligt.
Goede feedback helpt hem alleen maar, inderdaad. Zouden wij zeggen wat hij precies in moet leveren of komen met compleet uitgewerkte ideeën, dan heeft hij er natuurlijk niks aan. Of nou ja, dan komt hij misschien binnen, maar zal hij inderdaad op een zeker punt z'n neus stoten.

Ik vind de dingen die hier gezegd worden - dat het met name om het proces gaat en dat hij dat vooral moet laten zien - namelijk heel nuttig. Dat is iets waarbij niemand hem iets voorkauwt, en hij heeft er ook op langere termijn profijt van als hij aangenomen wordt.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:37

thirteenn schreef:
Evelienepien schreef:
Maar dames; het is natuurlijk heel lief van ieders om “hulp in vorm van feedback ed” te geven!
Alleen jullie weten toch ook helemaal niet wat er komend jr graag wordt gezien / wat er voor concurrentie is etc?
Het gaat om zoon z’n eigen brein en werk
Dus ookal hebben wij een creatieve opleiding gedaan; het dient helemaal van hemzelf uit te komen zonder inmenging van anderen imo
(Hoe goedbedoeld ook maar het kan alleen later (bij geaccepteerd) maar tegen hem werken...)

Maar ik ben een ouwe muts dus wellicht denk ik hier te ouderwets over!


feedback kan zeer nuttig zijn, zolang hij maar iets inlevert waar hij zelf achter staat. Feedback is wat anders dan zeggen: ik vind dit niet mooi dit kan je beter niet laten zien. Feedback kan helpen het creatieve proces te stimuleren, wat op de opleiding ook gedaan word. Het kan ook iemand het beetje vertrouwen in zichzelf geven.

Het gaat bij een intake niet over wat er graag gezien word, maar om het creatief denken en het proces. Het klopt wel wat je zegt: het kan hem tegenwerken, zeker, maar het kan hem ook verder helpen. Het is aan hem om te bepalen wat hij inlevert en hij moet ook zeker iets inleveren waar hij zelf achter staat.



Ik ben het hier ook mee eens. Feedback is juist waar je je hele leven mee te maken gaat hebben en helpt juist bij je persoonlijke groei. Maar het mooie van feedback is ook, dat je ermee kunt doen wat je wilt. Je neemt de dingen mee die voor jou waardevol zijn en laat hetgeen varen waar je niks mee denkt te kunnen.

Daarbij zijn het ook maar momentopnames die toelatingen... Het zegt echt helemaal niks over hoe jij jezelf gaat ontwikkelen binnen de opleiding. Daarom ben ik ook voorstander van Narafi in Brussel. Zij doen juist daarom niet aan toelatingen. En uiteindelijk vallen de mensen die af moeten vallen toch wel af, en dan hebben ze mensen die anders mogelijk niet toegelaten zouden worden in ieder geval ook een kans.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:40

Onzeker is iedereen in zo’n situatie!
ook om ondanks onzekerheid zelf iets af te leveren is een leerproces...
Want tja, zoveel meningen / inmengingen / feedback / hulp etc hoe verwarrender het ook kan worden & als hij nav die hulp is toegelaten, is hij zelf nog geen stap verder mi want hij alleen zal het toch zelf dienen te doen (want ieder proces is een leerproces en alleen de toelatingscommissie kan nav vh geleverde “beslissen” of hij eraan toe en creatief genoeg is) . Als hij is toegelaten dankzij iedere vorm van “hulp” weet hij nog niet wat hij zelf kan en blijft onzekerheid (misschien) nog langer of loopt hij zelfs vast.
Maar dat is mijn mening en ieders kan dat anders zien!
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 04-01-21 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:41

Juist omdat hij pas 14 is zou hem dat makkelijker moeten af gaan dan de gemiddelde bokker. Hij is pas net een paar jaar uit zijn fantasiejaren.
Als ik naar mijn dochter kijk dan zou ik altijd graag weer willen kunnen denken zonder bestaande feiten en kaders. Dus bijvoorbeeld een emotionele waarde geven aan een woord door bepaalde letters heel groot of klein of gekleurd te maken of een E met 15 streepjes ipv 3 omdat het dan een bepaald gevoel weergeeft. Ook het gebrek aan onder/boven kader (dus lucht hoeft niet perse boven en gras niet perse onder) of orientatie geeft hele interessante resultaten.
Probeer hem geen ideeen te geven maar geef hem rust om te dromen. Beetje met lego spelen, een modder sneeuwpop, dan borrelt er vast wel wat op :)