BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:37

Afbeelding

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:38

Zelf ben ik in september 2018 geswitcht naar de zorg en ben in november 2018 aan de opleiding Persoonlijk Begeleider begonnen. Was toen 40jaar en had alleen een mavo diploma en veel bijscholingen en curssussen op detailhandel gebied gevolgt maar het echte leren lag al 25 jaar achter me (was 15 toen ik van de mavo kwam). Het niveau viel me erg mee, had een veel hoger niveau verwacht bij mbo 4. Ik deed een vraaggestuurde opleiding en hierdoor was er ruimte om sneller door de opleiding te gaan. Deze had ik in 14 maanden doorlopen met goed gevolg. (praktijk examens allemaal de maximale scoren en de generieke vakken met een zeven en de rest achten en negens, dat viel me dus alles mee!
Wat ik iedereen aanraad om in de zorg te gaan is wel om de instellingen/ziekenhuizen te bellen ipv te kijken wat zij op de site hebben staan. Ik heb gemerrkt dat er voor gemotiveerde zij instromers die al ervaring op een bepaald niveau hebben, ook al is dat in een totaal andere richting, altijd wel plek is.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 15:43

Xshannentje bij is jouw alleen oudere zorg?

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:43

Het enige mini-minpuntje is voor mij dat er heel veel digitaal is, normaal in deze tijd maar helaas ben ik niet heel computervaardig, niveau digibeet, dus dat kost tijd en geeft frustratie. Maar ook dat valt te leren. Als je een doel voor ogen hebt, ga ervoor! Je kunt altijd weer terug naar waar je vandaan komt. Succes!

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 15:46

Ik ben slechthorend in feite doof maar praktijk merk je praktisch niks alleen telefoon vind ik eng
Dus digitaal les is hier ook beproeving maar leren lukt me wel

Eenmaal uit lab kom je er niet meer zomaar in
Bovendien weinig banen echt weinig

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:49

Weet je al (zeker) dat je de ouderenzorg in wilt? En ook al of je bv intramuraal of extramuraal wilt? Want dan is het vrij makkelijk googlen welke ouderenzorgaanbieders er bij je in de buurt zitten. En als je dat weet, is het een kleine stap om die sites eens te bekijken, en bv eerst eens op Linkedin te kijken of je mensen kent die daar werken. Deze benaderen om informatie te vergaren of deze werkgever/clientenkring/manier van werken bij jou past, is een hele mooie eerst stap.

Wat je ook kunt doen is het ROC van je keuze benaderen, en contact leggen met de opleidingscoordinator Zorg en Welzijn. Ga eens in gesprek met deze functionaris, en vraag bv eens of je in gesprek kunt met een paar (zijinstroom-)studenten om hun ervaringen uit te wisselen. En dan zou ik daarbij niet alleen focussen op de studie en de werkplekken zelf, maar kijk vooral ook naar alles daar omheen: hoe was het om terug te gaan de schoolbanken in, hoe hebben ze dat nou gedaan met ineens weer rondkomen van een leerlingsalaris, hoe hebben ze de wisseldiensten in hun waarschijnlijk daarvoor wat regelmatigere leven opgenomen?
Netwerken is nog altijd de beste manier om een nieuwe baan, maar dus ook een leerwerkplek (is immers ook een baan) te vinden. Wees maar nieuwsgierig, vraag mensen naar hun studie en werk. Vaak voelen sollicitanten/aspirant zijinstromers zich 'teveel' of 'storend'. Maar in de praktijk he, vinden mensen het gewoon vaak hartstikke leuk om over hun werk, studie, werkgever etc te vertellen. Dus VRAAG! Anders weet niemand dat jij graag hun verhalen hoort ;-)

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:45

tita schreef:
Xshannentje bij is jouw alleen oudere zorg?


Ja, klopt. Wel allerlei verschillende vormen ervan maar VVT is de sector van verpleeghuizen, verzorgingstehuizen en thuiszorg. In ziekenhuizen, als dat je meer trekt, is heel weinig vraag naar bbl studenten. Of laat ik het zo zeggen: het aanbod is veel lager dan de vraag: ontzettend veel studenten willen de ziekenhuis richting op. Daar kan ik je helaas niet mee helpen!

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:52

Ik volg ook een bbl opleiding, de jongste is 26 en de oudste volgens mij 53. Ik denk dat het momenteel het zwaarste is voor de moeders waarvan de kinderen nu ook thuis zijn en die ook les moeten krijgen.

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:04

Ik ben net klaar met een 2-jarige opleiding VIG.
Ik ben binnen de organisatie gestart als vakantiewerker in de thuiszorg en dat vond ik zo leuk dat ik heb gevraagd of ik mocht blijven. Aangenomen als helpende met mijn MMZ diploma (gehandicaptenzorg) en heb toen aangegeven interesse te hebben in de VIG opleiding. Het eerste jaar van de opleiding heb ik intramuraal gedaan in een verpleegtehuis en het tweede jaar weer terug naar de thuiszorg en daar kan ik nu ook blijven. Ik kon zelfs kiezen tussen 2 verschillende teams en van een 3e team werd er ook al gezegd dat ik wel bij hun kon komen werken. Werk genoeg dus!
Toen we startten met de opleiding was de jongste klasgenoot 18 jaar en de oudste was 60. Het laatste jaar wel voornamelijk online les gehad i.v.m. corona.

Dus kijk gewoon op de websites van zorg organisaties in je buurt en kijk of er BBL vacatures op staan.

Tova

Berichten: 1031
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Drempt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:50

Ik doe een opleiding voor Verpleegkundige, dit doe ik BBL.
Ik heb intern gesolliciteerd voor deze functie.

Ik weet van een vriendin van mij op externe vacatures heeft gesolliciteerd voor BBL verpleegkundige. Ook heeft zij open sollicitaties gestuurd en is bij een instelling aangenomen in de psychiatrie.

De opleiding in het ziekenhuis doen is lastig, mijn ervaring is dat zij mensen met ervaring of relevante vooropleiding willen. Je kan het proberen in het ziekenhuis al is de kans klein. Niet geschoten is altijd mis ;)

Muze
Berichten: 5270
Geregistreerd: 24-04-20

Re: BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:47

Lijkt mij ook best leuk!
Alleen, ik maak ne wat zorgen om de enorme hoge werkdruk. Althans dat is wat je toch veel leest overal...
Mensen die uitgeput raken, teams die het niet meer volhouden...

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:00

Je hebt verschilende mogelijkheden...

Amphia doet idd geen bbl vanaf 1e leerjaar MBO, Bravis doet dit wel..is ook goed aan te rijden.

Andere optie is verzorgende IG via bijvoorberld thebe..dan kom je in verzorgingshuis/ verpleeghuis of thuiszorg

Ik weet niet of je kraamzorg een optie vindt? Daarin heb je ook bbl plaatsen..

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 09:06

Kraam zorg bestaat voornamelijk uit huishouden is mij verteld niet echt leuk
Kraamzorg in ziekenhuis is dan wel weer leuk

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:00

Ik ben 30 en ga nu mijn laatste jaar van verzorgende IG in. Ik ben destijds gaan zoeken naar plekken tot verpleegkundige maar die waren er minder of ik moest wachten tot september (mijn jaar is gestart in half januari) dus ben gestart met IG.

In mijn klas zitten vooral mensem tussen de 25 en 40 en een paar 50+. Zeker geen 18 jarige.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:52

tita schreef:
Al tijdje wil ik iets anders werkzaam 20 jaar als chemisch analist

Uiteindelijk kom ik bij de zorg uit lijkt me leuk en je kan veel kanten op

Maar die switch is dus niet makkelijk
Waar vind ik een BBL opleiding verpleegkunde in Breda en omgeving

Wie heeft er ooit op ouder leeftijd een flinke overstap gemaakt



Ik! Ik werkte als micro analist en ben nu aan het omscholen. Bevalt me enorm goed! Ik doe niet echt BBL, maar word gewoon intern opgeleid.
Bij BBL zou je ook kunnen denken aan operatieassistent of MBRT

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 14:05

Hi Liselotte wat doe jij nu?
Hoe ben je eraan gekomen

Operatie is geen optie vanwege mij. Beperking heb ik toch wel beeldspraak nodig

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:08

Ik werk nu 2 dagen per week als tandartsassistente, heb gewoon gesolliciteerd. Stond geen opleidingseis bij, alleen MBO+ niveau

Zorg is wel (helemaal nu) veel mondkapjes, is dat handig voor jou?

Muze
Berichten: 5270
Geregistreerd: 24-04-20

Re: BBL-opleiding op ouder leeftijd Wie heeft dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:23

Kan je gewoon als tandartsassistente aan de bak komen ja?? Leer je dan intern, via een roc ofzo?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:40

Muze schreef:
Kan je gewoon als tandartsassistente aan de bak komen ja?? Leer je dan intern, via een roc ofzo?

Jep! Ik word intern opgeleid en volg een thuisstudie voor de theorie

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 15:00

Liselot schreef:
Ik werk nu 2 dagen per week als tandartsassistente, heb gewoon gesolliciteerd. Stond geen opleidingseis bij, alleen MBO+ niveau

Zorg is wel (helemaal nu) veel mondkapjes, is dat handig voor jou?


Ja klopt nee niet handig maar met een Roger select (soort microfoon) die ik aanklik bij bv begeleider kom ik ver.
En ik ben nu ook niet bezig hoop dat men ooit weer gewoon mag lopen
Bepaalde beroepen zou ik dus nooit doen zoals tandarts en doktersassistente telefoon, operatie altijd mondkapjes...kan ook niet verdragen.

Maar de verpleegkundige bij de thuiszorg komt al maanden zonder mondkapjes bij mijn oma iig nu weet ik het niet maar voor dec wel

Muze
Berichten: 5270
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:12

Liselot schreef:
Muze schreef:
Kan je gewoon als tandartsassistente aan de bak komen ja?? Leer je dan intern, via een roc ofzo?

Jep! Ik word intern opgeleid en volg een thuisstudie voor de theorie

Oh joh!
Klinkt best leuk eigenlijk!

Muze
Berichten: 5270
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:12

Mij lijkt doktersassistente ook interessant.
Ben wel bijna 40, dus dan is bbl wel het meest handige. Krijg je dan ook salaris, weet iemand dat?
Ik heb altijd in de hulpverlening gewerkt, dus wel enige “ zorg” kennis ( medicatie delen enzo)

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:20

Muze schreef:
Mij lijkt doktersassistente ook interessant.
Ben wel bijna 40, dus dan is bbl wel het meest handige. Krijg je dan ook salaris, weet iemand dat?
Ik heb altijd in de hulpverlening gewerkt, dus wel enige “ zorg” kennis ( medicatie delen enzo)



In een bbl traject krijg je een leerlingsalaris..is afhankelijk van de schaal waarin de functie valt...is niet heel veel..maar beter dan zelf de opleiding moeten betalen en geen salaris natuurlijk

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:30

Vleddertje1 schreef:
Muze schreef:
Mij lijkt doktersassistente ook interessant.
Ben wel bijna 40, dus dan is bbl wel het meest handige. Krijg je dan ook salaris, weet iemand dat?
Ik heb altijd in de hulpverlening gewerkt, dus wel enige “ zorg” kennis ( medicatie delen enzo)



In een bbl traject krijg je een leerlingsalaris..is afhankelijk van de schaal waarin de functie valt...is niet heel veel..maar beter dan zelf de opleiding moeten betalen en geen salaris natuurlijk

En tenminte minimumloon wanneer 18+ onderling kan je altijd andere afspraken maken.