Online colleges volgen, hoe doe jij het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BalouArera
Berichten: 1304
Geregistreerd: 23-01-12

Online colleges volgen, hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 11:07

Ik ben afgelopen studiejaar begonnen aan een master na mijn HBO en nu in corona tijd vind ik deze overgang erg pittig. Alle colleges zijn online en de docenten proberen er in een korte tijd zoveel mogelijk stof in te proppen. Ik merk als ik de lectures meekijk op het moment dat ze gegeven worden, ik nog geen kwart mee krijg. Ik heb te weinig tijd om alles mee te schrijven en ondertussen ook nog te begrijpen wat er nou eigenlijk gezegd wordt. In het begin keek ik daarom de lectures een 2e keer terug om dan rustig aantekeningen te maken, maar dit kost me teveel tijd.
Ik ga daarom proberen de lectures niet meer direct mee te kijken en alles terug te kijken zodra het kan om vervolgens meteen goede aantekeningen te maken, maar ik merk dat ik dan makkelijk 3 (soms zelfs 4) uur bezig ben met een lecture van 1,5 uur. Dit maakt me best wel onzeker want daardoor ga ik erg twijfelen of het niveau misschien toch te hoog gegrepen is voor me.

Hoe doen andere studenten dit in corona tijd?

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:12

Troost je; in mijn studenten tijd kreeg ik in real life ook echt niet alle colleges goed mee. Sterker nog; ik ging liever niet naar college en keek achteraf de beelden terug zodat ik de tijd had om het meteen te verwerken tot goede aantekeningen.

Je hebt soms ook gewoon niet die concentratie om anderhalf uur lang vol focus alles mee te krijgen. College is een tijdsbestek waar ze veel uitleggen, de bedoeling is juist dat je daarna de powerpoint/leerstof erbij pakt en het dan gaat leren. Met 3á4 uur vind ik dat je het harstikke goed doet.

Wat je ook kan doen is het opnemen en daarna pas kijken. Dan kun je het stopzetten en meteen meeschrijven. Zo snap je alles meteen beter en kan je met de lesstof erbij er voor jezelf een logisch verhaal van maken. Bij het uiteindelijk examen hoef je alleen je aantekeningen maar door te lezen en wss zit het er dan al goed in!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Online colleges volgen, hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:46

Ik kijk de colleges ook niet live. Ik vind het véél fijner om de beelden terug te kijken (vaak versneld), en ondertussen op pauze te zetten om aantekeningen te maken of een stukje nogmaals te luisteren.
Zo ben je veel actiever bezig met de stof en onthoud je veel meer dan wanneer je alleen passief bezig bent (luisteren).

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Online colleges volgen, hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:51

Het is helemaal niet erg om een college terug te kijken. Je krijgt vanzelf handigheid in waar de belangrijke punten liggen, daar kan je meer aandacht aan besteden. Het (leren) scheiden van hoofd- en bijzaken is wel handig daarin, anders kost het meer tijd dan nodig. Wat misschien zou kunnen helpen, als het mogelijk is, is om van te voren alvast even de college slides door te nemen en ervoor te zorgen dat je het leeswerk gedaan hebt. Ik merk dat ik dan makkelijker kan volgen in de live colleges omdat je sneller begrijpt waar het over gaat.

Persoonlijk merk ik ook dat docenten online sneller praten, je mist toch de vibe van klas denk ik, en ik zelf kan veel minder goed de aandacht erbij houden. Ondanks dat ik nu al bijna een jaar volledig online studeer. Maak je hier geen zorgen over, het is gewoon inkomen ook.

VuurVleugels
Berichten: 1764
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Online colleges volgen, hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:12

Ik studeer aan de uni en alles is live online. Er worden helaas geen opnames gemaakt dus ik heb geen andere keuze dan het live te volgen. Wat ik doe is sowieso altijd achter mijn bureau zitten, nooit op de bank of in bed want dat is funest voor je concentratie (weet niet of jij dat doet hoor, maar voor het geval dat). Ook probeer ik te noteren wat ik kan maar als het me te veel word stop ik bewust, anders ben ik alleen maar bezig met paniekerig inhalen. Ik vraag medestudenten om notities als ik zelf vast ben gelopen.

Wat mij helpt om live bij de les te blijven is doen alsof het een gewone lesdag is, dus: wekker zetten, goed ontbijten, douchen, en 'normaal' aankleden. College volgen in pyjama zorgt dat je in de verkeerde mindset zit, net als bij in bed of op de bank studeren.

Wat ik heb gedaan is docenten gewoon een mail sturen met dat ik vanwege concentratieproblematiek erg veel moeite heb met het volgen van de colleges, tot nu toe hebben ze daar allemaal begrip voor. De docenten weten ook dat het ruk studeren is op deze manier, en ik heb gelukkig tot op heden nog niet gehoord van docenten die er geen begrip voor hadden.

Een laatste tip die ik heb is probeer iemand of meerdere mensen te vinden die af en toe online willen kletsen over de lesstof. Dat kan direct na college zijn, maar ik doe dat meestal niet omdat ik dan al gaar ben. Ik plan meestal met medestudenten een uurtje in op een dag dat ik weinig colleges heb, met een uurtje pauze ertussen oid. Praten over de lesstof bevorderd je begrip ervan al aanzienlijk! En je zal echt niet de enige in je opleiding zijn die hiermee kampt; in mijn opleiding ben je juist de uitzondering als je nergens last van hebt.

Als je er wat meer over wilt praten mag je een PB sturen!

Trust me TS, we're all in this together...

BalouArera
Berichten: 1304
Geregistreerd: 23-01-12

Re: Online colleges volgen, hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 10:41

Fijne reacties, dat is wel een geruststelling! Ik begreep al van meerdere medestudenten afgelopen maanden dat zij er ook last van hebben. Ik kijk nu inderdaad de beelden terug zodat ik ze kan pauzeren om aantekeningen te maken. En ik zorg er ook voor dat ik zo min mogelijk in mijn pyjama zit haha, sowieso zit ik al altijd achter mijn bureau! Bedankt voor de tips! :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Online colleges volgen, hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:39

Mijn tips zijn niet per se voor online colleges, maar gelden wel voor de meeste hoorcolleges: vorm vooraf al een beetje een beeld wat het onderwerp is van het college en hoe het past in het vak. Ook is belangrijk om te weten wat men wil dat je kent aan het einde: wat wordt er verwacht in opdrachten en tentamens? Op welk detailniveau wordt kennis verwacht? Want je hoeft niet alles uit te schrijven bij colleges, en hoe meer je begrijpt wat het vak en de docent van je willen, hoe meer je daarbij aan kunt sluiten.

Een voorbeeldje: bij mijn filosofiecolleges lag de nadruk erg op de denkbeelden en hoe die gevormd waren, ook in reactie op elkaar. Daarbij werden wel jaartallen genoemd, maar in de tentamenvragen gaan ze niet vragen naar 'in welk jaartal schreef ...' of 'wanneer werd ... geboren.'
Dat is goed om te weten want dat betekent dat je dat ook niet allemaal op hoeft te schrijven.

Het is ook interessant of er plekken zijn waar bepaalde details te vinden zijn (bv de slides van het college, of lijsten met definities of schema's die je moet kennen.) Zodat je niet alles hoeft op te schrijven en ook kunt vertrouwen op wat er al is.

Ook een voorbeeldje: bij psychologie was op een bepaald moment belangrijk dat je de hersengebieden kon aanwijzen. Een deel daarvan werd ook zeker in de colleges behandeld, maar het schema zelf stond ook in het boek en in de slides. Het college helpt dan om meer begrip te krijgen voor wat er gebeurt (bv hoe taal meerdere hersengebieden nodig heeft die op verschillende manieren ontregeld kunnen raken) maar of iets nou linksachter of linksvoor zit, kun je later op het schema nog nakijken (en moest ik apart oefenen voor het tentamen.)

Dus maak aantekeningen die je helpen om dingen beter te onthouden, zoals specifieke details, verbanden die je opvallen, vragen die je hebt, dingen die passen bij vorige colleges of andere vakken, maar het doel is niet om alles exact uit te schrijven.

De tip van VuurVleugels om op een rustige dag met medestudenten te overleggen lijkt me ook een hele goede.

En als je kunt pauzeren, is het misschien ook een goed idee om wat feeling te krijgen voor hoe lang je je makkelijk kunt concentreren. Als je iedere 2 minuten al op pauze zet om alles op te schrijven ben je misschien veel bezig met details, maar het kan heel goed dat het beter werkt om het in 4 stukken van ongeveer 20 minuten te doen.

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:58

Jammer dat je studie gelijk begonnen is met online colleges, afgelopen half jaar had ik mijn laatste 2 vakken ook online en ik moet zeggen dat ik dat ook een stuk lastiger vond. Op school kom je toch in een soort van opletmodus die thuis ontbreekt.

Krijg je de slides wel al van te voren? Bij mij hielp het wel als ik de slides van te voren omzette naar een word bestand en deze enigszins leesbaar opmaakte. Hierdoor wist ik alvast een beetje waar de les over ging en kon ik makkelijker dingen meeschrijven, aangezien de helft toch al in de dia stond.

Hebben jullie wel nog een moment om vragen te stellen na het college? Of mag je bijvoorbeeld aan het begin van het volgende college nog vragen stellen over het onderwerp van het college daarvoor?

Voor de uni heb ik ook HBO gedaan en ik moet zeggen dat het ook wel wat "moeite" kost om te schakelen qua denkwijze. Op het HBO moest je vaak alles uit je hoofd leren, terwijl op de Uni het met name om de hoofdlijnen gaat en je daarop door kan borduren met casussen. Ik had zeker bij het laatste vak dan ook dat ik in de les echt niet altijd alles goed snapte. Maar als ik alles nog eens doorlas na alle colleges (dus aan het eind van de periode) dan viel het kwartje in ene wel, doordat ik meer verbanden zag. Misschien dat het je ook nog kan helpen om dus niet alles in detail proberen te snappen, maar in hoofdlijnen.

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Online colleges volgen, hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:24

Ik leer vooral uit de boeken. De colleges sla ik altijd over, behalve als dat voor een vak niet kan. Ik kan mijn aandacht er totaal niet bijhouden bij een college.

BalouArera
Berichten: 1304
Geregistreerd: 23-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 11:47

Soms krijgen we de slides wel vantevoren, dus dan probeer ik ze inderdaad ook kort door te kijken. Ik heb afgelopen dagen veel nagedacht hoe ik de colleges efficiënter kan volgen en ik denk zelf dat ik teveel bezig ben met details en alles als hoofdzaak zie. Ik zet de colleges om de paar seconden op pauze om onbewust bijna letterlijk mee te schrijven met wat de docent zegt, maar dit kost erg veel energie en daardoor raak ik binnen korte tijd mijn concentratie kwijt.
Deze periode hebben we redelijk duidelijke leerdoelen gekregen voor ieder vak, dus ik wil nu proberen de colleges wat relaxter te volgen en alleen de echte hoofdzaken mee te schrijven. En dan de week voor de tentamens de leerdoelen uitschrijven en deze koppelen aan de stof en ze voor mezelf beantwoorden/samenvatten. Zo ben ik hopelijk wat actiever met de stof bezig, want alles wat de docent gezegd heeft letterlijk uit mijn hoofd leren bleek de afgelopen 2 periodes niet zo goed te werken. En dat is bovendien heel erg saai. :')