Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 18:15

Ik hoop dat het topic hier goed staat, twijfelde even om het hier neer te zetten of bij Mensenwelzijn maar verplaatst gerust :*


Even iets van mij afschrijven en advies vragen aan de lieve Bokkers hier.
Ik ben nu 15 weken zwanger van ons eerste kindje. In het begin er goed ziek van geweest en veel bloedingen gaat het nu weer redelijk. Ik voel me fitter en minder moe, alleen.....mijn bekken geven wat problemen en dat komt voornamelijk door mijn werk -O-

Ik werk nu ruim een jaar op de markt in een grote verkoopwagen met vis. Het werk zelf vind ik erg leuk, dit doe ik al 12 jaar met plezier en nu sinds een jaar bij een nieuwe werkgever. In het begin had ik het er ontzettend naar mijn zin, totdat de zoon van mijn baas in de zaak kwam en het nu voor het zeggen heeft.

Hij is een paar jaar jonger dan ik ( 25 geloof ik?) en we liggen elkaar totaal niet. Hij duwt me aan de kant als hij ergens erbij moet, 'vergeet' mij vaak met pauze te sturen waardoor ik soms 6 a 7 uur op mijn benen sta en ik ben precies het watje dat niks durft te zeggen :n Als ik vraag of hij iets wilt aangeven ( we hebben een hele diepe toonbank ) dan zegt hij gerust Nee waar zelfs de klanten bij staan en ik op mijn buik de toonbank haast moet inschuiven om het product te pakken 8)7

2 weken geleden was het voor mij de druppel nadat er voor de zoveelste keer tegen me werd geschreeuwd door hem waar ook klanten bij waren. Mijn collega's hoorde het en ook klanten keken mij aan en zeiden: Dat is niet normaal hoor! Ik heb mijn jas gepakt en ben erna overstuur naar huis gereden. Meteen mijn baas opgebeld ( zijn vader ) en die wist dat hij wel eens wat bot kon overkomen maar dat hoort er nou eenmaal bij. Oke :roll: Ik heb mijn zegje gedaan maar hij nam het op voor zijn zoon, en mijn collega's houden allemaal trouw hun mond dicht. Op echt steun kan ik niet rekenen.

Na dat conflict ben ik de volgende dag gewoon gaan werken, schouders eronder en hoofd omhoog. Sinds een week of 3 a 4 beginnen mijn bekken op te spelen. Door het lange staan ( de dagen zijn vaak 8 tot 12 uur) en geen mogelijkheid om te zitten begint de pijn nu wel echt vervelend te worden. Op zo'n werkdag leun ik continu naar voren, tasjes aangeven, de pin aangeven etc. Bekkenfysio en de verloskundige zeggen dat ik voorzichtig moet zijn en niet te zwaar werk moet doen en eventueel rust. Vorige week maandag kon ik geen gewicht meer zetten op mijn rechterbeen toen ik wilde opstaan vanaf de bank en heeft mijn vriend mij in bed gelegd met een warme kruik in mijn rug. Ik zie mijzelf niet nu al in de ziektewet lopen en wilde het liefst echt doorwerken totdat het niet meer kan.

Nu zit ik dus eigenlijk met wat ik moet doen. Ik heb een vast contract en dat is natuurlijk hartstikke fijn dat ik ook met mijn verlof doorbetaald krijg. Alleen het werk word nu eigenlijk al te zwaar en op mijn werk word er heel lacherig over gedaan. Ik volg nog een thuis opleiding tot dierenarts assistente en dat is ook echt mijn doel om dat zo snel mogelijk af te ronden zodat ik weg kan van mijn werk. Het liefst solliciteer ik nu al ergens anders door de sfeer en de situatie, maar doordat ik zwanger ben en je toch niet meteen een vast contract krijgt ben ik bang dat ik dan na een halfjaar natuurlijk geen verlenging krijg van eventueel een tijdelijk contract.

Wat zouden jullie doen als jullie met deze situatie te maken hadden? Kijken voor een andere baan of ivm vast contract het uitzingen totdat het kan? Als ik niet zwanger was geweest had ik sowieso ontslag genomen en was ik ergens anders gaan werken. Ik zit nu alweer te klappertanden omdat ik morgen moet gaan werken en ik hem weer onder ogen moet komen :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:19

Wow heftig..
Vooral je mond opentrekken tegenover je leidinggevende, hoe hij met je omgaat is niet oké. Dus netjes maar wel assertief je grenzen aangeven.

Als het niet verbeterd een andere baan zoeken, genoeg marktkramen zou ik denken?
Misschien een stoel neerzetten, zodat je toch in de pauzes of kleine momentjes kan gaan zitten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-21 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:19

Ik zou gewoon de ziektewet in gaan. Heb ik zelf deze week ook gedaan. Je werk moet je dan aanmelden bij het UWV (let op dat ze dat ook doen, anders zelf doen) en dan krijg je in principe gewoon ziektewet.
Werk als verpleegkundige en ondanks dat ik al aangepast werk heb, bleef ik harde buiken houden.

Ontslag nemen kan altijd nog.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:20

Je zegt zelf doorwerken tot het niet meer kan.
Wellicht niet zoals je het voor ogen had maar je lijf zegt nu al dat het niet meer kan. Mensen om je heen geven je advies rustig aan te doen. Op je werk kan dat niet.
Voor je eigen gezondheid moet je dus een keuze maken. Je kan nogmaals in gesprek gaan en je baas voor de keuze stellen. Aangepaste werkzaamheden of ziektewet of je kiest direct voor de ziektewet.

Wat een banketstaaf van een zoon en naad heb je.

Nu een andere baan zou ik niet doen. Tenzij je weet dat je het vol gaat houden.
Ziektewet. Lekker studeren, dan rondkijken voor een nieuwe baan en ontslag indienen.
Niet je oude sokken weg gooien voor je nieuwe hebt.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 06-01-21 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:21

Nou eerst het gesprek aangaan met je leidinggevende. Aangeven dat je last hebt van je bekken en eventueel aangepast werk wil doen of minder wil werken/minder lang wil staan. Daar moet hij wel iets mee doen en anders meld je je ziek als het echt niet meer gaat.
Ga ook naar de fysio, dat schijnt echt te helpen bij bekkenklachten. En je kan zo’n band dragen, zo’n elastische ondersteunende band, schijnt ook goed te werken.
Maar ga eerst het gesprek aan en geef aan waar je mee zit.

Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 18:25

Ik heb het vorige week al verteld toen toevallig mijn baas even op de werkvloer was ivm de drukke feestdagen. Maar het zijn allemaal types van Mond houden en gewoon doorwerken :o En ik ben dan niet zo'n held om het nog een keer aan te kaarten :\

Zelf heb ik mezelf nog nooit ziekgemeld en voel me zo'n zwakkeling als ik met 15 weken zwanger al thuis zit. Ben altijd zo bang wat ze dan erover zeggen :x

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:26

Escada schreef:
Ik heb het vorige week al verteld toen toevallig mijn baas even op de werkvloer was ivm de drukke feestdagen. Maar het zijn allemaal types van Mond houden en gewoon doorwerken :o En ik ben dan niet zo'n held om het nog een keer aan te kaarten :

Zelf heb ik mezelf nog nooit ziekgemeld en voel me zo'n zwakkeling als ik met 15 weken zwanger al thuis zit. Ben altijd zo bang wat ze dan erover zeggen :x


Je krijgt maar een keer in je leven je eerste kindje zei mijn leidinggevende. Daar moet je van kunnen genieten..

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:26

Ik zou ook het gesprek nu aangaan, aangeven dat je fysiek op begint te raken en dat je op deze manier dreigt vervroegd de ziektewet in te gaan. Ook schriftelijk melden. Doen ze daar niks mee, dan daad bij woord voegen en inderdaad de ziektewet in gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:27

Heb je je leidinggevenden al laten weten dat je je zult moeten ziekmelden als de werkzaamheden niet worden aangepast?
Ik zou ook eerst het gesprek nog eens aan gaan.

Edit: Wat secricible zegt dus :)

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:30

Cayenne schreef:
Heb je je leidinggevenden al laten weten dat je je zult moeten ziekmelden als de werkzaamheden niet worden aangepast?
Ik zou ook eerst het gesprek nog eens aan gaan.

Edit: Wat secricible zegt dus :)


Ja dit. Gewoon echt aangeven dat de werkzaamheden en of tijden moeten worden aangepast omdat het anders niet meer gaat. Eventueel een dag minder werken ofzo.
15 weken is inderdaad wel erg vroeg voor bekkenklachten. Daarom adviseerde ik ook zeker fysio, want als je het nu al zo hebt dan is einde zoek over 15 weken en kan je alleen maar platliggen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:31

Escada schreef:
Ik heb het vorige week al verteld toen toevallig mijn baas even op de werkvloer was ivm de drukke feestdagen. Maar het zijn allemaal types van Mond houden en gewoon doorwerken :o En ik ben dan niet zo'n held om het nog een keer aan te kaarten :

Zelf heb ik mezelf nog nooit ziekgemeld en voel me zo'n zwakkeling als ik met 15 weken zwanger al thuis zit. Ben altijd zo bang wat ze dan erover zeggen :x



Fijn voor hun dat ze van die types zijn maar daarom hoef jij dat nog niet te zijn. Wat doet het er toe wat ze van je vinden.
Jij bent verantwoordelijk voor jou lijf en leven

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:33

Wat een vervelende situatie, kom voor jezelf op hoor: je mag er zijn en je moet aan jezelf (en je kindje) denken. Als je door blijft lopen met klachten wordt het alleen maar erger!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:34

Sowieso niet over je heen laten lopen. Zodra je kindje er is zul je merken dat je dat echt nodig ga hebben met ongevraagde adviezen.
Het is jouw lijf, jouw leven. Meld je ziek, jij gaat voor. Je wil sowieso al weg daar..

wyoming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:37

Ziekmelden, je kindje en je lijf gaan voor. Je kan je ook voor de helft ziek melden trouwens in een zwangerschap (of voor hoeveel % je ook zou willen)
En verder ook zeker je rechten als zwangere aangeven bij je werkgever.
En na je bevalling, kan je eens gaan bedenken wat je wil.

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:38

Escada schreef:
Ik heb het vorige week al verteld toen toevallig mijn baas even op de werkvloer was ivm de drukke feestdagen. Maar het zijn allemaal types van Mond houden en gewoon doorwerken :o En ik ben dan niet zo'n held om het nog een keer aan te kaarten :

Zelf heb ik mezelf nog nooit ziekgemeld en voel me zo'n zwakkeling als ik met 15 weken zwanger al thuis zit. Ben altijd zo bang wat ze dan erover zeggen :x

Daar kan niemand wat over zeggen. Ik ken mensen die zo ongeveer nog hun bevalling op een werkdag hebben, maar ken ook mensen die vanaf het begin van de zwangerschap te ziek zijn om te werken.

Denk vooral om jouw gezondheid en die van je ongeboren kind. ;) En als mensen daarover oordelen, is dat hun probleem

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:39

En bedenk maar zo. Wanneer jij met verlof gaat, krijgen zij dit gewoon van het UWV en kost het ze dus geen geld.
(Dus echt niet opzeggen hoor, tot jij in staat bent weer te werken)

Verder ga ik mee met wat hier al gezegd wordt. Het nogmaals bespreken en aangeven dat jouw lichaam dit niet trekt.

Als ze niets anders voor je willen bedenken, dan is het pech voor hen.

PS en als verse moeder, je kindje is het meest belangrijk nu!
Laatst bijgewerkt door Silly_Woman op 06-01-21 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:39

Arboarts inschakelen, en daarmee op z'n minst een fatsoenlijk plan maken voor de werkzaamheden op geleide van jouw lichaam! Trap echt niet in de val dat jij je gezondheid en de gezondheid van je kind op het spel zet voor een of andere hork van een zoon van de baas.
Daarmee kan de basis gelegd worden voor de toekomst. Enerzijds binnen het bedrijf: ze krijgen nog een kans om dit goed op te pakken en met respect. Soms kan het helpen als je nu je grenzen goed aangeeft en daarmee een betere basis krijgen voor de toekomst. (Weet dat je bij types als die zoon van de baas geen respect krijgt door mee te blijven gaan. Hij gaat je niet waarderen omdat je hard doorwerkt zonder te klagen. Hij gaat je niet waarderen doordat je hem niet voor schut zet als hij dat wel zou verdienen. Hij gaat je eventueel een beetje respecteren als je een paar keer duidelijk kan maken dat er met jou niet gesold wordt. Sneller stappen nemen inclusief sneller ziekmelden, de bedrijfsarts inschakelen etc zijn daarin je beste kans. En ook het beste voor jouw gezondheid.)

Echt: laat je niet verleiden tot eindeloos je grenzen oprekken, als het niet gaat dan gaat het niet.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:42

Shadow0 schreef:
Arboarts inschakelen, en daarmee op z'n minst een fatsoenlijk plan maken voor de werkzaamheden op geleide van jouw lichaam! Trap echt niet in de val dat jij je gezondheid en de gezondheid van je kind op het spel zet voor een of andere hork van een zoon van de baas.
Daarmee kan de basis gelegd worden voor de toekomst. Enerzijds binnen het bedrijf: ze krijgen nog een kans om dit goed op te pakken en met respect. Soms kan het helpen als je nu je grenzen goed aangeeft en daarmee een betere basis krijgen voor de toekomst. (Weet dat je bij types als die zoon van de baas geen respect krijgt door mee te blijven gaan. Hij gaat je niet waarderen omdat je hard doorwerkt zonder te klagen. Hij gaat je niet waarderen doordat je hem niet voor schut zet als hij dat wel zou verdienen. Hij gaat je eventueel een beetje respecteren als je een paar keer duidelijk kan maken dat er met jou niet gesold wordt. Sneller stappen nemen inclusief sneller ziekmelden, de bedrijfsarts inschakelen etc zijn daarin je beste kans. En ook het beste voor jouw gezondheid.)

Echt: laat je niet verleiden tot eindeloos je grenzen oprekken, als het niet gaat dan gaat het niet.


Hier wil ik me inderdaad wel bij aansluiten. Die zoon klinkt niet als iemand die je liever/leuker gaat vinden als je zonder klagen doorbuffelt.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:43

Hmmm of je baas en collega's te vriend houden of je kindje goed houden....

Die keus moet niet zo moeilijk zijn.


Vriendin van mij heeft zich om laten scholen tot dokters assistent en terwijl ze zwanger was is ze wel aangenomen.

Even een positieve oppepper zo. Hoe lang moet je nog voor dat felbegeerde papiertje?

Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 18:43

Dankjewel voor de adviezen :*
Gaat nog een uitdaging worden om voor mijzelf op te komen :=
Ben echt zo'n scheiterd, helemaal richting mijn baas omdat het best een norse man is. Met een borrel op heb ik normaal een grotere mond maar die alcoholvrije hello kitty wijn gaat mij nu niet helpen ben ik bang :')

Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 18:45

Daan13 schreef:
Hmmm of je baas en collega's te vriend houden of je kindje goed houden....

Die keus moet niet zo moeilijk zijn.


Vriendin van mij heeft zich om laten scholen tot dokters assistent en terwijl ze zwanger was is ze wel aangenomen.

Even een positieve oppepper zo. Hoe lang moet je nog voor dat felbegeerde papiertje?


Het is een thuisstudie van 27 maanden en nu 4 maanden bezig. Maar ik probeer zoveel mogelijk examens etc te doen voordat de baby er is en zit nu op 20% van mijn opleiding. Je kan het gelukkig in je eigen tempo doen dus ook iets sneller ~~}>

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:45

Ik kan goed begrijpen dat een lastige uitdaging is met zo'n werkgever.
Vraag je iemand om je het gesprek te helpen voorbereiden. Net zoals bij een sollicitatie.

Mocht je het nog te lastig vinden, bespreek het met je huisarts en vraag medisch advies, zodat je wat backup hebt.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:47

Escada schreef:
Ik heb het vorige week al verteld toen toevallig mijn baas even op de werkvloer was ivm de drukke feestdagen. Maar het zijn allemaal types van Mond houden en gewoon doorwerken :o En ik ben dan niet zo'n held om het nog een keer aan te kaarten :

Zelf heb ik mezelf nog nooit ziekgemeld en voel me zo'n zwakkeling als ik met 15 weken zwanger al thuis zit. Ben altijd zo bang wat ze dan erover zeggen :x


Ze kunnen zeggen wat ze willen... het gaat hier om jouw gezondheid en de gezondheid van jouw kindje...

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:48

Escada schreef:
Dankjewel voor de adviezen :*
Gaat nog een uitdaging worden om voor mijzelf op te komen :=
Ben echt zo'n scheiterd, helemaal richting mijn baas omdat het best een norse man is. Met een borrel op heb ik normaal een grotere mond maar die alcoholvrije hello kitty wijn gaat mij nu niet helpen ben ik bang :')


Het is je baas. Hij gaat je echt niet vermoorden ofzo. Nou dan is het een norse man en reageert hij als een hork. Daar heb jij niks mee te maken. Hup opkomen voor jezelf en dat frommeltje in je. Wordt je alleen maar sterker van en je za merken dat je dat ook wel weer overleefd zo’n norse hork.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:49

Eerlijk? Kies voor jezelf!

Voor wie moet jij grensoverschrijdend werk toestaan? Niemand toch?

Er zit een beetje een taboe op, dus ik snap je drempel heel goed.

Maar luister naar je lichaam. Je bent nu al wat verplicht naar je kleine baby he?

Achteraf ga je geen spijt krijgen van voor jezelf kiezen. Wel door voor je werk te kiezen.

Dus kop op! En volg je gevoel en kies voor jezelf!