Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Escada

Berichten: 3857
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 15:45

Morgen een afspraak bij de bekkenfysio en maandagmiddag naar de dokter om het ook te bespreken hoe het met mijn werk aan te pakken en de arbo arts.
Het gevoel in mijn benen trekt soms weg en een soort stroom wat ik voel. De verloskundige net gebeld en die vermoedt zwangerschaps ischias oftewel zenuwen die klem zitten door de weke bekken.
Maandagmiddag bel ik mijn baas op, nu lekker vrij en heerlijk naar bed *\o/* :')

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:49

oh, ik hoop voor je dat het geen ischias is. Dat is al een hel zonder staand beroep.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:59

Hoe is het gegaan met bellen vanmiddag?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:19

Het is inderdaad belangrijk om de arbo arts er nu bij te betrekken. Als je teveel over je lichamelijke grenzen blijft gaan kun je ook net zo goed stoppen met je opleiding: als je langdurige of blijvende schade oploopt is dat werk namelijk ook gegarandeerd te zwaar tegen die tijd. Het kan zijn dat de arbo arts komt met voorzieningen zodat het werk voor jou beter uitvoerbaar wordt, of dat je het wel volhoudt in minder uren, of dat het nu helemaal niet meer verstandig is. Misschien luistert de botte baas beter als het van een arts komt. De arbeidsrelatie staat nu ook op scherp, ook daar kan hij een aantekening van maken en misschien mediation voor stellen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:17

Je hoeft je natuurlijk niet meteen ziek te melden, er zijn veel meer opties. Je hebt bijvoorbeeld recht op extra pauzes en wellicht is dat in dit stadium afdoende, icm grenzen aangeven (dus niet op je buik heel ver naar voren of zware dingen tillen). Dus toch echt voor jezelf opkomen. En je kunt natuurlijk sowieso een gesprek met arbo-/bedrijfsarts aanvragen.

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:00

Hoe is het gegaan vandaag?

Escada

Berichten: 3857
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 19:41

zonnebloem18 schreef:
Hoe is het gegaan vandaag?


Gisteren bij de bekkenfysio geweest, die gaf inderdaad aan dat ik zenuwpijn had waar ik last van had en moest voorzichtig zijn omdat ik daistase aan het ontwikkelen was met mijn buikspieren. Maar dat is gelukkig een kwestie van goed opletten met omdraaien en opstaan.

Vandaag gewerkt en het was echt absurd druk. Na 6 uur te hebben gewerkt toch wel even gevraagd of ik even wat mocht eten want de baby had honger :D en ik ook :')

Maandag is ook nog een onderzoekendag en dan als ik het nog durf mijn baas bellen of ik minder uren kan werken want deze dagen zijn echt te lang :o

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:55

Waarom niet gewoon ziek melden? Je bent echt veel te loyaal naar je werkgever. Als je het moeilijk vind voor jezelf op te komen, kom dan op voor je baby.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:56

Als TS wil blijven werken en aanpassingen kan doen aan haar rooster en manier van bewegen, dan is dat toch prima?
Ziek melden kan altijd nog.

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:00

Omdat ze haar grenzen niet goed aan durft te geven als ze aan het werk is en haar baas blijkbaar schijt aan haar heeft. Na 6 uur pas wat eten als je zwanger bent kan echt niet. Je moet regelmatig wat eten en als je al zenuwpijn en diastase begint te ontwikkelen is het ook goed om regelmatig even te gaan zitten.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:05

Meid, je hebt maar één lijf en daar moet je het mee doen.
Denk je echt dat je baas dankbaar aan jou denkt, als je over 10 jaar met een kapot lichaam zit?
Nee, maar jij denkt dan wel met spijt aan deze periode terug.
Plus, wat hiervoor gezegd is over je kindje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:13

zonnebloem18 schreef:
Omdat ze haar grenzen niet goed aan durft te geven als ze aan het werk is en haar baas blijkbaar schijt aan haar heeft. Na 6 uur pas wat eten als je zwanger bent kan echt niet. Je moet regelmatig wat eten en als je al zenuwpijn en diastase begint te ontwikkelen is het ook goed om regelmatig even te gaan zitten.


Ik ben het er mee eens dat TS assertiever moet worden, voor zichzelf en haar kindje.
Als haar dat lukt en haar grenzen worden gerespecteerd, is dat voor alle partijen mooi mee genomen :j

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:36

Cayenne schreef:
zonnebloem18 schreef:
Omdat ze haar grenzen niet goed aan durft te geven als ze aan het werk is en haar baas blijkbaar schijt aan haar heeft. Na 6 uur pas wat eten als je zwanger bent kan echt niet. Je moet regelmatig wat eten en als je al zenuwpijn en diastase begint te ontwikkelen is het ook goed om regelmatig even te gaan zitten.


Ik ben het er mee eens dat TS assertiever moet worden, voor zichzelf en haar kindje.
Als haar dat lukt en haar grenzen worden gerespecteerd, is dat voor alle partijen mooi mee genomen :j


Ik ben alleen bang dat dat niet gaat lukken nu... ts is (los van een zwangerschap) momenteel niet in staat om voor zichzelf op te komen... anders had ze niet nu 6 uur niet gegeten... en dus zal ze toch ziek moeten gaan melden zodat ze niet fysiek over grenzen heen gaat waar ze nog heel erg lang last van gaat houden... 6 uur achter elkaar werken is gedurende een zwangerschap, waarbij zo vroeg al problemen zijn, GEEN optie! Dit is vragen om problemen...

Ts... nu voor jezelf en je baby op komen... en als je kindje er is... en jij hersteld bent van de zwangerschap... probeer dan echt te leren om voor jezelf op te gaan komen...

Want ook met een kind ga je nog in tigtallen situaties terecht komen waar jij je mannetje moet gaan staan voor zowel jouzelf als je kind... wellicht dat een water en rots training dan wat voor je is? Of een andere assertiviteits training?

Dit bericht is niet vervelend bedoeld... maar hier spreekt een moeder van 2 kinderen (8 en 6 jaar..) mijn bekken is nu nog steeds naar de knoppen... geloof mij maar dat je naar je lijf moet luisteren...

En nee... jouw situatie is niet gelijk aan de mijne... maar de verloskundige en bekkenfysio hebben je al verteld dat je rustiger aan moet doen... en deze mensen gaan jou niet verplichten of expliciet vertellen dat je je moet ziekmelden... dat kun je alleen zelf...

Sterkte er mee :)

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:32

Escada schreef:
Vandaag gewerkt en het was echt absurd druk. Na 6 uur te hebben gewerkt toch wel even gevraagd of ik even wat mocht eten want de baby had honger :D en ik ook :')

Maandag is ook nog een onderzoekendag en dan als ik het nog durf mijn baas bellen of ik minder uren kan werken want deze dagen zijn echt te lang :o


Sorry, maar leer alsjeblieft voor jezelf opkomen voordat je jezelf naar de knoppen werkt. Je zou niet na 6 uur moeten vragen of je pauze mag. Of je minder mag werken zou eigenlijk ook geen vraag moeten zijn: zoals het nu gaat, kan niet. Ze moeten of als de wiedeweerga normaal gaan doen qua omgang, pauzes en werkdruk want anders zit je straks met de gebakken peren (en zij hebben er ook niks aan als je volledig ziek raakt).

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:39

Vragen of je mag eten is compleet idioot inderdaad na 6 uur. Als je al zolang doorgaat zonder pauze, wat je absoluut niet meer moet doen, dan vraag je het niet.. dan zeg je het gewoon. Je bent verdorie geen slaafje. Net als dat je plichten hebt als werknemer, heb je ook rechten.

Hutcherson

Berichten: 7370
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:48

Ik eet soms hele werkdagen niet. Pas na mn laatste afspraak rond half 5 ofzo.

Zwanger zijn is geen handicap he. Uiteraard wel als je complicaties hebt, maar zolang TS vind dat ze kan werken is dat het gevolg. Dan kan het voorkomen dat ze pas na 6 uur eet. Gaat ze niet dood aan, anders trekt ze wel aan de bel gaan we vanuit.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:56

Hutcherson schreef:
Ik eet soms hele werkdagen niet. Pas na mn laatste afspraak rond half 5 ofzo.

Zwanger zijn is geen handicap he. Uiteraard wel als je complicaties hebt, maar zolang TS vind dat ze kan werken is dat het gevolg. Dan kan het voorkomen dat ze pas na 6 uur eet. Gaat ze niet dood aan, anders trekt ze wel aan de bel gaan we vanuit.


Dat maakt het nog niet gezond en t’s heeft er verantwoordelijkheid over een ongeboren kind. Stress van de moest geeft de foetus stress.regelmatig eten is gewoon belangrijk

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:12

Als je het echt zelf niet (meer) durft vraag je verloskundige een brief te schrijven of je echtgenoot met je baas te gaan praten...misschien neemt de baas het dan wel serieus.

hesterve

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:24

Escada schreef:
zonnebloem18 schreef:
Hoe is het gegaan vandaag?


Gisteren bij de bekkenfysio geweest, die gaf inderdaad aan dat ik zenuwpijn had waar ik last van had en moest voorzichtig zijn omdat ik daistase aan het ontwikkelen was met mijn buikspieren. Maar dat is gelukkig een kwestie van goed opletten met omdraaien en opstaan.

Vandaag gewerkt en het was echt absurd druk. Na 6 uur te hebben gewerkt toch wel even gevraagd of ik even wat mocht eten want de baby had honger :D en ik ook :')

Maandag is ook nog een onderzoekendag en dan als ik het nog durf mijn baas bellen of ik minder uren kan werken want deze dagen zijn echt te lang :o


Niet vragen of je minder uren mag werken, aangeven dat je geen lange dagen meer volhoud en probeert om het tot na de middagspits vol te houden maar daarna naar huis gaat( mits je in de gelegenheid bent om met eigen vervoer er naar de standplek/markt te gaan anders houdt t gewoon helemaal op)

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:31


Hutcherson

Berichten: 7370
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 03:36

belle_boef schreef:
Hutcherson schreef:
Ik eet soms hele werkdagen niet. Pas na mn laatste afspraak rond half 5 ofzo.

Zwanger zijn is geen handicap he. Uiteraard wel als je complicaties hebt, maar zolang TS vind dat ze kan werken is dat het gevolg. Dan kan het voorkomen dat ze pas na 6 uur eet. Gaat ze niet dood aan, anders trekt ze wel aan de bel gaan we vanuit.


Dat maakt het nog niet gezond en t’s heeft er verantwoordelijkheid over een ongeboren kind. Stress van de moest geeft de foetus stress.regelmatig eten is gewoon belangrijk


Is er onderzocht dat tijdelijk vasten slecht is voor zwangeren?

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 03:38

Niet obv 1x 6u niet eten, maar vasten is wel slecht tijdens de zwangerschap ja.
Maar het is ook gewoon niet volgens de wettelijke rechten die je hebt als zwangere. Zelfs niet volgens de rechten die je hebt als niet-zwangere.

Storm

Berichten: 20853
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 07:05

Baby neemt wel wat het nodig heeft hoor, kijk maar naar extreem misselijke vrouwen. En ook stress tijdens de zwangerschap valt mee, baby's die in oorlogsgebieden worden geboren zijn gelukkig niet ongezonder dan baby's die hier geboren worden. Voor de moeders is het helaas wel minder leuk en als het voorkomen kan worden maak je je zwangerschap wel een stuk prettiger.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 08:54

secricible schreef:
Niet obv 1x 6u niet eten, maar vasten is wel slecht tijdens de zwangerschap ja.
Maar het is ook gewoon niet volgens de wettelijke rechten die je hebt als zwangere. Zelfs niet volgens de rechten die je hebt als niet-zwangere.


6 uur niet eten is niet vasten. In de nacht eet je toch ook langere tijd niet.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 08:56

Ik zou al niet bij die horken willen werken als ik niet zwanger was...
Zoonlief zou ik een keer onderuit schoppen, wat een hufter!