Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:13

Even los van het gedrag van de zoon, op de markt werken is wel iets anders dan op kantoor. Dan kun je niet ff koffie pauze pakken als je daar zin in hebt.

Wel moet je gewoon je mond opentrekken dus TS moet dan zelf aangeven dat ze even kwartiertje moet zitten oid.

Het kan gebeuren dat je dagen van 14 uur werkt met alleen even tijd om te lunchen. Dat zijn geen uitzonderingen.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:55

Dat kan best zijn, maar het is wel tegen de wettelijke regels die voor niet-zwangeren al voorschrijven dat er gepauzeerd mag én moet worden. Als je als baas in een zwaar beroep weet dat je werknemer zwanger is, zou je daar juist extra aandacht voor moeten hebben. Dat is goed werkgeverschap én ook in je eigen belang. Niemand zit immers te wachten op een werknemer die door bekkenklachten oid jarenlang minder inzetbaar is.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:01

Storm schreef:
Baby neemt wel wat het nodig heeft hoor, kijk maar naar extreem misselijke vrouwen. En ook stress tijdens de zwangerschap valt mee, baby's die in oorlogsgebieden worden geboren zijn gelukkig niet ongezonder dan baby's die hier geboren worden. Voor de moeders is het helaas wel minder leuk en als het voorkomen kan worden maak je je zwangerschap wel een stuk prettiger.


Ik heb in een boek, van ik dacht de heer Swaab, gelezen dat dat niet zo is.

Als jij onder hevige stress staat in de zwangerschap ( bijv. Oorlogsgebied) doet dat iets met de ontwikkeling van de hersenen van je baby. Die staan eigenlijk vanaf de geboorte ook op: ' alert op gevaar' . Iets wat qua evolutie natuurlijk handig is, een kind wat geboren word in een oorlogsgebied kan maar beter niet te relaxed zijn van karakter :+

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:27

Tink89 schreef:
Dat kan best zijn, maar het is wel tegen de wettelijke regels die voor niet-zwangeren al voorschrijven dat er gepauzeerd mag én moet worden. Als je als baas in een zwaar beroep weet dat je werknemer zwanger is, zou je daar juist extra aandacht voor moeten hebben. Dat is goed werkgeverschap én ook in je eigen belang. Niemand zit immers te wachten op een werknemer die door bekkenklachten oid jarenlang minder inzetbaar is.


Dat kan best zijn, maar zo werkt het daar nou eenmaal. Even uitgaande van een situatie met een gezonde werknemer.

In dit geval is die zoon natuurlijk een botte eikel, en moet er zeker rekening gehouden worden met TS.

Ik probeerde alleen aan te geven dat ook TS zelf waarschijnlijk anders moet gaan denken, omdat ze gewend is om te rammen.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:41

Ik las je eerste berichten en dacht: dat klinkt meer als ischias eigenlijk....niet op je been kunnen staan, veel voorover moeten reiken... even alleen jouw berichten gelezen en zie dat je al op dat spoor bent +:)+

Ja het is lüllig dat je al zo snel klachten krijgt. Maar het is niet anders helaas.
Het is ook niet jouw keuze :(:)

Eerlijk er over zijn tegen je werkgever(s), met fysio e.d. kijken wat er aan de doen valt, en jezelf niet teveel over je grenzen laten jagen hoor! Want daarmee heb je alleen jezelf. Een klager vinden dit soort types je toch wel...dan kan je beter nu direct daar doorheen dan pas wanneer je helemaal in de puinpoeier ligt :(:)

Leandra

Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:32

Denk alsjeblieft aan jezelf en je kleine. In het ergste geval verlies je je kleine vanwege je werk. Ik heb ook te lang doorgewerkt, ben dierenartsassistente, en kon op een gegeven moment niet meer zonder strakke band lopen . Was 29 weken zwanger toen ik stopte.
Je hebt een vast contract, ze melden je aan bij de uwv, dan moet je nog een keer bij de arboarts komen en je baas krijgt 100% doorbetaald. Hij mag je ook niet ontslaan vanwege je zwangerschap.

Sterkte. Het is niet makkelijk, ik had ook een hork van een baas toen.

Escada

Berichten: 3858
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 14:05

Zo jullie gaan hard met alle reacties :=

Het is voor mij ook echt lastig om assertief te reageren op situaties zoals dit. Ik heb hier al eerder hulp voor gezocht maar het ligt aan de mensen die ik op dat moment om mij heen heb dat ik nog wel eens dicht klap. :o Voor mezelf opkomen is vaak moeilijk, en als ik dat doe, zoals 3 weken geleden, dat werkte alleen maar in mijn nadeel en maakte de situatie op de werkvloer erger. Ik werk nu 12 jaar op de markt en heb zelf alles wel een beetje meegemaakt, maar hoe ik het bij deze baas ervaar is om dan maar beter je mond dicht te houden en gewoon je werk te doen. Nu ik zwanger ben is alleen het lichamelijke probleem erbij gekomen en blijft voor mijzelf opkomen altijd lastig. Morgenmiddag een afspraak bij de huisarts en daarna zal ik contact opnemen met de arbo arts. Krijg veel adviezen hier en in PB, dank allemaal daarvoor :+:

nijnthju
Berichten: 538
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:16

Pfoe ik leef met je mee... Pas goed op jezelf!
ik zit in een vergelijkbare situatie.
Werk nog maar kort op een varkensbedrijf (wel vast contract) en ik kan de zware werkzaamheden niet volhouden. mijn baas heeft mij afgelopen vrijdag een vaststellingsovereenkomst onder de neus gelegd met de vraag of ik die direct wilde tekenen...
Zijn er hier misschien dames die hier verstand van hebben en mij advies kunnen geven hoe hier mee om te gaan?

DiantaM
Berichten: 11276
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:18

nijnthju schreef:
Pfoe ik leef met je mee... Pas goed op jezelf!
ik zit in een vergelijkbare situatie.
Werk nog maar kort op een varkensbedrijf (wel vast contract) en ik kan de zware werkzaamheden niet volhouden. mijn baas heeft mij afgelopen vrijdag een vaststellingsovereenkomst onder de neus gelegd met de vraag of ik die direct wilde tekenen...
Zijn er hier misschien dames die hier verstand van hebben en mij advies kunnen geven hoe hier mee om te gaan?

Niets tekenen en een arbeidsrecht jurist inschakelen. Het goed afhandelen is o.a. van groot belang voor je WW

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:22

Niet (zomaar) tekenen: dat betekend dat je eens bent met het verbreken van je contract (dat jij je baan opzegt).
Je hebt dan geen recht meer op ziekengeld of ww.
Ik snap dat het voor de werkgever echt ruk is en mss voor jou verstandig om ondertussen (rustig) naar ander passend werk voor jezelf te zoeken.
Tot die tijd hoort hij jouw salaris door te betalen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:28

Ik snap dat het lastig is, maar echt? Ik was allang vertrokken. Je eigen lichaam op het spel zetten en misschien nog wel jaren last ervan houden voor iemand die je niet eens een pauze gunt vanwege een persoonlijk akkefietje? M'n hoela :') Waarom zou je? Wat krijg je ervoor terug? Dat je kortstondig niet de confrontatie aan hoeft te gaan? Is dat het waard?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:29

Maar die baas zet je bewust zo onder druk dat je je mond houdt en doorwerkt.. Die bereikt dus precies wat hij wil bereiken zo

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:05

TS je zegt dat het na de vorige keer er niet beter op is geworden. Dan ben je niet duidelijk genoeg geweest. Of dan moet je nog een keer voor je zelf opkomen. En waarschijnlijk daarna nog een keer. Het is niet zo dat wanneer jij het een keer aangeeft het gelijk duidelijk is en het onderwerp geregeld. En bij sommige mensen is het nooit duidelijk. Maar sommige mensen zijn zelf ook nooit duidelijk. Die blijven is een grijs gebied waardoor er veel ruis op de lijn blijft. Je grenzen aangeven en bewaken zul je je leven lang moeten doen.

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:51

Niet zo maar tekenen hoor TS!!! Wat een eikel!

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:25

nijnthju schreef:
Pfoe ik leef met je mee... Pas goed op jezelf!
ik zit in een vergelijkbare situatie.
Werk nog maar kort op een varkensbedrijf (wel vast contract) en ik kan de zware werkzaamheden niet volhouden. mijn baas heeft mij afgelopen vrijdag een vaststellingsovereenkomst onder de neus gelegd met de vraag of ik die direct wilde tekenen...
Zijn er hier misschien dames die hier verstand van hebben en mij advies kunnen geven hoe hier mee om te gaan?

Niet tekenen. Hij ziet de bui al hangen dat jij na 2 jaar ziektewet (deels) afgekeurd gaat worden en hij daar een boete voor krijgt. Standaard pad volgen, je ziek melden en zorgen dat UWV meewerkt (zal je hulp voor nodig hebben), anders zit je zometeen nog half kreupel in de bijstand met een gemeente die aan je moet blijven trekken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:41

Ts ik zou me per direct ziek melden als ik jou was. De arbo arts beoordeeld dan of je na een x aantal weken weer gedeeltelijk kan gaan werken en als dat zo is dan is je baas verplicht om met jou een plan op te stellen bedoeld voor reïntegratie. Dus geleidelijk aan weer beginnen en waarschijnlijk je hele zwangerschap minder uren (of helemaal geen, als je arbo arts beoordeeld dat je überhaupt niet aan het werk kan)
Dat is een betere volgorde dan met een ontoegankelijke baas het gaan hebben over minder uren werken. Daar kom je nooit uit aangezien hij alleen zijn eigen belang voor ogen heeft.
En mocht je op den duur worden ontslagen dan wordt er gekeken naar hoeveel uur je de laatste tijd werkte en jde hoogte van je we uitkering wordt daar op gebaseerd. Dan zou je dus minder ww kunnen krijgen na al die lange, zware dagen.
Doe het je zelf niet aan! Realiseer je dat je je baas niet eens hoeft te vertellen wat precies je klachten zijn. Dat moet je alleen aan de arbo arts.
Blijkt je arbo arts een ontzettende l*l die alleen in het belang van de werkgever denkt (die heb je helaas) bel dan met het UWV voor hulp. Zij helpen je!
Zorg dat je van elk gesprek met je arbo arts of werkgever een aantekening maakt.
Succes en laat je niet kisten! Meldt je ziek en neem rust voor jezelf en je baby. Dat is wat telt!

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:35

Op de eerste plaats gefeliciteerd met je zwangerschap!!!
En zoals iedereen al aangeeft, kom voor jezelf op.
Als je werkgever ondanks dat jij aangeeft wat je wel en niet kunt hier niets mee doet, gewoon ziekmelden.
Denk aan jezelf en aan je kindje, dat is echt het aller belangrijkste.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30243
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:51

Nikass schreef:
Ts ik zou me per direct ziek melden als ik jou was. De arbo arts beoordeeld dan of je na een x aantal weken weer gedeeltelijk kan gaan werken en als dat zo is dan is je baas verplicht om met jou een plan op te stellen bedoeld voor reïntegratie. Dus geleidelijk aan weer beginnen en waarschijnlijk je hele zwangerschap minder uren (of helemaal geen, als je arbo arts beoordeeld dat je überhaupt niet aan het werk kan)
Dat is een betere volgorde dan met een ontoegankelijke baas het gaan hebben over minder uren werken. Daar kom je nooit uit aangezien hij alleen zijn eigen belang voor ogen heeft.

En mocht je op den duur worden ontslagen dan wordt er gekeken naar hoeveel uur je de laatste tijd werkte en jde hoogte van je we uitkering wordt daar op gebaseerd. Dan zou je dus minder ww kunnen krijgen na al die lange, zware dagen.

Doe het je zelf niet aan! Realiseer je dat je je baas niet eens hoeft te vertellen wat precies je klachten zijn. Dat moet je alleen aan de arbo arts.
Blijkt je arbo arts een ontzettende l*l die alleen in het belang van de werkgever denkt (die heb je helaas) bel dan met het UWV voor hulp. Zij helpen je!

Zorg dat je van elk gesprek met je arbo arts of werkgever een aantekening maakt.
Succes en laat je niet kisten! Meldt je ziek en neem rust voor jezelf en je baby. Dat is wat telt!


Dit. Echt. Meld je ziek. Alsjeblieft. Kijk samen met de arboarts wat je nog wel kan doen, niet met je baas. Hoe hij het werk regelt is zijn probleem.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 01:10

Geen pauze, amper tijd om te eten en een zwangere vrouw aan de kant duwen.
Echt ts dit mag niet,je hebt rechten en duwen serieus de volgende keer zou ik kei hard door de toko gillen: Aaauuuuuw mijn buik, je duwt mijn kindje tegen de bali.
Het is volgens mij zelf strafbaar als je het hoog speelt, daar gaat hij niet op zitten wachten.

Deze stress is niet goed voor je kind.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 06:59

Pfff dan ben je wel een vreselijke dramaqueen hoor als je zoiets gaat gillen.... jezelf tot zo'n niveau verlagen is nu ook weer niet nodig :=

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:04

Gillbo schreef:
Geen pauze, amper tijd om te eten en een zwangere vrouw aan de kant duwen.
Echt ts dit mag niet,je hebt rechten en duwen serieus de volgende keer zou ik kei hard door de toko gillen: Aaauuuuuw mijn buik, je duwt mijn kindje tegen de bali.
Het is volgens mij zelf strafbaar als je het hoog speelt, daar gaat hij niet op zitten wachten.

Deze stress is niet goed voor je kind.


Ze is zwanger, ze gaat niet op voor de Oscars...

Dit soort mannen zijn gewoon botte lompe gasten, die hebben niets aan subtiele hints of nerveuze gesprekken. Je moet zorgen dat je een duidelijk verhaal krijgt met een duidelijk plan van aanpak. En dat moet je ze onder de neus duwen. Zo gaan we het doen, dit zeggen de instanties en hier heb ik behoefte aan. Geen ruimte laten voor discussie, gaan ze er niet mee akkoord? Dan meld je je ziek. Zorg dat je op tijd aangeeft als je last krijgt en wat eventuele alternatieven kunnen zijn.

Steenbok12
Berichten: 7851
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:26

Ook zij hebben zich te houden aan arbo regels.... zeker met je zwangerschap. Meld je inderdaaf ziek, maak met de arbo arts een plan en profiteer van je vaste contract. Daarbij moet je echt kiezen voor je kind.. het is zo belangrijk voor de ontwikkeling dat je genoeg rust pakt. Daarbii denk ik als je nóg verder over je grenzen gaat je na je zwangerschap ook last kunt houden van klachten aan bekken e.d. het is niet niks een kind dragen.....

Escada

Berichten: 3858
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 16:49

Vanmorgen een controle gehad bij de verloskundige die met mijn problemen ook aangaf rustiger aan te doen en dat ook de stress op het werk niet goed was voor de baby. Net bij de huisarts geweest die alles genoteerd heeft en mij ook aanraadde om de arbo arts te bellen en te overleggen. Wist ik veel dat er zoveel Arbo artsen zijn :+ Heb er nu een paar gebeld en overal konden ze niet het bedrijf vinden waarvoor ik werk dus nu moet ik alsnog eerst contact opnemen met mijn baas omdat ik niet weet bij welke arbodienst ze zitten.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:50

maar dat hoef jij ook helemaal niet. Dat moet jouw werkgever doen. Jij moet je gewoon (gedeeltelijk) ziekmelden

Escada

Berichten: 3858
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 16:51

Ik wilde meer de arbo arts bellen om voor advies te vragen, of helemaal ziekmelden of minder uren gaan werken. Ik neem aan dat hun meer ervaring hebben met vrouwen die ook deze klachten hebben en eventueel een zwaar beroep en wat dan het beste is om te doen.